2010–2019
Opdat uw blijdschap volkomen zal worden
Oktober 2017


Opdat uw blijdschap volkomen zal worden

Jezus Christus is de bron van alle genezing, gemoedsrust en eeuwige vooruitgang.

Broeders en zusters, ik ben blij dat ik hier bij u ben. En daarover wil ik het vanmorgen ook met u hebben: volkomen blijdschap ervaren.

Een recente krantenkop had de titel ‘Rampen schrikken ons land [en] de wereld op.’1 Van orkanen en overstromingen tot hittegolven en droogte, van bosbranden en aardbevingen tot oorlogen en verwoestende ziekten. Het lijkt of ‘de hele aarde in beroering’ is.2

Miljoenen mensen moesten hun huis verlaten en menig leven is door deze problemen overhoop gegooid. Ruzie in families en gemeenschappen, en innerlijke strijd met angst, twijfel en onvervulde verwachtingen, brengen ons ook in verwarring. Het kan moeilijk zijn om de vreugde te voelen die volgens Lehi het doel van het leven is.3 We hebben ons allemaal wel eens afgevraagd: ‘Waar is een toevluchtsoord? Waar is verlichting?’4 We vragen ons af: ‘Hoe vind ik vreugde ondanks de moeilijkheden van dit sterfelijk bestaan?’

Het antwoord lijkt te simpel, maar het klopt al sinds de dagen van Adam. Blijvende vreugde vinden we door ons op de Heiland, Jezus Christus, te richten en het evangelie zo na te leven als Hij heeft voorgedaan en geleerd. Hoe meer we over Jezus Christus leren, op Hem vertrouwen en zijn voorbeeld proberen na te volgen, des te beter begrijpen we dat Hij de bron van alle genezing, gemoedsrust en eeuwige vooruitgang is. Hij nodigt ons allen uit om tot Hem te komen.5 President Henry B. Eyring heeft die uitnodiging gekarakteriseerd als ‘de belangrijkste uitnodiging die iemand kan aannemen.’6

Meer over Jezus Christus leren

Hoe komen we tot Hem? In april hebben president Russell M. Nelson en ouderling M. Russell Ballard ons aangemoedigd om onder andere ‘De levende Christus’7 te bestuderen om over de Heiland te leren. Velen hebben die raad opgevolgd en zijn erdoor gezegend. Onlangs gaf een goede vriendin van mij al haar volwassen kinderen een kopie van dat document. Iedere zin werd door een evangelieplaat opgeluisterd. Ze moedigde haar kinderen aan om de inhoud aan haar kleinkinderen uit te leggen en die met hen uit het hoofd te leren. Later liet mijn vriendin me een filmpje zien van haar 6-jarige kleindochter, Laynie, die het enthousiast en zelfverzekerd opzei. Ik besefte dat als een 6-jarige het kon, ik het ook kon!

Afbeelding
Laynie leerde ‘De levende Christus’ uit het hoofd

Doordat ik het leven en de leringen van Jezus Christus gerichter heb bestudeerd en ‘De Levende Christus’ uit het hoofd heb geleerd, zijn mijn dankbaarheid en liefde voor onze Heiland toegenomen. Iedere zin in dat geïnspireerde document is op zich al een lezing en heeft mijn begrip van zijn goddelijke rol en zijn aardse zending vergroot. Wat ik in deze periode van studie en overdenking heb geleerd en gevoeld, bevestigt dat Jezus werkelijk ‘het licht, het leven en de hoop van de wereld’ is.8 De woorden in oude Schriftuur en van hedendaagse profeten, ter ere van Hem geschreven of gesproken, getuigen dat ‘zijn weg het pad [is] dat leidt tot geluk in dit leven en tot het eeuwige leven in de wereld hierna.’9

Geloof in Jezus Christus hebben

Als u het leven en de leringen van Christus op allerlei manieren bestudeert, zal uw geloof in Hem groeien. Dan zult u ontdekken dat Hij u persoonlijk liefheeft en u volmaakt begrijpt. In de 33 jaar dat Hij op aarde leefde, leed Hij onder afwijzing, vervolging, lichamelijke honger, dorst, vermoeidheid,10 eenzaamheid, verbaal en lichamelijk misbruik, en onderging HIj tenslotte de marteldood door zondige mensen.11 In de hof van Gethsémané en aan het kruis op Golgotha ervoer Hij al onze pijn, zielenleed, verleidingen, ziekten en zwakheden.12

Wat wij ook hebben geleden, Hij is de bron van genezing. Zij die onder enige vorm van misbruik hebben geleden, een vreselijk verlies, chronische ziekte of een handicap, valse beschuldiging, kwaadaardige vervolging of geestelijke schade door zonde of onwetendheid, kunnen allemaal door de Verlosser van de wereld genezen. Hij komt echter niet zonder uitnodiging. Wij moeten tot Hem komen en Hem zijn wonderen laten doen.

Op een mooie lentemorgen zette ik de deur open om van de frisse lucht te genieten. Er vloog een vogeltje naar binnen. Hij merkte dat dit niet de juiste plek voor hem was. Wanhopig vloog hij rond de kamer en botste bij zijn pogingen om te ontsnappen herhaaldelijk tegen het raam. Ik probeerde hem zachtjes naar de open deur te sturen, maar hij was bang en schoot iedere keer weg. Uiteindelijk landde hij verwilderd en uitgeput op een gordijnroede. Ik pakte een bezem en stak de borstel langzaam uit naar het zenuwachtige vogeltje. Toen ik de bezemborstel voor zijn pootjes hield, stapte hij er heel voorzichtig op. Heel, heel langzaam liep ik naar de open deur en hield de bezem zo stil als ik kon. Zodra ik de open deur bereikte, vloog de vogel snel zijn vrijheid tegemoet.

Net als die vogel durven wij soms geen vertrouwen te hebben, omdat we Gods absolute liefde en verlangen om ons te helpen niet begrijpen. Maar als we het plan van onze hemelse Vader en Jezus Christus’ zending bestuderen, begrijpen we dat onze eeuwige vreugde en vooruitgang hun enige doel is.13 Het behaagt Hun ons te helpen als we vragen, zoeken en kloppen.14 Als we geloof oefenen en ons nederig openstellen voor hun antwoorden, worden we van onze beperkende misvattingen en veronderstellingen bevrijd, en kunnen Zij ons wijzen hoe we vooruit komen.

Jezus Christus is ook de bron van vrede. Hij nodigt ons uit om ‘op zijn uitgestrekte arm te leunen’15en belooft de ‘vrede die […] alle begrip te boven gaat’,16 een gevoel dat we krijgen als zijn Geest ‘gemoedsrust in [onze] ziel [brengt]’,17 wat onze moeilijkheden ook zijn. Of het nu gaat om persoonlijke problemen, gezinsproblemen, crises in de maatschappij, de gemoedsrust komt naar gelang ons vertrouwen dat Gods eniggeboren Zoon de macht heeft om onze verontruste ziel te troosten.

Afbeelding
Snježana Podvinski, een lid in Kroatië

Snježana Podvinski, lid van een kleine kerkeenheid in Karlovac (Kroatië) steunde op de Heiland toen vorig jaar in een tijdsbestek van een half jaar haar man en haar beide ouders overleden. Zij was door leed overmand, maar omdat ze een getuigenis heeft dat gezinnen eeuwig zijn, gebruikte ze al haar spaargeld om naar de tempel te reizen en zich daar aan haar man en haar ouders te laten verzegelen. Ze vertelde dat die dagen in de tempel een hoogtepunt in haar leven waren. Dankzij haar vaste getuigenis van Jezus Christus en zijn verzoening voelde ze gemoedsrust en genezing. Daardoor kon ze zelfs anderen om haar heen tot steun zijn.

Geloof in Jezus Christus brengt ons nog meer dan genezing en gemoedsrust. President Henry B. Eyring heeft gezegd: ‘Ik [ben] dankbaar voor de talrijke manieren waarop de Heer mij met de Trooster heeft bezocht als ik behoefte aan vrede had. Onze Vader in de hemel bekommert Zich echter niet alleen om ons welzijn, maar nog meer om onze gestage vooruitgang.’18

Door de verzoening van Jezus Christus, die de gaven van verlossing en opstanding omvat, kunnen wij ons bekeren, veranderen en eeuwig vooruitgang maken. Dankzij de macht die Hij ons bij gehoorzaamheid geeft, kunnen wij veel meer worden dan we alleen zouden kunnen worden. We begrijpen misschien niet helemaal hoe dat werkt, maar als we merken dat ons geloof in Christus is gegroeid, krijgen we ook meer inzicht in onze goddelijke identiteit en bestemming. En dan maken we keuzen die met dat inzicht overeenkomen.

Hoewel de wereld ons tot een niveau van ‘slechts dieren’19 wil reduceren, verzekert de kennis dat God onze Vader is ons ervan dat we goddelijk potentieel en een koninklijke belofte hebben. Hoewel de wereld ons vertelt dat dit leven een doodlopende weg is, geeft de kennis dat Gods eniggeboren Zoon het ons mogelijk gemaakt heeft om verlost te worden en uit het graf op te staan, ons hoop op eeuwige vooruitgang.

Het voorbeeld van Jezus Christus navolgen

Als we meer over Jezus Christus leren, ontwikkelen we meer geloof in Hem en volgen we zijn voorbeeld als vanzelf. Zijn geboden onderhouden wordt ons grootste verlangen. We krijgen een diep verlangen om het lijden van anderen te verlichten, zoals Hij dat deed. We willen dat zij de vrede en blijdschap ervaren die wij gevonden hebben.

Waarom is Hem navolgen zo effectief? Omdat we ons geloof dan in daden omzetten en de Heilige Geest van eeuwige waarheid getuigt.20 Jezus leert zijn discipelen dat ze zijn geboden moeten onderhouden. Hij weet dat we blijdschap gaan ervaren als we zijn voorbeeld volgen en dat we een volheid van blijdschap zullen bereiken als we op zijn pad voortgaan. Hij heeft gezegd: ‘Deze dingen heb ik tot u gesproken, opdat mijn blijdschap in u zal blijven en uw blijdschap volkomen zal worden.’21

Is ons getuigenis op het vaste fundament van Jezus Christus en zijn evangelie gebouwd? Als de levensstormen om ons woeden, zoeken we dan in paniek naar een zelfhulpboek of een internetsite om antwoorden te vinden? Als we de tijd nemen om onze kennis en ons getuigenis van Jezus Christus op te bouwen en versterken, zal ons dat in tijden van beproeving en tegenslag veel opleveren. Dagelijks de Schriften lezen en de woorden van de hedendaagse profeten overdenken, de tijd nemen voor zinvol persoonlijk gebed, iedere week doordacht van het avondmaal nemen, dienen zoals de Heiland dat zou doen – al die eenvoudige bezigheden vormen de basis voor een gelukkig leven.

Wat brengt u blijdschap? Uw dierbaren aan het eind van een lange dag terugzien? Voldoening over een taak die u goed uitgevoerd hebt? Het licht in iemands ogen als u zijn of haar last verlicht? De woorden van een lofzang die u diep raken? Een begroeting door een goede vriend? Neem een rustig ogenblikje om over uw zegeningen na te denken en zoek dan manieren om anderen erin te laten delen. Als u uw broeders en zusters bij u in de buurt of waar ook in deze roerige wereld blijft dienen en verheffen, zult u meer gemoedsrust, genezing en vooruitgang ervaren.

Kom tot Hem. Ik getuig dat u, als u Jezus Christus tot het middelpunt van uw leven maakt, blijdschap in uw omstandigheden zult ervaren, wat die ook zijn. Het is waar: ‘Hij, Hij alleen’,22 is het antwoord. Maak tijd vrij om Jezus Christus te leren kennen door ijverig te studeren, meer geloof in Hem te ontwikkelen en meer op Hem te gaan lijken. Als we dat doen, zullen ook wij, net als de kleine Laynie, zeggen: ‘God zij dank voor de weergaloze gave van Zijn goddelijke Zoon.’23 In de gezegende en heilige naam van Jezus Christus. Amen.