2010–2019
Het priesterschap en de verzoeningsmacht van de Heiland
Oktober 2017


Het priesterschap en de verzoeningsmacht van de Heiland

De doelen van onze hemelse Vader kunnen alleen tot stand worden gebracht als de kinderen van God de beschikking hebben over de verzoeningsmacht van Christus. Het priesterschap levert deze mogelijkheid.

Beeld u zich, samen met mij, een raket in die naar het lanceerplatform wordt gebracht om haar voor lancering in gereedheid te brengen. Stel u nu de vlammen voor. De brandstof wordt gecontroleerd tot ontbranding gebracht en omgezet in hete gassen die eruit spuiten. Dit zorgt voor de nodige stuwkracht om de raket de ruimte in te lanceren. Beeld u zich tenslotte de lading in die bovenin de raket zit. De lading rendeert alleen als ze aankomt op de plaats van bestemming en werkt zoals ze dient te werken. U hoeft geen raketgeleerde te zijn om in te zien dat een dure satelliet voor wereldwijde communicatie van weinig nut is als hij ergens in een magazijn ligt. De missie van de raket is eenvoudigweg de lading af te leveren.

Vanavond wil ik het priesterschap dat we dragen vergelijken met een raket en de gelegenheid om te profiteren van de verzoeningsmacht van de Heiland met de lading die de raket aflevert.

Door zijn zoenoffer heeft Jezus Christus de macht en het gezag om de hele mensheid te redden. Om deze verzoeningsmacht beschikbaar te stellen, heeft hij een deel van zijn macht en gezag aan mannen op aarde gedelegeerd. Die gedelegeerde macht en dat gedelegeerde gezag heten het priesterschap. Het staat priesterschapsdragers toe hun hemelse Vader en Jezus Christus bij te staan in hun werk om het heil en de verhoging van de kinderen van God tot stand te brengen. Dat gaat zo omdat het zijn kinderen de kans biedt de zegeningen van de verzoeningsmacht van de Heiland te ontvangen.

De verzoeningsmacht van Jezus Christus is belangrijk omdat niemand van ons zonder hulp naar ons hemelse thuis kan terugkeren. We maken onvermijdelijk fouten en overtreden de wetten van God. We raken met zonde besmet en ons wordt niet toegestaan om bij God te wonen. We hebben de verzoeningsmacht van de Heiland nodig, zodat we met onze hemelse Vader kunnen worden herenigd. Jezus Christus verbrak de banden van de lichamelijke dood en maakte de opstanding voor iedereen mogelijk. Hij biedt ons vergiffenis van onze zonden aan op voorwaarde van gehoorzaamheid aan de wetten en verordeningen van het evangelie. Dankzij Hem behoort de verhoging tot onze mogelijkheden. De gelegenheid om te profiteren van de verzoeningsmacht van de Heiland is de belangrijkste lading van de schepping.

De doelen van onze hemelse Vader kunnen alleen tot stand worden gebracht als de kinderen van God de beschikking hebben over de verzoeningsmacht van Christus.1 Het priesterschap levert deze mogelijkheid. Het is de raket. Het priesterschap is belangrijk omdat de noodzakelijke verordeningen en verbonden alleen door priesterschapsgezag op aarde worden bediend. Als het priesterschap er niet in slaagt de gelegenheid om te profiteren van de verzoeningsmacht van de Heiland te leveren, welk doel zou het dan hebben? Zou het dan alleen een ingewikkeld stuk vuurwerk zijn dat de aandacht trekt? God wil dat het priesterschap niet alleen in een zondagse les wordt gebruikt of als een gelegenheid tot dienstbetoon wordt gezien. Hij wil dat het de lading aflevert.

Het kleinste mankement in een raket kan tot een mislukte missie leiden. Broze pakkingen en materiaalmoeheid kunnen ervoor zorgen dat een raket niet werkt. Om het priesterschap te beschermen tegen overdrachtelijke broze pakkingen en materiaalmoeheid beschermt God zowel de verlening als het gebruik ervan.2 De verlening van priesterschap wordt beschermd door de sleutels van het priesterschap, wat de rechten van het presidentschap zijn die aan de mens zijn gegeven.3 Het gebruik van priesterschapsmacht wordt zo gewaarborgd door de priesterschapssleutels maar ook door de verbonden die de priesterschapsdrager sluit. Het gebruik van het priesterschap wordt door zowel priesterschapssleutels als verbonden geregeld. Het priesterschap wordt aan iedere man apart verleend en het kan niet los van hem worden gezien;4 het priesterschap is geen vormloze bron van zelfstandige macht.

Zowel het Aäronisch als het Melchizedeks priesterschap wordt door een verbond ontvangen.5 God bepaalt de voorwaarden en de ontvanger stemt ermee in. In brede zin verbinden priesterschapsdragers zich ertoe God bij zijn werk te helpen. In het begin van deze bedeling heeft Jezus Christus gezegd dat het priesterschapsverbond ‘omwille van u op u is bevestigd, en niet omwille van u alleen, maar omwille van de gehele wereld […] omdat zij niet tot Mij komen.’6

Zo leren wij dat het doel van het priesterschap is anderen uit te nodigen om tot Christus te komen door hun het herstelde evangelie aan te bieden. Doordat we het priesterschap dragen, kunnen we de kinderen van onze hemelse Vader van hun zondelast helpen verlossen en hen steunen om meer zoals Hij te worden. Door het priesterschap is de macht der goddelijkheid kenbaar in het leven van al wie de evangelieverbonden aangaan en onderhouden en de bijbehorende verordeningen ontvangen.7 Zo komt ieder van ons tot Christus, wordt hij gezuiverd en met God verzoend. De verzoeningsmacht van Christus wordt toegankelijk door het priesterschap die de lading aflevert.

Verbonden sluiten met God is een gewichtige en plechtige zaak. Een man moet zich daarop voorbereiden, zich erin verdiepen en die verbonden sluiten met de intentie om die na te komen. Bij een verbond verbind je jezelf. De Engelse toneelschrijver Robert Bolt zei ooit, en ik parafraseer hem, dat een man alleen een verbond sluit als hij bereid is zich in alle opzichten aan een belofte te houden. Hij koppelt de waarheid van de belofte aan zijn eigen rechtschapen identiteit. Als een man een verbond sluit, houdt hij zichzelf, als was hij water, in zijn komvormige handen. En als hij zijn vingers spreidt, moet hij niet de hoop hebben dat hij zichzelf terugvindt. Iemand die zijn verbonden breekt, is zichzelf niet meer en kan niets aanbieden of garanderen.8

Een Aäronisch-priesterschapsdrager verbindt zich ertoe het kwade te mijden, anderen tot God te brengen en zich op het Melchizedeks priesterschap voor te bereiden.9 Deze heilige taken worden vervuld als hij onderwijst, doopt, kerkleden sterkt en anderen aanspoort het evangelie te aanvaarden. Dat zijn zijn ‘raket’-activiteiten. God belooft van zijn kant hoop, vergiffenis, de bediening van engelen en de sleutel van het evangelie van bekering en de doop.10

Een Melchizedeks-priesterschapsdrager verbindt zich ertoe de taken van het Aäronisch priesterschap te vervullen en zijn roeping in het Melchizedeks priesterschap groot te maken.11 Hij doet dit door de geboden die met zijn verbond verband houden in acht te nemen. Deze geboden zijn onder meer: ‘de woorden van eeuwig leven nauwkeurig na […] komen’ door ieder woord dat uit de mond van God uitgaat na te leven,12 getuigen van Jezus Christus en zijn werk in de laatste dagen,13 niet in zichzelf roemen14 en de vriend van de Heiland worden en als een vriend op Hem te vertrouwen.15

God belooft van zijn kant dat een Melchizedeks-priesterschapsdrager de sleutels ontvangt om de verborgenheden van God te begrijpen. Hij zal volmaakt worden zodat hij in de tegenwoordigheid van God kan komen. Daardoor zal hij zijn rol in het heilswerk kunnen vervullen. Jezus Christus zal de weg voor de priesterschapsdrager voorbereiden en hem bijstaan. De Heilige Geest zal in het hart van de priesterschapsdrager zijn en engelen zullen hem dragen. Zijn lichaam zal gesterkt en vernieuwd worden. Hij wordt erfgenaam van de zegeningen van Abraham en samen met zijn vrouw mede-erfgenaam van Jezus Christus in het koninkrijk van onze hemelse Vader.16 Dit zijn ‘de grootste en kostbare beloften’.17 Men kan zich geen grotere beloften indenken.

God bevestigt zijn verbondsbeloften met een eed aan iedere man die het Melchizedeks priesterschap ontvangt.18 Die eed heeft alleen betrekking op het Melchizedeks priesterschap,19 en het is God die de eed zweert, niet de priesterschapsdrager.20 Omdat deze unieke omstandigheid met zijn goddelijke macht en gezag te maken heeft, gebruikt God een eed in de krachtigste taal die Hij kan aanwenden om ons van de bindende en onomkeerbare aard van zijn beloften te verzekeren.

Er zijn zware gevolgen voor iemand die een priesterschapsverbond verbreekt of zich er volledig van afkeert.21 Nonchalant of onverschillig zijn in een priesterschapstaak is hetzelfde als ervoor zorgen dat een deel van de raket materiaalmoeheid heeft. Het brengt het priesterschapsverbond in gevaar omdat het tot een mislukte missie kan leiden. Ongehoorzaamheid aan de geboden van God verbreekt het verbond. Van wie volhardt in het verbreken van zijn verbond en zich niet bekeert, worden de beloofde zegeningen weggenomen.

De laatste paar jaar begin ik het verband tussen de ‘priesterschapsraket’ en de lading, ‘de gelegenheid om van de verzoeningsmacht van de Heiland te profiteren’, beter te begrijpen. Op een bepaald weekend had ik twee taken te doen. Ik moest de eerste ring in een land stichten en een jonge man interviewen en hem, als alles in orde was, zijn priesterschap en tempelzegeningen teruggeven. Deze dertigjarige was als adolescent lid van de kerk geworden. Hij had een eervolle zending vervuld. Maar toen hij terugkeerde, raakte hij de weg kwijt en verloor hij zijn lidmaatschap in de kerk. Na een paar jaar, ‘nadat hij tot zichzelf gekomen was’,22 bekeerde hij zich met de hulp van liefdevolle priesterschapsleiders en lieve leden en werd hij opnieuw gedoopt en lid van de kerk.

Later diende hij een verzoek tot teruggave van zijn priesterschap en tempelzegeningen in. We spraken op zaterdagochtend om tien uur in de kerk af. Toen ik aankwam voor de gesprekken die eerder gepland stonden, was hij er al. Hij verlangde er zo naar het priesterschap opnieuw te hebben, dat hij gewoon niet kon wachten.

Tijdens ons gesprek liet ik hem de brief zien waarin stond dat president Thomas S. Monson zijn verzoek persoonlijk had bekeken en ons gesprek had goedgekeurd. Deze doorgaans stoïcijnse jonge man begon te snikken. Ik zei tegen hem dat de datum van ons gesprek nergens officieel te boek zou staan. Hij keek verbaasd. Ik legde uit dat er op zijn lidmaatschapskaart, nadat ik hem zijn zegeningen had teruggegeven, alleen de datums van zijn oorspronkelijke doop, bevestiging, priesterschapsordening en begiftiging zouden staan. Hij kreeg weer een brok in zijn keel.

Ik liet hem dit uit de Leer en Verbonden voorlezen:

‘Zie, wie zich van zijn zonden bekeerd heeft, die ontvangt vergeving, en Ik, de Heer, denk er niet meer aan.

‘Hierdoor zult u weten of iemand zich van zijn zonden bekeert — zie, hij zal ze belijden en ze verzaken.’23

Voor de derde maal kreeg hij tranen in zijn ogen. Toen legde ik mijn handen op zijn hoofd en in de naam van Jezus Christus, met het gezag van het Melchizedeks priesterschap en met de toestemming van de president van de kerk, gaf ik hem zijn priesterschap en tempelzegeningen terug.

Een diepe vreugde nam bezit van ons. Hij wist dat hij weer het recht had het priesterschap van God te dragen en uit te oefenen. Hij wist dat zijn tempelzegeningen opnieuw volledig actief waren. Nu had hij een veerkrachtige tred en hij straalde. Ik was zo trots op hem en voelde ook hoe trots onze hemelse Vader op hem was.

Daarna stichtte ik de ring. De bijeenkomsten werden volop door enthousiaste getrouwe heiligen bijgewoond, die hun steun verleenden aan een geweldig ringpresidium. Voor mij viel de historische gelegenheid om de eerste ring in een land te stichten echter in het niet bij de vreugde die ik voelde toen ik de zegeningen aan deze jonge man teruggaf.

Sindsdien is het tot me doorgedrongen dat een ring stichten of het priesterschap van God op enige wijze uitoefenen als doel heeft onze hemelse Vader en Jezus Christus te steunen in hun werk: ieder van Gods kinderen de kans op verlossing en verhoging bieden. Net zoals de raket ten doel had een lading af te leveren, levert het priesterschap het evangelie van Jezus Christus af waardoor iedereen verbonden kan sluiten en de bijbehorende verordeningen kan ontvangen. ‘Het zoenbloed van Christus’24 kan daardoor op ons worden toegepast zodat we de heiligende invloed van de Heilige Geest ondervinden en de zegeningen die God heeft beloofd ontvangen.

Ik spoor u aan niet alleen de wetten en verordeningen van het evangelie te gehoorzamen, maar ook de priesterschapsverbonden te sluiten en na te komen. Sta open voor de eed en belofte van God. Steun uw hemelse Vader en Jezus Christus door uw taken in het priesterschap groot te maken. Gebruik het priesterschap om iemand anders de gelegenheid te geven van de verzoeningsmacht van de Heiland te profiteren! Dan worden u en uw gezin rijkelijk gezegend. Ik getuig dat onze Verlosser leeft en dit werk leidt. In de naam van Jezus Christus. Amen.