Algemene conferentie
Kom tot Christus – leef als een heilige der laatste dagen
Algemene aprilconferentie 2020


Kom tot Christus – leef als een heilige der laatste dagen

We kunnen moeilijke dingen doen en anderen daarbij helpen, omdat we weten op wie we kunnen vertrouwen.

Dank u, ouderling Soares, voor uw krachtig profetisch getuigenis van het Boek van Mormon. Ik kreeg onlangs de unieke kans om een pagina van het oorspronkelijke manuscript van het Boek van Mormon vast te houden. Op die pagina stonden deze krachtige woorden van Nephi voor het eerst in deze bedeling geschreven: ‘Ik zal heengaan en de dingen doen die de Heer heeft geboden, want ik weet dat de Heer geen geboden aan de mensenkinderen geeft zonder een weg voor hen te bereiden, zodat zij kunnen volbrengen wat Hij hun gebiedt.’1

Afbeelding
Oorspronkelijk manuscript van het Boek van Mormon

Toen ik die pagina vasthield, kreeg ik grote waardering voor de inspanningen van de 23-jarige Joseph Smith, die het Boek van Mormon ‘door de gave en de macht van God’ heeft vertaald.2 Ik voelde ook waardering voor de woorden van de jonge Nephi, die de zeer moeilijke taak had gekregen om de koperen platen van Laban te verkrijgen.

Nephi wist dat hij, als hij zich op de Heer richtte, zou kunnen volbrengen wat de Heer hem had geboden. Hij richtte zich zijn hele leven op de Heiland, ook al moest hij soms verleidingen, lichamelijke beproevingen en zelfs het verraad van naaste familieleden doorstaan.

Nephi wist op wie Hij kon vertrouwen.3 Kort nadat hij had uitgeroepen ‘O, ellendig mens die ik ben! Ja, mijn hart is bedroefd wegens mijn vlees’,4 zei Nephi: ‘Mijn God is mijn steun geweest; in de wildernis heeft Hij mij door mijn ellende heengevoerd; en op de wateren van het grote diep heeft Hij mij bewaard.’5

Als volgelingen van Christus worden we niet van beproevingen en tegenspoed gevrijwaard. We moeten vaak moeilijke dingen doen die in ons eentje overweldigend en misschien onmogelijk zouden zijn. Als we de uitnodiging van de Heiland om tot Hem te komen6 aanvaarden, dan geeft Hij ons, net zoals aan Nephi en Joseph, de nodige steun, troost en gemoedsrust. Zelfs in onze zwaarste beproevingen, kunnen we zijn liefde als een warme mantel om ons heen voelen doordat we Hem vertrouwen en zijn wil aanvaarden. We kunnen de vreugde voelen die voor zijn trouwe volgelingen is weggelegd, want Christus is vreugde.7

Toen we in 2014 op zending waren, kreeg ons leven een onverwachte wending. Toen onze jongste zoon met zijn skateboard een steile helling afdaalde, viel hij en liep levensbedreigend hersenletsel op. Omdat zijn situatie verslechterde, besloot de medische staf hem onmiddellijk te opereren.

Ons gezin knielde in een lege ziekenhuiskamer en we stortten ons hart voor God uit. Te midden van alle verwarring en verdriet, vervulde onze hemelse Vader ons hart van liefde en gemoedsrust.

We wisten niet wat de toekomst ons zou brengen, en evenmin of we onze zoon nog levend terug zouden zien. Maar we wisten wél dat zijn leven in Gods handen lag en dat dit alles, vanuit een eeuwig perspectief, voor zijn en ons bestwil was. Dankzij de gave van de Geest waren we bereid elke uitkomst te aanvaarden.

Dat was niet makkelijk! Hij moest twee maanden in het ziekenhuis blijven terwijl wij vierhonderd voltijdzendelingen presideerden. Onze zoon leed ernstig geheugenverlies. Hij moest lange tijd zware fysio-, spraak- en ergotherapie ondergaan. Het is nog steeds moeilijk, maar we hebben in de loop der jaren een wonder meegemaakt.

We snappen dat niet elke beproeving afloopt zoals we willen. Maar als we ons op Christus richten, ontvangen we gemoedsrust en zien we Gods wonderen, wat die ook zijn, op zijn tijd en zijn wijze.

Soms zien we geen uitweg uit een moeilijke situatie en roepen we net als Nephi uit: ‘Mijn hart is bedroefd wegens mijn vlees.’8 Soms is onze enige hoop in Jezus Christus. Wat is het een zegen dat we hoop en vertrouwen in Hem hebben. Christus komt zijn beloften altijd na. Hij verzekert allen die tot Hem komen dat ze rust zullen vinden.9

Onze leiders willen erg graag dat wij gemoedsrust en troost ontvangen door op de Heiland Jezus Christus te vertrouwen en ons op Hem te richten.

Onze hedendaagse profeet, president Russell M. Nelson, heeft de visie van de Heer voor de wereld en voor de leden van Christus’ kerk verkondigd: ‘Onze boodschap aan de wereld is eenvoudig en oprecht: we nodigen alle kinderen van God aan beide zijden van de sluier uit om tot de Heiland te komen, de zegeningen van de heilige tempel te ontvangen, blijvende vreugde te genieten en in aanmerking te komen voor het eeuwige leven.’10

Die uitnodiging om tot Christus te komen, heeft specifieke implicaties voor heiligen der laatste dagen.11 Als leden van de kerk van de Heiland hebben we verbonden met Hem gesloten en zijn we zijn geestelijk gewonnen zonen en dochters.12 We hebben ook de kans om samen met de Heer anderen uit te nodigen om tot Hem te komen.

In die samenwerking met Christus is onze eerste prioriteit ons eigen gezin. Onze familieleden en goede vrienden krijgen soms beproevingen. Door wereldse invloeden, en misschien zelfs hun eigen verlangens, trekken ze waarheid in twijfel. We moeten er alles aan doen om ze dan de liefde van de Heiland en onze liefde te laten voelen. Dat doet me denken aan de Schrifttekst waarop de mooie lofzang ‘Houd van elkander’ is gebaseerd: ‘Hierdoor zullen allen inzien dat u Mijn discipelen bent: als u liefde onder elkaar hebt.’13

Terwijl we onze dierbaren liefhebben die de waarheid in twijfel trekken, kan de vijand van alle vreugde ons het gevoel geven dat we onze dierbaren in de steek laten doordat wij het evangelie naleven en erin onderwijzen.

Ons vermogen om anderen tot Christus te helpen komen of tot Hem te helpen terugkeren, hangt grotendeels af van het voorbeeld dat we geven door vastberaden op het verbondspad te blijven.

Als we onze dierbaren echt willen redden, moeten we resoluut aan Christus’ zijde staan door zijn kerk en de volheid van het evangelie te omhelzen.

Even terug naar Nephi: we weten dat Nephi op de Heer vertrouwde mede door het voorbeeld van zijn ouders, die ook op de Heer vertrouwden en hun verbonden nakwamen. Dat wordt prachtig geïllustreerd in Lehi’s visioen van de boom des levens. Nadat Lehi van de zoete vrucht van de boom had genomen, keek hij om zich heen of hij ‘misschien ook [zijn] gezin kon ontdekken’.14 Hij zag Sariah, Sam en Nephi staan ‘alsof zij niet wisten waarheen zij zouden gaan’.15 Lehi zei: ‘Ik wenkte [hen]; en tevens zei ik hun met luide stem dat zij bij mij moesten komen en nemen van de vrucht.’16 Merk op dat Lehi niet bij de boom wegging. Hij bleef aan de zijde van de Heer staan en nodigde zijn gezin uit om naar hem te komen en van de vrucht te nemen.

De tegenstander wil ons van de vreugde van het evangelie wegleiden door de leer van Christus en zijn kerk van elkaar te scheiden. Hij wil ons laten geloven dat we op eigen kracht en door onze eigen spiritualiteit, onafhankelijk van zijn kerk, op het verbondspad kunnen blijven.

De kerk van Christus is in deze laatste dagen hersteld om de verbondskinderen van Christus op zijn verbondspad te houden.

In de Leer en Verbonden staat: ‘Zie, dit is mijn leer: Wie zich bekeert en tot Mij komt, die is mijn kerk.’17

In de kerk van Christus worden we gesterkt door onze ervaringen met een gemeenschap van heiligen. We horen zijn stem door zijn profeten, zieners en openbaarders. En bovenal ontvangen we in zijn kerk alle essentiële zegeningen van de verzoening van Christus. Dat is alleen mogelijk door deelname aan heilige verordeningen.

De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is Christus’ kerk op aarde, hersteld in deze laatste dagen voor het welzijn van al Gods kinderen.

Ik getuig dat we, als we tot Christus komen en als heiligen der laatste dagen leven, zijn liefde, vreugde en gemoedsrust in grotere mate zullen voelen. We kunnen net als Nephi moeilijke dingen doen en anderen daarbij helpen, omdat we weten op wie we kunnen vertrouwen.18 Christus is ons licht, ons leven en ons heil.19 In de naam van Jezus Christus. Amen.