2010–2019
”Minä jätän teille rauhan”
Huhtikuu 2017


”Minä jätän teille rauhan”

Herra lupasi opetuslapsilleen rauhan ollessaan lähdössä heidän luotaan. Hän on antanut saman lupauksen meille.

Rakkaat sisareni, meitä on siunattu tänä iltana Jumalan Hengellä. Voimakkaiden sisarjohtajiemme innoitetut sanomat ja musiikki ovat vahvistaneet uskoamme ja lisänneet haluamme pitää pyhät liitot, jotka olemme tehneet rakastavan taivaallisen Isämme kanssa. Olemme tunteneet enemmän rakkautta Herraa Jeesusta Kristusta kohtaan ja kiitollisuutta Hänen sovitusuhrinsa ihmeellisestä lahjasta.

Sanomani tänä iltana on yksinkertainen. Olemme kaikki tunteneet tänä iltana rauhaa. Me kaikki haluaisimme tuntea usein sellaista rauhaa sisimmässämme, perheessämme ja lähipiirissämme olevien kanssa. Herra lupasi opetuslapsilleen rauhan ollessaan lähdössä heidän luotaan. Hän on antanut saman lupauksen meille. Mutta Hän sanoi, että Hän antaisi rauhan omalla tavallaan, ei maailman tavalla. Hän kuvasi omaa tapaansa lähettää rauha:

”Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.

Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.” (Joh. 14:26–27.)

Moosian pojat tarvitsivat tuota rauhan lahjaa, kun he lähtivät lähetystyöhönsä lamanilaisten keskuuteen. He kokivat enemmänkin kuin vähäistä levottomuutta tehtävänsä suuruuden vuoksi ja rukoilivat vahvistusta. ”Ja tapahtui, että Herra siunasi heitä Hengellään ja sanoi heille: Olkaa turvallisella mielellä. Ja he olivat turvallisella mielellä.” (Alma 17:10; ks. myös Alma 26:27.)

Saatatte toisinaan kaivata rauhaa, kun kohtaatte epävarmuutta ja edessänne näyttää häämöttävän haasteita. Moosian pojat oppivat jotakin sellaista, mitä Herra opetti Moronille. Se on oppaana meille kaikille: ”Jos ihmiset tulevat minun luokseni, minä näytän heille heidän heikkoutensa. Minä annan ihmisille heikkoutta, jotta he olisivat nöyriä, ja minun armoni riittää kaikille ihmisille, jotka nöyrtyvät minun edessäni; sillä jos he nöyrtyvät minun edessäni ja uskovat minuun, niin minä teen sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi.” (Et. 12:27.)

Moroni sanoi, että kun hän kuuli nämä sanat, hän sai lohtua (ks. Et. 12:29). Ne voivat olla lohtuna meille kaikille. Ne, jotka eivät näe heikkouksiaan, eivät edisty. Tietoisuus heikkouksistanne on siunaus, koska se auttaa teitä pysymään nöyrinä ja pitää teidät kääntyneinä kohti Vapahtajaa. Henki lohduttaa teitä ja lisäksi toimii välittäjänä, jonka avulla sovitus alkaa muuttaa sisintä luonnettanne. Silloin se, mikä on heikkoa, tulee vahvaksi.

Toisinaan Saatana kyseenalaistaa uskonne. Niin tapahtuu kaikille Jeesuksen Kristuksen opetuslapsille. Puolustuksenne näitä hyökkäyksiä vastaan on, että pidätte Pyhän Hengen kumppaninanne. Henki puhuu rauhaa sielullenne. Hän kannustaa teitä kulkemaan eteenpäin uskossa. Ja Hän palauttaa mieleenne niitä hetkiä, jolloin tunsitte Jeesuksen Kristuksen valon ja rakkauden.

Muistaminen saattaa olla yksi kallisarvoisimmista lahjoista, mitä Henki voi antaa teille. Hän ”palauttaa mieleenne kaiken, mitä [minä Herra] olen teille puhunut” (Joh. 14:26). Tuo muisto voi olla jokin vastattu rukous, jokin saatu pappeuden toimitus, jokin todistuksenne vahvistus tai jokin hetki, kun näitte Jumalan johdattavan käden vaikutuksen elämässänne. Kun jonakin tulevana päivänä tarvitsette voimaa, niin ehkäpä Henki voi muistuttaa mieleenne tunteet, joita olette kokeneet tässä kokouksessa. Rukoilen, että niin tapahtuisi.

Yksi muisto, jonka Henki tuo usein minun mieleeni, on eräästä metallivajassa pidetystä iltasakramenttikokouksesta Innsbruckissa Itävallassa monia vuosia sitten. Vaja oli junaradan alla. Paikalla oli vain kymmenkunta ihmistä, jotka istuivat puutuoleilla. Useimmat heistä olivat naisia, jotkut nuorempia ja jotkut vanhempia. Näin kiitollisuuden kyyneliä, kun sakramentti jaettiin sille pienelle kuulijakunnalle. Tunsin Vapahtajan rakkauden noita pyhiä kohtaan, ja niin tunsivat hekin. Mutta ihme, jonka muistan selvimmin, oli valo, joka tuntui täyttävän sen metallivajan ja tuovan mukanaan rauhan tunteen. Oli myöhäinen ilta, eikä vajassa ollut ikkunoita, ja silti huone oli valaistu kuin keskipäivän auringonpaisteella.

Sinä iltana Pyhän Hengen valo oli kirkas ja sitä oli runsaasti. Ja ikkunoita, joista valo pääsi sisään, olivat niiden pyhien nöyrät sydämet. He olivat tulleet Herran eteen pyytämään anteeksiantoa synneistään ja sitoutumaan siihen, että muistavat Hänet aina. Ei ollut vaikeaa muistaa Häntä silloin, ja muistoni tuosta pyhästä kokemuksesta on sitä seuranneina vuosina tehnyt minulle helpommaksi muistaa Hänet ja Hänen sovituksensa. Sinä päivänä sakramenttirukouksen lupaus, että Henki on kanssamme, täyttyi ja toi näin mukanaan valon ja rauhan tunteita.

Teidän laillanne olen ollut kiitollinen niistä monista tavoista, joilla Herra on siunannut minua Lohduttajalla, kun olen tarvinnut rauhaa. Siltikään taivaallinen Isämme ei ole kiinnostunut pelkästään lohdustamme vaan sitäkin enemmän edistymisestämme ylöspäin. ”Lohduttaja” on vain yksi tapa, jolla Pyhää Henkeä kuvataan pyhissä kirjoituksissa. Tässä on toinen: ”Ja nyt, totisesti, totisesti minä sanon sinulle: Turvaa siihen Henkeen, joka johdattaa tekemään hyvää” (OL 11:12). Useimmiten se hyvä, mitä Hän johdattaa teitä tekemään, on sitä, että autatte jotakuta muuta vastaanottamaan lohtua Jumalalta.

Viisaudessaan Herra on tuonut teidät yhteen apujärjestöihin ja luokkiin kirkossaan. Hän on tehnyt niin lisätäkseen voimaanne tehdä hyvää. Näissä järjestöissä teillä on erityisiä tehtäviä palvella muita Hänen puolestaan. Jos esimerkiksi olet nuori nainen, piispasi tai Nuorten Naisten johtajasi saattaisi pyytää sinua ottamaan yhteyttä lehvänsitojaan, josta on tullut, niin kuin me toisinaan sanomme, ”vähemmän aktiivinen”. Sinä tunnet hänet ehkä paremmin kuin piispa tai Nuorten Naisten johtaja. Sinä ehkä tiedät, että hän kokee ongelmia kotona tai koulussa tai kenties molemmissa. Johtajasi eivät ehkä tiedä, miksi he saivat vaikutelman pyytää sinua auttamaan tuota tyttöä, mutta Herra tietää, ja Hän ohjaa tätä työtä Henkensä innoituksella.

Menestys pyrkimyksissäsi edellyttää muutoksen ihmettä sekä sinun sydämessäsi että sen nuoren naisen sydämessä, jota sinut lähetettiin pelastamaan – ja siihen tarvitaan Pyhän Hengen kumppanuutta. Hengen ansiosta voit nähdä tuon vähemmän aktiivisen lehvänsitojan siten kuin Herra näkee hänet. Herra tuntee hänen sydämensä ja sinun sydämesi, ja Hän tietää, miten sydämellä on mahdollisuus muuttua. Hän voi siunata teitä kumpaakin Hengellään ja innoittaa nöyryyteen, anteeksiantoon ja rakkauteen.

Tuo Henki voi innoittaa sanoihin, tekoihin ja kärsivällisyyteen, joita tarvitset kutsuaksesi karitsan takaisin laumaan. Ja Hän voi koskettaa lehvänsitojien luokassa lauman jäsenten sydäntä niin, että he rakastavat eksynyttä lammasta ja ottavat hänet lämpimästi vastaan, jotta hän palatessaan tuntee tulleensa kotiin.

Teidän voimanne tehdä hyvää Jumalan tyttärien ryhmänä riippuu suuressa määrin siitä ykseydestä ja rakkaudesta, joka vallitsee keskuudessanne. Tämä on jälleen rauhan lahja, joka tulee Pyhän Hengen ansiosta.

Alma ymmärsi sen. Siitä syystä hän pyysi hartaasti, ettei hänen kansallaan ”pidä olla mitään kiistaa keskenään, vaan että heidän tulee nähdä asiat samanlaisina, ja heillä tulee olla yksi usko ja yksi kaste, ja heidän sydäntensä tulee olla yhteen liittyneinä ykseydessä ja rakkaudessa toisiaan kohtaan” (Moosia 18:21).

Ykseys on meille välttämätöntä, jotta Henki voi olla luokassamme ja perheessämme. Mutta te tiedätte kokemuksesta, kuten minäkin, että sellaista rakastavaa ykseyttä on vaikea säilyttää. Siihen tarvitaan Pyhän Hengen kumppanuutta, jotta silmämme avautuisivat ja me hillitsisimme tunteemme.

Muistan kerran meidän seitsemän- tai kahdeksanvuotiaan poikamme hyppineen sängyllään niin ponnekkaasti, että luulin hänen rikkovan sen. Minut valtasi turhautumisen puuska ja kiirehdin saattamaan kotini järjestykseen. Tartuin poikaani hänen pienistä hartioistaan ja tempasin hänet niin ylös, että katseemme kohtasivat.

Henki antoi mieleeni sanat. Ääni tuntui hiljaiselta, mutta se lävisti sydämeni: ”Pitelet hienoa ihmistä.” Laskin hänet lempeästi takaisin sängylle ja pyysin anteeksi.

Nyt hänestä on tullut se hieno ihminen, jonka Pyhä Henki antoi minun nähdä 40 vuotta sitten. Olen ikuisesti kiitollinen siitä, että Herra pelasti minut epäystävällisiltä tunteilta lähettämällä Pyhän Hengen näyttämään minulle Jumalan lapsen sellaisena kuin Hän näki tämän.

Se ykseys, jota etsimme perheessämme ja kirkossa, tulee, kun sallimme Pyhän Hengen vaikuttaa siihen, mitä näemme katsoessamme toinen toistamme – ja jopa, kun ajattelemme toinen toistamme. Henki näkee kaiken Kristuksen puhtaalla rakkaudella. Kuunnelkaa sanoja, joita Mormon käytti kuvaillessaan rakkautta. Ajatelkaa hetkiä, jolloin olette tunteneet sitä:

”Rakkaus on pitkämielinen ja lempeä eikä kadehdi eikä pöyhkeile, ei etsi omaansa, ei vihastu helposti, ei ajattele pahaa eikä iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuudesta, kaiken se kestää, kaiken se uskoo, kaiken se toivoo, kaiken se kärsii.

Jos siis, rakkaat veljeni [ja lisään sisareni], teillä ei ole rakkautta, te ette ole mitään, sillä rakkaus ei koskaan katoa. Pitäkää sen vuoksi kiinni rakkaudesta, joka on suurin kaikista, sillä kaiken täytyy kadota – 

mutta aito rakkaus on Kristuksen puhdasta rakkautta, ja se kestää ikuisesti; ja kenellä sitä havaitaan olevan viimeisenä päivänä, hänen käy hyvin.

Rukoilkaa siis, rakkaat veljeni [ja sisareni], Isää koko sydämen voimalla, että täyttyisitte tällä rakkaudella, jonka hän on suonut kaikille Poikansa Jeesuksen Kristuksen tosi seuraajille; että teistä tulisi Jumalan lapsia; että me hänen ilmestyessään olisimme hänen kaltaisiaan, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena kuin hän on; että meillä olisi tämä toivo; että meidät puhdistettaisiin niin kuin hän on puhdas.” (Moroni 7:45–48.)

Se on tavoite, joka taivaallisella Isällämme on teille, kallisarvoisille tyttärilleen. Se saattaa tuntua teistä etäiseltä tavoitteelta, mutta Hänen näkökulmastaan te ette ole siitä kovinkaan kaukana. Niinpä Hän siunaa teitä Hengellään, joka lohduttaa teitä, kannustaa teitä ja innoittaa teitä jatkamaan eteenpäin.

Jätän teille varman todistukseni, että Isä tuntee teidät – tietää tarpeenne ja nimenne – rakastaa teitä ja kuulee rukouksenne. Hänen rakas Poikansa kutsuu teitä tulemaan luokseen. Ja He lähettävät Pyhän Hengen olemaan kanssanne pyrkimyksissänne palvella muita Heidän puolestaan.

Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta Pyhän Hengen jatkuvalla kumppanuudella on pyhittävä ja puhdistava vaikutus teidän henkeenne. Tunnette silloin Vapahtajan rauhaa, jonka Hän lupasi jättää opetuslapsilleen. Tuon rauhan myötä tulee kirkas toivo sekä valon ja rakkauden tunne Isältä ja Hänen rakkaalta Pojaltaan, joka johtaa valtakuntaansa maan päällä antamalla ilmoitusta elävälle profeetalleen. Todistan siitä Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.