2010–2019
Viktige sannheter – vårt behov for å handle
Oktober 2017


Viktige sannheter – vårt behov for å handle

Det første syn og profeten Joseph Smith frembragte ytterligere kunnskap og sannhet som er avgjørende for vår lykke i dette liv og for vår opphøyelse.

Da jeg var rundt syv år gammel, spurte jeg mor: “Når du og jeg dør og kommer til himmelen, vil du fortsatt være moren min?” Hun hadde ikke forventet et slikt spørsmål. Men etter beste evne svarte hun: “Nei, i himmelen kommer vi til å være brødre og søstre. Jeg kommer ikke til å være moren din.” Det var ikke svaret jeg håpet på.

En gang ikke lenge etter denne samtalen kom to unge menn til porten utenfor hjemmet vårt. Som ved et mirakel lot far dem komme inn. De sa de var misjonærer fra Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Disse eldstene, som vi lærte å kalle dem, begynte å undervise familien vår. Jeg husker tydelig gleden og begeistringen vi følte hver gang de kom hjem til oss. De fortalte oss at en ung mann hadde gått til et skogholt for å spørre Gud om hvilken kirke som var sann, og at han så Gud og Jesus Kristus.1 Eldstene viste oss en illustrasjon av dette synet, og da jeg så den, visste jeg at Joseph Smith virkelig hadde sett Gud Faderen og Jesus Kristus. Misjonærene sa at på grunn av dette synet fantes igjen Jesu Kristi sanne kirke på jorden.2

Bilde
Det første syn.

Misjonærene underviste oss også om Guds plan for lykke og besvarte familiens spørsmål om religion. De lærte oss at familier virkelig kan være sammen etter dette liv som far og mor, sønner og døtre.

Familien vår ble døpt. Veien til å endre gamle vaner, oppgi tradisjoner og bli aktive medlemmer av Kirken, var til tider humpete. Men på grunn av Guds barmhjertighet og kjærlighet og med hjelp av mange ledere og medlemmer, kom vi oss igjennom de første krevende årene.

Millioner som allerede har sluttet seg til Kirken, i tillegg til de mange som blir omvendt og døpt hver uke, har fått et vitnesbyrd om det første syn. Den hellige ånd kan gjenta dette vitnesbyrdet ofte for hver enkelt av oss hvis vi prøver å etterleve de enkle sannhetene i Jesu Kristi evangelium.

Det første syn og profeten Joseph Smith frembragte ytterligere kunnskap og sannhet som er avgjørende for vår lykke i dette liv og vår opphøyelse i Guds nærhet. Jeg skal nevne tre av sannhetene vi har fått og som vi må handle ifølge fordi en ung gutt knelte i oppriktig bønn.

Gud kaller profeter til å lede og veilede oss

En viktig sannhet vi lærer av det første syn og profeten Joseph Smith, er at Gud kaller profeter,3 seere og åpenbarere til å undervise, veilede, advare og lede oss.4 Disse mennene er Guds talerør på jorden,5 med myndighet til å tale og handle i Herrens navn.6 Ved strengt å følge deres råd, vil vi bli beskyttet og motta utsøkte velsignelser på vår reise på jorden.

Mens jeg studerte ved Brigham Young University som ung, enslig hjemvendt misjonær, deltok jeg på prestedømsmøtet på generalkonferansen i Tabernaklet på Temple Square. President Ezra Taft Benson, Kirkens daværende president, oppfordret alle hjemvendte misjonærer til å ta ekteskap på alvor og gjøre det til en høyeste prioritet i livet.7 Etter møtet visste jeg at jeg hadde blitt kalt til omvendelse og måtte følge profetens råd.

Derfor bestemte jeg meg for å dra til mitt hjemland Brasil for å finne en hustru. Før jeg reiste til Brasil for å gjennomføre en to måneder lang praksisperiode, ringte mor og noen venner meg og ga meg en liste på cirka 10 unge kvinner – hver av dem en potensiell hustru.

I Brasil, etter mye overveielse og bønn, fikk jeg anledning til å møte, ha stevnemøter med, bli forlovet med og fastsette en dato for å gifte meg med en av de unge kvinnene på listen. Det var ikke rekordtid for studenter i Provo i Utah for å gå på stevnemøter og bli forlovet, men det var raskt til Brasil å være.

Noen måneder senere giftet jeg meg med Elaine. Hun er mitt livs kjærlighet og en utsøkt velsignelse.

Jeg antyder ikke at alle bør lage en tilsvarende liste, men jeg antyder – kanskje mer enn antyder – at vi alltid bør handle når våre levende profeter taler.

Bilde
Portrett av president Thomas S. Monson

Guds profet i dag er president Thomas S. Monson, og vi vil bli velsignet ved å følge hans råd med nøyaktighet.

Kunnskap om Guds sanne natur

En annen sannhet vi lærer på grunn av det første syn og profeten Joseph Smith, er Guds sanne natur. Tenk hvor velsignet vi er som vet at Gud er en person med et legeme av kjøtt og ben like følbart som vårt,8 så vi kan dyrke en Gud som er virkelig, som vi kan forstå og som har vist og åpenbart seg selv og sin Sønn for profeter – både i oldtiden og i disse siste dager.9 Han er en Gud som hører og besvarer våre bønner,10 en Gud som våker over oss fra himmelen der oppe11, og konstant er opptatt av vårt åndelige og timelige velbefinnende, en Gud som gir oss frihet til å bestemme oss for å følge ham og adlyde hans bud, uten tvang,12 en Gud som gir oss velsignelser og lar oss oppleve prøvelser så vi kan vokse og bli ham lik.

Han er en kjærlig Gud som ga oss en plan som gjør at vi kan ha glede i dette liv og i evigheten.

Jesus Kristus er vår Frelser

Av det første syn og profeten Joseph Smith fikk vi kunnskap om at Herren Jesus Kristus lever og om hans hellige misjon, som er hjørnestenen i vår religion.

Fordi døden kom til verden, skal vi alle dø en dag, like sikkert som at vi lever nå. En av virkningene av døden ville være at vi for alltid mistet vårt fysiske legeme. Vi ville ikke kunne gjøre noe for å få det tilbake. Og fordi vi alle synder på vår reise her på jorden, ville vi dessuten aldri kunne vende tilbake til vår himmelske Faders nærhet.

Kan dere forestille dere konsekvensene av å bli holdt utenfor Guds nærhet og aldri igjen få ha en kropp?

En Frelser og Forløser trengtes for å befri oss fra død og synd. Under ledelse av vår himmelske Fader kom Jesus Kristus til jorden, led, døde på korset og oppsto for at vi også kan oppstå og, med oppriktig omvendelse og ved å inngå og holde hellige pakter, nok en gang få komme tilbake til Guds nærhet.

Jakob forklarte: “Hvor stor er ikke vår Guds godhet, han som bereder en vei så vi kan slippe bort fra dette grufulle uhyres favntak, ja, det uhyre, død og helvete som jeg kaller legemets død og også åndens død.”13

Bilde
Jesus og Maria ved graven

Jesus er den lovede Messias, Lovgiveren, Israels Hellige, vår Herre, vår Frelser, vår Forløser, vår konge, vårt alt.

Måtte vi alle fortsette å handle ifølge disse grunnleggende sannhetene og denne kunnskapen, og gi vår lydighet som et offer til Gud og hans elskede Sønn. I Jesu Kristi navn. Amen.