2010–2019
Pappeus ja Vapahtajan sovittava voima
Lokakuu 2017


Pappeus ja Vapahtajan sovittava voima

Jotta taivaallisen Isän tarkoitukset toteutuisivat, Kristuksen sovittava voima täytyy tuoda Jumalan lasten saataville. Pappeus toimittaa perille eli toteuttaa nämä mahdollisuudet.

Kuvitelkaa kanssani, että rakettia ollaan siirtämässä laukaisualustalle, jotta se voidaan valmistella nousuun. Nähkää nyt mielessänne laukaisu. Polttoaine muuttuu hallitusti palaessaan kuumaksi kaasuksi, joka purkautuu synnyttäen tarvittavan työntövoiman raketin viemiseksi avaruuteen. Muodostakaa vielä mielikuva hyötykuormasta eli lastista, jota raketti kuljettaa. Hyötykuorma osoittaa täyden arvonsa vasta silloin kun se on siellä, missä sen pitää olla, ja toimii siten kuin sen pitäisi. Ei tarvitse olla raketti-insinööri ymmärtääkseen, ettei kalliilla, kansainvälisellä tietoliikennesatelliitilla ole juurikaan arvoa, jos sitä pidetään jossakin varastossa. Raketin tehtävä on yksinkertaisesti toimittaa hyötykuorma perille.

Tänä iltana haluaisin verrata meillä olevaa pappeutta kantorakettiin ja mahdollisuutta hyötyä Vapahtajan sovittavasta voimasta hyötykuormaan, jonka raketti toimittaa perille.

Sovitusuhrinsa ansiosta Jeesuksella Kristuksella on voima ja valtuus lunastaa koko ihmiskunta. Hän tuo sovittavan voimansa saataville antamalla osan voimastaan ja valtuudestaan miehille maan päällä. Tätä ylhäältä annettua voimaa ja valtuutta kutsutaan pappeudeksi. Se sallii pappeudenhaltijoiden auttaa taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta Heidän työssään – Jumalan lasten pelastuksen ja korotuksen toteuttamiseksi. Näin tapahtuu, koska pappeus suo Jumalan lapsille mahdollisuuden vastaanottaa Vapahtajan sovittavan voiman siunaukset.

Jeesuksen Kristuksen sovittava voima on välttämätön, koska kukaan meistä ei kykene palaamaan taivaalliseen kotiimme ilman apua. Kuolevaisuudessa me teemme väistämättä virheitä ja rikomme Jumalan lakeja. Meistä tulee synnin tahraamia eikä meidän sallita päästä takaisin asumaan Jumalan luona. Me tarvitsemme Vapahtajan sovittavaa voimaa, jotta voimme tehdä sovinnon taivaallisen Isän kanssa. Jeesus Kristus katkaisi fyysisen kuoleman siteet suoden ylösnousemuksen kaikille. Hän tarjoaa anteeksiannon synneistä sillä ehdolla, että olemme kuuliaisia Hänen evankeliuminsa laeille ja toimituksille. Hänen kauttaan on tarjolla korotus. Mahdollisuus hyötyä Vapahtajan sovituksen voimasta on luomistyön tärkein hyötykuorma.

Jotta taivaallisen Isän tarkoitukset toteutuisivat, Kristuksen sovittava voima täytyy tuoda Jumalan lasten saataville.1 Pappeus toimittaa perille eli toteuttaa nämä mahdollisuudet. Se on raketti. Pappeus on välttämätön, koska vain sen valtuudella voidaan maan päällä toimittaa tarpeellisia toimituksia ja liittoja. Jos pappeus ei toteuttaisi mahdollisuutta hyötyä Vapahtajan sovittavasta uhrista, mikä sen tarkoitus olisi? Olisiko se vain monimutkainen, huomiota herättävä sähikäinen? Jumalan tarkoituksena on, että pappeutta käytetään muuhunkin kuin pelkästään että se on oppiluokka sunnuntaina tai jokin palvelutilaisuus. Hänen tarkoituksenaan on, että se toimittaa hyötykuorman perille.

Jo vähäiset viat raketissa voivat aiheuttaa avaruuslennon epäonnistumisen. Hauraat tiivisteet tai metallin väsyminen voivat aiheuttaa rakettiin toimintahäiriön. Suojatakseen pappeuden vertauskuvallisesti haurailta tiivisteiltä ja metallin väsymiseltä Jumala suojelee sen antamista ja käyttöä.2 Pappeuden antamista varjellaan pappeuden avaimin, jotka ovat ihmiselle annetut johtamisen oikeudet.3 Samalla tavoin pappeuden käyttöä varjellaan pappeuden avaimin mutta myös liitoin, joita pappeudenhaltija tekee. Pappeuden käyttöä näin ollen hallitaan sekä pappeuden avaimin että liitoin. Miehen pappeustehtävä annetaan yksilöllisesti, ja se on riippuvainen hänestä4, sillä pappeus ei ole jonkin autonomisen voiman epämääräinen lähde.

Sekä Aaronin että Melkisedekin pappeus otetaan vastaan liitoin.5 Jumala määrittelee ehdot, ja mies hyväksyy ne. Yleisesti kuvaillen pappeudenhaltijat tekevät liiton auttaa Jumalaa Hänen työssään. Tämän taloudenhoitokauden alussa Jeesus Kristus selitti, että pappeuden liitto ”on vahvistettu teille teidän tähtenne, eikä ainoastaan teidän tähtenne vaan koko maailman tähden – –, koska se ei tule minun luokseni”6.

Tässä opetetaan, että pappeuden tarkoitus on kutsua muita tulemaan Kristuksen luokse auttamalla heitä ottamaan vastaan palautettu evankeliumi. Meillä on pappeus, jotta voimme auttaa taivaallisen Isän lapsia vapautumaan synnin taakasta ja tulemaan Hänen kaltaisikseen. Pappeuden kautta jumalisuuden voima ilmenee kaikkien niiden elämässä, jotka tekevät evankeliumin liittoja ja pitävät ne sekä ottavat vastaan niihin liittyvät toimitukset.7 Tällä tavoin jokainen meistä tulee Kristuksen luokse, meidät puhdistetaan ja me pääsemme sovintoon Jumalan kanssa. Kristuksen sovittava voima tulee saataville pappeuden kautta, joka toimittaa hyötykuorman perille.

Jumalan kanssa tehdyt liitot ovat vakavia ja juhlavia. Miehen tulee valmistautua tällaisiin liittoihin, oppia niistä ja solmia ne niin, että hän aikoo kunnioittaa niitä. Liitosta tulee omasta puolesta annettu vakuutus. Mukaillen englantilaista näytelmäkirjailijaa Robert Boltia mies tekee liiton vain silloin kun hän haluaa sitoutua hyvin poikkeuksellisesti johonkin lupaukseen. Hän sitoo yhteen lupaukseen sisältyvän totuuden ja oman hyveellisyytensä. Kun mies tekee liiton, hän pitää itseään kuperissa kämmenissään kuin vettä. Ja jos hän levittää sormensa, hänellä ei ole enää toivoa itsensä löytämisestä uudelleen. Liiton rikkojalla ei ole enää itseä sitoutettavana eikä takuuta tarjottavana.8

Aaronin pappeuden haltija tekee liiton välttää pahaa, auttaa muita tekemään sovinnon Jumalan kanssa ja valmistautua Melkisedekin pappeuden vastaanottamiseen.9 Hän täyttää näitä pyhiä vastuita, kun hän opettaa, kastaa, vahvistaa kirkon jäseniä ja kutsuu muita ottamaan vastaan evankeliumin. Nämä ovat sitä, kuinka hänen ”rakettinsa” toimii. Jumala vuorostaan lupaa toivoa, anteeksiannon, enkelien palvelusta sekä parannuksen ja kasteen avaimet.10

Melkisedekin pappeuden haltija tekee liiton täyttää Aaronin pappeuteen liittyvät vastuut ja pitää kunniassa kutsumuksensa Melkisedekin pappeudessa.11 Hän tekee sen pitämällä tuohon liittoon kuuluvat käskyt. Näihin käskyihin sisältyy se, että ”ottaa tunnollisesti varteen iankaikkisen elämän sanat” elämällä jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta12, todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen myöhempien aikojen työstään13, ei ylpeile itsestään14 ja tulee Vapahtajan ystäväksi luottaen Häneen niin kuin ystävä luottaisi15.

Jumala vuorostaan lupaa, että Melkisedekin pappeuden haltija saa avaimet Jumalan salaisuuksien ymmärtämiseen. Hänestä tulee kerran täydellinen, jotta hän voi seisoa Jumalan edessä. Hän pystyy toteuttamaan tehtävänsä pelastuksen työssä. Jeesus Kristus valmistaa tien pappeudenhaltijan edellä ja on hänen kanssaan. Pyhä Henki on pappeudenhaltijan sydämessä, ja enkelit tukevat häntä. Hänen ruumistaan vahvistetaan ja se uudistetaan. Hänestä tulee Abrahamin siunausten perillinen sekä vaimonsa kera perillinen Jeesuksen Kristuksen kanssa taivaallisen Isän valtakunnassa.16 Nämä ovat erittäin suuria ja kalliita lupauksia17. Sen suurempia lupauksia ei voi kuvitella.

Jokaiselle miehelle, joka ottaa vastaan Melkisedekin pappeuden, Jumala vahvistaa liittonsa lupaukset valalla.18 Tämä vala koskee vain Melkisedekin pappeutta19, ja valan vannoo Jumala, ei pappeudenhaltija20. Koska tässä ainutlaatuisessa tilanteessa on kyse Jumalan jumalallisesta voimasta ja valtuudesta, Hän vannoo valan käyttäen voimakkainta mahdollista kieltä vakuuttaakseen meille, että Hänen lupauksensa ovat sitovia ja peruuttamattomia.

Pappeuden liittojen rikkominen ja ylipäätään niistä pois kääntyminen johtaa vakaviin seurauksiin.21 Se, että tulee pappeustehtävässään huolettomaksi tai välinpitämättömäksi, on kuin saisi raketin jossakin osassa aikaan metallin väsymisen. Se vaarantaa pappeuden liiton, koska se voi johtaa siihen, että tehtävä epäonnistuu. Tottelemattomuus Jumalan käskyille rikkoo liiton. Jos liittoa rikkoo jatkuvasti eikä tee parannusta, luvatut siunaukset perutaan.

Opin joitakin vuosia sitten ymmärtämään täydellisemmin, mikä suhde on pappeuden raketilla ja sen hyötykuormalla eli mahdollisuudella hyötyä Vapahtajan sovittavasta voimasta. Erään viikonlopun aikana minulla oli kaksi työtehtävää. Ensimmäinen oli muodostaa ensimmäinen vaarna erääseen maahan, ja toinen oli puhutella erästä nuorta miestä, ja jos kaikki oli kunnossa, palauttaa hänelle pappeus ja temppelisiunaukset. Tämä 30-vuotias mies oli liittynyt kirkkoon myöhempinä teinivuosinaan. Hän oli palvellut kunniakkaasti lähetystyössä. Mutta kotiin palattuaan hän oli eksynyt tieltä ja menettänyt jäsenyytensä kirkossa. Joitakin vuosia myöhemmin hän ”meni itseensä”22, ja rakastavien pappeusjohtajien ja ystävällisten jäsenten avulla hän teki parannuksen ja hänet otettiin kasteen kautta takaisin kirkkoon.

Myöhemmin hän pyysi, että pappeus ja temppelisiunaukset palautettaisiin hänelle. Sovimme tapaamisen seurakuntakeskukseen lauantaiksi klo 10. Kun saavuin sinne aiempia puhutteluja varten, hän oli jo paikalla. Hän oli niin innokas saamaan jälleen pappeuden, ettei hän kerta kaikkiaan malttanut odottaa.

Puhuttelumme kuluessa näytin hänelle kirjeen, jossa selitettiin, että presidentti Thomas S. Monson oli henkilökohtaisesti tutkinut hänen pyyntönsä ja antanut luvan puhutteluun. Tämä muutoin stoalaisen tyyni nuorukainen itki. Sitten kerroin hänelle, ettei puhuttelumme päivämäärällä olisi mitään virallista merkitystä hänen elämässään. Hän näytti hämmentyneeltä. Ilmoitin hänelle, että palautettuani hänen siunauksensa hänen jäsenkortissaan näkyisivät vain hänen alkuperäiset kaste-, konfirmointi-, pappeuden asettamis- ja endaumenttipäivänsä. Hän liikuttui jälleen.

Pyysin häntä lukemaan kohdan Opista ja liitoista:

”Katso, se, joka on tehnyt parannuksen synneistään, se saa anteeksi, enkä minä, Herra, muista niitä enää.

Tästä te voitte tietää, tekeekö ihminen parannuksen synneistänsä – katso, hän tunnustaa ne ja hylkää ne.”23

Kyyneleet täyttivät hänen silmänsä kolmannen kerran. Sitten asetin käteni hänen päänsä päälle ja Jeesuksen Kristuksen nimessä, Melkisedekin pappeuden valtuudella ja kirkon presidentin valtuuttamana palautin hänelle pappeuden ja temppelisiunaukset.

Ilo, joka meidät valtasi, oli syvää. Hän tiesi, että hänet oli jälleen valtuutettu pitämään hallussaan Jumalan pappeutta ja käyttämään sitä. Hän tiesi, että hänen temppelisiunauksensa olivat jälleen täysin voimassa. Hänen askelissaan oli reippautta ja hänen olemuksessaan säteilevää valoa. Olin hänestä hyvin kiitollinen ja tunsin, kuinka ylpeä taivaallinen Isäkin oli hänestä.

Myöhemmin järjestettiin vaarna. Suuri joukko innokkaita, uskollisia pyhiä osallistui kokouksiin, ja suurenmoinen vaarnan johtokunta hyväksyttiin. Minulle kuitenkin tuo historiallinen tapaus, että johonkin maahan järjestetään ensimmäinen vaarna, jäi sen ilon varjoon, jota tunsin palauttaessani siunaukset sille nuorukaiselle.

Olen oppinut ymmärtämään, että vaarnan järjestämisessä tai Jumalan pappeuden käyttämisessä millä tahansa tavalla tarkoituksena on auttaa taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta Heidän työssään – tarjota jokaiselle Jumalan lapselle mahdollisuus saada lunastus ja korotus. Niin kuin raketti, jonka tarkoituksena on toimittaa perille hyötykuorma, pappeus toimittaa perille eli toteuttaa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mahdollistaen kaikille tilaisuuden tehdä liittoja ja saada niihin liittyvät toimitukset. Kristuksen sovitusveri24 voi siten toimia elämässämme, kun koemme Pyhän Hengen pyhittävän vaikutuksen ja saamme Jumalan lupaamat siunaukset.

Evankeliumin lakien ja toimitusten noudattamisen lisäksi kehotan teitä solmimaan pappeuden liitot ja pitämään ne. Ottakaa vastaan Jumalan vala ja Hänen lupauksensa. Pitäkää kunniassa vastuunne pappeudessa auttaaksenne taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta. Käyttäkää pappeutta niin, että toimitatte jollekulle muulle mahdollisuuden hyötyä Vapahtajan sovittavasta voimasta! Kun teette niin, suuria siunauksia koituu teille ja perheellenne. Todistan, että Lunastaja elää ja johtaa tätä työtä. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.