Algemene conferentie
Ga voorwaarts in geloof
Algemene aprilconferentie 2020


Ga voorwaarts in geloof

Ik zegen u met gemoedsrust en meer geloof in de Heer.

Geliefde broeders en zusters, nu we het einde van deze historische conferentie naderen, danken wij de Heer. De muziek was subliem en de boodschappen inspirerend.

We hebben in deze conferentie veel hoogtepunten beleefd. Tijdens dit tweehonderdjarig jubileum hebben we een proclamatie aan de wereld geïntroduceerd waarin we verklaren dat het evangelie van Jezus Christus werkelijk is hersteld.

We hebben de herstelling gevierd met de hosannakreet.

We hebben een nieuw symbool van ons geloof in de Heer Jezus Christus onthuld dat op officiële kerkcorrespondentie en -materialen zal prijken.

We hebben aangekondigd wereldwijd te zullen vasten en bidden dat de pandemie onder controle komt, zorgverleners beschermd worden, de economie versterkt wordt en het leven weer normaliseert. Die vasten vindt plaats op Goede Vrijdag, 10 april. Wat zal dat een geweldige vrijdag zijn!

Aanstaande zondag, paaszondag, vieren we de verzoening en herrijzenis van de Heer Jezus Christus. Uit kracht van zijn verzoening schenkt Hij alle mensen de gave van de opstanding. En de gave van het eeuwige leven schenkt Hij aan wie getrouw zijn aan de verordeningen en verbonden die ze in de heilige tempel sluiten.

We kunnen de vele inspirerende aspecten van deze aprilconferentie 2020 – en van de Goede Week die nu begonnen is – met deze goddelijke opdracht samenvatten: ‘Hoor Hem!’ 1 We bidden dat van alles wat hier heeft plaatsgevonden, uw focus op onze hemelse Vader, die deze woorden heeft uitgesproken, en op zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, de voornaamste plaats in uw herinneringen zal innemen. We bidden dat u opnieuw zult beginnen om de woorden van de Heiland echt te horen, ernaar te luisteren en ze in acht te nemen. 2 Ik beloof u dat u dan minder angst en meer geloof zult hebben.

Dank u voor uw verlangen om van uw thuis een waar heiligdom van geloof te maken, waar de Geest van de Heer kan vertoeven. Ons leerplan voor evangeliestudie, Kom dan en volg Mij, zal u tot zegen blijven. Als u er consequent mee bezig blijft – zelfs op momenten waarop u denkt dat u er niet veel aan hebt – zal het u, uw gezinsleden en de wereld veranderen. We ontvangen meer kracht naarmate we kloekmoedigere discipelen van de Heer worden die overal voor Hem opkomen en zich voor Hem laten horen.

Laten we het nu over tempels hebben. We hebben wereldwijd 168 ingewijde tempels. Andere zijn in aanbouw of op de tekentafel. Elke aankondiging van een nieuwe tempel wordt onderdeel van onze kerkgeschiedenis.

Het lijkt misschien vreemd dat we nieuwe tempels aankondigen terwijl onze bestaande tempels momenteel gesloten zijn.

Meer dan honderd jaar geleden voorzag president Wilford Woodruff omstandigheden zoals de onze toen hij in 1893 het inwijdingsgebed van de Salt Laketempel uitsprak. Misschien hebt u onlangs op sociale media een uittreksel van dat opmerkelijke gebed gezien.

Luister naar de smeekbede van deze grote profeet van de Heer: ‘Wanneer uw volk niet in de gelegenheid is om dit heilige huis te betreden […] en zij verdrukking en tegenspoed doormaken, en door moeilijkheden worden omgeven […] en zich op uw heilige huis richten en U om verlossing en hulp en om uw macht ten behoeve van hen vragen, dan smeken wij U dat U met genade uit uw heilige woning zult neerkijken […] en naar hun smeekbeden zult luisteren. Of wanneer de kinderen van uw volk in latere jaren om welke reden dan ook van deze plaats verwijderd zijn […] en zij U vanuit hun diepste kwelling en verdriet om verlichting en verlossing aanroepen, dan smeken wij U nederig […] om naar hun smeekbeden te luisteren en hun de gevraagde zegeningen te verlenen.’ 3

Broeders en zusters, wanneer wij tegenspoed doormaken en onze tempels gesloten zijn, kunt u kracht putten uit uw tempelverbonden en uw begiftiging, mits u uw verbonden in ere houdt. Blijf nu onze tempels gesloten zijn tempelwaardig, of gebruik deze tijd om tempelwaardig te worden.

Vertel uw familie en vrienden over de tempel. Aangezien Jezus Christus het middelpunt is van alles wat we in de tempel doen, zult u door meer aan de tempel te denken, meer aan Hem denken. Studeer en bid om meer te weten te komen over de macht en kennis waarmee u begiftigd bent, of nog zult worden begiftigd.

Het doet ons genoegen om plannen aan te kondigen voor de bouw van acht nieuwe tempels op de volgende plaatsen: Bahía Blanca (Argentinië), Tallahassee (Florida, VS), Lubumbashi (Democratische Republiek Congo), Pittsburgh (Pennsylvania, VS), Benin City (Nigeria), Syracuse (Utah, VS), Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) en Sjanghai (Volksrepubliek China).

Op alle acht locaties zullen architecten van de kerk met plaatselijke ambtenaren samenwerken, zodat de tempel een prachtige aanwinst voor de gemeenschap zal zijn.

De tempel in Dubai komt er op verzoek van de plaatselijke overheid, en wij zijn daar dankbaar voor.

Bij de plannen voor de Sjanghaitempel hoort enige uitleg. Meer dan twintig jaar lang hebben tempelwaardige leden in de Volksrepubliek China de Hongkongtempel (China) bezocht. Maar sinds juli 2019 is die tempel gesloten voor een hoognodige renovatie die reeds lang gepland was.

In Sjanghai zal een bescheiden multifunctionele ontmoetingsplaats de Chinese leden de mogelijkheid bieden om – in de Volksrepubliek China – tempelverordeningen voor zichzelf en hun voorouders te verrichten. 4

Deze kerk leert haar leden in elk land om de wet te gehoorzamen, te eerbiedigen en hoog te houden. 5 We benadrukken het belang van het gezin, goed ouderschap en voorbeeldig burgerschap. Aangezien we de wetten en voorschriften van de Volksrepubliek China eerbiedigen, stuurt de kerk geen evangeliserende zendelingen naar China. En dat zullen wij nu evenmin doen.

Expats en Chinese kerkleden blijven afzonderlijk diensten houden. De wettelijke status van de kerk in China blijft onveranderd. Aanvankelijk zullen kerkleden de tempel alleen op afspraak kunnen bezoeken. Het huis des Heren in Sjanghai zal niet toegankelijk zijn voor toeristen uit andere landen.

Deze acht nieuwe tempels zullen velen aan beide zijden van de sluier van de dood tot zegen zijn. Tempels zijn de kroon op de herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus. God brengt in zijn goedheid en mildheid de zegeningen van de tempel dichter bij al zijn kinderen.

Ik weet dat God, naarmate de herstelling voortschrijdt, meer grote en belangrijke dingen over zijn koninkrijk op aarde zal openbaren. 6 Dat koninkrijk is De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

Geliefde broeders en zusters, ik heb u lief. In deze gespannen, onzekere tijd verleen ik u, krachtens het gezag dat ik draag, een apostolische zegen.

Ik zegen u met gemoedsrust en meer geloof in de Heer. 7

Ik zegen u met het verlangen om u te bekeren en dagelijks ietsje meer zoals Hij te worden. 8

Ik zegen u met de kennis dat de profeet Joseph Smith de profeet van de herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus is.

Als u of uw dierbaren ziek zijn, dan verleen ik u een zegen van genezing, overeenkomstig de wil van de Heer.

Deze zegen verleen ik u, en ik betuig ieder van u nogmaals mijn liefde. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.