Algemene conferentie
God zal iets onvoorstelbaars doen
Algemene oktoberconferentie 2020


God zal iets onvoorstelbaars doen

God heeft zijn kinderen en zijn kerk op deze tijd voorbereid.

Vlak na hun aankomst in de Salt Lake Valley begonnen de heiligen der laatste dagen aan de bouw van een heilige tempel. Ze hadden eindelijk een plek gevonden waar ze God zonder vervolging in vrede en vrijheid konden aanbidden.

Maar toen de fundering van de tempel bijna klaar was, kwam er een leger van de Verenigde Staten dichterbij dat onder dwang een nieuwe gouverneur kwam aanstellen.

Omdat de kerkleiders niet wisten hoe vijandig het leger zou zijn, gaf Brigham Young de heiligen de opdracht om te evacueren en de fundering van de tempel te begraven.

Ik weet zeker dat sommige leden van de kerk zich afvroegen waarom hun pogingen om Gods koninkrijk op te bouwen voortdurend werden gedwarsboomd.

Uiteindelijk week het gevaar en werd de fundering van de tempel opgegraven en geïnspecteerd. Toen ontdekten ze dat het originele zandsteen hier en daar was gebarsten, waardoor het als fundering ongeschikt was.

Daarom liet Brigham de fundering repareren zodat die de granieten1 muren van de majestueuze Salt Laketempel kon dragen.2 Uiteindelijk konden de heiligen de lofzang ‘O vast als een rotssteen’3 zingen, en wisten ze dat hun heilige tempel op een stevige fundering was gebouwd die generaties lang zou meegaan.

Afbeelding
Fundering van de Salt Laketempel

Uit dit verhaal kunnen we leren dat God tegenspoed gebruikt om zijn doeleinden te bereiken.

Een wereldwijde pandemie

Dat kan ons bekend voorkomen gezien de omstandigheden waarin we ons bevinden.

Ik betwijfel of er iemand is die mijn stem hoort of mijn woorden leest die niet door de wereldwijde pandemie is getroffen.

We rouwen met hen van wie familieleden of vrienden zijn overleden. Wij smeken de Heer om hen te troosten.

De gevolgen van dit virus op de lange termijn gaan veel verder dan onze lichamelijke gezondheid. Veel gezinnen zijn hun inkomen kwijtgeraakt en hebben te maken met honger, onzekerheid en ongerustheid. We bewonderen de onzelfzuchtige inspanningen van velen om de verspreiding van deze ziekte te voorkomen. Wij zijn dankbaar voor de stille offers en grootse inspanningen van hen die hun eigen veiligheid riskeren om mensen in nood bij te staan, te genezen en te helpen. Ons hart loopt over van dankbaarheid voor uw goedheid en medeleven.

We bidden dat God de vensters van de hemel zal openen en uw leven met eeuwige zegeningen zal vervullen.

Wij zijn zaden

Er is nog veel wat we niet over dit virus weten. Maar ik weet wel dat het virus onze hemelse Vader niet heeft verrast. Hij hoefde geen extra engelen in te zetten, geen spoedvergaderingen te beleggen en geen middelen aan de afdeling wereldscheppingen te onttrekken om in een onverwachte behoefte te voorzien.

Ik wil graag duidelijk maken dat wij deze pandemie niet hebben gewild of verwacht, maar dat God zijn kinderen en zijn kerk hierop heeft voorbereid.

Ja, wij zullen dit doorstaan. Maar we doen meer dan alleen onze tanden knarsen, volhouden en wachten tot alles weer normaal wordt. We zijn vooruitstrevend en zullen er beter door worden.

In zeker opzicht zijn we zaden. En als zaden hun potentieel willen bereiken, moeten ze in de grond worden begraven voordat ze kunnen ontspruiten. Ik getuig dat wanneer we soms het gevoel hebben dat we door beproevingen begraven of door emotionele duisternis omgeven zijn, de liefde van God en de zegeningen van het herstelde evangelie van Jezus Christus iets onvoorstelbaars kunnen voortbrengen.

Uit tegenspoed komen zegeningen voort

Elke bedeling maakt tijden van beproeving en leed door.

Henoch en zijn volk leefden in een tijd van goddeloosheid, oorlog en bloedvergieten. ‘Maar de Heer kwam en verbleef bij zijn volk.’ Hij had iets onvoorstelbaars voor hen in petto. Hij hielp ze met de vestiging van Zion – een volk dat ‘één van hart en één van zin’ was en ‘in rechtvaardigheid’ leefde.4

De jonge Jozef, de zoon van Jakob, werd in een put gegooid, als slaaf verkocht en in de steek gelaten.5 Jozef moet zich hebben afgevraagd of God hem had vergeten. Maar God had iets onvoorstelbaars in gedachten voor Jozef. Hij gebruikte deze proefperiode om het karakter van Jozef te versterken en hem in een positie te plaatsen waarin hij zijn familie kon redden.6

Afbeelding
Joseph in de gevangenis te Liberty

Denk aan de profeet Joseph Smith die in de gevangenis te Liberty zat en voor de verlichting van het leed van de heiligen bad. Hij moet zich hebben afgevraagd hoe Zion in die omstandigheden kon worden gevestigd. Maar de Heer gaf hem gemoedsrust. En de prachtige openbaring die daarop volgde, bracht vrede onder de heiligen – en schenkt u en mij nog steeds vrede.7

Hoe vaak verkeerden de heiligen in de eerste jaren van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen in wanhoop, en vroegen ze zich af of God hen had verlaten? Maar ondanks de vervolgingen, gevaren en doodsbedreigingen was de Here God van Israël iets anders met zijn kleine kudde van plan. Iets onvoorstelbaars.

Wat leren we van deze voorbeelden – en van de honderden andere in de Schriften?

Ten eerste: rechtschapen mensen krijgen geen vrijkaartje waarmee ze de dalen vol schaduw kunnen ontlopen. We moeten allemaal moeilijke tijden doormaken, want in tijden van tegenspoed leren we beginselen die ons karakter versterken en ons dichter bij God brengen.

Ten tweede: onze hemelse Vader weet wanneer wij lijden, en omdat we zijn kinderen zijn, zal Hij ons nooit in de steek laten.8

Denk aan de Barmhartige, de Heiland, die een groot deel van zijn leven aan het helpen van de zieken, eenzamen, twijfelenden en wanhopigen besteedde.9 Denkt u dat Hij Zich om u minder bekommert?

Dierbare vrienden, broeders en zusters, God zal in deze tijden van onzekerheid en angst over u waken en voor u zorgen. Hij kent u. Hij hoort uw smeekbeden. Hij is getrouw en betrouwbaar. Hij komt zijn beloften na.

God heeft iets onvoorstelbaars voor u en de kerk in gedachten – een wonderbaar werk en een wonder.

Wij danken U, Heer, voor profeten

Het beste ligt nog in het verschiet, niet achter ons. Daarom geeft God ons hedendaagse openbaring! Zonder die openbaring lijken we op een vliegtuig dat blijft rondcirkelen, in afwachting dat de mist optrekt zodat het veilig kan landen. De Heer heeft hogere doelen voor ons. Omdat dit de kerk van de levende Christus is, en omdat Hij zijn profeten leidt, gaan we steeds verder en hoger, naar nieuwe bestemmingen, naar ongekende hoogten!

Dat houdt niet in dat we op onze levensreis geen turbulentie zullen meemaken. Het betekent niet dat we geen onverwachte kapotte instrumenten, technische defecten of slechte weersomstandigheden zullen meemaken. De situatie kan zelfs nog erger worden, voordat er verbetering optreedt.

Als gevechtspiloot en gezagvoerder heb ik geleerd dat ik de problemen op een vlucht niet kon uitkiezen, maar dat ik wel kon bepalen hoe ik me voorbereidde en hoe ik reageerde. In tijden van nood is het belangrijk dat we rustig en helder blijven vertrouwen.

Hoe doen we dat?

We zien de feiten onder ogen en keren terug tot de beginselen, tot de fundamentele evangeliebeginselen, tot wat het belangrijkst is. U versterkt uw persoonlijk godsdienstig gedrag – zoals gebed, Schriftstudie en gehoorzaamheid aan Gods geboden. U neemt beslissingen die op beproefde praktijken zijn gebaseerd.

Concentreer u op wat u kunt doen, niet op wat onmogelijk is.

U brengt geloof op. En u luistert naar het leidende woord van de Heer en zijn profeet om u in veiligheid te brengen.

Vergeet niet dat dit de Kerk van Jezus Christus is – Hij staat aan het roer.

Denk aan de vele geïnspireerde ontwikkelingen in de laatste tien jaar. Ik noem er slechts enkele:

  • Het avondmaal is opnieuw als hoogtepunt van onze sabbatsheiliging onderstreept.

  • Kom dan en volg Mij is als thuisgericht, kerkgesteund hulpmiddel geïntroduceerd om personen en gezinnen te versterken.

  • We zijn op een hogere, heiligere manier gaan bedienen.

  • Het gebruik van technologie in de verspreiding van het evangelie en het verrichten van Gods werk is in de hele kerk toegenomen.

Zelfs de bijeenkomsten van deze algemene conferentie zouden zonder geweldige technologische hulpmiddelen niet mogelijk zijn.

Broeders en zusters, met Christus aan het roer zal alles niet alleen goed komen, maar onvoorstelbaar zijn.

De vergadering van Israël gaat door

Aanvankelijk leek het er misschien op dat de wereldwijde pandemie een belemmering voor het werk van de Heer zou zijn. Traditionele methoden om het evangelie te verkondigen, waren bijvoorbeeld niet mogelijk. Maar door de pandemie zijn er nieuwe creatieve manieren geopenbaard om de oprechten van hart te bereiken. De vergadering van Israël neemt in kracht en enthousiasme toe. Duizenden verhalen zijn daar een bewijs van.

Een goede vriendin uit het prachtige Noorwegen schreef ons over een recente toename in het aantal dopelingen. Ze schreef: ‘Waar de kerk nog maar klein is, zullen gemeenten georganiseerd worden en zullen gemeenten tot wijken uitgroeien!’

In Letland was een vrouw met de kerk in aanraking gekomen door op een webadvertentie te klikken. Ze was zo enthousiast om meer over de kerk te weten te komen dat ze een uur te vroeg naar haar afspraak kwam. Voordat de zendelingen de eerste les hadden afgesloten, vroeg ze al wanneer ze zich kon laten dopen.

In Oost-Europa vroeg een vrouw die door de zendelingen was opgebeld: ‘Zusters, waarom hebt u me niet eerder gebeld? Ik heb zitten wachten!’

Veel zendelingen hebben het drukker dan ooit. Velen van hen onderwijzen meer mensen dan ooit. Leden en zendelingen werken meer samen.

In het verleden waren we misschien zo aan traditionele benaderingen gehecht, dat er een pandemie nodig was om onze ogen te openen. Misschien bouwden we nog steeds met zandsteen terwijl graniet al voorhanden was. Uit noodzaak maken we nu gebruik van verschillende methoden, waaronder technologie, om mensen uit te nodigen – op normale en natuurlijke manieren – om te komen en te zien, te komen en te helpen, en te komen en erbij te horen.

Zijn werk, zijn werkwijzen

Dit is het werk van de Heer. Hij nodigt ons uit om manieren te bedenken om het uit te voeren. En die wijken misschien af van wat we in het verleden hebben gedaan.

Dat overkwam ook Simon Petrus en andere discipelen die op het meer van Galilea aan het vissen waren.

‘En in die nacht vingen zij niets.

‘En toen het al ochtend geworden was, stond Jezus aan de oever. […]

‘En Hij zei tegen hen: Werp het net uit aan de [andere] kant van het schip en u zult vinden.

Dus wierpen zij het uit en zij konden het niet meer trekken vanwege de grote hoeveelheid vissen.’10

God heeft zijn almachtige hand geopenbaard en zal dat blijven doen. De dag zal komen dat we terugkijken en weten dat God ons in deze moeilijke tijd heeft geholpen om betere manieren te vinden – zijn manieren – om zijn koninkrijk op een stevige fundering te bouwen.

Ik geef u mijn getuigenis dat dit Gods werk is, en dat Hij onvoorstelbare dingen onder zijn kinderen, zijn volk, tot stand zal brengen. God houdt ons in de palm van zijn zorgzame, liefdevolle hand.

Ik getuig dat president Russell M. Nelson de profeet van onze tijd is.

Als apostel van de Heer moedig ik u aan en zegen ik u dat u ‘blijmoedig alle dingen [kunt] doen die binnen [uw] vermogen liggen, en moge [u] dan met het volste vertrouwen stilhouden om het heil van God te zien, en in afwachting van de openbaring van zijn arm.’11 En ik beloof dat de Heer door uw rechtschapen werken onvoorstelbare dingen tot stand zal brengen. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Kwarts-monzoniet dat op graniet leek, uit de steengroeve bij de ingang van Little Cottonwood Canyon, 32 kilometer ten zuidoosten van Salt Lake City.

  2. Voor meer informatie over deze periode van de geschiedenis raadpleegt u Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days, deel 2, No Unhallowed Hand, 1846–1893 (2020), hoofdstuk 17, 19 en 21.

  3. Zie ‘O, vast als een rotssteen’, Lofzangen, nr. 53.

    De strofen van deze geweldige lofzang kunnen als thema van onze tijd dienen. En als we met nieuwe aandacht naar de woorden luisteren, kunnen we inzicht krijgen in de problemen die op ons pad komen:

    In iedere toestand, ’t zij ziek of gezond,

    als armoed’ u zoekt, of geluk gij hier vondt,

    te huis of op weg, of op land, zee of meer,

    naar uwe behoefte, […] zo geeft u de Heer.

    Vat moed! Ik ben met u, o, weest niet verschrikt,

    want Ik ben uw God die uw lot hier beschikt.

    Ik sterk u en help u en waarschuw voor ’t kwaad,

    als gij vol vertrouwen, […] Mij nimmer verlaat.

    Als voor diepe waat’ren gij eens komt te staan,

    weet dat Ik een weg door de kolken u baan.

    Ik blijf uw Beschermer, uw eeuwige Borg,

    en wijd tot uw welzijn […] uw smart’lijkste zorg.

    Als vurige pijlen verstoren uw vreê,

    dan gaat mijn genâ in de strijd met u mee.

    De vlam zal niet deren, maar tot uw behoud

    uw smetten verwijd’ren […] en zuiv’ren uw goud.

    Als door bitter lijden Ik u roep te gaan,

    en gij veel verdriet ondervindt op uw paân,

    zo zal Ik in smarten van u geenszins vliên,

    maar bijstand en hulpe […] in kommer u biên.

  4. Zie Mozes 7:13–18.

  5. Jozef was misschien pas 17 jaar oud toen zijn broers hem als slaaf verkochten (zie Genesis 37:2). Hij was 30 toen hij in dienst van de farao trad (zie Genesis 41:46). Kunt u zich voorstellen hoe moeilijk het voor een jongeman op die leeftijd moet zijn geweest om in de steek gelaten te worden, als slaaf te worden verkocht, vals beschuldigd te worden en in de gevangenis terecht te komen? Jozef is niet alleen een voorbeeld voor de jongeren van de kerk, maar ook voor alle mannen, vrouwen en kinderen die het verlangen hebben om hun kruis op te nemen en de Heiland te volgen.

  6. Zie Genesis 45:4–11; 50:20–21. In Psalmen 105:17–18 lezen we: ‘Hij zond een man voor hen uit: Jozef werd als slaaf verkocht. Men drukte zijn voeten vast in de boeien, hijzelf kwam in de ijzers.’ In een andere vertaling luidt vers 18: ‘Zij hebben zijn voeten geketend, en ijzer is zijn ziel binnengedrongen’ (letterlijke vertaling van Young). Volgens mij blijkt hieruit dat Jozef door zijn beproevingen een sterke, veerkrachtige ziel als van ijzer had – een eigenschap die hij nodig had voor de grote, onvoorstelbare toekomst die de Heer voor hem in petto had.

  7. Zie Leer en Verbonden 121–123.

  8. Als God zijn kinderen gebiedt om voor de hongerigen, behoeftigen, naakten, zieken en ellendigen te zorgen, is Hij Zich zeker bewust van ons, zijn kinderen, en is Hij ons genadig (zie Mormon 8:39).

  9. Zie Lukas 7:11–17.

  10. Zie Johannes 21:1–6.

  11. Leer en Verbonden 123:17.