2010–2019
Ja ikuinen elämä on sitä
Huhtikuu 2017


Ja ikuinen elämä on sitä

Jumala tuntee teidät, ja Hän kutsuu teitä tuntemaan Hänet.

Puhun teille, nouseva sukupolvi – nuoret ja nuoret aikuiset, naimattomat tai naimisissa olevat – teille, jotka olette tämän Herran kirkon tulevia johtajia. Kaikesta nykymaailman jumalattomuudesta, kaaoksesta, pelosta ja hämmennyksestä riippumatta puhun teille selkeästi Jumalan tuntemisen majesteettisuudesta ja siunauksesta.

Jeesus Kristus opetti monia totuuksia, jotka selittävät taivaallisen Isän onnensuunnitelmaa ja teidän paikkaanne siinä. Keskityn niistä kahteen auttaakseni teitä ymmärtämään identiteettinne Jumalan lapsena ja tuntemaan elämänne tarkoituksen.

Ensiksi, ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän”1.

Toiseksi, ”ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen”2.

Pitäkää mielessänne nämä totuudet – ne opettavat, miksi – kun pyrin kuvailemaan, kuinka te ja me kaikki voimme oppia tuntemaan Jumalan.

Tuntekaa Hänet rukouksen avulla

Nuoret ystäväni, me voimme aloittaa Jumalan tuntemisen rukouksen avulla.

Vuonna 1829 huhtikuun 7. päivänä 22-vuotias Oliver Cowdery aloitti työnsä 23-vuotiaan Joseph Smithin kirjurina. He olivat nuoria – aivan kuten te. Oliver pyysi Jumalalta vahvistusta palautuksesta ja omasta työstään siinä. Vastauksena hän sai seuraavan ilmoituksen:

”Katso, sinä tiedät, että olet kysynyt minulta ja että minä valaisin sinun mielesi; – –

niin, minä sanon sinulle, jotta tietäisit, ettei ole ketään muuta kuin Jumala, joka tuntee sinun ajatuksesi ja sydämesi aikeet. – –

Jos haluat lisätodistuksen, muistele yötä, jolloin huusit minun puoleeni sydämessäsi – –.

Enkö minä puhunut – – rauhaa sinun mieleesi? Minkä suuremman todistuksen voit saada kuin todistuksen Jumalalta?”3

Kun te rukoilette uskossa, te tunnette Jumalan rakkauden Hänen Henkensä puhuessa teidän sielullenne. Riippumatta siitä, kuinka yksinäisiksi tai epävarmoiksi te toisinaan saatattekin tuntea itsenne, te ette ole yksin tässä maailmassa. Jumala tuntee teidät, henkilökohtaisesti. Kun rukoilette, te tulette tuntemaan Hänet.

Tuntekaa Hänet tutkimalla pyhiä kirjoituksia

Kun tutkitte pyhiä kirjoituksia, te saatte tietoa Vapahtajasta ja voitte myös todella oppia tuntemaan Hänet.

Huhtikuussa 1985 vanhin Bruce R. McConkie puhui yleiskonferenssissa – vain 13 päivää ennen kuolemaansa. Hän päätti tähän todistukseen:

”Minä olen yksi Hänen todistajistaan, ja jonakin tulevana päivänä tunnen naulan jäljet Hänen käsissään ja jaloissaan ja kastelen Hänen jalkansa kyynelilläni.

Mutta yhtä hyvin kuin silloin, tiedän nytkin, että Hän on Jumalan kaikkivaltias Poika, että Hän on meidän Vapahtajamme ja Lunastajamme ja että pelastus tulee Hänen sovitusveressään ja sen kautta eikä millään muulla tavalla.”4

Ne meistä, jotka kuulivat vanhin McConkien puhuvan sinä päivänä, eivät ole koskaan unohtaneet, miltä meistä tuntui. Kun hän aloitti puheensa, hän kertoi, miksi hänen todistuksensa oli niin voimakas. Hän sanoi:

”Puhun näistä ihmeellisistä asioista omin sanoin, vaikka saatatte luulla minun käyttävän pyhien kirjoitusten sanoja. – –

Tosin näitä sanoja julistivat ensin muut, mutta nyt ne ovat minun, sillä Jumalan Pyhä Henki on todistanut minulle, että ne ovat totta, ja nyt on kuin Herra olisi ilmoittanut ne ensisijaisesti minulle. Olen sillä tavoin kuullut Hänen äänensä ja tunnen Hänen sanansa.”5

Kun tutkitte ja pohditte pyhiä kirjoituksia, tekin kuulette Jumalan äänen, tunnette Hänen sanansa ja tulette tuntemaan Hänet. Jumala ilmoittaa iankaikkisia totuuksiaan teille henkilökohtaisesti. Näistä opeista ja periaatteista tulee osa teitä itseänne, ja ne ovat lähtöisin teidän koko sielustanne.

Henkilökohtaisen tutkimisen lisäksi on tärkeää tutkia pyhiä kirjoituksia perheenä.

Kodissamme halusimme lastemme oppivan tunnistamaan Hengen äänen. Uskon, että niin tapahtui tutkiessamme Mormonin kirjaa joka päivä perheenä. Todistuksemme vahvistui, kun puhuimme pyhistä totuuksista.

Pyhien kirjoitusten tutkimisesta tulee väylä, jonka kautta Henki antaa meille jokaiselle yksilöllistä opetusta. Kun tutkitte pyhiä kirjoituksia joka päivä, yksin ja perheenne kanssa, te opitte tunnistamaan Hengen äänen ja opitte tuntemaan Jumalan.

Tuntekaa Hänet tekemällä Hänen tahtonsa

Sen lisäksi, että rukoilemme ja tutkimme pyhiä kirjoituksia, meidän täytyy tehdä Jumalan tahto.

Vapahtaja on täydellinen esimerkkimme. Hän sanoi: ”Enhän minä ole tullut taivaasta tekemään oman tahtoni mukaan, vaan täyttämään lähettäjäni tahdon.”6

Kun ylösnoussut Vapahtaja ilmestyi nefiläisille, Hän sanoi: ”Katso, minä olen maailman valo ja elämä; ja minä olen juonut siitä katkerasta maljasta, jonka Isä on antanut minulle, ja olen kirkastanut Isän ottamalla päälleni maailman synnit, ja siten olen alistunut Isän tahtoon kaikessa alusta asti.”7

Te ja minä teemme Isän tahdon kunnioittamalla liittojamme, pitämällä käskyt sekä palvelemalla Jumalaa ja lähimmäisiämme.

Vaimollani Rhondalla ja minulla on vanhemmat, jotka ovat aivan tavallisia ihmisiä – luultavasti hyvin samanlaisia kuin teidän vanhempanne. Mutta yksi asia, jota rakastan vanhemmissamme, on se, että he ovat omistaneet elämänsä Jumalan palvelemiseen ja he ovat opettaneet meitä tekemään samoin.

Kun Rhondan vanhemmat olivat olleet naimisissa vasta pari kolme vuotta, Rhondan 23-vuotias isä kutsuttiin palvelemaan kokoaikaisessa lähetystyössä. Hän jätti nuoren vaimonsa ja heidän 2-vuotiaan tyttärensä. Sitten hänen lähetystyönsä viimeisten seitsemän kuukauden ajaksi hänen vaimonsa kutsuttiin palvelemaan hänen kanssaan, ja heidän tyttärensä jäi sukulaisten hoiviin.

Muutama vuosi myöhemmin, kun heillä oli neljä lasta, he muuttivat Missoulaan Montanan osavaltioon, jotta perheen isä voisi opiskella yliopistossa. He olivat ehtineet olla siellä kuitenkin vasta muutaman kuukauden, kun presidentti Spencer W. Kimball ja vanhin Mark E. Petersen esittivät vaimoni isälle kutsun olla vasta perustetun Missoulan vaarnan ensimmäinen johtaja. Hän oli vasta 34-vuotias. Ajatukset yliopistosta jätettiin sivuun, kun hän pyrki tekemään Herran tahdon – ei omaa tahtoaan.

Minun vanhempani ovat palvelleet temppelissä yli 30 vuotta – isä sinetöijänä, äiti toimitustyöntekijänä. He ovat palvelleet yhdessä myös viisi kertaa kokoaikaisessa lähetystyössä – Riversidessa Kaliforniassa, Ulaanbaatarissa Mongoliassa, Nairobissa Keniassa, Nauvoon temppelissä Illinoisissa ja Monterreyn temppelissä Meksikossa. Meksikossa he pyrkivät kovasti oppimaan uuden kielen, mikä ei ollut helppoa 80-vuotiaille. Mutta he pyrkivät mieluummin tekemään Herran tahdon kuin tavoittelemaan elämässä omia toiveitaan.

Heille ja kaikille heidän kaltaisilleen omistautuneille myöhempien aikojen pyhille eri puolilla maailmaa toistan nämä sanat, jotka Herra puhui profeetta Nefille, Helamanin pojalle: ”Siunattu olet sinä – – sen tähden, mitä olet tehnyt – – väsymättä – – [sillä sinä et ole] yrittänyt turvata omaa henkeäsi, vaan olet pyrkinyt tekemään minun tahtoni ja pitämään minun käskyni.”8

Kun me pyrimme tekemään Jumalan tahdon palvelemalla uskollisesti Häntä ja lähimmäisiämme, niin me tunnemme Hänen hyväksyntänsä ja todella opimme tuntemaan Hänet.

Tuntekaa Hänet tulemalla Hänen kaltaisikseen

Vapahtaja sanoo meille, että kaikkein paras keino tuntea Jumala on tulla Hänen kaltaisekseen. Hän opetti: ”Millaisia miehiä teidän siis tulee olla? Totisesti minä sanon teille: Sellaisia kuin minä olen.”9

Kelvollisuus on välttämätöntä, jotta voi tulla Hänen kaltaisekseen. Hän käski: ”[Pyhittäytykää]; niin, puhdistakaa sydämenne ja peskää kätenne – –, niin että minä voin tehdä teidät puhtaiksi.”10 Kun ryhdymme työhön tullaksemme Hänen kaltaisikseen, me teemme parannusta, saamme Hänen anteeksiantonsa ja Hän puhdistaa meidän sielumme.

Auttaakseen meitä edistyessämme kohti Isää Herra on antanut meille tämän lupauksen: ”Jokainen sielu, joka hylkää syntinsä ja tulee minun luokseni ja huutaa avuksi minun nimeäni ja tottelee minun ääntäni ja pitää minun käskyni, saa nähdä minun kasvoni ja tietää, että minä olen.”11

Kun me uskomme Vapahtajan sovitusuhriin, Hän puhdistaa meidät, parantaa meidät ja suo meille kyvyn tuntea Hänet auttamalla meitä tulemaan Hänen kaltaisikseen. Mormon opetti: ”Rukoilkaa – – Isää koko sydämen voimalla, – – että teistä tulisi Jumalan lapsia; että me hänen ilmestyessään olisimme hänen kaltaisiaan.”12 Kun pyrimme tulemaan Jumalan kaltaisiksi, Hän voi tehdä meistä enemmän kuin mihin pystyisimme koskaan omin voimin.

Tuntekaa Hänet seuraamalla opastajianne

Auttaakseen meitä pyrkimyksissämme Jumala on antanut meille roolimalleja ja opastajia. Haluan kertoa ajatuksiani yhdestä omasta opastajastani, vanhin Neal A. Maxwellista. Hän pyrki jatkuvasti alistamaan oman tahtonsa Isän tahtoon pyrkiessään tulemaan Jumalan kaltaiseksi.

Yli 20 vuotta sitten hän kertoi minulle tuntemuksistaan sen jälkeen kun hänellä oli juuri todettu syöpä. Hän sanoi minulle: ”Haluan olla mukana joukkueessa, [verhon] tällä puolella tai toisella. En halua seurata sivusta. Haluan olla pelaamassa.”13

Muutaman seuraavan viikon ajan hän oli haluton pyytämään Jumalaa parantamaan hänet. Hän halusi vain tehdä Jumalan tahdon. Hänen vaimonsa Colleen huomautti, että Jeesuksen ensimmäinen vetoomus Getsemanen puutarhassa oli: ”Jos se on mahdollista, niin menköön tämä malja minun ohitseni.” Vasta sitten Vapahtaja sanoi: ”Mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä.”14 Hän kannusti vanhin Maxwellia noudattamaan Vapahtajan esimerkkiä, pyytämään lievitystä ja sitten alistamaan oman tahtonsa Jumalan tahtoon, kuten vanhin Maxwell tekikin.15

Kärsittyään laajamittaisista, heikentävistä hoidoista miltei vuoden ajan hän oli jälleen täysin ja kokonaan ”pelaamassa”. Hän palveli vielä seitsemän vuotta.

Niiden myöhempien vuosien aikana minulla oli useita tehtäviä hänen kanssaan. Tunsin hänen ystävällisyytensä, myötätuntonsa ja rakkautensa. Näin omin silmin, kuinka hän hioutui hengellisesti entistä enemmän jatkuvan kärsimyksensä ja jatkuvan palvelutyönsä myötä pyrkiessään tulemaan Vapahtajan kaltaiseksi.

Ylin roolimalli ja opastaja, mikä meillä kaikilla on, on meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus. Hän on sanonut: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.”16 ”Tule – – ja seuraa minua.”17

Nuoret veljeni ja sisareni, Jumalan tunteminen on koko elämän tärkein tavoite. ”Ja ikuinen elämä on sitä, että [me tunnemme] – – ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka [Isä on] lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.”18

”Emmekö me jatkaisi näin suuressa asiassa? – – Rohkeutta, [nuoret ystäväni]; ja eteenpäin, eteenpäin voittoon!”19

Jumala tuntee teidät, ja Hän kutsuu teitä tuntemaan Hänet. Rukoilkaa Isää, tutkikaa pyhiä kirjoituksia, pyrkikää tekemään Jumalan tahto, pyrkikää tulemaan Vapahtajan kaltaisiksi ja seuratkaa vanhurskaita opastajia. Kun teette niin, te tulette tuntemaan Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen, ja te peritte iankaikkisen elämän. Tämä on minun kutsuni teille Heidän asetettuna erityisenä todistajanaan. He elävät. He rakastavat teitä. Tästä todistan Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.