2010–2019
Dragers van hemels licht
Oktober 2017


Dragers van hemels licht

Als drager van Gods priesterschap en als een discipel van Jezus Christus bent u een drager van licht.

Een bejaarde man stond in de rij voor de balie van het postkantoor om postzegels te kopen. Een jonge vrouw merkte dat hij moeilijk liep en bood aan om hem te laten zien hoe hij postzegels bij een apparaat kon kopen, zodat hij tijd spaarde. De bejaarde man zei: ‘Dankjewel, maar ik wacht liever. Dat apparaat informeert niet naar mijn artritis.’

Soms helpt het als we met iemand over onze problemen kunnen praten.

We maken allemaal pijn, verdriet en ziekte mee. Momenten van tegenvallers, ellende en tegenspoed kunnen bij elkaar genomen aanzienlijk veel ruimte op de interne harde schijf van onze ziel innemen.

Als het om ons lichamelijk welzijn gaat, accepteren we ouder worden en ziekte als onderdeel van onze levensreis. We vragen raad aan professionals die veel kennis van het lichaam hebben. Als we onder emotionele stress of mentale ziekte lijden, gaan we naar experts die dat soort kwalen behandelen.

Net zoals we in dit leven met lichamelijke en emotionele beproevingen te maken hebben, zo hebben we ook met geestelijke moeilijkheden te maken. De meesten van ons hebben periodes gekend waarin ons getuigenis straalde. We hebben misschien ook periodes gekend waarin onze hemelse Vader ver weg leek. Er zijn tijden waarin we de zaken van de Geest met heel ons hart waarderen. En er zijn misschien tijden waarin ze minder waardevol of minder belangrijk lijken.

Ik wil vandaag spreken over geestelijk welzijn; hoe we van stagnatie kunnen genezen en een pad van vitale geestelijke gezondheid kunnen begaan.

Geestelijke ziekte

Soms is een geestelijke ziekte het gevolg van zonde of emotionele wonden waar we onder lijden. Soms storten we geestelijk zo langzaam in dat we nauwelijks weten wat ons overkomt. Zoals bij lagen sedimentgesteente kunnen geestelijke pijn en verdriet zich geleidelijk opstapelen en zo zwaar op onze geest rusten dat het bijna ondraaglijk wordt. Dat kan zich bijvoorbeeld voordoen als we onze taken op het werk, thuis en in de kerk niet meer aankunnen, zodat we de vreugde van het evangelie uit het oog verliezen. Misschien hebben we zelfs het gevoel dat we niets meer kunnen geven of dat gehoorzaamheid aan de geboden van God onze krachten te boven gaat.

Maar hoewel geestelijke beproevingen echt bestaan, wil dat niet zeggen dat ze ongeneeslijk zijn.

Wij kunnen geestelijk genezen.

Zelfs de diepste geestelijke wonden, ja, zelfs die wonden die ongeneeslijk lijken, kunnen genezen.

De geneeskracht van Jezus Christus bestaat nog steeds.

Zijn genezende aanraking kan ons nu nog net zo transformeren als in zijn tijd. Als we geloof hebben, kan Hij onze handen vastpakken, onze ziel met hemels licht en genezing vervullen en de gezegende woorden ‘Sta op, neem uw ligmat op en ga lopen’ uitspreken.1

Duisternis en licht

Wat ook de oorzaak van uw geestelijke aandoeningen is, ze hebben allemaal één ding gemeen: er ontbreekt goddelijk licht.

Duisternis vermindert ons vermogen om helder te zien. Ze vermindert ons zicht op dat wat eens duidelijk en helder was. Als we in duisternis verkeren, maken we eerder slechte keuzen, doordat we de gevaren op ons pad niet kunnen zien. Als we in duisternis verkeren, geven we de hoop eerder op, doordat we niet kunnen zien welke gemoedsrust en vreugde ons wachten als we maar voorwaarts blijven streven.

Aan de andere kant kunnen we door het licht de dingen zien zoals ze werkelijk zijn. Door licht kunnen we waarheid van dwaling, en het essentiële van het onbeduidende onderscheiden. Als we ons in het licht bevinden, kunnen we op basis van ware beginselen rechtschapen keuzen doen. Als we ons in het licht bevinden, hebben we een ‘volmaakt stralende hoop’,2 doordat we onze beproevingen vanuit een eeuwig perspectief zien.

Lieve vrienden, we zullen geestelijke genezing vinden als we uit de schaduwen van de wereld in het eeuwige licht van Christus stappen.

Hoe meer we de leer van het licht begrijpen en toepassen, des te meer kunnen we onszelf beschermen tegen de geestelijke ziekten die ons steeds kwellen en bedrukken. Des te beter kunnen wij als nederige dragers van het heilige priesterschap energiek, moedig en zorgzaam dienen, als ware dienstknechten en discipelen van onze geliefde eeuwige Koning.

Het Licht van de wereld

Jezus Christus heeft gezegd: ‘Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben.’3

Wat houdt dat in?

Eenvoudigweg dit: Hij die Jezus Christus nederig volgt, zal zijn Licht ervaren en erin delen. En dat licht zal toenemen totdat het zelfs de diepste duisternis verjaagt.

Het betekent dat er een macht, een sterke invloed, van de Heiland uitgaat. Het gaat uit ‘van de tegenwoordigheid van God om de uitgestrektheid van de ruimte te vervullen.’4 Omdat die macht ons onderricht, verheft en verlicht, wordt zij in de Schriften vaak licht genoemd, maar zij wordt ook vaak geest en waarheid genoemd.

In de Leer en Verbonden lezen we: ‘Het woord van de Heer is waarheid, en al wat waarheid is, is licht, en al wat licht is, is Geest, ja, de Geest van Jezus Christus.’5

Dat diepzinnige inzicht (dat licht geest is, dat geest waarheid is en dat dit licht iedere ziel die in de wereld komt verlicht) is van groot belang en het brengt hoop. Het licht van Christus verlicht en vervult de ziel van allen die naar de stem van de Geest luisteren.6

Het licht van Christus vervult het heelal.

Het vervult de aarde.

En het kan ieder hart vervullen.

‘God is geen aannemer des persoons.’7 Zijn licht staat iedereen ter beschikking, groot of klein, rijk of arm, bevoorrecht en minder bevoorrecht.

Als u uw verstand en uw hart openstelt om het licht van Christus te ontvangen en de Heiland nederig te volgen, ontvangt u meer licht. U zult regel op regel, hier een weinig en daar een weinig, meer licht en waarheid in uw ziel vergaren, totdat alle duisternis uit uw leven verbannen is.8

God zal uw ogen opendoen.

God zal u een nieuw hart geven.

Gods liefde, licht en waarheid zullen latente dingen tot leven brengen en u zult tot een nieuw leven in Christus Jezus herboren worden.9

De Heer heeft beloofd: ‘Indien uw oog alleen op mijn eer is gericht, zal uw gehele lichaam met licht vervuld zijn en zal er in u geen duisternis zijn; en het lichaam dat met licht is vervuld, doorgrondt alle dingen.’10

Dit is het ultieme geneesmiddel voor geestelijke ziekte. Duisternis verdwijnt in de aanwezigheid van licht.

Een metafoor voor geestelijke duisternis

Niettemin zal God ons niet dwingen om zijn licht te omarmen.

Als wij aan duisternis wennen, zal ons hart niet gauw veranderen.

Om tot verandering te komen, moeten we het licht bewust binnenlaten.

Toen ik nog als gezagvoerder over de planeet aarde vloog, fascineerden de schoonheid en volmaaktheid van Gods schepping me altijd. Vooral de verhouding tussen de aarde en de zon vond ik boeiend. Ik beschouw die als een praktisch voorbeeld van het bestaan van duisternis en licht.

Zoals we allemaal weten wordt de nacht iedere 24 uur dag en wordt de dag nacht.

Wat is de nacht dan?

Hij is niets meer dan een schaduw.

Zelfs in de donkerste nachten houdt de zon niet op met schijnen. Zij straalt even helder als anders. Maar de helft van de aarde verkeert in het duister.

De afwezigheid van licht leidt tot duisternis.

Als het duister van de nacht valt, raken we niet wanhopig bezorgd dat de zon uitgedoofd is. We denken niet dat de zon er niet is of dat ze dood is. We begrijpen dat we ons in de schaduw bevinden, dat de aarde doordraait en dat de zonnestralen ons spoedig weer zullen bereiken.

Duisternis is niet een indicatie dat er helemaal geen licht is. Meestal betekent het dat we ons niet op de juiste plek bevinden om het licht te ontvangen. Tijdens de recente zonsverduistering in Amerika deden veel mensen grote moeite om op klaarlichte dag in de smalle schaduwstrook die de maan veroorzaakte, te kunnen staan.

Op dezelfde manier schijnt het geestelijke licht voortdurend op al Gods scheppingen. Satan zal doen wat hij kan om een schaduw te creëren of ons in een door ons zelf gemaakte schaduw te leiden. Hij zal ons dwingen om onze eigen zonsverduistering te creëren. Hij duwt ons in de duisternis van zijn spelonk.

Door geestelijke duisternis valt er vaak een sluier van vergetelheid over hen die eens in het licht wandelden en zich in de Heer verblijdden. Maar in tijden van de diepste duisternis hoort God onze nederige smeekbeden, als we bidden: ‘Ik geloof, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp.’11

In de dagen van Alma waren er velen die moeite hadden geestelijke zaken te aanvaarden. ‘Wegens hun ongeloof’ konden Gods licht en waarheid niet tot in hun ziel doordringen, ‘en hun hart was verstokt.’12

Wij zijn dragers van licht

Broeders, wij moeten zelf zorgen dat we ons op de juiste plek bevinden om het goddelijk licht en de waarheid van het evangelie van Jezus Christus te zien. Zelfs als de nacht valt en de wereld duister lijkt, kunnen wij kiezen om in het licht van Christus te wandelen, zijn geboden te onderhouden en moedig van zijn bestaan en zijn grootheid te getuigen.

Als drager van Gods priesterschap en als een discipel van Jezus Christus bent u een drager van licht. Blijf die dingen doen waarvan u weet dat ze zijn goddelijk licht verwelkomen. ‘Houdt uw licht omhoog’13 en ‘Laat zo uw licht schijnen voor de mensen’, niet zodat ze die zien en u bewonderen, maar ‘opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken.’14

Geliefde broeders, u bent een werktuig in de handen van de Heer om licht en genezing tot de ziel van de kinderen van onze hemelse Vader te brengen. Misschien voelt u zich niet geschikt om hen die geestelijk ziek zijn te genezen, net zo min als een postbeambte geschikt is om iemand met artritis te helpen. Misschien hebt u zelf geestelijke moeilijkheden. Toch heeft de Heer u geroepen. Hij heeft u de bevoegdheid en de taak gegeven om mensen in nood te helpen. Hij heeft u zijn heilige priesterschapsmacht verleend zodat u licht in de duisternis brengt en Gods kinderen verheft en tot zegen bent. God heeft zijn kerk hersteld en zijn kostbare evangelie, ‘dat de verwonde ziel geneest.’15 Hij heeft het pad naar geestelijk welzijn bereid, het pad waarop we van stilstand genezen en een vitale geestelijke gezondheid bereiken.

Iedere keer dat u uw hart in nederig gebed tot God richt, ervaart u zijn licht. Iedere keer dat u zijn woord en wil in de Schriften zoekt, neemt dat licht in helderheid toe. Iedere keer dat u merkt dat iemand in nood verkeert en u uw eigen gemak opoffert om vanuit liefde te helpen, groeit dat licht en zet uit. Iedere keer dat u een verleiding afwijst en voor reinheid kiest, iedere keer dat u om vergeving vraagt of die schenkt, iedere keer dat u moedig van de waarheid getuigt, verjaagt het licht de duisternis en trekt anderen aan die ook naar licht zoeken.

Denk aan uw eigen persoonlijke ervaringen, ogenblikken van dienstbaarheid aan God en uw naasten, waarbij goddelijk licht u bescheen: in de heilige tempel, aan de avondmaalstafel, bij gebedsvolle meditatie, in uw gezin of tijdens priesterschapswerk. Vertel uw gezinsleden, vrienden en vooral onze jeugd die naar licht zoekt, over die ervaringen. Ze moeten van u horen dat dit licht hoop en genezing brengt, zelfs in een wereld vol duisternis.

Het licht van Christus brengt hoop, geluk en genezing van iedere geestelijke wond of kwaal.16 Wie deze verfijnende invloed ervaren, worden werktuigen in de handen van het Licht van de wereld om licht aan anderen te geven.17 Zij zullen voelen wat koning Lamoni voelde: ‘Dat licht had zijn ziel vervuld met zulke grote vreugde, dat de wolk van duisternis verdreven was en het licht van het eeuwige leven in zijn ziel was ontstoken.’18

Geliefde broeders, onze zoektocht naar de Heer duurt voort totdat zijn licht van eeuwigdurend leven in ons straalt en ons getuigenis, zelfs te midden van duisternis, zeker en sterk wordt.

Het is mijn zegen en gebed dat u uw missie als priesterschapsdrager van de almachtige God en als blijmoedige drager van zijn hemelse licht zult vervullen. In de heilige naam van Jezus Christus, onze Meester. Amen.