2010–2019
Kristi lära
Oktober 2016


Kristi lära

Kristi lära ger oss tillgång till den andliga kraft som lyfter oss från vårt nuvarande andliga tillstånd till ett tillstånd där vi kan bli fullkomnade.

Jesus besök hos nephiterna efter uppståndelsen var noggrant organiserat för att undervisa oss om sådant som är av största betydelse. Det började med att Fadern vittnade för folket om att Jesus var hans ”älskade Son, i vilken [han fann] gott behag”1. Därefter steg Jesus själv ner och vittnade om sitt försoningsoffer,2 och bjöd folket att få ”veta med säkerhet” att han var Kristus genom att komma fram och känna märket efter såret i hans sida och märkena efter spikarna i hans händer och fötter.3 Dessa vittnesbörd fastslog utan tvekan att Jesu försoning var fullbordad och att Fadern hade uppfyllt sitt förbund om att ge oss en Frälsare. Jesus lärde därefter nephiterna hur de kunde få alla välsignelser som Faderns lycksalighetsplan utlovade – som vi kan få tack vare Frälsarens försoning – genom att undervisa dem om Kristi lära.4

Mitt budskap i dag fokuserar på Kristi lära. Skrifterna definierar Kristi lära som att utöva tro på Jesus Kristus och hans försoning, omvända sig, bli döpt, ta emot den Helige Andens gåva och hålla ut intill änden.5

Kristi lära gör det möjligt för oss att ta emot Kristi försonings välsignelser

Kristi försoning skapar de förutsättningar som gör att vi kan lita på ”den helige Messias förtjänster och barmhärtighet och nåd”6, ”bli fullkomnade i Kristus”7, få allt gott8 och få evigt liv9.

Kristi lära, däremot, är vägen – den enda vägen – genom vilken vi kan få alla de välsignelser som görs tillgängliga för oss genom Jesu försoning. Det är Kristi lära som ger oss tillgång till den andliga kraft som lyfter oss från vårt nuvarande andliga tillstånd till ett tillstånd där vi kan bli fullkomnade som Frälsaren.10 Om denna pånyttfödelseprocess har äldste D. Todd Christofferson sagt: ”Att födas på nytt är, till skillnad från vår fysiska födelse, mer en process än en händelse. Och vårt engagemang i den processen är jordelivets huvudsyfte.”11

Låt oss gå igenom varje del av Kristi lära.

Ett: tro på Jesus Kristus och hans försoning. Profeterna har lärt oss att tro börjar med att höra Kristi ord.12 Kristi ord vittnar om hans försoningsoffer och säger oss hur vi kan få förlåtelse, välsignelser och upphöjelse.13

När vi hör Kristi ord utövar vi tro genom att välja att följa Frälsarens lärdomar och exempel.14 För att göra det lärde Nephi att vi måste ha ”fullkomlig förtröstan på [Kristi] förtjänster som är mäktig att frälsa”15. Eftersom Jesus var en Gud i föruttillvaron16, levde ett syndfritt liv17 och under försoningen tillfredsställde alla rättvisans krav för er och mig18, har han makten och nycklarna till att åstadkomma uppståndelsen för alla människor19 och han gjorde det möjligt för barmhärtigheten att övervinna rättvisan med omvändelsen som villkor.20 När vi väl förstår att vi kan visas barmhärtighet genom Kristi förtjänster, kan vi ”ha tro till omvändelse”21. Att ha fullkomlig tillit till Kristi förtjänster innebär då att lita på att han gjorde allt som var nödvändigt för att frälsa oss, och att sedan handla efter vår tro.22

Tron får oss också att sluta bekymra oss så mycket för vad andra tycker om oss, och i stället börja bry oss mer om vad Gud tycker om oss.

Två: omvändelse. Lamaniten Samuel lärde: ”Om ni tror på [Kristi] namn skall ni omvända er från alla era synder.”23 Omvändelse är en dyrbar gåva från vår himmelske Fader som har möjliggjorts genom hans enfödde Sons offer. Det är den process som Fadern har gett oss genom vilken vi ändrar, eller vänder, våra tankar, handlingar och själva vår varelse, så att vi blir mer och mer lika Frälsaren.24 Den är inte bara till för stora synder, utan är en daglig process av självrannsakan och förbättring25 som hjälper oss att övervinna våra synder, våra ofullkomligheter, våra svagheter och vår otillräcklighet.26 Omvändelse får oss att bli Kristi ”sanna efterföljare”, vilket fyller oss med kärlek27 och driver ut vår fruktan28. Omvändelse är inte en reservplan för om vår plan att leva perfekt skulle misslyckas.29 Ständig omvändelse är den enda vägen som leder till varaktig glädje och som gör det möjligt för oss att bo hos vår himmelske Fader igen.

Genom omvändelse blir vi ödmjuka och lyder Guds vilja. Nu görs inte detta på egen hand. Erkännandet av Guds godhet och vår egen intighet30, i kombination med våra bästa ansträngningar att försöka rätta vårt beteende efter Guds vilja,31 för in nåden i våra liv32. Nåd är ”gudomlig hjälp eller kraft som ges genom Jesu Kristi rika barmhärtighet och kärlek … till att utföra goda gärningar som [vi] inte skulle kunna utföra av enbart [vår] egen förmåga”.33 Eftersom omvändelse egentligen handlar om att bli mer lik Frälsaren, vilket är omöjligt på egen hand, behöver vi förtvivlat väl Frälsarens nåd för att kunna göra de nödvändiga förändringarna i våra liv.

När vi omvänder oss ersätter vi våra gamla, orättfärdiga beteenden, svagheter, ofullkomligheter och rädslor med nya beteenden och övertygelser, som för oss närmare Frälsaren och som hjälper oss bli mer lika honom.

Tre: dopet och sakramentet. Profeten Mormon lärde att ”omvändelsens första frukt är dopet”.34 För att den ska vara komplett måste omvändelsen åtföljas av dopets förrättning, utförd av någon som har Guds prästadömes myndighet. För kyrkans medlemmar förnyas de förbund vi ingick i dopet och vid andra tillfällen när vi tar del av sakramentet.35

I dopets och sakraments förrättningar sluter vi förbund att hålla Faderns och Sonens bud, att alltid minnas Kristus och att vara villiga att ta på oss Kristi namn (eller hans gärningar och egenskaper36).37 Frälsaren sluter i sin tur förbund att förlåta, eller efterskänka, våra synder38 och ”än rikligare utgjuta sin Ande över oss”39. Kristus lovar också att förbereda oss för evigt liv genom att hjälpa oss bli mer lika honom.40

Douglas D. Holmes, förste rådgivare i Unga mäns generalpresidentskap, skrev: ”Dopets och sakramentets förrättningar symboliserar både slutresultatet och processen av att födas på nytt. I dopet begraver vi den gamla köttsliga människan och träder fram till ett nytt liv.41 Av sakramentet lär vi oss att den här förändringen är en stegvis process där vi lite i taget, vecka efter vecka, förvandlas då vi omvänder oss, sluter förbund och genom allt större välsignelser från Anden [blir lika Frälsaren].”42

Förrättningar och förbund är grundläggande i Kristi lära. Det är genom att ta emot prästadömets förrättningar och att hålla de tillhörande förbunden som gudaktighetens kraft blir uppenbar i våra liv.43 Äldste D. Todd Christofferson förklarade att ”’gudaktighetens kraft’ kommer genom den Helige Anden och hans inflytande”.44

Fyra: den Helige Andens gåva. Efter dopet får vi den Helige Andens gåva genom konfirmationens förrättning.45 Denna gåva, om vi tar emot den, låter oss ha en Guds ständiga sällskap46 och ger oss ständig tillgång till den nåd som kommer som en naturlig del av hans inflytande.

Som vår ständige följeslagare ger den Helige Anden oss ytterligare kraft och styrka till att hålla våra förbund.47 Han heliggör oss också48, vilket innebär att vi blir fria från synd, rena och heliga genom Jesu Kristi försoning.49 Heliggörelsens process renar oss inte bara, utan begåvar oss också med Frälsarens oumbärliga andliga gåvor och gudomliga egenskaper50, och förändrar själva vår natur51, så ”att vi inte längre har någon benägenhet att göra ont”52. Varje gång vi tar emot den Helige Anden i våra liv genom tro, omvändelse, förrättningar, kristuslikt tjänande och andra rättfärdiga ansträngningar förändras vi, tills vi steg för steg, lite i taget, blir mer lika Kristus.53

Fem: håll ut intill änden. Profeten Nephi lärde att när vi har fått den Helige Andens gåva måste vi ”hålla ut intill änden genom att följa den levande Gudens Sons exempel”54. Äldste Dale G. Renlund beskrev processen att hålla ut intill änden så här: ”Vi kan bli mer fullkomliga genom att ständigt … utöva tro på [Kristus] genom att omvända oss, ta del av sakramentet för att förnya dopets förbund och välsignelser samt få den Helige Anden som ständig vägledare i större mått. När vi gör det blir vi mer lika Kristus och håller ut till änden, med allt som det innebär.”55

Med andra ord, mottagandet av den Helige Anden och den förändring som detta mottagande skapar inom oss, bygger på vår tro ytterligare. Ökad tro leder till ytterligare omvändelse. När vi då symboliskt sett offrar våra hjärtan och våra synder på sakramentets altare, får vi den Helige Anden i större mått. Att ta emot den Helige Anden i större mått för oss vidare längs pånyttfödelsens stig. När vi fortsätter med den här processen och tar emot alla evangeliets frälsande förrättningar och förbund, får vi ”nåd för nåd” tills vi tar emot fullheten56.

Vi måste tillämpa Kristi lära i våra liv

Bröder och systrar, när vi tillämpar Kristi lära i våra liv välsignas vi både timligt och andligt, även under prövningar. Till slut kan vi ”hålla fast vid alla goda ting”57. Jag vittnar om att den här processen har skett och fortsätter att ske i mitt eget liv, steg för steg, lite i taget.

Men än viktigare: Vi måste tillämpa Kristi lära i våra liv eftersom det är den enda vägen tillbaka till vår himmelske Fader. Det är det enda sättet att ta emot Frälsaren och bli hans söner och döttrar.58 Faktum är att det enda sättet att bli återlöst från synd och utvecklas andligen är att tillämpa Kristi lära i våra liv.59 Alternativet, som aposteln Johannes lärde, är att ”den som inte förblir i Kristi lära … har inte Gud”.60 Och Jesus själv sa till de nephitiska tolv att om vi inte utövar tro på Kristus, omvänder oss, döps och håller ut intill änden, ska vi ”huggas ned och kastas i elden, från vilken [vi] inte kan återvända”.61

Så, hur kan vi mer fullständigt tillämpa Kristi lära i våra liv? Ett sätt kan vara att vi gör en mer medveten ansträngning varje vecka att förbereda oss för sakramentet, genom att ta tid till att under bön fundera över vari vi främst behöver förbättra oss. Vi kan sedan föra fram åtminstone en sak som hindrar oss från att likna Jesus Kristus till sakramentets altare, vädja i tro om att få hjälp, be om de nödvändiga andliga gåvorna och sluta förbund om att förbättra oss under den kommande veckan.62 När vi gör det kommer den Helige Anden in i våra liv i större grad och vi får ytterligare styrka att övervinna våra ofullkomligheter.

Jag vittnar om att Jesus Kristus är världens Frälsare och att han är det enda namn varigenom vi kan bli frälsta.63 Allt som är gott kan vi få endast genom honom.64 Men för att faktiskt kunna ”hålla fast vid alla goda ting”65, inklusive evigt liv, måste vi ständigt tillämpa Kristi lära i våra liv. I Jesu Kristi heliga namn, amen.