2010–2019
Välttämättömiä totuuksia – meidän täytyy toimia
Lokakuu 2017


Välttämättömiä totuuksia – meidän täytyy toimia

Ensimmäinen näky ja profeetta Joseph Smith toivat esiin tietoa ja totuutta, jotka ovat välttämättömiä onnellemme tässä elämässä ja korotuksellemme.

Kun olin noin seitsenvuotias, kysyin äidiltäni: ”Kun sinä kuolet ja minä kuolen ja menemme taivaaseen, oletko sinä yhä minun äitini?” Hän ei ollut odottanut sellaista kysymystä. Mutta vastatessaan parhaan tietonsa mukaan hän sanoi: ”Ei, taivaassa me olemme veljiä ja sisaria. Minä en ole siellä sinun äitisi.” Se ei ollut vastaus, jota olin toivonut.

Jonkin aikaa tuon lyhyen keskustelun jälkeen kotiportillemme saapui kaksi nuorukaista. Ihme kyllä, isä päästi heidät sisään. He sanoivat olevansa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon lähetyssaarnaajia.

Nämä vanhimmat, kuten opimme heitä kutsumaan, alkoivat opettaa perhettämme. Muistan elävästi, kuinka tunsimme iloa ja intoa joka kerta, kun he tulivat kotiimme. He kertoivat meille, että eräs nuori mies oli mennyt metsään kysymään Jumalalta, mikä kirkko oli tosi, ja että hän näki Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen.1 Vanhimmat näyttivät meille tuota näkyä havainnollistavan kuvan, ja kun näin sen, tiesin, että Joseph Smith oli todellakin nähnyt Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen. Lähetyssaarnaajat sanoivat, että tuon näyn johdosta Jeesuksen Kristuksen tosi kirkko on jälleen maan päällä.2

Kuva
Ensimmäinen näky

Lähetyssaarnaajat opettivat meille myös Jumalan onnensuunnitelmaa ja vastasivat perheemme kysymyksiin uskonnosta. He opettivat meille, että perhe voi tämän elämän jälkeen todella olla yhdessä – isänä, äitinä sekä poikina ja tyttärinä.

Perheemme kastettiin. Tie vanhojen tapojen muuttamiseksi, perinteistä luopumiseksi ja aktiivisiksi kirkon jäseniksi tulemiseksi oli toisinaan kuoppainen. Mutta Jumalan armon ja rakkauden ansiosta sekä monien johtajien ja jäsenten avulla me selviydyimme ensimmäisistä haasteellisista vuosista.

Miljoonat, jotka ovat jo liittyneet kirkkoon, sekä joka viikko ne monet, jotka kokevat kääntymyksen ja ottavat vastaan kasteen, ovat saaneet todistuksen ensimmäisestä näystä. Pyhä Henki voi antaa tämän todistuksen toistuvasti meille aivan jokaiselle, kun pyrimme elämään Jeesuksen Kristuksen evankeliumin yksinkertaisten totuuksien mukaan.

Ensimmäinen näky ja profeetta Joseph Smith toivat esiin lisää tietoa ja totuutta, jotka ovat välttämättömiä onnellemme tässä elämässä ja korotuksellemme Jumalan luona. Mainitsen kolme niistä totuuksista, jotka olemme saaneet ja joiden mukaan meidän täytyy toimia, koska nuori poika polvistui vilpittömään rukoukseen.

Jumala kutsuu profeettoja johtamaan ja ohjaamaan meitä

Yksi välttämätön totuus, jonka opimme ensimmäisestä näystä ja profeetta Joseph Smithiltä, on, että Jumala kutsuu profeettoja3, näkijöitä ja ilmoituksensaajia opettamaan, ohjaamaan, varoittamaan ja johtamaan meitä4. Nämä miehet ovat Jumalan puhetorvia maan päällä5, ja heillä on valtuus puhua ja toimia Herran nimessä6. Noudattaessamme tarkoin heidän neuvojaan meitä suojellaan ja me saamme parhaita siunauksia matkallamme tämän maan päällä.

Kun olin nuori, naimaton, lähetystyössä palvellut opiskelija Brigham Youngin yliopistossa, osallistuin yleiskonferenssin pappeuskokoukseen tabernaakkelissa temppeliaukiolla. Presidentti Ezra Taft Benson, joka oli silloin kirkon presidentti, kehotti jokaista kotiin palannutta lähetyssaarnaajaa suhtautumaan vakavasti avioliittoon ja asettamaan sen elämässään tärkeysjärjestyksen kärkeen.7 Sen kokouksen jälkeen tiesin, että minua oli kutsuttu parannukseen ja että minun piti toimia profeetan neuvon mukaan.

Niinpä päätin palata kotimaahani Brasiliaan löytääkseni vaimon. Ennen kuin lähdin Brasiliaan kahden kuukauden työharjoitteluun, soitin äidilleni ja muutamille ystävilleni ja laadin sitten luettelon noin kymmenestä nuoresta naisesta, joista jokainen oli mahdollinen vaimo.

Ollessani Brasiliassa minä paljon pohdinnan ja rukoilemisen jälkeen tapasin yhden luettelossani olleista nuorista naisista, seurustelin ja kihlauduin hänen kanssaan ja asetin hääpäivän. Opiskelijoiden keskuudessa Provossa Utahissa se ei olisi rikkonut seurustelu- ja kihlautumisennätyksiä, mutta Brasilian mittapuiden mukaan se oli nopeaa.

Muutamaa kuukautta myöhemmin solmin avioliiton Elainen kanssa. Hän on elämäni rakkaus ja paras siunaus.

En ehdota, että jokaisen pitäisi tehdä samankaltainen luettelo, mutta ehdotan – ehkäpä enemmänkin kuin ehdotan – että me toimimme aina, kun elävät profeettamme puhuvat.

Kuva
Kuva presidentti ThomasS. Monsonista

Jumalan profeetta nykyään on presidentti Thomas S. Monson, ja meitä siunataan, kun noudatamme tarkoin hänen neuvojaan.

Tieto siitä, millainen Jumala todella on

Toinen totuus, jonka opimme ensimmäisen näyn ja profeetta Joseph Smithin ansiosta, on tieto siitä, millainen Jumala todella on. Ajatelkaa vain, kuinka siunattuja me olemme tietäessämme, että Jumala on olento, jolla on yhtä käsin kosketeltava liha- ja luuruumis kuin meillä8, että me voimme palvella Jumalaa, joka on todellinen, jota voimme ymmärtää ja joka on näyttänyt ja ilmoittanut itsensä ja Poikansa profeetoilleen – sekä muinaisten aikojen profeetoille että näiden myöhempien aikojen profeetoille.9 Hän on Jumala, joka kuulee rukouksemme ja vastaa niihin10, Jumala, joka katsoo meitä ylhäältä taivaasta11 ja on jatkuvasti kiinnostunut hengellisestä ja ajallisesta hyvinvoinnistamme, Jumala, joka antaa meille tahdonvapauden päättää itse, seuraammeko Häntä ja noudatammeko Hänen käskyjään ilman pakkoa12, Jumala, joka antaa meille siunauksia ja sallii meidän kohdata koettelemuksia, jotta voimme kehittyä ja tulla Hänen kaltaisikseen.

Hän on rakastava Jumala, joka laati suunnitelman, jonka avulla me voimme nauttia onnesta tässä elämässä ja iankaikkisuudessa.

Jeesus Kristus on Vapahtajamme

Ensimmäisen näyn ja profeetta Joseph Smithin ansiosta olemme saaneet tiedon Herran Jeesuksen Kristuksen, uskontomme kulmakiven, todellisuudesta ja pyhästä tehtävästä.

Koska kuolema tuli maailmaan, niin yhtä varmasti kuin elämme nyt, me kaikki kuolemme jonakin päivänä. Yksi kuoleman vaikutuksista olisi se, että menettäisimme lopullisesti fyysisen ruumiimme emmekä kykenisi tekemään mitään saadaksemme sen takaisin. Lisäksi, koska me kaikki teemme syntiä taipaleellamme täällä maan päällä, emme voisi koskaan palata taivaallisen Isämme luo.

Voitteko kuvitella, mitä seuraisi, jos ei pääsisi Jumalan luo eikä saisi enää koskaan ruumista?

Tarvittiin Vapahtaja ja Lunastaja vapauttamaan meidät kuolemasta ja synnistä. Taivaallisen Isän johdolla Jeesus Kristus tuli maan päälle, kärsi, kuoli ristillä ja nousi kuolleista, jotta mekin voimme saada ylösnousemuksen, ja kun teemme vilpittömän parannuksen sekä solmimme pyhiä liittoja ja pidämme ne, voimme päästä jälleen Jumalan luokse.

Jaakob selitti: ”Oi kuinka suuri on meidän Jumalamme hyvyys, hänen, joka valmistaa meille pakokeinon tämän kauhean hirviön otteesta, eli tuon hirviön, kuoleman ja helvetin, jota minä kutsun ruumiin kuolemaksi ja myös hengen kuolemaksi.”13

Kuva
Jeesus ja Maria haudalla

Jeesus on luvattu Messias, Lainsäätäjä, Israelin Pyhä, Herramme, Vapahtajamme, Lunastajamme, Kuninkaamme, Kaikkemme.

Toimikaamme kaikki jatkuvasti näiden välttämättömien totuuksien ja tiedon mukaan olemalla kuuliaisia Jumalalle ja Hänen rakkaalle Pojalleen. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.