2010–2019
Søk i boken, søk Herren
Oktober 2016


Søk i boken, søk Herren

Kan dere se Mormons bok som deres sluttsten, deres åndelige styrkesenter?

Mary Elizabeth Rollins

Jeg kan forestille meg dere i den oppvoksende generasjon som ser eller hører på dette konferansemøtet et eller annet sted i verden. Jeg vil fortelle dere en sann historie, en historie som kan være både et eksempel og en leksjon. Den kan vise dere hvordan dere kan komme nærmere Herren og få tilgang til større kraft til å motstå fristelser.

Dette er en historie om en ung jente som bor i New York, som før hun var tre år gammel, mistet sin far da båten hans sank på en stor innsjø. Hun, hennes mor, eldre bror og yngre søster flyttet til en ny by i en annen delstat for å bo hos hennes tante og onkel. En gang etter at familien kom dit, kom misjonærer og medlemmer av en nylig organisert religion til byen deres med den strålende nyheten om evangeliets gjengivelse. De fortalte en bemerkelsesverdig historie om en engel som overleverte en gammel opptegnelse til en ung mann ved navn Joseph Smith, en opptegnelse han hadde oversatt ved Guds kraft. To av de besøkende, Oliver Cowdery og John Whitmer, hadde faktisk sett de graverte metallsidene av den gamle opptegnelsen med egne øyne, og Whitmer vitnet om at han hadde holdt gullplatene i sine egne hender. Denne opptegnelsen hadde nylig blitt utgitt, og bror Whitmer hadde boken med seg. Navnet på boken var naturligvis Mormons bok.

Da 12 år gamle Mary hørte misjonærene snakke om boken, fikk hun en spesiell følelse i hjertet. Selv om Mormons bok var tykk med mange sider, lengtet Mary etter å lese den. Da bror Whitmer dro, ga han et dyrebart eksemplar av boken til bror Isaac Morley, som var en venn av Marys onkel og en lokal leder i den nye kirken.

Mary skrev senere: ““Jeg gikk hjem til [bror Morley] … og ba om å få se boken. [Han] la den i hånden min, [og] da jeg så på den, ønsket jeg så sterkt å lese den at jeg ikke kunne la være å be ham la meg ta den med hjem og lese den. … Han sa … at han knapt hadde hatt tid til å lese et kapittel i den selv, og bare noen få av brødrene hadde noen gang sett den, men jeg ba så inderlig om det at han til slutt sa: ‘Barn, hvis du vil komme tilbake med den før frokost i morgen tidlig, kan du ta den.’”

Bilde
Mary Elizabeth Rollins leser

Mary løp hjem og ble så grepet av boken at hun var oppe nesten hele natten for å lese den. Neste morgen da hun kom tilbake med boken, sa bror Morley: “Du har sikkert ikke lest så mye i den,” og “jeg tror ikke du kan fortelle meg et eneste ord av den”. Mary reiste seg opp og gjentok det første verset i Mormons bok utenat. Så fortalte hun ham historien om profeten Nephi. Mary skrev senere: “Han stirret overrasket på meg og sa: ‘Barn, ta denne boken med deg hjem og les den ferdig. Jeg kan vente.’”

Kort tid senere hadde Mary lest ut boken, og var den første i sin by til å lese hele boken. Hun visste at den var sann og at den kom fra vår himmelske Fader. Når hun søkte i boken, søkte hun Herren.

En måned senere kom det en spesiell gjest hjem til henne. Her er det som Mary skrev om sitt minneverdige møte den dagen: “Da [Joseph Smith] så meg, så han så inderlig på meg … Etter en stund … ga han meg en flott velsignelse … og ga meg boken som gave, og sa at han ville gi bror Morley et annet [eksemplar] … Vi følte alle at han var en Guds mann, for han talte med kraft, som en som hadde myndighet.”

Denne unge jenta, Mary Elizabeth Rollins, opplevde mange andre mirakler i sitt liv, og beholdt alltid sitt vitnesbyrd om Mormons bok.1 Denne historien har spesiell betydning for meg fordi hun er min fjerde grandtante. Av Marys eksempel, sammen med andre opplevelser i mitt liv, har jeg lært at man aldri er for ung til å søke og motta et personlig vitnesbyrd om Mormons bok.

Sluttstenen i ditt vitnesbyrd

Det er en personlig lærdom for dere i Marys historie. Hver av dere unge menn, unge kvinner og barn kan få de samme følelsene som hun hadde. Når dere leser Mormons bok og ber med et ønske om å få vite om den er sann, kan dere også få den samme tilskyndelse i deres hjerte som Mary fikk. Dere kan også oppleve at når dere reiser dere og vitner om Mormons bok, vil dere føle den samme bekreftelsen. Den hellige ånd vil tale til deres hjerte. Dere kan også føle den samme bekreftelsen når dere hører andre bære sitt vitnesbyrd om Mormons bok. Hvert av disse åndelige vitnesbyrdene kan føre til at Mormons bok blir sluttstenen i deres vitnesbyrd.

La meg forklare. Profeten Joseph Smith, som oversatte Mormons bok ved Guds gave og kraft, beskrev Mormons bok som “den mest korrekte av alle jordens bøker, sluttstenen i vår religion”.2

Siden Mormons bok første gang kom på trykk i 1830, har mer enn 174 millioner eksemplarer blitt publisert på 110 forskjellige språk, noe som viser at Mormons bok fortsatt er sluttstenen i vår religion. Men hva betyr dette for hver enkelt av dere?

Bilde
Sluttstenen er selve midtpunktet

I byggekunst er en hjørnesten et hovedelement i en buet portinngang. Det er den kileformede steinen helt i midten og på det høyeste punktet i en bue. Det er den viktigste av steinene fordi den holder sidene av buen på plass og hindrer sammenbrudd. Og den er det strukturelle elementet som sikrer at porten, eller åpningen under, kan brukes.

Bilde
Sluttstenen i en bue

I evangeliet er det en gave og en velsignelse fra Herren at sluttstenen i vår religion er noe så materielt og håndgripelig som Mormons bok, og at man kan holde den og lese den. Kan dere se Mormons bok som deres sluttsten, deres åndelige styrkesenter?

President Ezra Taft Benson utdypet Joseph Smiths læresetninger. Han sa: “Mormons bok er sluttstenen i vår religion på tre måter. Den er sluttstenen i vårt vitnesbyrd om Kristus. Den er sluttstenen i vår lære. Den er vitnesbyrdets sluttsten.”

President Benson sa også: “Mormons bok lærer oss sannhet [og] bærer vitnesbyrd om Kristus … Men det er noe mer. Det finnes en kraft i boken som vil begynne å tilflyte deres liv i samme øyeblikk som dere begynner på et seriøst studium av boken. Dere vil få større styrke til å motstå fristelse … Dere vil få kraft til å holde dere på den snevre og smale sti.”3

Mitt personlige vitnesbyrd

I mitt tilfelle ble Mormons bok sluttstenen i mitt vitnesbyrd over en periode på flere år, og ved hjelp av en rekke opplevelser. En sterk opplevelse som formet mitt vitnesbyrd, fant sted mens jeg var en ung misjonær i mitt første område: Kumamoto i Japan. Min ledsager og jeg gikk fra hus til hus og proselytterte. Jeg møtte en bestemor som vennlig inviterte oss inn i gangen i hjemmet sitt, som kalles en genkan på japansk. Hun ga oss noe kaldt å drikke på en varm dag. Jeg hadde ikke vært i Japan særlig lenge, og jeg hadde nylig fullført Mormons bok og bedt om å få vite med sikkerhet at den var sann.

Fordi jeg var ny i Japan, snakket jeg ikke japansk så veldig godt. Jeg tror faktisk ikke denne kvinnen forsto noe særlig av det jeg sa. Jeg begynte å undervise henne om Mormons bok, og forklarte hvordan Joseph Smith av en engel mottok en gammel opptegnelse inngravert på plater, og at han oversatte dem ved Guds kraft.

Da jeg bar mitt vitnesbyrd om at Mormons bok er Guds ord og et annet testamente om Jesus Kristus, fikk jeg en svært sterk tilskyndelse, ledsaget av en varm følelse av velvære og ro i mitt bryst, som Skriftene beskriver som “en brennende følelse i ditt bryst”.4 Denne følelsen bekreftet for meg på en effektiv måte at Mormons bok virkelig er Guds ord. Akkurat da ble følelsene så sterke at jeg fikk tårer i øynene mens jeg snakket med denne japanske bestemoren. Jeg har aldri glemt den spesielle følelsen jeg hadde den dagen.

Deres personlige vitnesbyrd

Hver av dere kan også motta et personlig vitnesbyrd om denne boken! Er dere klar over at Mormons bok ble skrevet for dere – og for deres tid? Denne boken er en av velsignelsene ved å leve i det vi kaller evangelieutdelingen i tidenes fylde. Selv om Mormons bok ble skrevet av inspirerte forfattere i oldtiden – som i mange tilfeller var profeter – hadde ikke de og menneskene på deres tid fordelen av å ha hele boken. Dere har nå enkel tilgang til denne hellige opptegnelsen som profeter, prester og konger satte stor pris på, omfavnet og bevarte! Dere har fordelen av å holde hele Mormons bok i hendene. Interessant nok var det en av profetene i Mormons bok, Moroni, som så vår tid – deres tid. Han så dere til og med i et syn for mange hundre år siden! Moroni skrev:

“Se, Herren har vist meg store og vidunderlige ting om … den dag da disse ting,” med andre ord Mormons bok, “skal komme frem blant dere.

Se, jeg taler til dere som om dere var tilstede, og likevel er dere ikke det. Men se, Jesus Kristus har vist meg dere, og jeg vet hva dere gjør.”5

For å bidra til at Mormons bok skal bli sluttstenen i deres vitnesbyrd, vil jeg gi dere en utfordring. Jeg fikk nylig vite at mange unge mennesker i snitt bruker nesten syv timer i døgnet på å se på TV-, data- og smarttelefon-skjermer.6 Med dette i tankene, vil dere gjøre en liten forandring? Vil dere erstatte noe av denne daglige skjermtiden – særlig den dere bruker på sosiale medier, Internett, spill eller TV – med å lese Mormons bok? Hvis undersøkelsene jeg henviste til, stemmer, kan dere lett finne tid til daglig studium av Mormons bok, om det så bare er 10 minutter om dagen. Og dere kan studere på en måte som gjør at dere kan nyte den og forstå den – enten på enheten deres eller i bokform. President Russell M. Nelson advarte nylig og sa: “Vi skulle aldri få det å lese Mormons bok til å virke som en tung plikt som å gulpe i seg ekkel medisin, som svelges raskt og deretter krysses av som utført.”7

Bilde
Ungdom som leser i Mormons bok
Bilde
Barn som leser i Mormons bok

Noen av dere yngre barn kan lese sammen med foreldre, besteforeldre eller en dere er glad i. Hvis et kapittel, vers, eller en del blir så vanskelig at dere mister lysten til å lese, kan dere gå videre til neste og neste. Jeg forestiller meg at dere følger Marys eksempel. Jeg forestiller meg at dere ivrig finner tid og et fredelig sted for å lese Mormons bok. Jeg ser dere finne svar, føle veiledning og få deres eget vitnesbyrd om Mormons bok, og et vitnesbyrd om Jesus Kristus. Når dere søker i boken, søker dere Herren.

Bilde
Se hen til boken

Dere vil pløye gjennom skriftstedene i denne dyrebare boken og møte deres kjære Frelser, Herren Jesus Kristus, på nesten hver eneste side. Det er anslått at en eller annen form av navnet hans er brukt i gjennomsnitt en gang hvert 1.8 vers.8 Kristus selv vitnet om dens sannhet i disse siste dager, og sa: “Så sant deres Herre og deres Gud lever, er den sann.”9

Jeg er takknemlig for oppfordringen og løftet Herren har gitt gjennom profeten Moroni til hver av dere – og til alle som leser Mormons bok. Jeg vil avslutte med å lese denne oppfordringen og dette løftet og tilføye mitt vitnesbyrd: “Og når dere mottar dette, vil jeg be dere innstendig om å spørre Gud den evige Fader, i [Jesu] Kristi navn om ikke disse ting [Mormons bok] er sanne. Og hvis dere spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og har tro på Kristus, vil han åpenbare sannheten av det for dere ved Den hellige ånds kraft.”10

Jeg bærer vitnesbyrd om evangeliets gjengivelse i disse siste dager, og om Mormons bok som håndfast bevis på denne gjengivelsen. Akkurat slik det som står i denne boken, inspirerte en 12 år gammel jente til å ta imot Jesu Kristi gjenopprettede kirke for nesten to hundre år siden, vil de sannheter dere finner der, oppbygge og inspirere dere på lignende vis. De vil styrke deres tro, fylle deres sjel med lys og forberede dere til en fremtid dere knapt har evne til å fatte.

På bokens sider vil dere finne Guds uendelige kjærlighet og ufattelige nåde. Når dere prøver å følge Frelserens læresetninger som dere finner der, vil deres glede vokse, deres forståelse vil øke, og svarene dere søker på de mange utfordringene jordelivet gir dere, vil bli åpnet for dere. Når dere søker i boken, søker dere Herren. Mormons bok er Guds åpenbarte ord. Dette vitner jeg om av hele mitt hjerte og hele min sjel, i Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Noter

  1. Se “Mary Elizabeth Rollins Lightner,” Utah Genealogical and Historical Magazine, juli 1926, 193–95.

  2. Innledningen til Mormons bok.

  3. Ezra Taft Benson, “Mormons bok – sluttstenen i vår religion,” Lys over Norge, jan. 1987, 3–5.

  4. Lære og pakter 9:8.

  5. Mormon 8:34-35.

  6. Se American Academy of Pediatrics, “Media and Children,” aap.org.

  7. Russell M. Nelson, “Strengthen the Shepherds” (tale holdt på generalkonferansens lederskapsmøter, 28. sep. 2016).

  8. Se Susan Easton Black, Finding Christ through the Book of Mormon (1987), 16–18.

  9. Lære og pakter 17:6.

  10. Moroni 10:4; se også vers 3, 5.