2010–2019
Profeter taler ved Den hellige ånds kraft
April 2018


Profeter taler ved Den hellige ånds kraft

Å ha profeter er et tegn på Guds kjærlighet til sine barn. De bekjentgjør Guds og Jesu Kristi løfter og sanne natur.

Mine kjære brødre og søstre, hvor dere enn måtte være, jeg vil gjerne uttrykke min oppriktige og dype takknemlighet for deres oppholdelse i går. Selv om jeg føler meg tung i tale som Moses, finner jeg finner trøst i Herrens ord til ham:

“Hvem har gitt mennesket munn? Hvem er det som gjør stum eller døv, seende eller blind? Er det ikke jeg, Herren?

Gå nå du! Jeg vil være med din munn og lære deg hva du skal tale” (2 Mosebok 4:11-12; se også vers 10).

Jeg finner også trøst i kjærlighet og støtte fra min kjære hustru. Hun har vært et eksempel på godhet, kjærlighet og fullstendig hengivenhet til Herren og til meg og min familie. Jeg elsker henne av hele mitt hjerte, og jeg er takknemlig for den positive innflytelsen hun har hatt på oss.

Brødre og søstre, jeg ønsker å vitne for dere om at president Russell M. Nelson er Guds profet på jorden. Jeg har aldri sett noen som er mer vennlig og kjærlig enn han. Selv om jeg følte meg så utilstrekkelig til dette hellige kallet, fikk ordene hans og det kjærlige blikket hans da han ga meg dette ansvaret, meg til å føle meg omfavnet av Frelserens kjærlighet. Takk, president Nelson. Jeg oppholder deg, og jeg er glad i deg.

Er det ikke en velsignelse å ha profeter, seere og åpenbarere på jorden i vår tid, som ønsker å vite Herrens vilje og følge den? Det er betryggende å vite at vi ikke er alene i verden, til tross for utfordringene vi opplever i livet. Å ha profeter er et tegn på Guds kjærlighet til sine barn. De bekjentgjør Guds og Jesu Kristi løfter og sanne natur til Deres folk. Jeg har lært dette av egen erfaring.

For atten år siden fikk min hustru og jeg en telefon fra president James E. Faust, som da var annenrådgiver i Det første presidentskap. Han kalte oss til å virke som misjonspresident og ledsager i Portugal. Han sa at vi bare hadde seks uker før vi skulle begynne på misjonen. Selv om vi følte oss uforberedt og utilstrekkelige, tok vi imot kallet. Vår viktigste bekymring på den tiden var å skaffe visum for å kunne virke i det landet, for ifølge tidligere erfaringer visste vi at den prosessen tok seks til åtte måneder.

President Faust spurte så om vi hadde tro på at Herren ville utføre et mirakel og at vi ville være i stand til å løse visumproblemet raskere. Vårt svar var et rungende ja, og vi begynte umiddelbart å gjøre de nødvendige forberedelsene. Vi klargjorde dokumentene som trengtes for visumene, og tok våre tre små barn med til konsulatet så fort vi kunne. En veldig hyggelig dame møtte oss der. Da hun gjennomgikk papirene våre og fant ut hva vi skulle gjøre i Portugal, snudde hun seg mot oss og spurte: “Skal dere hjelpe innbyggerne i landet mitt?” Vi svarte bestemt ja, og forklarte at vi skulle representere Jesus Kristus og vitne om ham og hans guddommelige misjon i verden. Vi dro tilbake dit fire uker senere, mottok visumene våre, og landet på misjonsmarken før de seks ukene var omme, slik en Herrens profet hadde bedt oss gjøre.

Brødre og søstre, jeg vitner av hele mitt hjerte om at profetene taler ved Den hellige ånds kraft. De vitner om Kristus og hans guddommelige misjon på jorden. De representerer Herrens sinn og hjerte og er kalt til å representere ham og undervise oss om hva vi må gjøre for å vende tilbake for å være i Guds og hans Sønn Jesu Kristi nærhet. Vi blir velsignet når vi utøver vår tro og følger deres læresetninger. Ved å følge dem blir vårt liv lykkeligere og mindre komplisert, våre vanskeligheter og problemer blir lettere å bære, og vi skaper en åndelig rustning rundt oss som vil beskytte oss mot fiendens angrep i vår tid.

På denne første påskedag vitner jeg høytidelig om at Jesus Kristus er oppstått, han lever, og han leder sin kirke på jorden gjennom sine profeter, seere og åpenbarere. Jeg vitner om at han er verdens Frelser og Forløser, og at gjennom ham kan vi bli frelst og opphøyet i vår kjære Guds nærhet. Jeg elsker og beundrer ham. Jeg ønsker å følge ham og gjøre hans vilje og bli mer lik ham. Dette sier jeg ydmykt i vår Herre Jesu Kristi hellige navn. Amen.