2010–2019
Samle alt til ett i Kristus
Oktober 2018


Samle alt til ett i Kristus

Frelserens evangeliums kraft til å forvandle og velsigne oss, kommer av å skjelne og anvende sammenhengen mellom dets lære, prinsipper og handlemåter.

Et tau er et viktig redskap som vi alle kjenner til. Tau lages av tråder fra stoff, planter, metall eller andre materialer som individuelt blir tvunnet eller flettet sammen. Interessant nok kan helt alminnelige stoffer bli vevd sammen og bli eksepsjonelt sterkt. Hensiktsmessig kobling og sammenføyning av helt alminnelige materialer kan således skape et eksepsjonelt redskap.

Bilde
Tråder vevd til tau

Akkurat slik et tau får sin styrke fra mange sammenflettede individuelle tråder, gir Jesu Kristi evangelium det største perspektivet av sannhet, og tilbyr de rikeste velsignelsene når vi følger Paulus’ formaning om å “samle alt til ett i Kristus, både det som er i himmelen og det som er på jorden”.1 Det som også er viktig, er at denne avgjørende innsamlingen av sannhet er grunnfestet og har fokus på Herren Jesus Kristus fordi han “er veien og sannheten og livet”.2

Jeg ber om at Den hellige ånd vil opplyse hver av oss når vi overveier hvordan prinsippet om å samle alt til ett i Kristus gjelder i praksis angående det å lære og etterleve hans gjengitte evangelium i vårt daglige liv.

Åpenbaringens tid

Vi lever i en bemerkelsesverdig og i en åpenbaringens tid i Jesu Kristi gjenopprettede kirke. De historiske tilpasningene som ble bekjentgjort i dag har kun én overordnet hensikt: Å styrke troen på vår himmelske Fader og hans plan og på hans Sønn, Jesus Kristus, og hans forsoning. Søndagens møteplan ble ikke ganske enkelt forkortet. Vi har istedenfor fått flere muligheter og økt ansvar som enkeltpersoner og familier til å bruke vår tid til å forbedre sabbaten som en lyst både hjemme og i kirken.

I april ble ikke prestedømsquorumenes organisasjonsstruktur bare endret. Men fokus og styrke ble gitt til en høyere og helligere måte å tjene våre brødre og søstre på.

Slik som de flettede trådene i et tau skaper et kraftfullt og varig redskap, er alle disse beslektede handlingene en del av en samlet innsats i å bedre tilpasse fokuset, ressursene og arbeidet i Frelserens gjenopprettede kirke og dens grunnleggende misjon: å hjelpe Gud i hans arbeid i å tilveiebringe frelse og opphøyelse til sine barn. Vær så snill å ikke fokusere hovedsakelig på logistikk-aspektene av det som har blitt bekjentgjort. Vi kan ikke tillate at detaljer i prosessen overskygger de overordnede åndelige årsakene til at disse endringene nå blir gjort.

Vårt ønske er at tro på Faderens plan og Frelserens forløsende misjon kan tilta på jorden og at Guds evige pakt kan bli opprettet.3 Våre eneste mål er å tilrettelegge vedvarende omvendelse til Herren, til å elske mer fullstendig og tjene våre brødre og søstre mer effektivt.

Segmentering og separering

Av og til som medlemmer av Kirken segmenterer, separerer og anvender vi evangeliet i vårt liv ved å lage lange sjekklister med individuelle emner å studere og oppgaver å utføre. Men en slik tilnærming kan begrense vår forståelse og visjon. Vi må være forsiktige fordi fariseisk fokus på sjekklister kan avlede oss fra å komme nærmere Herren.

Hensikten og renselsen, lykken og gleden og den vedvarende omvendelsen og beskyttelsen som kommer av å “[gi] seg hen til Gud”4 og “[få] hans bilde i [vårt ansikt]”5 kan ikke oppnås bare ved å utføre og huke av alle de åndelige gjøremålene vi skulle gjøre. I stedet kommer Frelserens evangeliums kraft til å forvandle og velsigne oss, av å skjelne og anvende sammenhengen mellom dets lære, prinsipper og handlemåter. Det er kun når vi samle[r] alt til ett i Kristus, med urokkelig fokus på ham, at evangeliets sannheter i synergi gjør oss i stand til å bli det Gud ønsker at vi skal bli6 og holde tappert ut til enden.7

Lære og koble sammen evangeliets sannheter

Jesu Kristi evangelium er en praktfull billedvev av sannhet “føyd sammen”8 og vevd sammen. Når vi lærer og kobler sammen evangeliets åpenbarte sannheter, blir vi velsignet ved å motta verdifullt perspektiv og økt åndelig kapasitet gjennom øyne som kan se Herrens påvirkning i vårt liv og ører som kan høre hans røst.9 Og prinsippet om å samle alt til ett – i Kristus – kan hjelpe oss i å forandre den tradisjonelle sjekklisten til en forenet, integrert og fullstendig helhet. La meg gi både et doktrinært eksempel og et kirke-eksempel på hva jeg foreslår.

1. eksempel Den fjerde trosartikkel er en av de beste illustrasjonene på å samle alt til ett i Kristus: “Vi tror at evangeliets første prinsipper og ordinanser er: for det første, tro på Herren Jesus Kristus, for det annet, omvendelse, for det tredje, dåp ved nedsenkning til syndenes forlatelse, for det fjerde, håndspåleggelse for Den Hellige Ånds gave.”10

Bilde
Tro på Herren Jesus Kristus

Sann tro er fokusert på Herren Jesus Kristus – på ham som den guddommelige og enbårne Sønn av Faderen og på Ham og den forløsende misjon han fullførte. “For han har oppfylt de krav loven stiller, og han gjør krav på alle som har tro på ham. Og de som har tro på ham, vil holde fast ved alt som er godt. Derfor taler han menneskenes barns sak, og han bor i himlene i all evighet.”11 Å utøve tro på Kristus er å stole på og sette vår lit til ham som vår Frelser, på hans navn og i hans løfter.

Bilde
Omvendelse

Den første og naturlige konsekvensen av å stole på Frelseren er å omvende seg og vende seg fra alt ondt. Når vi utøver tro på Herren, vil vi på naturlig vis, vende oss til, komme til og være avhengige av ham. Således er omvendelse å stole på og sette sin lit til Forløseren, at han vil gjøre for oss det vi ikke kan gjøre for oss selv. Hver av oss må “[stole] fullt og fast på hans fortjeneste, han som er mektig til å frelse”12 for det er bare “ved Den Hellige Messias’ fortjeneste, barmhjertighet og nåde”13 at vi kan bli nye skapninger i Kristus14 og til slutt vende tilbake til og bo i Guds nærhet.

Bilde
Dåp

Ordinansen dåp ved nedsenkning til syndenes forlatelse krever at vi stoler på Ham, setter vår lit til Ham og følger Ham. Nephi erklærte: “Hvis dere følger Sønnen av hele deres hjerte, ikke viser falskhet og hykleri for Gud, men med ærlig hensikt omvender dere fra deres synder og vitner for Faderen at dere er villige til å påta dere Kristi navn ved dåp, ja, ved å følge deres Herre og Frelser ned i vannet i overensstemmelse med hans ord, se, da skal dere motta Den Hellige Ånd. Ja, da kommer dåpen med ild og med Den Hellige Ånd.”15

Bilde
Bekreftelse

Ordinansen håndspåleggelse for Den Hellige Ånds gave krever at vi stoler på Ham, setter vår lit til Ham, følger Ham og strever fremover i Ham med Den hellige ånds veiledning. Som Nephi sa: “Og nå… av dette vet jeg at med mindre et menneske holder ut til enden og følger det eksempel som den levende Guds Sønn har vist, kan han ikke bli frelst.”16

Bilde
Samlet til ett

Den fjerde trosartikkelen identifiserer ikke bare de fundamentale prinsippene og ordinansene i det gjengitte evangelium. I stedet samler disse inspirerte trosuttalelsene alt til ett i Kristus: å stole på ham, sette vår lit til ham, følge ham og streve fremover med ham – til og med i ham.

2. eksempel Nå ønsker jeg å beskrive hvordan alle Kirkens programmer og initiativer er samlet til ett i Kristus. Mange ytterligere illustrasjoner kunne blitt presentert. Jeg vil kun bruke noen få utvalgte.

Bilde
Bygge opp og styrke Sion

I 1978 instruerte president Spencer W. Kimball Kirkens medlemmer om å bygge opp og styrke Sion over hele verden. Han rådet de hellige til å bli i sine hjemland og etablere sterke staver ved å samle Guds familie og undervise dem Herrens veier. Videre antydet han at flere templer ville bli bygget, og han lovet velsignelser til de hellige hvor de enn bodde i verden.17

Bilde
Tre timers møteplan
Bilde
Familieerklæringen

Ettersom antall staver økte, ble det et sterkere behov for at medlemmers hjem kunne “bli [steder] der familiemedlemmer [elsket] å være, der de [kunne] berike sine liv og finne gjensidig kjærlighet, støtte, takknemlighet og oppmuntring”.18 Derfor, i 1980, ble søndagsmøtene slått sammen til en tre timers møteplan for å “legge fornyet vekt på personlig og familiens ansvar for å lære, etterleve og undervise evangeliet”.19 Denne vektleggingen av familien og hjemmet ble bekreftet i “Familien – en erklæring til verden”, introdusert av president Gordon B. Hinckley i 1995.20

Bilde
Tempelbygging

I april 1998 bekjentgjorde president Hinckley oppføringen av mange flere mindre templer, for å bringe de hellige ordinanser som hører til Herrens hus nærmere siste-dagers-hellige enkeltpersoner og familier over hele verden.21 Disse forbedrede mulighetene for åndelig vekst og utvikling ble gjennomført ved tilhørende økning i timelig selvhjulpenhet gjennom innføringen av Det vedvarende utdannelsesfond i 2001.22

Bilde
Omsorg for de fattige og trengende

Under sin ledelse, formante president Thomas S. Monson gjentatte ganger de hellige å komme “til unnsetning”, og la vekt på omsorg for de fattige og trengende som en av Kirkens guddommelig forordnede ansvarsoppgaver. Som en fortsettelse av vektleggingen på timelig forberedelse, ble initiativet for Selvhjulpenhet implementert i 2012.

Bilde
Å gjøre sabbatsdagen til en lyst

I løpet av de siste årene, har essensielle prinsipper om å gjøre sabbatsdagen til en lyst i hjemmet og i kirken blitt understreket og forsterket,23 og derved forberedt oss for bekjentgjørelsen av søndagsmøtenes møteplan på denne generalkonferansen.

Bilde
Det melkisedekske prestedømmes quorumer mer samordnet med hjelpeorganisasjonene

Og for seks måneder siden ble Det melkisedekske prestedømmes quorumer styrket og mer samordnet med hjelpeorganisasjonene for å utføre en høyere og helligere tilnærming til omsorgstjeneste.

Bilde
Enhetlig verk

Jeg tror at rekkefølgen og tidspunktet for disse handlingene over mange tiår kan hjelpe oss å se et enhetlig og altomfattende verk og ikke bare en rekke uavhengige og adskilte tiltak. “Gud har åpenbart et mønster for åndelig fremgang for enkeltpersoner og familier gjennom ordinanser, undervisning, programmer og aktiviteter hvor hjemmet står sentralt og Kirken er en støttespiller. Kirkens organisasjoner og programmer er ment å være til velsignelse for enkeltpersoner og familier, og er ikke mål i seg selv.”24

Jeg ber om at vi kan gjenkjenne Herrens verk som ett stort verdensomspennende verk hvor i enda større grad hjemmet står sentralt og Kirken er en støttespiller. Jeg vet og vitner om at Herren åpenbarer og “fortsatt vil åpenbare mange store og viktige ting angående Guds rike”.25

Løfte og vitnesbyrd

Jeg begynte mitt budskap ved å belyse styrken som dannes av individuelle tråder av materiale som tvinnes eller flettes sammen til et tau. På lignende måte lover jeg at utvidet perspektiv, hensikt og kraft vil bli tydeligere i vår opplæring og etterlevelse av det gjengitte Jesu Kristi evangelium når vi strever etter å samle alt til ett – i Kristus.

Alle muligheter og velsignelser av evig konsekvens kommer fra, er mulige, og har mening på grunn av og utholder alt gjennom Herren Jesus Kristus. Alma vitnet og sa: “Det finnes [ikke] noen annen vei eller noe annet middel hvorved mennesket kan bli frelst, enn i og gjennom Kristus. Se, han er verdens liv og lys.”26

Jeg erklærer med glede mitt vitnesbyrd om guddommeligheten og eksistensen til vår evige Fader og hans elskede Sønn, Jesus Kristus. I vår Frelser finner vi glede. Og i ham finner vi bekreftelse på “fred i denne verden og evig liv i den kommende verden”.27 Dette vitner jeg om, i Herren Jesu Kristi hellige navn. Amen.