2003
Noudata ohjeita
Toukokuu 2003


Noudata ohjeita

Kun avaatte mielenne ja sydämenne tuntemaan Hengen, Herra antaa teille omana aikanaan ja omalla tavallaan ohjeita, jotka ovat siunauksena elämässänne.

Palvellessani joitakin vuosia sitten seurakunnan kirjurina kotini portaille tuotiin seurakunnan tarvikkeet seuraavaa vuotta varten. Lukuisten laatikkojen joukossa oli yksi seurakunnan kirjurille osoitettu laatikko, joka kiinnitti huomioni. Laatikkoon oli kiinnitetty tarra, jossa luki suurin kirjaimin: ”Ellei mikään muu auta – noudata ohjeita.”

En pitänyt neuvoa kaikille tarkoitettuna vaan olin varma, että joku kirkon päämajassa tunsi minut henkilökohtaisesti.

Vaikka se olikin silloin huvittavaa, muistikuva tuosta pienestä tarrasta on kiinnittänyt tarran sanoman pysyvästi mieleeni: ”Ellei mikään muu auta – noudata ohjeita.”

Jokainen ihminen kokee monia haasteita tässä kuolevaisessa elämässään. Jokaisella on oma tahdonvapaus tehdä valintoja, jotka vaikuttavat hänen edistymiseensä. Hyvät valinnat tuovat luvattuja siunauksia, ja huonot valinnat tuovat aina ei- toivottuja seurauksia.

Elämä on epävarmaa. Aikamme on lyhyt. Aikamme on kallisarvoista. Tämä on aikaa valmistautua kohtaamaan Jumala (ks. Alma 34:32). Aikaa ei ole hukattavaksi henkilökohtaisiin kokeiluihin tai sotkeutumalla sellaiseen, mikä on osoittautunut vahingolliseksi ruumiillemme tai sielullemme.

Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja me kaikki tarvitsemme apua. Mutta meitä ei ole jätetty yksin, jos haluamme ottaa vastaan opetusta herkin sydämin ja kuulevin korvin.

”Älä jätä elämääsi oman ymmärryksesi varaan, vaan turvaa koko sydämestäsi Herraan.

Missä kuljetkin, pidä hänet mielessäsi, hän viitoittaa sinulle oikean tien.” (Sananl. 3:5–6.)

Kuinka me saamme ohjeita?

Ensiksi, meillä täytyy olla vilpitön halu.

Toiseksi, meillä on oltava uskoa – uskoa siihen, että Herra tuntee meidät, että Hän rakastaa meitä ja että Hän antaa meille vastauksia rukouksiimme.

Lukiessaan Raamattua Joseph Smith luki Jaakobin kirjeen luvun 1 jakeen 5:

”Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta.

Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä.”

Joseph noudatti ohjeita ja sai vastauksen rukoukseensa. Mekin saamme vastauksia rukouksiimme.

Elämäni aikana olen ollut maanviljelijä ja suuren perheen isä. Vaikka henkilökohtaiset ja perherukoukset ovat olleet aina osa päivittäistä elämäämme, olen toisinaan tuntenut pakottavaa tarvetta mennä illalla pellolle tai polvistua heinäsuovan viereen, kohottaa katseeni taivaaseen ja puhua ääneen taivaalliselle Isälleni. Olen aina tuntenut Hänen lämpönsä ja tiennyt silloin kuten tiedän nyt, että Hän kuuntelee minua ja vastaa viisaudessaan rukouksiini minun parhaakseni.

Kaikkia teitä – olittepa missä tahansa, teitä, jotka tarvitsette toivoa, teitä, jotka tarvitsette lohtua, teitä, jotka olette onnettomia, teitä, jotka tarvitsette opastusta ja tarvitsette tarkoituksen elämäänne – rakkaat ystäväni, minä rohkaisen teitä, minä kehotan teitä painamaan päänne tai laskeutumaan polvillenne! Kiittäkää omin sanoin taivaallista Isäänne Hänen Poikansa sovitusuhrista puolestanne ja kaikista siunauksista, jotka Hän on antanut teille. Kyyneleet kostuttavat silmänne, ja saatte Hengen lämmön sydämeenne.

Puhukaa sitten Herralle ja pyytäkää lohtua, opastusta ja ymmärrystä. Kun avaatte mielenne ja sydämenne tuntemaan Hengen, Herra antaa teille omana aikanaan ja omalla tavallaan ohjeita, jotka ovat siunauksena elämässänne.

Myös pyhissä kirjoituksissa on muinaisten ja nykyajan profeettojen ohjeita. ”Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään” (2. Tim. 3:16).

Tämän taloudenhoitokauden aikana Herra on antanut meille lohdullisen neuvon: ”Älkää siis pelätkö vihollisianne, sillä minä olen säätänyt sydämessäni, – – että minä koettelen teitä kaikessa nähdäkseni, pysyttekö te minun liitossani aina kuolemaan asti, jotta teidät havaittaisiin arvollisiksi” (OL 98:14).

Ohjeiden noudattaminen edellyttää uutteraa työtä, omistautumista ja kestämistä loppuun asti.

”Sen vuoksi teidän täytyy ponnistella eteenpäin lujina Kristuksessa, niin että teillä on täydellinen toivon kirkkaus ja rakkaus Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan. Ja nyt, jos te ponnistelette eteenpäin kestiten itseänne Kristuksen sanalla ja kestätte loppuun asti, katso, näin sanoo Isä: Te saatte iankaikkisen elämän.” (2. Nefi 31:20.)

”Ja vielä minä sanon teille, että jos te noudatatte tarkoin sitä, mitä minä käskenkin teidän tehdä, minä, Herra, käännän pois kaiken vihan ja suuttumuksen teistä, eivätkä helvetin portit voita teitä” (OL 98:22).

”Jos olette valmiita, te ette pelkää” (OL 38:30).

Menneiden aikojen tapaan me saamme ohjeita Herran elävältä profeetalta. Todistan teille tietäväni, että presidentti Gordon B. Hinckley on Herran profeetta tänä aikana. Hän antaa meille innoittavia neuvoja meidän aikaamme varten.

Lokakuun 2001 yleiskonferenssissa hän sanoi:

”Tänä päivänä edessämme on erityisiä ongelmia, vakavia ja kalvavia sekä vaikeita ja meitä suuresti huolestuttavia. Varmastikin tarvitsemme Herran apua. – –

Turvallisuutemme riippuu elämämme hyveellisyydestä. Voimamme riippuu vanhurskaudestamme. Jumala on tehnyt selväksi, että jos me emme hylkää Häntä, ei Hänkään hylkää meitä.” (”Kunnes taasen kohdataan”, Liahona, tammikuu 2002, s. 104, 105.)

Ohjeita saatuamme meidän on oltava kuuliaisia ja toteltava saamiamme neuvoja. Meidän on kuunneltava ja seurattava asetettuja johtajiamme.

Eräässä tilanteessa Vapahtaja näki väkijoukon lammaslaumana, jolla ei ollut paimenta (ks. Matt. 9:36). Jokaisella jäsenellä tässä kirkossa on paimenia. Me kutsumme heitä kooruminjohtajiksi, piispoiksi ja vaarnanjohtajiksi.

Herra kehottaa meitä tutkimaan pyhiä kirjoituksia ja noudattamaan käskyjä.

Hän on luvannut, että Hänen sanansa täyttyvät, ”olipa se puhuttu minun omalla äänelläni tai minun palvelijoideni äänellä, se on sama” (OL 1:37–38).

Herra on julistanut: ”Mitä he puhuvatkin Pyhän Hengen innoittamina, se on pyhä kirjoitus, on Herran tahto, on Herran mieli, on Herran sana, on Herran ääni ja Jumalan voima pelastukseksi” (OL 68:4).

”Ellei mikään muu auta – noudata ohjeita.”

Rukoilen, että tekisimme niin. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.