Algemene conferentie
Hoe het priesterschap jongeren tot zegen is
Algemene aprilconferentie 2020


Hoe het priesterschap jongeren tot zegen is

Wij kunnen net als engelen dienen, het evangelie in de hele wereld verkondigen en mensen tot Christus brengen.

Broeders en zusters, ik ben dankbaar dat ik op deze historische avond tot u mag spreken over de gave van het priesterschap en hoe het jongeren in deze bedeling tot zegen is. Ik bid dat de Geest me ondanks mijn tekortkomingen zal bijstaan terwijl ik u toespreek.

Het Eerste Presidium heeft tegen Aäronisch-priesterschapsdragers gezegd: ‘Je leeft in een tijd van grote mogelijkheden en uitdagingen – een tijd waarin het priesterschap op aarde is. Met het gezag dat je draagt, kun je de verordeningen van het Aäronisch priesterschap bedienen. Als je dat gezag gebedvol en waardig uitoefent, zul je de mensen in je leven zeer tot zegen zijn.’ 1 Als jongemannen van de kerk weten we dat we ‘een geliefde zoon van God’ zijn en dat Hij ‘een werk voor [ons] te doen’ heeft. 2 We helpen Hem om ‘de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen’ (Mozes 1:39).

Het priesterschap is het gezag om de verordeningen en verbonden van het evangelie van de Heiland te bedienen aan wie ze waardig zijn. Door die priesterschapsverordeningen en heilige verbonden ontvangen we alle zegeningen van de verzoening van de Heiland, waardoor we onze goddelijke bestemming kunnen bereiken.

God riep de jonge Joseph Smith om het evangelie van Jezus Christus te herstellen. Daarom ontving hij het priesterschap waarmee hij de mensheid tot zegen was. In Leer en Verbonden 135 staan veel zegeningen die jongeren in deze bedeling dankzij Joseph hebben. Er staat: ‘Joseph Smith […] heeft, Jezus alleen uitgezonderd, meer gedaan voor het heil van de mensen in deze wereld dan enig ander mens die hier ooit heeft geleefd. […] Hij [heeft] het Boek van Mormon het licht doen zien […]; de volheid van het eeuwigdurend evangelie […] naar de vier hoeken van de aarde doen uitgaan; […] de openbaringen en geboden die [de] Leer en Verbonden vormen, doen verschijnen […]; vele duizenden heiligen der laatste dagen vergaderd, […] en een vermaardheid en naam nagelaten die niet kunnen worden uitgewist’ (Leer en Verbonden 135:3).

Om net als Joseph te kunnen dienen, moeten we de priesterschapsmacht van de Heer waardig zijn. Toen Joseph en Oliver Cowdery het Boek van Mormon aan het vertalen waren, wilden ze zich laten dopen, maar ze hadden daartoe geen gezag. Op 15 mei 1829 knielden ze in gebed, waarop Johannes de Doper aan hen verscheen en hun de sleutels en het gezag van het Aäronisch priesterschap verleende met de woorden: ‘Aan u, mijn mededienstknechten, verleen ik, in naam van de Messias, het priesterschap van Aäron, dat de sleutels omvat van de bediening van engelen en van het evangelie van bekering en van de doop door onderdompeling tot vergeving van zonden’ (Leer en Verbonden 13:1).

Wij kunnen net als engelen dienen, het evangelie in de hele wereld verkondigen en mensen tot Christus brengen. Zo bundelen we onze krachten met Johannes de Doper, Moroni, Joseph Smith, president Russell M. Nelson en andere ijverige dienstknechten van de Heer.

Ons priesterschapswerk brengt mensen samen die de leerstellingen van de Heer nauwgezet naleven. Ik weet hoe moeilijk dat kan zijn door alle verleidingen waarmee we als jongeren te maken krijgen. Maar als we samen met die dienstknechten van de Heer zijn werk doen, worden we gesterkt tegen de verleidingen en misleidingen van de tegenstander. Je kunt een licht zijn voor mensen die aan zichzelf twijfelen. Jouw licht kan zo fel schijnen dat je iedereen om je heen al tot zegen bent zonder iets speciaals te doen. Soms is het moeilijk om de aanwezigheid van onze geestelijke metgezellen op te merken, maar ik ben dankbaar dat ik tot een trouw priesterschapsquorum behoor, en dat we samen dichter tot Christus kunnen komen.

Naast onze vrienden en familieleden is de Heilige Geest een van onze betrouwbaarste metgezellen. Maar om voor zijn voortdurende gezelschap in aanmerking te komen, moeten we ons in situaties en op plekken bevinden waar Hij wil zijn. We kunnen bijvoorbeeld van ons thuis een heilige plek maken door dagelijks als gezin in de Schriften te lezen en te bidden, en vooral door persoonlijke Schriftstudie en gebed.

Afbeelding
Enzo en zijn zus
Afbeelding
Enzo en zijn familie

Ik kreeg dit jaar een geweldige kans die me nederig stemde. Ik mocht mijn zusje, Oceane, helpen om een stap op het verbondspad te zetten door haar te dopen. De doop is een van de vereisten om het celestiale koninkrijk te betreden. Ze stelde haar doop een maand uit, totdat ik priester werd en haar kon dopen. Mijn andere zussen hadden het voorrecht om getuige te zijn. Toen we aan weerszijden van de doopvont stonden en het water in wilden gaan, waren we allebei erg enthousiast. Ik voelde me met haar verbonden en wist dat ze de juiste beslissing nam. Door die kans om het priesterschap uit te oefenen, moest ik het evangelie wel bewuster en minder nonchalant naleven. Als voorbereiding ging ik die week elke dag met mijn moeder, oma en zus in de tempel dopen voor de doden.

Hierdoor heb ik veel over het priesterschap geleerd, en hoe ik het waardig kon uitoefenen. Ik weet dat elke priesterschapsdrager hetzelfde als ik kan voelen wanneer hij, net als Nephi, ‘gaat en doet’ (zie 1 Nephi 3:7). Als we zitten te niksen, zal de Heer ons niet voor zijn grote werk inschakelen. We mogen niet wachten tot iemand in nood ons om hulp vraagt; het is onze plicht als priesterschapsdragers om een voorbeeld te zijn en als getuige van God op te treden. Nemen we beslissingen die onze eeuwige vooruitgang in de weg staan, dan moeten we nu veranderen. Satan blijft zijn uiterste best doen om ons vleselijk plezier te laten najagen. Maar als we moeite doen, mensen opzoeken die ons steunen en ons dagelijks bekeren, zullen we onvoorstelbare zegeningen ontvangen. Ons leven zal voor altijd veranderen terwijl we op het verbondspad vooruitgang maken.

Ik weet dat dit de ware kerk van Jezus Christus is, dat Hij onze Heiland is en dat Hij de sleutels van het priesterschap aan zijn apostelen heeft gedelegeerd. Zij gebruiken het om ons te leiden, vooral in deze moeilijke dagen, en om de wereld op zijn wederkomst voor te bereiden.

Ik weet dat Joseph Smith de profeet van de herstelling was en dat president Nelson nu onze profeet is. Laten we het leven van deze geweldige priesterschapsdragers bestuderen en dagelijks vooruitgang maken, zodat we klaar zijn om voor onze Schepper te staan. In de naam van Jezus Christus. Amen.