Algemene conferentie
De mooiste huizen
Algemene aprilconferentie 2020


De mooiste huizen

De Heiland is de volmaakte bouwkundige, bouwer en interieurontwerper. Zijn project is de volmaking en eeuwige vreugde van onze ziel.

Onlangs zag ik een opvallend reclamebord in Salt Lake City (Utah, VS). De reclame was van een firma in designmeubelen en interieurontwerp. De boodschap was eenvoudig: ‘Wij leveren aan de mooiste huizen in Salt Lake City.’

De reclame bleef hangen: wat is een ‘mooi huis’? Ik stond stil bij die vraag, vooral met betrekking tot onze kinderen, die mijn vrouw, Kathy, en ik hebben opgevoed, en de kinderen die zij nu opvoeden. Zoals ouders overal hebben we ons zorgen over onze kinderen gemaakt en voor hen gebeden. Dat doen we nog. We willen oprecht het beste voor hen. Hoe kunnen zij en hun kinderen in mooie huizen wonen? Ik heb nagedacht over de huizen van kerkleden die Kathy en ik hebben mogen bezoeken. We zijn in Zuid-Korea en Kenia, in de Filipijnen en Peru, in Laos en in Letland bij leden thuis uitgenodigd. Laat me vier opmerkingen over mooie huizen maken.

Ten eerste, vanuit het perspectief van de Heer heeft een mooi huis alles te maken met de persoonlijke eigenschappen van de mensen die daar wonen. Deze huizen worden niet op een belangrijke of blijvende manier als mooi bestempeld door hun meubels of door het financieel vermogen of de sociale status van de mensen die ze bezitten. Het mooiste kenmerk van elk huis is het beeld van Christus dat in de bewoners van het gezin tot uiting komt. Het belangrijke is het interieur van de zielen van de bewoners, niet het gebouw zelf.

De eigenschappen van Christus worden ‘na verloop van tijd’1 verkregen door bewuste vooruitgang op het verbondspad. Christelijke eigenschappen sieren allen die een leven leiden dat op goedheid gegrond is. Zij vullen hun huis met het licht van het evangelie ongeacht of de vloer van modder of marmer is. Ook al bent u de enige in uw huishouden die de opdracht volgt om deze dingen na te streven,2 u kunt bijdragen aan de geestelijke inrichting van uw gezinswoning.

We volgen deze raad van de Heer: ‘Organiseer u; bereid alle nodige dingen voor; en vestig een huis’, als we ons geestelijk leven organiseren, voorbereiden en leiden in plaats van met onze woning bezig te zijn. Als we geduldig het verbondspad van de Heiland volgen, wordt ons huis ‘een huis van heerlijkheid, een huis van orde, een huis van God’.3

Ten tweede, bewoners van de mooiste huizen maken elke dag tijd om de Schriften en de woorden van de levende profeten en apostelen te bestuderen. President Russell M. Nelson heeft ons gevraagd ons huis door evangeliestudie te veranderen en om te vormen.4 Zijn uitnodiging geeft aan dat de mooiste huizen plaats bieden aan het zachtmoedige, essentiële werk van onze persoonlijke groei en het omvormen van onze zwakheden. Dagelijkse bekering is een hulpmiddel dat ons ertoe brengt een beetje vriendelijker, liefdevoller en begripsvoller te worden. Als we de Schriften bestuderen, komen we dichter tot de Heiland, wiens gulle liefde en genade ons in onze groei helpen.

In de Bijbel, het Boek van Mormon en de Parel van grote waarde staan verhalen van gezinnen, dus is het niet verwonderlijk dat die goddelijke boeken ongeëvenaarde handboeken voor de bouw van de mooiste huizen zijn. Zij vormen een kroniek voor de zorgen van ouders, de gevaren van verleiding, de triomf van rechtschapenheid, de beproevingen van hongersnood en overvloed, en de verschrikkingen van oorlog en beloningen van vrede. Steeds weer zien we in de Schriften dat gezinnen slagen als ze rechtschapen leven en dat ze falen als ze andere paden volgen.

Ten derde, mooie huizen volgen de blauwdruk van de Heer voor zijn mooiste huis, de tempel. De bouw van een tempel begint met basisstappen: het groen opruimen en het land vlakmaken. Die eerste inspanningen om de grond bouwrijp te maken, kunnen vergeleken worden met het onderhouden van de fundamentele geboden. De geboden zijn het fundament waarop het discipelschap wordt gebouwd. Standvastig discipelschap leidt ertoe dat we onwrikbaar, standvastig en onverzettelijk worden,5 zoals het stalen raamwerk voor een tempel. Door dit vaste raamwerk kan de Heer zijn Geest sturen om ons hart te veranderen.6 Een machtige verandering van hart ondergaan is als prachtige elementen aan het interieur van een tempel toevoegen.

Als we in geloof voortgaan, verandert de Heer ons geleidelijk. We ontvangen zijn beeld in ons gelaat en beginnen de liefde en schoonheid van zijn karakter weer te geven.7 Als we meer zoals Hij worden, voelen we ons thuis in zijn huis en zal Hij zich thuis voelen in het onze.

We kunnen de nauwe band tussen ons en zijn huis in stand houden, door in aanmerking te komen voor een tempelaanbeveling en de tempel te bezoeken zo vaak als omstandigheden dat toelaten. Als we dat doen, rust de heiligheid van het huis des Heren ook op ons huis.

De prachtige Salt Laketempel is hier vlakbij. De tempel werd van 1853 tot 1893 door pioniers met simpel gereedschap, plaatselijk materiaal en langdurige, zware arbeid gebouwd. Met het beste wat de eerste kerkleden op het gebied van bouwkunde, architectuur en interieurontwerp te bieden hadden, creëerden ze een meesterwerk dat miljoenen mensen kennen.

Er zijn bijna 130 jaren verstreken sinds de tempel werd ingewijd. Zoals ouderling Gary E. Stevenson gisteren opmerkte zijn de bouwkundige beginselen die gebruikt werden om de tempel te ontwerpen, vervangen door nieuwere, veiligere normen. Als we de constructie van de tempel niet zouden verbeteren en structurele zwakheden niet zouden herstellen, zou dat het vertrouwen van de pioniers beschamen. Zij deden alles wat ze maar konden om vervolgens de zorg van de tempel aan de volgende generaties te laten.

De kerk is begonnen aan een herstellingsproject van vier jaar om de structurele sterkte en de aardbevingsbestendigheid van de tempel te verbeteren.8 Het fundament, de vloeren en de muren zullen versterkt worden. Met de beste bouwkundige kennis die we vandaag beschikbaar hebben, passen we de tempel aan de hedendaagse bouwnormen aan. We kunnen de structurele veranderingen niet zien, maar hun uitwerking is echt en belangrijk. Ondanks de ingrijpende renovatie behoudt de tempel zijn prachtige oorspronkelijke karakter.

We dienen het voorbeeld van de renovatie van de Salt Laketempel te volgen en de tijd te nemen om onze eigen geestelijke aardbevingsbestendigheid te evalueren om er zeker van te zijn dat die aan de norm voldoet. Periodieke zelfbeoordeling, gekoppeld aan onze vraag aan de Heer: ‘Wat ontbreekt mij nog?’9 kan ieder van ons helpen bij de bouw van een mooi huis.

Ten vierde zijn de mooiste huizen een toevluchtsoord voor de stormen van het leven. De Heer heeft beloofd dat zij die de geboden van God onderhouden ‘voorspoedig […] in het land’ zullen zijn.10 Gods voorspoed is de kracht om ondanks de problemen van het leven voorwaarts te streven.

In 2002 leerde ik een belangrijke les over problemen. Toen ik in Asuncion (Paraguay) was, sprak ik met de ringpresidenten van die stad. In die tijd heerste er een zware financiële crisis in Paraguay. Veel kerkleden zaten in de ellende en konden de eindjes niet aan elkaar knopen. Ik was sinds mijn zending niet meer in Zuid-Amerika geweest en had nog nooit Paraguay bezocht. Ik was nog maar enkele weken in dat gebiedspresidium werkzaam. Ik was bang dat ik die ringpresidenten niet goed leiding kon geven. Ik vroeg ze me alleen te vertellen wat er goed ging in hun ringen. De eerste ringpresident vertelde me over zaken die goed liepen. De volgende vertelde over dingen die goed gingen en een paar problemen. Tegen de tijd dat we bij de laatste ringpresident aankwamen, noemde hij alleen een reeks vervelende problemen op. Terwijl de ringpresidenten aan mij uitlegden hoe de vork in de steel zat, bekroop mij het angstige gevoel dat ik met een mond vol tanden zat.

Net toen de laatste ringpresident zijn opmerkingen aan het afronden was, kwam er een gedachte in me op: Ouderling Clayton, stel hun deze vraag: ‘Broeders, hoeveel van de leden in uw ringen die een volledige tiende betalen, een gulle vastengave betalen, hun roeping in de kerk grootmaken, de hun toegewezen gezinnen als huisonderwijzer of huisbezoekster maandelijks bezoeken,11 gezinsavond houden, de Schriften bestuderen en elke dag gezinsgebed houden, hebben problemen die ze zelf niet kunnen aanpakken zonder dat de kerk bijspringt en de problemen voor hen oplost?’

Ik volgde prompt de ingeving die ik had gekregen en stelde de ringpresidenten die vraag.

Ze keken me verrast aan en zeiden toen: ‘Pues, ninguno’ wat betekent ‘O, niet een.’ Ze vertelden me vervolgens dat geen van de leden die al die dingen deden, problemen hadden die ze zelf niet konden oplossen. Waarom niet? Omdat ze in de mooiste huizen woonden. Hun getrouwe leven verschafte hun de kracht, de visie en de hemelse hulp die ze nodig hadden in de economische beroering in hun land.

Dat betekent niet dat de rechtvaardigen niet ziek worden, ongelukken ondergaan, tegenslag in de werksituatie ondervinden of veel andere moeilijkheden in het leven tegenkomen. Het sterfelijk leven leidt altijd tot moeilijkheden, maar keer op keer heb ik gezien dat zij die de geboden proberen te gehoorzamen, gezegend worden, zodat ze in vrede en hoop verder kunnen gaan. Die zegeningen zijn voor iedereen beschikbaar.12

David heeft gezegd: ‘Als de Heere het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen zijn bouwers eraan.’13 Waar u ook woont, hoe uw woning er ook uitziet, en wat de samenstelling van uw gezin ook is, u kunt het mooiste huis voor uw gezin bouwen. Het herstelde evangelie van Jezus Christus voorziet u van de plannen voor dat huis. De Heiland is de volmaakte bouwkundige, bouwer en interieurontwerper. Zijn project is de volmaking en eeuwige vreugde van onze ziel. Met zijn liefdevolle hulp kan uw ziel alles zijn wat Hij ervan wil maken, en u kunt de mooiste versie van uzelf zijn die voorbereid is een mooi huis te maken en erin te wonen.

Ik getuig dankbaar dat God, de Vader van ons allen, leeft. Zijn Zoon, de Heer Jezus Christus, is de Heiland en Verlosser van alle mensen. Zij hebben ons volmaakt lief. De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is het koninkrijk van God op aarde. Levende profeten en apostelen leiden het nu. Het Boek van Mormon is waar. Het herstelde evangelie van Jezus Christus is het volmaakte bouwplan voor de mooiste huizen. In de naam van Jezus Christus. Amen.