Algemene conferentie
‘Laat dit huis worden gebouwd voor mijn naam’
Algemene aprilconferentie 2020


‘Laat dit huis worden gebouwd voor mijn naam’

(Leer en Verbonden 124:40)

De verbonden die we aangaan en de verordeningen die we verrichten in de tempel zijn van essentieel belang voor de heiliging van ons hart en de uiteindelijke verhoging van Gods zonen en dochters.

Tweehonderd jaar geleden zag de jonge Joseph Smith in het heilige bos God, de eeuwige Vader, en zijn Zoon, Jezus Christus, en sprak met Hen. Joseph leerde van Hen over de ware aard van de Godheid en over voortgaande openbaring. Dit hemelse visioen luidde ‘de bedeling van de volheid van de tijden’ in.1

Ongeveer drie jaar later, in antwoord op vurig gebed, vulde Josephs kamer zich op de avond van 21 september 1823 met licht, totdat deze ‘lichter was dan op het middaguur’.2 Er verscheen een persoon naast zijn bed, die de jongen bij zijn naam noemde en zei ‘dat hij een boodschapper was, uit Gods tegenwoordigheid […] gezonden, en dat zijn naam Moroni was’.3 Hij vertelde Joseph over het tevoorschijn komen van het Boek van Mormon.

Moroni citeerde vervolgens uit Maleachi in het Oude Testament, met een kleine afwijking van de woorden zoals die in de Bijbel staan:

‘Zie, Ik zal u het priesterschap openbaren, door de hand van de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag van de Heer komt. […]

‘En hij zal in het hart van de kinderen de aan de vaders gedane beloften planten, en het hart van de kinderen zal zich tot hun vaders wenden. Als dat niet zo was, zou de gehele aarde bij zijn komst volkomen worden verwoest.’4

Moroni’s onderricht aan Joseph Smith gaf de aanzet tot tempelwerk en familiegeschiedenis in de laatste dagen en was van essentieel belang voor de herstelling van ‘alle dingen […], waarover God gesproken heeft bij monde van al Zijn heilige profeten door de eeuwen heen’.5

Ik bid om de hulp van de Heilige Geest terwijl we ons verdiepen in de verbonden, verordeningen en zegeningen die in de tempels van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen beschikbaar zijn.

De terugkeer van Elia

Ik begin met deze fundamentele vraag: waarom was de terugkeer van Elia belangrijk?

‘We leren uit hedendaagse openbaring dat Elia de verzegelbevoegdheid van het Melchizedekse priesterschap bezat.’6 Hij was de ‘laatste profeet tot de tijd van Jezus Christus’ die deze bevoegdheid bezat.7

De profeet Joseph Smith heeft uitgelegd: ‘De geest, macht en roeping van Elia zijn dat u de macht hebt om de sleutel […] van de volheid van het Melchizedeks priesterschap […] te dragen; en om alle verordeningen te […] verkrijgen […] die tot Gods koninkrijk behoren, zelfs het terugvoeren van het hart van de vaderen tot de kinderen en het hart van de kinderen tot de vaderen, zelfs dat van hen die in de hemel zijn.’8

Die heilige verzegelbevoegdheid is noodzakelijk, zodat ‘wat u bindt op de aarde, in de hemelen gebonden [zal] zijn; en wat u ontbindt op de aarde, in de hemelen ontbonden [zal] zijn’.9

Joseph heeft ook gezegd: ‘Hoe zal God deze generatie redden? Hij zal de profeet Elia sturen. […] Elia zal de verbonden openbaren om de harten van de vaderen aan de kinderen te verzegelen en de harten van de kinderen aan de vaderen.’10

Elia verscheen samen met Mozes op de berg van verheerlijking en verleende de verzegelbevoegdheid aan Petrus, Jakobus en Johannes.11 Op 3 april 1836 verscheen Elia opnieuw met Mozes en Elias in de Kirtlandtempel en verleende diezelfde priesterschapssleutels aan Joseph Smith en Oliver Cowdery.12

Het terugbrengen van de verzegelbevoegdheid door Elia in 1836 was nodig om de wereld voor te bereiden op de wederkomst van de Heiland, en was het startsein van een enorme wereldwijde toename in belangstelling voor familiehistorisch onderzoek.

Ons hart veranderen, zuiveren en tot de vaderen wenden

Het woord hart komt meer dan duizend keer in de standaardwerken voor. Dit eenvoudige, belangrijke woord staat voor onze innerlijke gevoelens. Ons hart – al onze verlangens, gevoelens, bedoelingen, motieven en houdingen – kenmerkt ons en bepaalt wie wij worden. En de kern van het werk van de Heer is ons hart door evangelieverbonden en priesterschapsverordeningen veranderen, zuiveren en tot de vaderen wenden.

We bouwen en betreden tempels niet alleen om er een gedenkwaardige individuele of gezinsherinnering aan over te houden. Nee, de verbonden die we er aangaan en de verordeningen die we er verrichten zijn van essentieel belang voor de heiliging van ons hart en de uiteindelijke verhoging van Gods zonen en dochters.

Door de beloften aan de vaderen – Abraham, Izak en Jakob – in het hart van de kinderen te planten, het hart van de kinderen tot hun eigen vaderen te wenden, familiehistorisch onderzoek te doen en plaatsvervangende tempelverordeningen te verrichten, zijn we mensen aan beide zijden van de sluier tot zegen. Zijn we gedreven met dit heilige werk bezig, dan gehoorzamen we de geboden om God en onze naasten lief te hebben en te dienen.13 En door zulk onzelfzuchtig dienstbetoon zijn we in staat om Hem echt te horen14 en dichter tot de Heiland te komen.15

We kunnen de heiligste verbonden en priesterschapsverordeningen alleen in de tempel – het huis des Heren – ontvangen. Alles wat we in de tempel leren en doen, beklemtoont de goddelijkheid van Jezus Christus en zijn rol in het grote plan van geluk van onze hemelse Vader.

Van binnenuit

President Ezra Taft Benson heeft eens een belangrijk patroon beschreven dat de Verlosser toepast om ‘de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen’.16 Hij zei: ‘De Heer werkt van binnenuit. De wereld daarentegen werkt op de mens in. De wereld tracht de mens uit het slop te halen. Christus haalt het slop uit de mens, waarna de mens zichzelf uit het slop haalt. De wereld tracht de mens te vormen door zijn omgeving te veranderen. Christus verandert de mens, die vervolgens zijn omgeving verandert. De wereld tracht het gedragspatroon van de mens te vormen, maar Christus kan de aard van de mens veranderen.’17

Verbonden en priesterschapsverordeningen staan centraal in het voortdurende proces van geestelijke wedergeboorte en verandering. Op die manier werkt de Heer van binnenuit aan ieder van ons. Door onze verbonden na te komen, ze altijd indachtig te zijn en ‘de Geest van de levende God […] op tafelen van vlees, van de harten’18 te schrijven, houden we ons doel in gedachten en zijn we verzekerd van aardse en eeuwige zegeningen. Als we als getrouw lid verordeningen ontvangen en die voortdurend indachtig zijn, worden er hemelse kanalen geopend waardoor goddelijke macht ons toevloeit.

We gaan niet naar de tempel om het kwaad van de wereld te ontlopen of ons ervoor te verbergen. We gaan naar de tempel om de kwade wereld te overwinnen. Nodigen we ‘de macht der goddelijkheid’19 in ons leven uit door priesterschapsverordeningen te ontvangen en heilige verbonden te sluiten en na te komen, dan ontvangen we extra kracht20 om de verleidingen en beproevingen van dit leven te overwinnen, en om goed te doen en goed te worden.

De roem van dit huis zal zich verbreiden

De eerste tempel in deze bedeling werd in Kirtland (Ohio, VS) gebouwd en op 27 maart 1836 ingewijd.

De Heer gaf een week later deze openbaring aan de profeet Joseph Smith:

‘Laat het hart van mijn gehele volk, dat met zijn kracht dit huis voor mijn naam heeft gebouwd, zich verheugen. […]

‘Ja, het hart van duizenden en tienduizenden zal zich grotelijks verheugen ten gevolge van de zegeningen die zullen worden uitgestort, en de begiftiging waarmee mijn dienstknechten in dit huis begiftigd zijn.

‘En de roem van dit huis zal zich verbreiden naar vreemde landen; en dit is het begin van de zegening die op het hoofd van mijn volk zal worden uitgestort.’21

Let op de zinsneden het hart van duizenden en tienduizenden zal zich grotelijks verheugen en de roem van dit huis zal zich verbreiden naar vreemde landen. Dat waren verbluffende uitspraken in april 1836, toen de kerk slechts een handjevol leden en één tempel telde.

Het is nu 2020 en er zijn 168 tempels in bedrijf. Verder zijn er 49 tempels in aanbouw of aangekondigd. We bouwen tempels ‘op de eilanden van de zee’22 en in landen en gebieden waar velen gedacht hadden dat we er nooit een tempel zouden hebben.

Er worden momenteel begiftigingsdiensten in 88 talen gehouden, en er zullen veel talen aan toegevoegd worden naarmate we meer tempels bouwen om meer kinderen van God tot zegen te zijn. We verwachten dat het aantal talen waarin tempelverordeningen beschikbaar zijn de komende 15 jaar zal verdubbelen.

Dit jaar steken we de eerste spade en beginnen we met de bouw van 18 tempels. Het duurde daarentegen 150 jaar om de eerste 18 tempels te bouwen: van de oprichting van de kerk in 1830 tot de inwijding van de Tokiotempel door president Spencer W. Kimball in 1980.

Afbeelding
6 tempels

Laten we even stilstaan bij de bespoediging van het tempelwerk die tijdens het leven van president Russell M. Nelson heeft plaatsgevonden. Toen president Nelson op 9 september 1924 werd geboren, had de kerk zes tempels in bedrijf.

Afbeelding
26 tempels

Toen hij 60 jaar later, op 7 april 1984, als apostel werd geordend, waren er 26 tempels in bedrijf. Dat is een toename van 20 tempels in 60 jaar.

Afbeelding
159 tempels

Toen president Nelson als president van de kerk gesteund werd, hadden we 159 tempels in bedrijf. Dat is een toename van 133 tempels gedurende de 34 jaar dat hij lid van het Quorum der Twaalf was.

Afbeelding
Tempels in bedrijf en aangekondigde tempels

Sinds hij op 14 januari 2018 president van de kerk is geworden, heeft president Nelson de bouw van 35 nieuwe tempels aangekondigd.

96 procent van de bestaande tempels is tijdens het leven van president Nelson ingewijd; 84 procent is tijdens zijn apostelschap ingewijd.

Wees met de belangrijkste dingen bezig

Als leden van de herstelde kerk van de Heer staan we sprakeloos van het steeds toenemende tempo van zijn werk in de laatste dagen. En er komen nog meer tempels aan.

Brigham Young heeft geprofeteerd: ‘Om dit werk te volbrengen, zal er niet slechts één tempel moeten zijn, maar duizenden, en duizenden en tienduizenden mannen en vrouwen zullen die tempels binnengaan en officiëren voor mensen die zo lang geleden hebben geleefd als de Heer zal openbaren.’23

De aankondiging van nieuwe tempels geeft ons uiteraard veel vreugde en is een reden om de Heer te danken. Maar we moeten vooral bezig zijn met de verbonden en verordeningen die ons hart kunnen veranderen en onze toewijding aan de Heiland verdiepen, en niet alleen met de locatie of pracht van het gebouw.

Onze fundamentele verplichtingen als lid van de kerk zijn (1) om Hem te horen24 en ons hart door verbonden en verordeningen te laten veranderen, en (2) vreugdevol onze goddelijke taak te vervullen om de hele mensheid aan beide zijden van de sluier de tempelzegeningen aan te bieden. Met de leiding en hulp van de Heer zullen we die heilige plichten vervullen.

De opbouw van Zion

De profeet Joseph Smith heeft gezegd:

‘De opbouw van Zion is een zaak die het volk van God altijd geïnteresseerd heeft; het is een onderwerp waarbij profeten, priesters en koningen met bijzondere vreugde hebben stilgestaan. Ze hebben vreugdevol naar deze tijd uitgekeken, en gestimuleerd door hemelse en vreugdevolle verwachting hebben ze over onze tijd gezongen, geschreven en geprofeteerd. Maar ze zijn gestorven zonder het te mogen aanschouwen. Wij zijn het uitverkoren volk van God om die heerlijkheid in de laatste dagen tot stand te brengen.’25

De hemelse priesterschap zal met de aardse worden verenigd om die grote oogmerken te verwezenlijken, […] een werk dat God en engelen gedurende vele voorbije geslachten met vreugde hebben voorzien, dat de ziel van de oude patriarchen en profeten in vuur en vlam zette, een werk dat bestemd is om de machten der duisternis te vernietigen, om de aarde te vernieuwen, en de heerlijkheid Gods en het heil van het mensdom tot stand te brengen.26

Ik getuig plechtig dat de Vader en de Zoon aan Joseph Smith zijn verschenen, en dat Elia de verzegelbevoegdheid heeft hersteld. Heilige tempelverbonden en -verordeningen kunnen ons sterken en ons hart zuiveren als we Hem horen27 en de macht der goddelijkheid ontvangen. Ik getuig dat dit werk in de laatste dagen de machten der duisternis zal vernietigen en het heil van het mensdom tot stand zal brengen. Van die waarheden getuig ik met vreugde in de heilige naam van de Heer Jezus Christus. Amen.