2010–2019
”Detta är mitt verk och min härlighet”
April 2013


”Detta är mitt verk och min härlighet”

Gud ger villigt av sin kraft till dem som accepterar och hedrar hans prästadöme, vilket leder till de utlovade välsignelserna odödlighet och evigt liv.

President Packer, vi ser alla fram emot att få höra 98-årsversionen av den underbara dikten. Vilken härlig undervisning han ger oss!

För ett par veckor sedan, en kall och mörk vinternatt, tittade jag och min fru Barbara förundrade upp mot himlen. Vi såg miljoner stjärnor som tycktes klarare och vackrare än vanligt. Jag tog fram Den kostbara pärlan och läste återigen de ord som Herren Gud talade till Mose: ”Och otaliga världar har jag skapat, och jag skapade också dem i min egen avsikt, och genom Sonen, som är min Enfödde, skapade jag dem” (Mose 1:33).

I våra dagar har rymdteleskopet Hubble bekräftat omfattningen av det Mose såg. Forskarna som arbetar med Hubbleteleskopet uppskattar att Vintergatan, som vår jord och sol är en liten, liten del av, endast är en av över 200 miljarder liknande galaxer. För mig är det svårt, rent av omöjligt att förstå att Guds skapelse är så väldig och vidsträckt.

Bröder och systrar, den kraft som himlarna och jorden skapades och skapas med är prästadömet. Vi som är medlemmar i kyrkan vet att källan till prästadömets kraft är den allsmäktige Guden och hans Son Jesus Kristus. Prästadömet är inte bara den kraft genom vilken himlarna och jorden skapades, det är också den kraft genom vilken Frälsaren under sin jordiska verksamhet utförde under, välsignade och botade sjuka, uppväckte döda och, som Faderns Enfödde Son, genomled Getsemanes och Golgatas outhärdliga smärta. Sålunda uppfyllde han med barmhärtighet rättvisans lag, skänkte oss obegränsad försoning och övervann den fysiska döden genom uppståndelsen.

Det var nycklarna till det prästadömets myndighet och resulterande kraft som han gav Petrus, Jakob och Johannes och sina andra apostlar, till att välsigna andra och binda i himlen det som är bundet på jorden.

Prästadömets kraft är en helig och ytterst viktig gåva från Gud. Den skiljer sig från prästadömets myndighet, som är rätten att handla i Guds namn. Myndigheten eller ordinationen ges genom handpåläggning. Prästadömets kraft kommer endast när de som utövar det är värdiga och handlar enligt Guds vilja. Som President Spencer W. Kimball förkunnade: ”Herren har gett oss alla som bär prästadömet en viss del av sin myndighet. Men vi kan endast använda himmelens krafter på grundval av vår personliga rättfärdighet” (”Pojkar behöver hjältar på nära håll”, Nordstjärnan, okt. 1976, s. 38).

Under återställelsens underbara tid, när Jesu Kristi Kyrka återupprättades på jorden i vår tid, kom Johannes Döparen, Petrus, Jakob och Johannes, Mose, Elias och Elia till jorden och återgav alla nycklar och prästadömets myndighet genom Joseph Smith för Guds verk i dessa sista dagar.

Det är genom dessa nycklar, denna myndighet och denna kraft som Jesu Kristi Kyrka är organiserad i dag, där Kristus som överhuvud leder sin levande profet Thomas S. Monson och assisteras av kallade och ordinerade apostlar.

Vår himmelske Faders stora plan genomsyras av prästadömet och i den har män ett unikt ansvar att förvalta prästadömet, men de är inte prästadömet. Män och kvinnor har olika men lika viktiga roller. På samma sätt som en kvinna inte kan bli gravid utan en man, kan inte en man till fullo utöva prästadömets kraft för att bilda en evig familj utan en kvinna. Med andra ord, i ett evigt perspektiv delas både kraften att skapa liv och prästadömets kraft av man och hustru. Som man och hustru bör en man och kvinna sträva efter att följa vår himmelske Fader. De kristna dygderna kärlek, ödmjukhet och tålamod bör stå i centrum när de söker prästadömets välsignelser i sina liv och för sin familj.

Det är mycket viktigt för oss att förstå att vår himmelske Fader har gjort det möjligt för alla sina söner och döttrar att ta del av välsignelser och styrka genom prästadömets kraft. I centrum för Guds plan för sina andebarn står hans egen förkunnelse: ”Detta är mitt verk och min härlighet – att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan” (Mose 1:39).

I en uppenbarelse till profeten Joseph Smith i Läran och Förbunden kapitel 81 förklarar Herren att prästadömets kraft ska användas för att ”hjälpa de svaga, lyfta upp händerna som hänger ned och styrka de matta knäna” (se v. 5).

”Och genom att göra detta gör du den största nyttan för dina medmänniskor och bidrar till hans ära som är din Herre” (L&F 81:4).

Bilden av att hjälpa de svaga, lyfta upp händerna som hänger ned och styrka de matta knäna påminner mig om hur en rar sjuåring visade sin morfar en liten tomatplanta som växt från ett frö hon planterat som skolprojekt i årskurs två.

Hon förklarade att ett litet frö skulle bli en planta, och att om man tog hand om plantan skulle man få många tomater, som alla skulle ha många frön.

Hon sade: ”Och om man planterade alla de fröna och odlade fler tomater, och man planterade alla de fröna skulle man efter några säsonger ha miljontals tomater.”

Och allt detta”, sade hon förundrat, ”från ett enda litet frö”.

Men sedan sade hon: ”Jag dödade nästan min planta. Jag lämnade den i ett mörkt rum och glömde bort att vattna den. När jag kom ihåg plantan var den vissen och såg halvdöd ut. Jag grät, för jag tänkte på alla de där miljontals tomaterna som aldrig skulle få växa.”

Hon berättade sedan glatt för sin morfar om det ”mirakel” som inträffat.

Hon förklarade: ”Mamma sade att plantan kanske inte var död, att den kanske bara behövde lite vatten och solljus för att få liv igen.

Och hon hade rätt. Jag gav plantan lite vatten och ställde den i fönstret så att den skulle få ljus. Och vet du vad”, frågade hon. ”Den vaknade till liv och nu ska den ge miljontals tomater!”

Hennes lilla tomatplanta som var så full av potential men så vissnad och försvagad på grund av oavsiktlig försummelse, tog sig och växte sig stark igen tack vare att en liten flickas kärleksfulla och omtänksamma händer gav den lite vatten och ljus.

Bröder och systrar, vi som är vår kärleksfulle himmelske Faders andebarn, vi har en obegränsad och gudomlig potential. Men om vi inte ser upp kan vi bli som den vissna tomatplantan. Vi kan driva bort ifrån den sanna läran och Kristi evangelium och bli andligt undernärda och vissna, eftersom vi avlägsnat oss från det gudomliga ljuset och de levande vatten som är Frälsarens eviga kärlek och prästadömets kraft.

De som bär prästadömet och inte ständigt strävar efter att hedra det genom att tjäna sina familjer och andra kommer att bli som de som inte tar emot välsignelserna som prästadömets kraft för med sig. De kommer att vissna andligen eftersom de berövar sig själva nödvändig andlig näring, ljus och Guds kraft i sina liv. De blir som tomatplantan, så fulla av potential men försummade och förvissnade.

Samma prästadömes kraft som skapade världar, galaxer och universum kan och bör vara en del av våra liv för att hjälpa, stärka och välsigna våra familjer, vänner och grannar – med andra ord, för att göra det som Frälsaren skulle göra om han verkade ibland oss i dag.

Och det huvudsakliga syftet med prästadömets kraft är att välsigna, rena och helga oss så att vi kan leva tillsammans som familjer i våra himmelska föräldrars närhet, förenade genom prästadömsbeseglingar, delaktiga i Guds och Jesu Kristi fantastiska verk för att för evigt utvidga deras ljus och härlighet.

I den avsikten hade jag för några månader sedan möjligheten att delta i produktionen av en videobaserad världsomfattande ledarutbildning som heter Stärka kyrkan och familjen genom prästadömet.

Denna innovativa och lärorika dvd är översatt till 66 språk. Den lär oss hur prästadömets kraft kan välsigna, berika och ge ny kraft åt våra liv, våra familjers liv och alla kyrkans medlemmars liv.

Den visar oss alla – män, kvinnor, barn; gifta, änklingar och ensamstående; oavsett våra omständigheter – hur vi kan ta emot prästadömets välsignelser. Det finns flera 8–12 minuter långa videoklipp som förklarar prästadömets nycklar, myndighet och kraft, och hur det stärker enskilda, familjer och kyrkan.

En speciell scen filmades i ett mycket litet pionjärhem som tillhörde min mors gammelmormor Mary Fielding Smith. Hon var änka efter Hyrum, profeten Joseph Smiths äldre bror. Som ensamstående mor hade hon en stark tro på prästadömet och förlitade sig på dess kraft för att fostra och välsigna sina barn i kärlek och i evangeliets ljus. Idag tackar tusentals efterkommande som blivit trofasta ledare och medlemmar i kyrkan henne för hennes tro, mod och exempel.

Denna nya ledarutbildning finns nu på internet på LDS.org för alla som vill se och uppleva den (wwlt.lds.org). Du kan strömma den från LDS.org eller ladda ner den till din dator, smartphone eller surfplatta.

Första presidentskapet har bett ”stavspresidentskap och biskopsråd att ägna ett eller flera stavs- eller församlingsrådsmöten till att titta på [hela] dvd:n. Stavs- och församlingsråden ska diskutera hur de kan tillämpa undervisningen som ges” (Brev från första presidentskapet, 1 feb. 2013).

Innehållet kan inspirera och motivera medlemmar under möten i prästadömskvorum, Hjälpföreningen, Söndagsskolan, Unga Kvinnor, Unga Män (särskilt de som förbereder sig för att gå på mission) och Primär, eller under gemensamma möten den femte söndagen. Rådsmedlemmarna kan sedan uppmana enskilda och föräldrar att använda denna presentation i sina familjer. Bröder och systrar, det här ledarutbildningen är till för varje medlem i kyrkan. Föräldrar: Se, dela med er av och samtala om vad ni känner och vad ni lär er med era barn och låta dem titta och berätta om sina känslor för er, så att era familjer kan stärkas genom prästadömet.

Jesus sade:

”Om någon törstar, så kom till mig och drick!” (Joh. 7:37).

”Den som dricker av det vatten jag ger honom skall aldrig någonsin törsta. Det vatten jag ger skall i honom bli en källa, som flödar fram och ger evigt liv” (Joh. 4:14).

”Jag är världens ljus. Den som följer mig skall … ha livets ljus” (Joh. 8:12).

Om någon av er känner att er tro eller ert vittnesbörd om er himmelske Faders plan är svagare än ni vet att det borde vara så vänd er närmare Frälsaren. Låt hans ljus och hans levande vatten göra för dig och din familj vad lite vatten och ljus gjorde för att ge den vissna tomatplantan livet tillbaka.

Jag inledde med att uttrycka min förundran inför det som Gud skapat genom prästadömets kraft. Jag står här och undrar, vilket jag tror att många av er också gör, om Guds kraft att undervisa och välsigna oss någonsin går att helt förstå. Den är så storslagen, så fantastisk, så mäktig.

Joseph Smith sade: ”Prästadömet är en evig princip och existerade med Gud från evighet till evighet och skall förbli i evighet, utan dagars början och utan års slut” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 103).

Gud ger villigt av sin kraft till dem som tar emot och hedrar hans prästadöme, vilket leder till odödlighetens och det eviga livets utlovade välsignelser.

Jag bär vittne om att Jesu Kristi verk uträttas genom prästadömet. Det är den kraft genom vilken vår himmelske Fader och hans Enfödde Son skapade denna jord och påbörjade den stora lycksalighetsplanen för vår skull. Må vi vara visa och söka efter att stärka våra egna liv, våra familjers liv och Jesu Kristi Kyrka av Sista dagars Heliga genom Guds prästadömes kraft, ber jag ödmjukt i Jesu Kristi namn, amen.