Yleiskonferenssi
Omavaraisuuden opettaminen lapsille ja nuorille
Huhtikuun 2022 yleiskonferenssi


Omavaraisuuden opettaminen lapsille ja nuorille

Seuratkaamme Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta ja noudattakaamme Hänen evankeliumiaan tulemalla omavaraisiksi läpi elämämme sekä opettamalla sitä lapsillemme ja nuorillemme.

Puhun omavaraisuudesta ja siitä, kuinka sitä voidaan opettaa lapsille ja nuorille. Omavaraisuutta saatetaan pitää aikuisten aiheena. Olen oppinut, että aikuiset voivat parhaiten kulkea pitkin polkua kohti omavaraisuutta, kun heille on opetettu Jeesuksen Kristuksen evankeliumia ja he ovat noudattaneet sen oppia ja periaatteita lapsuudesta asti ja nuorina kotona.

Sitä kuvaa parhaiten hyvä esimerkki tosielämästä. Wilfried Vanie, hänen seitsemän sisarustaan ja hänen äitinsä liittyivät kirkkoon Abidjanissa Norsunluurannikolla, kun Wilfried oli 6-vuotias. Hän meni kasteelle 8-vuotiaana. Perheen isä ja pääasiallinen elättäjä kuoli, kun Wilfried oli 11-vuotias.

Vaikka Wilfried oli surullinen perhetilanteesta, hän päätti jatkaa koulunkäyntiä äitinsä rohkaisemana ja kirkon tuella. Hän valmistui lukiosta ja palveli kokoaikaisessa lähetystyössä Ghanan Cape Coastin lähetyskentällä, missä hän oppi englantia. Lähetystyönsä jälkeen hän jatkoi yliopistoon ja suoritti kirjanpidon ja rahoituksen tutkinnon. Vaikka tältä alalta oli vaikea saada työpaikkaa, hän löysi töitä matkailu- ja ravintola-alalta.

Hän aloitti tarjoilijana viiden tähden hotellissa, mutta hänen edistymisintonsa sai hänet opiskelemaan lisää, kunnes hänestä tuli siellä kaksikielinen vastaanottovirkailija. Kun uusi hotelli avattiin, hänet palkattiin yötilintarkastajaksi. Myöhemmin hän kirjoittautui BYU-Pathway Worldwide -ohjelmaan ja opiskelee tällä hetkellä kurssilla, jolla hän voi hankkia restonomitutkinnon. Hänen toiveenaan on päästä jonakin päivänä huippuhotellin johtajaksi. Wilfried pystyy hankkimaan elannon iankaikkiselle kumppanilleen ja heidän kahdelle lapselleen sekä auttamaan äitiään ja sisaruksiaan. Tällä hetkellä hän palvelee kirkossa vaarnan korkean neuvoston jäsenenä.

Omavaraisuuden määritelmänä on ”kyky, sitoumus ja pyrkimys huolehtia omista ja perheen hengellisistä ja ajallisista elämän perustarpeista”1. Pyrkimys olla omavarainen on osa työtämme liittopolulla, joka johtaa meidät takaisin taivaallisen Isän ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen luo. Se vahvistaa uskoamme Jeesukseen Kristukseen ja yhdistää meidät iloiten Häneen pelastuksen ja korotuksen liitoin ja toimituksin. Omavaraisuus on Jeesuksen Kristuksen evankeliumin oppi, ei mikään ohjelma. Se on elämän kestävä prosessi, ei yksittäinen tapahtuma.

Meistä tulee elämämme mittaan omavaraisia, kun kasvamme hengellisessä voimassa, vahvistamme fyysistä ja emotionaalista terveyttä, hankimme koulutusta ja työpaikan sekä olemme ajallisesti valmistautuneita.2 Tuleeko tämä tehtävä koskaan valmiiksi elämämme aikana? Ei, se on elinikäinen oppimisen, kasvun ja työn prosessi. Se ei pääty milloinkaan. Se on jatkuvaa, päivittäistä toimintaa.

Kuinka voimme opettaa omavaraisuuden oppia ja periaatteita lapsillemme ja nuorillemme? Yksi tärkeä tapa on se, että sovellamme säännöllisesti Lasten ja nuorten ohjelman periaatteita käytäntöön. Vanhemmat ja lapset oppivat Jeesuksen Kristuksen evankeliumia, osallistuvat palvelemiseen ja toimintoihin sekä työskentelevät yhdessä neljällä osa-alueella henkilökohtaista edistymistä, joka on ainutlaatuista kullekin lapselle. Kyse ei ole enää samasta määrätystä ohjelmasta kaikille.

Lasten oppaassa sanotaan: ”Kun Jeesus oli sinun ikäisesi, Hän oppi ja kehittyi. Sinäkin opit ja kasvat. Pyhissä kirjoituksissa sanotaan: ’Jeesukselle karttui ikää ja viisautta; Jumalan ja ihmisten suosio seurasi häntä’ (Luuk. 2:52).”3 Tämä pyhien kirjoitusten kohta viittaa kasvun ja oppimisen hengelliseen puoleen: Jumalan suosio; sosiaaliseen puoleen: ihmisten suosio; fyysiseen puoleen: karttui ikää; ja älylliseen puoleen: karttui viisautta. Nämä kehitysalueet soveltuvat meihin kaikkiin riippumatta iästämme. Milloin me opetamme niitä? Jakeissa 5. Moos. 6:6–7 sanotaan:

”Pidä aina mielessäsi nämä käskyt, jotka minä sinulle tänään annan.

Teroita niitä alinomaa lastesi mieleen ja puhu niistä, olitpa kotona tai matkalla, makuulla tai jalkeilla.”

Me opetamme näitä asioita lapsille hyvällä esimerkillämme, työskentelemällä ja palvelemalla heidän kanssaan, tutkimalla pyhiä kirjoituksia ja noudattamalla Jeesuksen Kristuksen opetuksia, kuten profeetat ovat niitä opettaneet.

Olen maininnut, että Lasten ja nuorten ohjelmassa lapset valitsevat erilaisia tavoitteita kultakin edistymisen neljältä osa-alueelta. On tärkeää, että he luovat omat tavoitteensa kullakin osa-alueella. Vanhemmat ja johtohenkilöt voivat opettaa, neuvoa ja tukea.

Esimerkiksi tyttärentyttäremme Miranda on hyvin motivoitunut kasvamaan hengellisesti osallistumalla päivittäin aamuseminaariluokkaan. Hän kiinnostui siitä kuullessaan, kuinka hänen seurakuntansa muut seminaarioppilaat puhuivat siitä myönteisesti. Hänen äitinsä ei tarvitse herättää häntä seminaariin. Hän nousee itsekseen ja avaa videoneuvotteluyhteyden sovittuna ajankohtana klo 6.20, koska hän on omaksunut hyviä tottumuksia, jotka auttavat häntä siinä. Omat vanhempani kertoivat minulle äskettäin, että nykyään Miranda juttelee enemmän käydessään heidän luonaan, koska hänen itseluottamuksensa on kasvanut. Nämä ovat elämän ja kasvun oppitunteja, joiden tulokset ovat huomattavia.

Vanhemmat, isovanhemmat, johtohenkilöt ja ystävät auttavat lasten kasvussa ja kehityksessä. Täysin sitoutuneet palvelutyöveljet ja -sisaret sekä seurakunnan pappeusjohtajat ja järjestöjen johtohenkilöt antavat tukea. Asiakirjassa ”Perhe – julistus maailmalle” sanotaan: ”Jumalallisen suunnitelman mukaan isän on määrä johtaa perhettään rakkaudessa ja vanhurskaudessa, ja hän on velvollinen suojelemaan perhettään ja huolehtimaan sen toimeentulosta. Äiti on ensisijaisesti vastuussa lastensa hoivaamisesta. Näissä pyhissä tehtävissä isillä ja äideillä on velvollisuus auttaa toisiaan tasavertaisina kumppaneina. – – Sukulaisten tulisi tarvittaessa antaa tukeaan.”4 Tuo viimeinen rivi viittaa muun muassa isovanhempiin.

Palvellessamme Länsi-Afrikassa vaimoni Nuria on tehnyt merkittävää työtä palvellen perhettämme ja lastenlapsiamme valtameren toisella puolella ja pysyen yhteydessä heihin. Hän tekee sitä tekniikan avulla. Hän lukee kirjoja nuoremmille lastenlapsille. Hän opettaa vanhemmille tyttärentyttärillemme aiheita kuten sukumme tarina, luonnontieteet, Puerto Ricon historia, uskonkappaleet ja Jeesuksen Kristuksen evankeliumi. Välimatkat eivät nykyään rajoita yhteydenpitoa tai yhteenkuuluvuutta perheemme nousevan sukupolven kanssa tai heidän palvelemistaan tai opettamistaan. Minäkin liityn mahdollisuuksien mukaan Nurian seuraan opettamaan rakkaita lastenlapsiamme, rakastamaan heitä, hemmottelemaan heitä ja naurattamaan heitä.

Teidän tulee huomata innoitetut yhtäläisyydet Lasten ja nuorten ohjelman sekä omavaraisuuden vahvistamisen välillä. Edistymisen neljä osa-aluetta kummassakin ovat hyvin samanlaisia. Omavaraisuudessa hengellinen vahvuus liittyy Lasten ja nuorten ohjelman hengelliseen osa-alueeseen. Omavaraisuudessa fyysinen ja emotionaalinen terveys liittyvät Lasten ja nuorten ohjelman fyysisiin ja sosiaalisiin osa-alueisiin. Omavaraisuudessa koulutus, työllisyys ja ajallinen valmius muistuttavat Lasten ja nuorten ohjelman älyllistä osa-aluetta.

Lopuksi – seuratkaamme Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta ja noudattakaamme Hänen evankeliumiaan tulemalla omavaraisiksi läpi elämämme sekä opettamalla sitä lapsillemme ja nuorillemme. Me voimme tehdä tätä parhaiten

  1. olemalla hyvänä esimerkkinä muiden palvelemisesta

  2. elämällä omavaraisuuden opin ja periaatteiden mukaisesti sekä opettamalla niitä ja

  3. noudattamalla käskyä vahvistaa omavaraisuutta osana Jeesuksen Kristuksen evankeliumia.

Jakeissa OL 104:15–16 sanotaan:

”Ja minun tarkoitukseni on huolehtia pyhistäni, sillä kaikki on minun.

Mutta se täytyy tehdä minun omalla tavallani; ja katso, tämä on tapa, jonka minä, Herra, olen säätänyt huolehtiakseni pyhistäni, niin että köyhät on korotettava siten, että rikkaat alennetaan.”

Tämä on Jeesuksen Kristuksen kirkko. Hänen evankeliuminsa siunaa perheitä täällä maan päällä ja kautta iankaikkisuuksien. Se opastaa meitä elämässämme, kun pyrimme tulemaan iankaikkisiksi perheiksi. Tiedän, että tämä on totta. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.