2010–2019
Nå er tiden inne til å stå opp og la deres lys skinne!
April 2012


Nå er tiden inne til å stå opp og la deres lys skinne!

Som Guds døtre ble dere født til å lede.

Fra mitt vindu på Unge kvinners kontor har jeg en spektakulær utsikt over Salt Lake tempel. Hver dag ser jeg engelen Moroni som står på toppen av templet som et lysende symbol ikke bare på hans tro, men på vår. Jeg elsker Moroni fordi han, i et svært degenerert samfunn, holdt seg ren og trofast. Han er min helt. Han sto alene. Jeg føler det som om han står på toppen av templet i dag og oppfordrer oss til å ha mot, til å huske hvem vi er og til å være verdige til å komme til templet – til å “stå opp og la [vårt] lys skinne”1, til å heve oss over verdens larm, og som Jesaja profeterte: “Kom … til Herrens berg”2 – det hellige tempel.

Samlet her i dag er Guds utvalgte døtre. Det finnes ingen mer innflytelsesrik gruppe som står for sannhet og rettferdighet i hele verden, enn de unge kvinnene og kvinnene i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Jeg ser deres edelhet og kjenner til deres guddommelige identitet og fremtid. Dere skilte dere ut i foruttilværelsen. Deres avstamming bærer med seg pakter og løfter. Dere har arvet de åndelige egenskapene til de trofaste patriarkene Abraham, Isak og Jakob. En Guds profet henviste en gang til hver av dere som er samlet her i kveld, som “det eneste klare, skinnende håp”3 for fremtiden. Og jeg er enig! I en svært krevende verden skinner lyset deres klart. Faktisk er dette “dager som aldri glemmes”.4 Dette er deres dager, og er tiden for unge kvinner overalt til å “stå opp og la deres lys skinne, så deres lys kan være et banner for nasjonene”.5

“Et banner er et mål som man måler nøyaktighet eller fullkommenhet ut fra.”6 Vi skulle være et banner for hellighet som hele verden kan se! Det nye reviderte Til styrke for ungdom–heftet inneholder ikke bare normer å etterleve med nøyaktighet, men lovede velsignelser hvis dere gjør det. Ordene som finnes i dette viktige heftet, er normer for verden, og hvis dere etterlever disse normene, vil dere være i stand til å vite hva dere skal gjøre for å bli mer lik Frelseren og være lykkelige i en stadig mørkere verden. Å etterleve normene i dette heftet vil hjelpe dere å kvalifisere dere for Den hellige ånds konstante veiledning. Og i den verden dere lever i, vil dere trenge denne veiledningen for å kunne ta viktige beslutninger som vil avgjøre mye av deres fremtidige fremgang og lykke. Å etterleve disse normene vil hjelpe hver enkelt av dere å kvalifisere dere til å gå inn i Herrens hellige templer og der motta de velsignelser og den kraft som venter dere når dere inngår og holder hellige pakter.7

Da vår datter Emi var en liten jente, likte hun å følge med på alt jeg gjorde mens jeg gjorde meg klar til å gå i kirken. Etter å ha observert min rutine, pleide hun å gre håret og ta på kjolen, og så pleide hun alltid be meg om å ta på litt “shiney”. “Shiney” var en tykk og klissete krem jeg brukte til å forebygge rynker. Som forespurt, pleide jeg å smøre den på Emis kinn og lepper, og så pleide hun å smile og si: “Nå er vi klare til å gå!” Det Emi ikke var klar over, var at hun allerede hadde sin “shiney” på. Ansiktet hennes lyste fordi hun var så ren og uskyldig og god. Hun hadde Ånden med seg, og det kunne man se.

Jeg skulle ønske alle unge kvinner som er samlet her i kveld, ville vite og forstå at deres skjønnhet – deres “glans” – ikke kommer av sminke, klissete krem eller de nyeste klærne eller frisyrene. Den kommer av deres personlige renhet. Når dere etterlever normene og kvalifiserer dere for Den hellige ånds konstante veiledning, kan dere ha stor innflytelse på verden. Deres eksempel, selv lyset i øynene deres, vil påvirke andre som ser deres “glans”, og de vil ønske å være som dere. Hvor får dere dette lyset? Herren er lyset “og Ånden opplyser hvert menneske i verden som lytter til Åndens røst”.8 Et guddommelig lys kommer inn i våre øyne og vårt ansikt når vi nærmer oss vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus. Det er slik vi får “shiney”! Og dessuten, som dere alle kan se, gjorde ikke egentlig “shiney-kremen” jobben med rynkene mine uansett!

Oppfordringen om å “stå opp og la deres lys skinne” er en oppfordring til hver enkelt av dere om å lede verden i en mektig sak – å løfte banneret – og lede denne generasjonen i dyd, renhet og tempelverdighet. Hvis dere ønsker å gjøre en forskjell i verden, må dere være forskjellige fra verden. Jeg gjentar president Joseph F. Smiths ord. Han sa til kvinnene på sin tid: “Dere skal ikke ledes av verdens [unge] kvinner. Dere skal lede … verdens [unge] kvinner i alt som er … lutrende for menneskenes barn.”9 Disse ordene er fortsatt sanne i dag. Som Guds døtre ble dere født til å lede.

I den verden vi lever i, vil deres evne til å lede fordre Den hellige ånds konstante veiledning som vil fortelle dere “alt dere skal gjøre”10 når dere gjenkjenner og stoler på hans veiledning og tilskyndelser. Og siden Den hellige ånd ikke bor i urene templer, vil hver av oss trenge å ransake våre vaner og vårt hjerte. Vi vil alle måtte forandre på noe – omvende oss. Som kong Lamonis far uttalte i Mormons bok: “Jeg vil forsake alle mine synder for å kjenne deg.”11 Er vi, dere og jeg, villige til å gjøre det samme?

En gruppe ungdommer i Queen Creek, Arizona, bestemte seg for å “stå opp og la sitt lys skinne” og å lede ungdommene i sitt lokalsamfunn i å etterleve normene i Til styrke for ungdom. Hver av dem skrev noe de følte holdt dem tilbake eller noe de ønsket å forandre i livet, i sine dagbøker, og så gravde de bokstavelig talt et hull. De kom sammen, rev ut dagboksiden og kastet den ned i hullet i bakken, akkurat som Ammons folk i Mormons bok gjorde med sine krigsvåpen.12 Så begravde de disse sidene, og den dagen forpliktet de seg alle til å forandre seg. De omvendte seg. De bestemte seg for å stå opp!

Har dere noe i deres liv som dere trenger å forandre? Dere kan klare det. Dere kan omvende dere på grunn av Frelserens altomfattende sonoffer. Han gjorde det mulig for dere og meg å forandre oss, å bli rene igjen og å bli som ham. Og han har lovet at hvis vi gjør det, vil han ikke huske våre synder og feiltrinn mer.13

Noen ganger kan det virke nesten umulig å fortsette å skinne. Dere møter så mange utfordringer som kan tilsløre kilden til alt lys, som er Frelseren. Noen ganger er veien vanskelig, og det kan også til tider synes som en tykk tåke skjuler lyset. Slik var det med en ung kvinne som het Florence Chadwick. Da hun var 10 år gammel, oppdaget Florence at hun var en begavet svømmer. Hun svømte over den engelske kanal på rekordtiden 13 timer og 20 minutter. Florence elsket en utfordring, og hun forsøkte senere å svømme fra kysten av California til Catalina Island – cirka 34 km. På denne svømmeturen ble hun trett etter å ha svømt i 15 timer. En tykk tåke kom sigende og ødela utsikten til kystlinjen. Moren kjørte ved siden av henne i båt, og Florence fortalte sin mor at hun ikke trodde hun kunne fullføre. Hennes mor og hennes trener oppmuntret henne til å fortsette, men alt hun kunne se, var tåken. Hun ga opp svømmeturen, men da hun kom opp i båten, oppdaget hun at hun hadde gitt seg mindre enn 2 km fra kysten. Da hun senere ble intervjuet og spurt hvorfor hun hadde oppgitt sin svømmetur, erkjente hun at det ikke var det kalde vannet, og det var ikke avstanden. Hun sa: “Jeg ble beseiret av tåken.”14

Senere forsøkte hun svømmeturen på nytt, og igjen kom en tykk tåke sigende. Men denne gangen holdt hun ut og nådde kysten. Da hun denne gangen ble spurt hva som gjorde forskjellen, sa hun at hun hadde et mentalt bilde av kystlinjen i tankene gjennom den tykke tåken og under hele svømmeturen.15

For Florence Chadwick var kystlinjen hennes mål. For hver av oss er templet vårt mål. Unge kvinner, hold fokus. Ikke mist deres mål av syne. Ikke la den moralske forurensningens tykke tåke og verdens avledende stemmer hindre dere i å nå deres mål, etterleve normene, nyte Den hellige ånds veiledning og være verdige til å gå inn hellige templer. Ha alltid bildet av templet – Frelserens hellige hus – i deres hjerte og sinn.

For noen uker siden sto jeg i det celestiale rom i Reno Nevada tempel. Lyset som strømmet inn i rommet, var strålende, og ble enda mer strålende på grunn av krystallysekronen som reflekterte lyset på sine mange utskårne fasetter i regnbuer av lys overalt. Det tok pusten fra meg da jeg tenkte på at Frelseren er “verdens lys og liv”,16 at det er hans lys vi må holde opp og gjenspeile. Vi er små krystaller som reflekterer hans lys, og for å gjøre det må vi være rene og frie for verdens støv. Da jeg sto i templet den dagen, hørte jeg igjen i mitt sinn Moronis oppfordring til oss – Sions døtre: “Våkn opp og reis deg fra støvet.”17 “[Og rør ikke] ved den onde gave eller ved det som er urent.”18 “Våkn opp og reis deg … og ta på deg dine skjønne klær, O Sions datter … , så Den Evige Faders pakter som han har inngått med deg, O Israels hus, kan bli oppfylt.”19

Templets lovede velsignelser tilbys ikke bare dere, men alle generasjoner. Hvis dere gjør templet til deres mål, vil deres innflytelse til det gode overgå tid og sted, og det arbeid dere utfører for dem som har gått før, vil være oppfyllelsen av profetien!

På forrige generalkonferanse ble jeg begeistret da jeg hørte eldste David A. Bednar oppfordre dere alle til å arbeide ivrig for å gjøre deres slektshistorie og tempelarbeid for dem som har gått videre uten velsignelsene av Jesu Kristi gjengitte evangelium.20 Da han ga dere denne oppfordringen, gjorde hjertet mitt et byks. I Lære og pakter leser vi om “andre utvalgte ånder som var blitt holdt tilbake for å komme frem i tidenes fylde for å være med og legge grunnvollen til dette store siste-dagers-verk, herunder byggingen av templene og utførelsen av ordinanser i dem for de dødes forløsning”.21 Dette er deres tid, og deres arbeid har begynt! Nå er tiden inne til å være verdige og få tempelanbefaling. Hvis dere gjør dette arbeidet, vil dere bli frelsere på Sions berg.22

Eldste Russell M. Nelson sa om dere: “Kirkens unge kvinners innflytelse vil, som en sovende kjempe, våkne, stå opp og inspirere jordens innbyggere som en mektig kraft for rettferdighet.”23 Unge kvinner, stå opp og innta deres plass i de strålende begivenheter som vil forme deres og verdens fremtid. Tiden er inne!

“Høyt oppå fjellets topp en fane vaier fritt. Nasjoner, se nå opp! Guds folk har kjempet stritt!”24 Unge kvinner, dere er fanen! Vær dydige og rene, søk Den hellige ånds veiledning, begrav deres synder og overtredelser, hold fokus og la ikke tåken av moralsk forurensning skjule deres mål. Vær verdige til å komme inn i templet nå. Ta på deres “shiney”! Jeg vitner av hele mitt hjerte at Gud lever og at han vil opplyse vårt liv hvis vi nærmer oss hans elskede Sønn – vår Frelser Jesus Kristus. Og jeg ber om at vi, i likhet med Moroni, vil “stå opp og la [vårt] lys skinne, så [vårt] lys kan være et banner for nasjonene”!25 I Jesu Kristi hellige navn. Amen.