2010–2019
Pyhyyden kauneus
Huhtikuu 2017


Pyhyyden kauneus

Isämme taivaassa on antanut meille kaiken, mitä vaaditaan, jotta meistä voi tulla pyhiä niin kuin Hän on pyhä.

Kun olen valmistautunut tähän kokoukseen, sydämeni on kääntynyt monien uskollisten sisarten puoleen, joita olen tavannut lähellä ja kaukana. Mielestäni heitä kuvataan parhaiten kuningas Daavidin kiitospsalmissa: ”Tunnustakaa Herran nimen kunnia! Tuokaa hänelle uhrilahjat, astukaa hänen eteensä, palvelkaa Herraa pyhyyden kauneudessa!”1

Näen pyhyyden kauneutta sisarissa, joiden sydän on keskittynyt kaikkeen hyvään ja jotka haluavat tulla enemmän Vapahtajan kaltaisiksi. He antavat koko sielunsa, sydämensä, väkevyytensä, mielensä ja voimansa Herralle siinä, miten he elävät joka päivä.2 Pyhyys on sitä, että pyrimme pitämään käskyt, vaikka se on vaikeaa, ja kunnioitamme liittoja, jotka olemme tehneet Jumalan kanssa. Pyhyys on sitä, että teemme valintoja, jotka pitävät Pyhän Hengen oppaanamme.3 Pyhyys on sitä, että jätämme luontaiset taipumuksemme ja tulemme pyhiksi Herran Kristuksen sovituksen avulla.4 ”[Elämämme] jokaisen hetken täytyy olla Herralle pyhitetty.”5

Taivaan Jumala antoi israelilaisille käskyn: ”Minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä, ja siksi teidän tulee pitää itsenne puhtaina ja pyhinä. Älkää siis saattako itseänne epäpuhtaiksi.”6

Vanhin D. Todd Christofferson on opettanut: ”Taivaallinen Isämme on korkeiden odotusten Jumala. – – Hän aikoo tehdä meistä pyhiä, niin että me voisimme elää selestisessä kirkkaudessa (ks. OL 88:22) ja asua Hänen edessään (ks. Moos. 6:57).”7Julkaisussa Lectures on Faith selitetään: ”Yksikään olento ei voi nauttia Hänen kirkkaudestaan ilman Hänen täydellisiä ominaisuuksiaan ja pyhyyttään.”8 Isämme taivaassa tuntee meidät. Hän rakastaa meitä, ja Hän on antanut meille kaiken, mitä vaaditaan, jotta meistä voi tulla pyhiä niin kuin Hän on pyhä.

Me olemme taivaallisen Isän tyttäriä, ja jokaisella meistä on pyhyyden jumalallinen perintö. Isämme taivaassa on julistanut: ”Katso, minä olen Jumala; Pyhyyden Ihminen on minun nimeni.”9 Kuolevaisuutta edeltävässä maailmassa me rakastimme Isäämme ja palvelimme Häntä. Me halusimme olla Hänen kaltaisiaan. Täydellisestä Isän rakkaudesta Hän antoi rakkaan Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, meidän Vapahtajaksemme ja Lunastajaksemme. Kristus on Pyhyyden Ihmisen Poika.10 Hänen nimensä on ”Pyhä”11, ”Israelin Pyhä”12.

Meidän toivomme pyhyydestä keskittyy Kristukseen, Hänen laupeuteensa ja Hänen armoonsa. Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa kohdistuvan uskon avulla meistä voi tulla puhtaita ja tahrattomia, kun kiellämme itseltämme jumalattomuuden13 ja teemme vilpittömän parannuksen. Meidät kastetaan vedellä syntien anteeksisaamiseksi. Sielumme pyhitetään, kun vastaanotamme Pyhän Hengen avoimin sydämin. Osallistumme sakramenttitoimitukseen viikoittain. Parannuksen hengessä ja haluten vilpittömästi vanhurskautta me teemme liiton, että olemme halukkaita ottamaan päällemme Kristuksen nimen, muistamaan Hänet ja pitämään Hänen käskynsä, jotta Hänen Henkensä voi aina olla kanssamme. Ajan kuluessa, kun pyrimme jatkuvasti olemaan yhä enemmän yhtä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen kanssa, me pääsemme osallisiksi Heidän jumalallisesta luonnostaan.14

Pyhyys on liittojemme pitämistä

Ymmärrämme, että on lukuisia koetuksia, kiusauksia ja kärsimyksiä, jotka voisivat vetää meidät pois kaikesta siitä, mikä on hyveellistä ja kiitettävää Jumalan edessä. Mutta kokemuksemme kuolevaisuudessa tarjoavat meille tilaisuuden valita pyhyyden. Useimmiten juuri ne uhraukset, joita teemme pitääksemme liittomme, pyhittävät meidät ja tekevät meidät pyhiksi.

Kuva
Evangeline, nuori nainen Ghanassa

Näin pyhyyttä Evangelinen, 13-vuotiaan ghanalaistytön, kasvoissa. Yksi niistä tavoista, joilla hän pitää liittonsa, on se, että hän pitää kunniassa kutsumuksensa Mehiläisten luokan johtajana. Hän selitti nöyrästi, että hän käy ystäviensä, vähemmän aktiivisten nuorten naisten, kotona pyytämässä, että heidän vanhempansa sallisivat heidän tulla kirkkoon. Vanhemmat kertovat hänelle, että se on vaikeaa, koska sunnuntaisin lasten täytyy tehdä kotiaskareita. Niinpä Evangeline menee auttamaan askareissa, ja hänen ponnistelujensa ansiosta hänen ystävänsä saavat usein luvan tulla kirkkoon.

Jos pidämme pyhän pappeuden toimituksiin kuuluvat liitot, nuo toimitukset muuttavat meitä, pyhittävät meidät ja valmistavat meitä pääsemään Herran luo.15 Niinpä me kannamme toistemme kuormia, me vahvistamme toisiamme. Me säilytämme syntiemme anteeksiannon, kun autamme köyhiä, nälkäisiä, alastomia ja sairaita hengellisesti ja ajallisesti.16 Me varjelemme itsemme niin, ettei maailma saastuta, kun pyhitämme lepopäivän ja otamme kelvollisina vastaan sakramentin Herran pyhänä päivänä.17

Me siunaamme perhettämme ja teemme kodistamme pyhän paikan. Me hillitsemme intohimomme, jotta voisimme täyttyä puhtaalla ja kestävällä rakkaudella.18 Me lähestymme muita ystävällisesti, myötätuntoisesti, ja olemme Jumalan todistajina. Meistä tulee Siionin kansa, jolla on yksi sydän ja yksi mieli – puhdas kansa, joka elää yhdessä ykseydessä ja vanhurskaudessa.19 ”Sillä Siionin täytyy kasvaa kauneudessa ja pyhyydessä.”20

Sisaret, tulkaa temppeliin. Jos aiomme olla pyhä kansa, joka valmistautuu ottamaan vastaan Vapahtajan Hänen tullessaan, meidän täytyy nousta ja pukeutua kauniisiin vaatteisiimme.21 Voimassa ja kunniassa me hylkäämme maailman tavat ja pidämme liittomme, jotta voimme olla puettuina ”puhtauteen, niin, nimittäin vanhurskauden viittaan”22.

Pyhyys on Pyhän Hengen ottamista oppaaksemme

Pyhyys on Hengen lahja. Me vastaanotamme tämän lahjan, kun päätämme tehdä sitä, mikä lisää Pyhän Hengen pyhittävää voimaa elämässämme.

Kuva
Maria kuunteli Vapahtajan sanoja

Saadessaan Jeesuksen Kristuksen kotiinsa Martta tunsi valtavaa halua palvella Herraa parhaan kykynsä mukaan. Hänen siskonsa Maria päätti istua Jeesuksen jalkojen juureen ja kuunnella Jeesuksen sanoja. Kun Martta tunsi kuormittuvansa palvelemisesta saamatta yhtään apua, hän valitti: ”Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni?”

Rakastan näitä sanoja, jotka ovat lempein moite, mitä voin kuvitella. Täydellisellä rakkaudella ja äärettömällä myötätunnolla Vapahtaja nuhteli:

”Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista.

Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois.”23

Sisaret, jos aiomme olla pyhiä, meidän täytyy oppia istumaan Israelin Pyhän jalkojen juuressa ja antaa aikaa pyhyydelle. Siirrämmekö syrjään puhelimen, loppumattoman tehtäväluettelon ja maailmallisuuden huolet? Rukous, tutkiminen ja Jumalan sanan varteen ottaminen kutsuvat sieluumme Hänen puhdistavan ja parantavan rakkautensa. Varatkaamme aikaa olla pyhiä, jotta voisimme täyttyä Hänen pyhällä ja pyhittävällä Hengellään. Kun Pyhä Henki on oppaanamme, me valmistaudumme vastaanottamaan Vapahtajan pyhyyden kauneudessa.24

Pyhyys on pyhäksi tulemista Jeesuksen Kristuksen sovituksen avulla

Kuningas Benjaminin innoitettujen sanojen mukaan ne, joista tulee pyhiä Jeesuksen Kristuksen sovituksen avulla, ovat niitä, jotka ovat alistuvia, sävyisiä, nöyriä, kärsivällisiä ja täynnä rakkautta kuten Vapahtaja on.25 Hän profetoi, että Jeesus Kristus, ”Herra Kaikkivaltias, joka hallitsee, joka oli ja on kaikesta iankaikkisuudesta kaikkeen iankaikkisuuteen, tulee voimassa alas taivaasta ihmislasten keskuuteen ja asuu tomumajassa”. Hän tuli siunaamaan sairaita, rampoja, kuuroja ja sokeita ja herättämään eloon ne, jotka olivat kuolleet. Ja silti Hän kärsi ”enemmän kuin ihminen voi kärsiä kuolematta”26. Ja vaikka Hän on ainoa, jonka kautta pelastus tulee, Häntä pilkattiin ja ruoskittiin ja Hänet ristiinnaulittiin. Mutta Jumalan Poika nousi haudasta, jotta me kaikki voimme voittaa kuoleman. Juuri Hän tuomitsee maailman vanhurskaasti. Juuri Hän lunastaa meidät kaikki. Hän on Israelin Pyhä. Jeesus Kristus on pyhyyden kauneus.

Kun kuningas Benjaminin kansa kuuli hänen sanansa, he lankesivat maahan, sillä niin suuri oli heidän nöyryytensä ja kunnioituksensa Jumalamme armoa ja kirkkautta kohtaan. He tunnistivat oman lihallisen tilansa. Näemmekö me täydellisen riippuvuutemme Herramme Kristuksen armosta ja laupeudesta? Ymmärrämmekö me, että jokainen hyvä lahja, niin ajallinen kuin hengellinenkin, tulee meille Kristukselta? Muistammeko me, että Isän iankaikkisen suunnitelman mukaan rauha tässä elämässä ja iankaikkisuuden kirkkaudet ovat meidän ainoastaan Hänen pyhässä Pojassaan ja Hänen pyhän Poikansa kautta?

Huutakaamme yhdessä kuningas Benjaminin kansan kanssa kuuluvasti yhteen ääneen: ”Oi armahda ja pelasta meidät Kristuksen sovitusveren kautta, niin että me saisimme syntimme anteeksi ja sydämemme voisi puhdistua; sillä me uskomme Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan, joka loi taivaan ja maan ja kaiken.”27

Todistan, että kun tulemme Israelin Pyhän luo, me saamme Hänen Henkensä, jotta täyttyisimme ilolla ja saisimme syntiemme anteeksiannon ja omantunnonrauhan.

Taivaallinen Isä on antanut meille jokaiselle kyvyn tulla pyhiksi. Tehkäämme parhaamme pitääksemme liittomme ja ottaaksemme Pyhän Hengen oppaaksemme. Uskon avulla Jeesukseen Kristukseen meistä tulee pyhiä Hänen sovituksensa ansiosta, jotta voimme saada kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän ja tunnustaa Jumalan, meidän Isämme, nimen kunnian. Olkoon elämämme aina pyhä uhrilahja, jotta voimme astua Herran eteen pyhyyden kauneudessa. Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.