2010-2019
Modtag et vidnesbyrd om lys og sandhed
okt. 2014


Modtag et vidnesbyrd om lys og sandhed

Jeres personlige vidnesbyrd om lys og sandhed vil ikke kun velsigne jer og jeres efterkommere her på jorden, men det vil også følge jer gennem al evighed.

Da jeg var pilot, fløj jeg i utallige timer henover kontinenter og have i nattens mørke. Når jeg iagttog nattehimlen fra mit cockpitvindue, og især mælkevejen, kom jeg ofte til at tænke på storheden og dybden af Guds skaberværk – det, skrifterne beskriver som »utallige verdener«.1

Det er mindre end 100 år siden, at de fleste astronomer formodede, at vores galakse, mælkevejen, var den eneste galakse i universet.2 De gik ud fra, at alt, der eksisterer udover vores galakse, var et stort intet, et uendeligt tomrum – tomt, koldt og uden stjerner, lys og liv.

Efterhånden, som teleskoperne blev mere avancerede – deriblandt teleskoper, der kunne sendes ud i rummet – begyndte astronomerne at forstå en bemærkelsesværdig, næsten ufattelig sandhed: Universet er så meget større end nogen tidligere havde troet, og himlene er fyldt med utallige galakser, så ubegribeligt langt væk fra os, og hver især indeholder flere hundrede milliarder stjerner.3

I løbet af meget kort tid ændredes vores forestilling om universet sig for evigt.

I vore dage kan vi se nogle af disse fjerne galakser.4

Vi ved, at de er der.

De har været der i lang tid.

Men før menneskeheden havde instrumenter, der var kraftige nok til at samle celestialt lys og få disse galakser inden for synsvidde, troede vi ikke, at sådan noget var muligt.

Universets uendelighed ændrede sig ikke lige pludseligt, men vores evne til at se og forstå denne sandhed ændrede sig dramatisk. Og med dette større lys blev menneskeheden præsenteret for et storslået skue, som vi ikke tidligere havde forestillet os

Det er svært for os at tro på det, som vi ikke kan se

Forestil jer, at I var i stand til at rejse tilbage i tiden og tale med folk, der levede for tusind år siden eller bare hundrede år siden. Forstil jer, at I skulle prøve at beskrive nogle af de moderne teknologier, som I og jeg i dag tager for givet. Hvad ville disse folk for eksempel tro om os, når vi fortalte dem historier om jumbojetter, mikrobølgeovne, håndholdte enheder, der indeholder umådeligt store biblioteker samt videoer af vores børnebørn, som vi på et øjeblik deler med millioner af folk over hele jorden?

Nogle ville måske tro os. De fleste ville håne os og være imod os eller måske endda forsøge at gøre os tavse eller skade os. Nogle ville måske forsøge at bruge logik, fornuft og fakta, som de kender til, for at vise, at vi er vildledte, tåbelige eller endog farlige. De ville måske endda fordømme os for at forsøge at forlede andre.

Men selvfølgelig ville disse folk være fuldstændig forkert på den. De ville måske være velmenende og oprigtige. De ville måske være fuldstændig overbeviste om deres mening. Men de ville simpelthen ikke være i stand til at se klart, fordi de endnu ikke har modtaget det mere komplette sandhedens lys.

Løftet om lys

Det synes at være et menneskeligt karaktertræk at formode, at vi har ret, når vi er forkert på den. Og hvis dette er tilfældet, hvilket håb er der da for nogen af os? Er det meningen at vi skal drive rundt uden mål i et hav af modstridende oplysninger, strandet på en tømmerflåde, som vi nødtørftigt har sat sammen ud fra vore egne fordomme?

Er det muligt at finde sandhed?

Formålet med min tale er at forkynde det glædelige budskab, at Gud selv – Hærskarers Herre, som kender al sandhed – har givet sine børn det løfte, at de selv kan komme til at kende sandheden.

Tænk over storheden i dette løfte:

Den Almægtige Gud, Skaberen af dette uendelige univers, vil tale til dem, som kommer til ham med et oprigtigt hjerte og i en oprigtig hensigt.

Han vil tale til dem i drømme, syner, tanker og følelser.

Han vil tale til dem på en måde, der er umiskendelig, og som overstiger menneskelig forståelse. Han vil give dem guddommelig vejledning og svar angående deres personlige liv.

Selvfølgelig er der nogle, der vil være hånlige og sige, at sådan noget er umuligt, at hvis der var en Gud, ville han have bedre ting at gøre end at høre og besvare hver enkelt persons bøn.

Men jeg kan sige jer dette: Gud interesserer sig for os. Han vil lytte, og han vil besvare jeres personlige spørgsmål. Svarene på jeres bønner vil komme på hans måde og til hans tid, og derfor skal I lære at lytte til hans røst. Gud ønsker, at I skal finde tilbage til ham, og Frelseren er vejen.5 Gud ønsker, at I lærer af hans Søn, Jesus Kristus, og oplever den store fred og lykke, der kommer af at følge disciplenes guddommelige sti.

Mine kære venner, her er et meget ligetil eksperiment med en garanti fra Gud, som vi finder i gammel hellig skrift, der er tilgængeligt for enhver mand, kvinde og ethvert barn, der villig til at sætte det på prøve:

For det første skal I søge i Guds ord. Det betyder at læse i skriften og studere både de fordums, men også de nutidige profeters ord angående Jesu Kristi gengivne evangelium – ikke med det formål at tvivle eller kritisere, men med et oprigtigt ønske om at finde sandheden. Tænk over det, I vil føle, og forbered jeres sind på at modtage sandheden.6 »… ja, selv om I ikke kan gøre mere end ønske at tro, lad da det ønske virke i jer … at I kan give plads til [Guds ord].«7

For det andet må I overveje, tænke over, stræbe frygtløst efter at tro8 og være taknemlige for, hvor barmhjertig Herren har været over for sine børn lige fra Adams dage til vor tid ved at give os profeter, seere og åbenbarere til at lede sin kirke og hjælpe os til at finde vejen tilbage til ham.

For det tredje må I bede jeres himmelske Fader i hans Søns Jesu Kristi navn om at åbenbare sandheden af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige for jer. Spørg af et oprigtigt hjerte og med oprigtig hensigt, idet I har tro på Kristus.9

Der er også et fjerde trin, som vi har fået af Frelseren: »Den, der vil gøre [Guds] vilje, skal erkende, om min lære er fra Gud, eller om jeg taler af mig selv.«10 Med andre ord, når I prøver at bekræfte sandheden af evangeliske principper, skal I først efterleve dem. Afprøv evangeliets læresætninger og Kirkens lærdomme i jeres eget liv. Gør det med oprigtig hensigt og med varig tro på Gud.

Hvis I gør disse ting, har Gud lovet jer – og han er bundet af sit ord11 – at han vil åbenbare sandheden for jer ved Helligånden. Han vil give jer større lys, som vil gøre jer i stand til at se gennem mørket og bevidne et ufatteligt, storslået skue, der er ubegribeligt for det menneskelige øje.

Nogle vil måske sige, at trinene er for svære, eller at de ikke er anstrengelserne værd. Men jeg mener, at dette personlige vidnesbyrd og evangeliet og Kirken er det vigtigste, som I kan opnå i jeres liv. Det vil ikke kun velsigne og vejlede jer, men det vil også have direkte indflydelse på jeres liv igennem evigheden.

Det, der hører Ånden til, kan kun forstås ved Ånden

Videnskabsmænd kæmpede med at forstå universets omfang, indtil instrumenterne blev avancerede nok til at indfange et større lys, så de kunne forstå en mere fuldstændig sandhed.

Apostlen Paulus underviste om et lignende princip angående åndelig kundskab. »Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd,« skrev han til korintherne, »det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok.«12

Med andre ord, hvis I ønsker at genkende åndelig sandhed, skal I bruge de rigtige instrumenter. I kan ikke komme til at forstå åndelige sandheder med instrumenter, der er ude af stand til at måle dem.

Frelseren har i vore dage fortalt os: »Det, der er af Gud, er lys; og den, der modtager lys og forbliver i Gud, modtager mere lys; og det lys vokser sig klarere og klarere indtil den fuldkomne dag.«13

Jo mere vi vender vores hjerte og vores sind mod Gud, jo mere himmelsk lys falder der på vores sjæl. Og hver gang vi villigt og oprigtigt søger det lys, viser vi Gud vores villighed til at modtage mere lys. Lidt efter lidt bliver det, der før syntes tåget, mørkt og fjernt mere klart, lyst og velkendt for os.

På samme måde vil vores eget lys begynde at svinde, hvis vi fjerner os selv fra evangeliets lys – ikke på en dag eller en uge, men langsomt lidt efter lidt – indtil vi ser tilbage og ikke helt kan forstå, hvorfor vi nogensinde har troet, at evangeliet var sandt. Vores tidligere kundskab synes måske endda tåbelig for os, fordi det, der engang var så klart, atter er blevet uklart, tåget og fjernt.

Det er derfor, at Paulus var så vedholdende i, at evangeliet er dårskab for dem, der fortabes, »men for [dem], der frelses, er det Guds kraft«.14

Der er ingen lakmusprøve

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er et sted for folk med alle mulige slags vidnesbyrd. Der er nogle medlemmer af Kirken, der har et sikkert vidnesbyrd, der brænder inden i dem. Andre stræber efter selv at komme til at vide det. Kirken er et hjem, hvor alle mødes uanset dybden eller styrken af deres vidnesbyrd. Jeg kender ikke til noget skilt på døren til vore kirkebygninger, hvor der står: »Dit vidnesbyrd skal være så stort, for at du må komme ind.«

Kirken er ikke kun for fuldkomne mennesker, men den er for alle, der vil »kom[me] til Kristus, og bliv[e] fuldkommengjort i ham«.15 Kirken er for folk som dig og mig. Kirken er et sted, der favner alle og tager sig af dem, ikke et sted, der adskiller eller kritiserer. Det er et sted, hvor vi rækker ud for at opmuntre, opløfte og hjælpe hinanden, når vi hver især stræber efter at søge efter guddommelig sandhed.

I sidste ende er vi alle pilgrimme, der søger Guds lys på rejsen ad disciplens sti. Vi fordømmer ikke andre for, hvor meget lys de har eller ikke har. I stedet for nærer og opmuntrer vi alt lys, indtil det vokser sig klart, strålende og sandt.

Et løfte til alle

Lad os indse, at det at opnå et vidnesbyrd oftest ikke kun tager et minut, en time eller en dag. Det opnås ikke blot på én gang, og så er man færdig. Processen med at samle åndeligt lys er en livslang stræben.

Jeres vidnesbyrd om den levende Guds Søn og hans genoprettede kirke, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, kommer måske ikke så hurtigt, som I gerne vil have det, men jeg lover jer dette: Hvis I gør jeres del, så vil det komme.

Og det vil være storslået.

Jeg bærer mit personlige vidnesbyrd om, at åndelig sandhed vil fylde jeres hjerte og oplyse jeres ånd. Det vil åbenbare ren intelligens for jer med vidunderlig lykke og himmelsk fred. Jeg har selv oplevet det gennem Helligåndens kraft.

Som den gamle hellige skrift lover, så vil Guds Ånds ubeskrivelige tilstedeværelse få jer til at synge sangen om den forløsende kærlighed,16 rette jeres øjne mod himlen og løfte jeres røst i pris til Gud den Højeste, jeres tilflugt, jeres håb, jeres beskytter, jeres Fader. Frelseren lovede, at hvis I søger, så skal I finde.17

Jeg vidner om, at dette er sandt. Hvis I søger Guds sandhed, vil det, som nu synes tåget, uklart og fjernt, langsomt blive åbenbart og klarlagt og komme jeres hjerte nært ved lyset af Guds nåde. Et storslået, åndeligt skue, der er ubegribeligt for det menneskelige øje, vil blive åbenbaret for jer.

Det er mit vidnesbyrd, at dette åndelige lys er inden for rækkevidde for alle Guds børn. Det vil oplyse jeres sind, helbrede jeres hjerte og bringe jer lykke alle jeres dage. Mine kære venner, udsæt ikke det at søge og styrke jeres eget personlige vidnesbyrd om Guds guddommelige værk, selve lysets og sandhedens værk.

Jeres personlige vidnesbyrd om lys og sandhed vil ikke kun velsigne jer og jeres efterkommere her på jorden, men det vil også følge jer gennem al evighed, i verdener uden ende. Dette vidner jeg om, og jeg efterlader jer min velsignelse i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Moses 1:33.

  2. Se Marcia Bartusiak, The Day We Found the Universe, 2009, s. xii. Det overrasker mig altid, at vi kan være så sikre på vore konklusioner. Nogle gange er vi så sikre, at vi formoder, at vi besidder al sandhed, der findes. Et eksempel på dette er: »Simon Newcomb, der var den største amerikanske astronom i slutningen af det nittende århundrede, sagde ved indvielsen af et observatorium i 1887, at ›hvad angår astronomi … så virker det som om, at vi hastigt nærmer os grænserne for vores viden … Resultatet er, at det arbejde, som virkelig optager astronomerne, er mindre opdagelse af nye ting, men i stedet en uddybning af det, som vi allerede ved‹« (Bartusiak, s. xv).

  3. Det er interessant at se på Moses 1:33, 35 i lyset af denne »nylige« opdagelse. Moses’ Bog i Den Kostelige Perle blev åbenbaret til Joseph Smith i juni 1830, næsten et helt århundrede før, Edwin Hubble offentliggjorde sin opdagelse om fjerne galakser.

  4. Se for eksempel, Hubble Heritage Image Gallery på heritage.stsci.edu/gallery/gallery.html.

  5. Se Joh 14:6.

  6. Se 3 Ne 17:3.

  7. Alma 32:27.

  8. Se L&P 67:3.

  9. Se Moro 10:3-5.

  10. Joh 7:17; se også Sl 25:14; Joh 3:21.

  11. Se L&P 82:10.

  12. 1 Kor 2:14.

  13. L&P 50:24.

  14. 1 Kor 1:18.

  15. Moro 10:32; se også L&P 20:59.

  16. Se Alma 5:26.

  17. Se L&P 88:63.