2010–2019
Faderen
Oktober 2018


Faderen

Vi har alle mulighet til å bli som Faderen. For å gjøre det må vi tilbe Faderen i Sønnens navn.

Hele sitt liv har min hustru Melinda prøvd av hele sitt hjerte å være en trofast Jesu Kristi disippel. Men i sin ungdom begynte hun å føle seg uverdig til vår himmelske Faders kjærlighet og velsignelser fordi hun misforsto hans natur. Heldigvis fortsatte Melinda å holde budene til tross for sorgen hun følte. For noen år siden hadde hun en rekke opplevelser som hjalp henne å forstå Guds natur bedre, herunder hans kjærlighet til sine barn og hans takknemlighet for vår ufullkomne innsats for å gjøre hans arbeid.

Hun forklarer hvordan dette har påvirket henne: “Jeg er nå sikker på at Faderens plan virker, at han personlig engasjerer seg i vår fremgang og at han gir oss de lærdommer og erfaringer vi trenger for å komme tilbake til hans nærhet. Jeg ser meg selv og andre mer slik Gud ser oss. Jeg kan fungere som mor, undervise og utføre tjeneste med større kjærlighet og mindre frykt. Jeg føler fred og selvtillit istedenfor angst og usikkerhet. Istedenfor å føle meg dømt, føler jeg støtte. Min tro er vissere. Jeg føler min Faders kjærlighet oftere og dypere.”1

Å ha “en riktig oppfatning om [vår himmelske Faders] karakter, fullkommenhet og egenskaper” er avgjørende for å kunne utøve tilstrekkelig tro til å oppnå opphøyelse.2 En riktig forståelse av vår himmelske Faders karakter kan endre vårt syn på oss selv og andre og hjelpe oss å forstå Guds enorme kjærlighet til sine barn og hans store ønske om å hjelpe oss å bli som ham. Et feilaktig syn på hans natur kan gi oss en følelse av at vi aldri vil klare å komme tilbake til hans nærhet.

Målet mitt i dag er å forklare viktige doktrinære poenger om Faderen som vil hjelpe oss alle, men særlig dem som lurer på om Gud elsker dem, å forstå hans sanne karakter bedre og utøve større tro på ham, hans Sønn og hans plan for oss.

Det førjordiske liv

I den førjordiske verden ble vi født som ånder til himmelske foreldre, og levde sammen med dem som en familie.3 De kjente oss, underviste oss og elsket oss.4 Vi ønsket inderlig å bli som vår himmelske Fader. Men for å klare det, forsto vi at vi måtte:

  1. Motta et herliggjort, udødelig, fysisk legeme,5

  2. gifte oss og danne familier ved prestedømmets beseglingskraft6 og

  3. tilegne oss all kunnskap, all kraft og alle guddommelige egenskaper.7

Derfor utarbeidet Faderen en plan som ville gjøre det mulig for oss, på visse betingelser8, å motta et fysisk legeme som ville bli udødelig og herliggjort ved oppstandelsen, gifte oss og danne familier i jordelivet eller, for de trofaste som ikke fikk denne muligheten, etter jordelivet,9 utvikle oss mot fullkommenhet og til slutt vende tilbake til våre himmelske foreldre og leve sammen med dem og vår familie i en tilstand av opphøyelse og evig lykke.10

Skriftene kaller dette frelsesplanen.11 Vi var så takknemlige for denne planen at vi ropte av fryd da den ble presentert for oss.12 Hver enkelt av oss godtok planens betingelser, herunder de erfaringer og utfordringer i jordelivet som ville hjelpe oss å utvikle guddommelige egenskaper.13

Jordelivet

I jordelivet gir vår himmelske Fader oss de omstendigheter vi trenger for å utvikle oss i hans plan. Faderen unnfanget Jesus Kristus i kjødet14 og ga ham guddommelig hjelp til å utføre sin oppgave i jordelivet. Vår himmelske Fader vil også hjelpe hver enkelt av oss hvis vi vil gjøre vårt beste for å holde hans bud.15 Faderen gir oss handlefrihet.16 Vårt liv er i hans hender, og våre “dager er talte” og “skal ikke bli avkortet”.17 Han sørger også for at alle ting til slutt samvirker til det gode for dem som elsker ham.18

Det er vår himmelske Fader som gir oss vårt daglige brød,19 noe som omfatter både maten vi spiser og styrken vi trenger for å holde hans bud.20 Faderen gir gode gaver.21 Han hører og besvarer våre bønner.22 Vår himmelske Fader frir oss fra det onde når vi lar ham.23 Han gråter for oss når vi lider.24 Til syvende og sist kommer alle våre velsignelser fra Faderen.25

Vår himmelske Fader veileder oss og gir oss de erfaringer vi trenger basert på våre sterke sider, våre svakheter og våre valg, slik at vi kan frembringe god frukt.26 Faderen refser oss når det er nødvendig fordi han elsker oss.27 Han er en “Rådgiver”28 som vil gi oss råd hvis vi spør.29

Det er vår himmelske Fader som sender oss både Den hellige ånds innflytelse og dens gave.30 På grunn av Den hellige ånd kan Herrens herlighet – eller intelligens, lys og kraft – være i oss.31 Hvis vi vil strebe etter å vokse i lys og sannhet inntil våre øyne blir ene og alene vendt mot Guds ære, vil vår himmelske Fader sende forjettelsens Hellige ånd for å besegle oss til evig liv og åpenbare sitt ansikt for oss – enten i dette liv eller i det neste.32

Livet etter døden

I den etterjordiske åndeverden fortsetter vår himmelske Fader å utgyte Den hellige ånd og sende misjonærer til dem som trenger evangeliet. Han besvarer bønner og hjelper dem som mangler dem, å motta stedfortredende frelsende ordinanser.33

Faderen oppreiste Jesus Kristus og ga ham makt til å tilveiebringe oppstandelsen,34 som er det middel hvorved vi oppnår et udødelig legeme. Frelserens forløsning og oppstandelse bringer oss tilbake til Faderens nærhet, hvor vi vil bli dømt av Jesus Kristus.35

De som stoler på “Den Hellige Messias’ fortjeneste, barmhjertighet og nåde”,36 vil motta et herliggjort legeme i likhet med Faderen37 og få bo sammen med ham “i en lykkelig tilstand som aldri tar slutt”.38 Der vil Faderen tørke bort alle våre tårer39 og hjelpe oss å fortsette på vår reise for å bli som ham.

Som dere skjønner, er vår himmelske Fader alltid der for oss.40

Faderens karakter

For å bli mer lik Faderen, må vi utvikle hans karaktertrekk. Vår himmelske Faders fullkommenhet og egenskaper omfatter følgende:

  • Faderen er “Uendelig og Evig”.41

  • Han er fullkomment rettferdig, barmhjertig, vennlig og langmodig, og ønsker bare det beste for oss.42

  • Vår himmelske Fader er kjærlighet.43

  • Han holder sine pakter.44

  • Han forandrer seg ikke.45

  • Han kan ikke lyve.46

  • Faderen har ikke persons anseelse.47

  • Han vet alle ting – fortiden, nåtiden og fremtiden – helt fra begynnelsen.48

  • Vår himmelske Fader er mer intelligent49 enn oss alle.50

  • Faderen har all makt51 og gjør alt han beslutter i sitt hjerte at han vil gjøre.52

Brødre og søstre, vi kan stole på og sette vår lit til Faderen. Fordi han har et evig perspektiv, kan vår himmelske Fader se ting vi ikke kan. Hans glede, gjerning og herlighet er å tilveiebringe mennesket udødelighet og opphøyelse.53 Alt han gjør er til beste for oss. Han “ønsker enda mer enn [oss] selv… [vår] evige lykke”.54 Og han “vil ikke kreve av [oss] at [vi] skulle erfare ett øyeblikk mer med vanskeligheter enn det som absolutt trengs til [vårt] beste eller til beste for dem [vi] er glad i”.55 Som følge av dette, fokuserer han på å hjelpe oss å utvikle oss, ikke å dømme og fordømme oss.56

Bli som vår Fader

Som Guds åndesønner og -døtre har vi alle potensial til å bli som Faderen. For å gjøre det, må vi tilbe Faderen i Sønnens navn.57 Vi gjør dette ved å anstrenge oss for å være lydige mot Faderens vilje, slik Frelseren var,58 og ved stadig å omvende oss.59 Når vi gjør disse tingene, vil vi “motta nåde for nåde” til vi mottar av Faderens fylde60 og blir begavet med “hans karakter, fullkommenhet og egenskaper”.61

Med tanke på avstanden mellom det vi er som dødelige, og det vår himmelske Fader har blitt, er det ikke overraskende at noen føler at det å bli som Faderen er uoppnåelig. Ikke desto mindre er Skriftene tydelige. Hvis vi ved tro vil holde oss til Kristus, omvende oss og søke Guds nåde ved lydighet, vil vi til slutt bli som Faderen. Jeg finner stor trøst i kunnskapen om at de som gjør sitt beste for å være lydige, vil “motta nåde for nåde” og til slutt “motta av hans fylde.”62 Med andre ord blir vi ikke som Faderen på egenhånd.63 Det vil snarere komme ved nådens gaver, noen store, men for det meste små, som bygger på hverandre til vi har en fylde. Men, brødre og søstre, det vil komme!

Jeg oppfordrer dere til å stole på at vår himmelske Fader vet hvordan han kan opphøye dere. Søk hans daglige, styrkende hjelp, og strev fremover med tro på Kristus, også når dere ikke kan føle Guds kjærlighet.

Det er mye vi ikke forstår om det å bli som Faderen.64 Jeg kan imidlertid med sikkerhet vitne om at det å prøve å bli Faderen lik er verdt ethvert offer.65 Ofrene vi gjør her i jordelivet, uansett hvor store de måtte være, kan ganske enkelt ikke sammenlignes med den umåtelige glede, lykke og kjærlighet vi vil føle i Guds nærhet.66 Hvis dere strever med å tro at det er verdt ofrene dere blir bedt om å gjøre, kaller Frelseren på dere og sier: “Dere har ennå ikke forstått hvor store velsignelser Faderen har … beredt for dere … og dere kan ikke tåle alle ting nå, vær likevel ved godt mot, for jeg vil lede dere.”67

Jeg vitner om at deres himmelske Fader elsker dere og ønsker at dere skal komme tilbake til ham. I Jesu Kristi navn. Amen.