2010–2019
Ole sydämeltäsi sävyisä ja nöyrä
Lokakuuta 2013


Ole sydämeltäsi sävyisä ja nöyrä

Se, että on sävyisä, ei tarkoita heikkoutta, vaan se tarkoittaa sitä, että käyttäydymme hyväntahtoisesti ja ystävällisesti.

Mormon opetti, ettei ihmisellä ”voi olla uskoa ja toivoa, ellei hän ole sydämeltään sävyisä ja nöyrä”1. Hän lisäsi, että ilman sellaisia ominaisuuksia ”hänen uskonsa ja toivonsa on turhaa, sillä kukaan ei ole otollinen Jumalan edessä, paitsi sydämeltään sävyisät ja nöyrät”2.

Sävyisyys on niiden luonteenpiirre, jotka pelkäävät Jumalaa, ovat vanhurskaita, nöyriä, alttiita oppimaan ja kärsivällisiä kärsimyksissä.3 Ne, joilla on tämä ominaisuus, ovat halukkaita seuraamaan Jeesusta Kristusta, ja heidän luonteenlaatunsa on tyyni, säyseä, suvaitsevainen ja mukautuvainen.

Apostoli Paavali opetti, että sävyisyys on Hengen hedelmä.4 Siksi se voidaan saavuttaa helpoimmin, jos elämme ”Hengen varassa”5. Ja elääksemme Hengen varassa elämäntapamme täytyy osoittaa vanhurskautta Herran edessä.

Kun otamme Kristuksen nimen päällemme, meiltä odotetaan, että pyrimme saamaan itsellemme Hänen ominaisuuksiaan ja muuttamaan luonnettamme tullaksemme joka päivä enemmän Hänen kaltaisikseen. Vapahtaja sanoi opetuslapsiaan kehottaen: ”Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.”6 Jos me tulemme Kristuksen luokse, kiellämme itseltämme kaiken jumalattomuuden ja rakastamme Jumalaa, silloin Kristuksen armon kautta tulee päivä, jolloin voimme olla täydellisiä Hänessä.7

Kristuksen kaltaiset ominaisuudet ovat lahjoja Jumalalta. Saamme näitä ominaisuuksia käyttäessämme tahdonvapauttamme vanhurskaasti. Ollaksemme Jumalan mielen mukaisia meidän täytyy tunnistaa heikkoutemme ja olla halukkaita ja innokkaita kehittymään.8

Sävyisyys on ehdottoman tärkeää, jotta meistä voi tulla enemmän Kristuksen kaltaisia. Ilman sitä me emme pysty omaksumaan muita tärkeitä hyveitä. Se, että on sävyisä, ei tarkoita heikkoutta, vaan se tarkoittaa sitä, että käyttäydymme hyväntahtoisesti ja ystävällisesti osoittaen vahvuutta, seesteisyyttä, tervettä omanarvontuntoa ja itsehillintää.

Sävyisyys oli yksi selvimmin näkyvistä ominaispiirteistä Vapahtajan elämässä. Hän itse opetti opetuslapsilleen: ”Katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä.”9

Meitä on syntymässä siunattu sävyisyyden siemenellä sydämessämme. Meidän täytyy ymmärtää, ettei tuota siementä voi kasvattaa ja kehittää silmänräpäyksessä vaan pikemminkin ajan kuluessa. Kristus pyytää meitä ottamaan ”joka päivä [ristimme]”10, mikä tarkoittaa, että sen täytyy olla jatkuva huomion keskipiste ja halu.

Presidentti Lorenzo Snow, taloudenhoitokautemme viides profeetta, opetti: ”Meidän velvollisuutemme on yrittää olla täydellisiä, – – kehittyä joka päivä ja tarkastella edellisen viikon suuntaamme ja tehdä asioita paremmin tällä viikolla, tehdä asioita paremmin tänään kuin teimme ne eilen.”11 Niinpä ensimmäinen askel sävyisäksi tulemisessa on kehittyä päivä päivältä. Meidän tulee yrittää olla joka päivä parempia kuin edellispäivänä, kun kuljemme eteenpäin tällä tavoin.

Presidentti Snow lisäsi:

”Meillä on pienet mielettömyytemme ja heikkoutemme. Meidän tulee pyrkiä voittamaan ne mahdollisimman pian, ja – – tulee juurruttaa tämä tunne lastemme sydämeen, – – jotta he oppisivat käyttäytymään oikein Hänen edessään kaikissa olosuhteissa.

Jos aviomies voi elää vaimonsa kanssa yhden päivän riitelemättä tai kohtelematta ketään epäystävällisesti tai murehduttamatta Jumalan Henkeä – –, hän on siinä määrin täydellinen. Pyrkiköön hän sitten toimimaan samoin seuraavana päivänä. Oletetaan kuitenkin, että hän epäonnistuu tässä seuraavan päivän yrityksessään. Se ei ole mikään syy sille, että hän epäonnistuisi yrityksessään kolmantena päivänä.”12

Tunnustaessaan omistautumisemme ja sinnikkyytemme Herra antaa meille sen, mitä me emme kykene puutteinemme ja inhimillisine heikkouksinemme itse saavuttamaan.

Toinen tärkeä askel sävyisäksi tulemisessa on oppia malttamaan mielemme. Koska meissä jokaisessa asuu luonnollinen ihminen ja koska me elämme maailmassa, joka on täynnä paineita, mielemme malttamisesta saattaa tulla yksi elämämme haasteista. Miettikää muutaman sekunnin ajan, kuinka reagoitte, kun joku ei toimi toiveidenne mukaan heti, kun niin haluatte. Entä kun ihmiset eivät hyväksy teidän ajatuksianne, vaikka olette aivan varmoja, että ne ovat oikea ratkaisu johonkin ongelmaan? Mikä teidän reaktionne on, kun joku loukkaa teitä, arvostelee sitä, mitä teette, tai on epäystävällinen vain siksi, että on itse pahalla tuulella? Näinä hetkinä ja muissa vaikeissa tilanteissa meidän tulee oppia malttamaan mielemme ja ilmaisemaan tunteemme pitkämielisesti ja lempeällä taivuttelemisella. Kaikkein tärkeintä tämä on kodissamme ja suhteessamme selestiseen kumppaniimme. Niiden 31 vuoden aikana, jotka olen ollut naimisissa rakkaimpani kanssa, hän on usein muistuttanut minua lempeästi tästä, kun olemme kohdanneet elämän rauhaa horjuttavia haasteita.

Toisessa kirjeessä Timoteukselle olevissa ohjeissa apostoli Paavali sanoi:

”Herran palvelija ei saa riidellä, vaan hänen on oltava ystävällinen kaikille, taitava opettamaan ja kärsivällinen,

niin että hän lempeästi ojentaa vastustelevia. Ehkäpä Jumala antaa heidän mielensä muuttua, niin että he tulevat tuntemaan totuuden

ja selviävät.”13

Hallitsemalla reaktioitamme, olemalla tyyniä ja hillittyjä sekä välttämällä kiistaa me alamme tulla kelvollisiksi saamaan sävyisyyden lahjan. Presidentti Henry B. Eyring on sanonut: ”Kun me uskon avulla säilytämme malttimme ja tukahdutamme ylpeytemme, Pyhä Henki antaa hyväksyntänsä ja pyhistä lupauksista ja liitoista tulee varmoja.”14

Vielä yksi askel sävyisyyden saavuttamiseen on tulla nöyräksi. Herra opasti Thomas B. Marshia profeetta Joseph Smithin kautta sanoen: ”Ole nöyrä, niin Herra, sinun Jumalasi, johdattaa sinua kädestä ja antaa sinulle vastauksen rukouksiisi.”15

Minä uskon, veljet ja sisaret, että vain ne, jotka ovat nöyriä, pystyvät huomaamaan ja ymmärtämään Herran vastaukset rukouksiinsa. Nöyrät ovat alttiita oppimaan sekä käsittävät, kuinka riippuvaisia he ovat Jumalasta, ja haluavat alistua Hänen tahtoonsa. Nöyrät ovat sävyisiä, ja heillä on kyky vaikuttaa muihin niin että muutkin olisivat sitä. Jumalan lupaus nöyrille on, että Hän johdattaa heitä kädestä. Minä uskon todella, että me vältämme elämässämme kiertoteitä ja surua, kunhan vain kuljemme käsi kädessä Herran kanssa.

Yksi kauneimmista nykyajan sävyisyyden esimerkeistä, mitä tiedän, on veli Moses Mahlangu.Hänen kääntymyksensä alkoi vuonna 1964, kun hän sai Mormonin kirjan. Hän oli lumoutunut lukiessaan tätä kirjaa, mutta vasta 1970-luvun alkupuolella hän näki kadulla kulkiessaan MAP-kirkon kyltin eräässä rakennuksessa Johannesburgissa Etelä-Afrikassa. Veli Mahlangun kiinnostus heräsi, ja hän astui sisään tuohon rakennukseen saadakseen tietää enemmän kirkosta. Hänelle kerrottiin ystävällisesti, että hän ei voisi osallistua kokouksiin tai tulla kastetuksi, koska maan lait eivät tuohon aikaan sallineet sitä.

Veli Mahlangu hyväksyi tuon päätöksen sävyisästi ja nöyrästi kantamatta kaunaa, mutta hänellä oli yhä voimakas halu saada tietää enemmän kirkosta. Hän pyysi kirkon johtohenkilöiltä, josko he voisivat jättää yhden seurakuntatilan ikkunoista auki sunnuntaikokousten aikana, niin että hän voisi istua ulkona ja kuunnella kokouksia. Useiden vuosien ajan veli Mahlangun perhe ja ystävät kävivät säännöllisesti kirkossa ”ikkunan kautta”. Eräänä päivänä vuonna 1980 heille kerrottiin, että he voisivat olla kirkossa ja että heidät voitaisiin myös kastaa. Mikä loistava päivä se olikaan veli Mahlangulle.

Myöhemmin kirkko järjesti hänen asuinalueelleen Sowetoon lähetysseurakunnan. Tämä onnistui ainoastaan sen päättäväisyyden, rohkeuden ja uskollisuuden vuoksi, jota osoittivat ihmiset, kuten veli Mahlangu, joka pysyi uskollisena niin monta vuotta vaikeissa olosuhteissa.

Yksi veli Mahlangun ystävistä, joka oli liittynyt kirkkoon yhtä aikaa hänen kanssaan, kertoi minulle tämän kertomuksen vieraillessani Soweton vaarnassa. Keskustelumme päätteeksi hän halasi minua. Sillä hetkellä, veljet ja sisaret, minusta tuntui kuin Vapahtajan rakastavat käsivarret olisivat ympäröineet minut. Sävyisyys heijastui tämän hyvän veljen silmistä. Sydän täynnä hyväntahtoisuutta ja syvää kiitollisuutta hän pyysi minua kertomaan presidentti Thomas S. Monsonille, kuinka kiitollisia ja siunattuja hän ja monet muut ovat siitä, että heillä on tosi evankeliumi elämässään. Veli Mahlangun ja hänen ystävänsä esimerkki sävyisyydestä todella vaikutti pysyvästi monien elämään – erityisesti omaani.

Veljet ja sisaret, minä uskon, että Vapahtaja Jeesus Kristus on suurin esimerkki sävyisyydestä. Hänen kuolevaisen elämänsä viimeisinä hetkinä Hänen oltuaan syytettynä ja tuomittavana epäoikeudenmukaisesti, Hänen kannettuaan tuskallisesti ristiään ylös Golgatalle Hänen vihollistensa pilkatessa ja kirotessa Häntä ja monien, jotka tunsivat Hänet ja olivat nähneet Hänen ihmetekojaan, hylättyä Hänet, Hänet naulittiin ristiin.

Jopa kaikkein ankarimman fyysisen kärsimyksen jälkeen Herra kääntyi Isänsä puoleen ja lausui sävyisän ja nöyrän sydämensä pohjasta: ”Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät.”16 Kristus kohtasi äärimmäisen fyysisen ja hengellisen kärsimyksen antaen meille mahdollisuuden muuttaa hengellistä luonnettamme ja tulla sävyisiksi kuten Hän.

Lausun todistukseni siitä, että Jeesus Kristus on Vapahtajamme. Todistan teille, että Hänen rakkautensa ansiosta muuttuminen on mahdollista. Meidän on mahdollista jättää heikkoutemme. Meidän on mahdollista torjua pahat vaikutukset elämässämme, hallita suuttumuksemme, tulla sävyisiksi ja omaksua Vapahtajamme kaltaisia ominaisuuksia. Hän näytti meille tien. Hän antoi meille täydellisen esimerkin ja käski meitä jokaista tulemaan Hänen kaltaisekseen. Hänen kutsunsa meille on, että seuraamme Häntä, noudatamme Hänen esimerkkiään ja tulemme Hänen kaltaisikseen. Lausun todistuksen näistä totuuksista Hänen pyhässä nimessään, Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.