2010–2019
Pysy liitoissa
Lokakuuta 2011


Pysy liitoissa

Kun me uskomme Kristukseen ja pysymme liitoissamme, me saamme kokea sitä iloa, josta puhutaan pyhissä kirjoituksissa ja jonka meidän myöhempien aikojen profeettamme ovat luvanneet.

”Ylennä sydämesi ja riemuitse ja pysy liitoissa, jotka olet tehnyt.”1 Aina kun luen tämän pyhien kirjoitusten kohdan, tunnen iloa. Sydämeni riemuitsee ajatellessani niitä lupauksia ja monia siunauksia, jotka ovat kuuluneet elämääni, kun olen pyrkinyt pysymään liitoissa, joita olen tehnyt taivaallisen Isäni kanssa.

Koska molemmat vanhempani ovat kuolleet, tänä vuonna kävi välttämättömäksi tyhjentää heidän kotinsa myyntiä varten. Näiden viime kuukausien aikana, kun sisarukseni ja minä siivosimme ja lajittelimme tavaroita vanhempiemme kodissa, löysimme sukuhistorioita ja monia tärkeitä papereita ja asiakirjoja. On ollut kiehtovaa lukea läpi vanhempieni ja isovanhempieni henkilöhistorioita ja patriarkallisia siunauksia. Minua on muistutettu niistä liitoista, joita he ovat tehneet ja pitäneet.

Vuonna 1912 isoäitini Ellen Hanks Rymer sai oman patriarkallisen siunauksensa ollessaan nuori äiti. Kun luin hänen siunaustaan, nämä rivit ponnahtivat esiin ja jäivät mieleeni: ”Sinut valittiin ennen maailman perustamista ja olet henki, joka on valittu tulemaan esiin tänä aikana. – – Sinun todistuksesi kasvaa, ja sinä voit todistaa. – – Tuhooja on pyrkinyt tuhoamaan sinut, mutta jos pysyt Jumalassasi, hänellä [tuhoojalla] ei ole valtaa vahingoittaa sinua. Kun olet uskollinen, sinulla on oleva suuri voima, ja vanhurskautesi ansiosta tuhooja on pakeneva edestäsi. – – Kun sinulle koittaa pelon ja koettelemusten hetki, niin jos vetäydyt salaiseen kammioosi rukoilemaan, sydämesi saa lohdutuksen ja esteet poistuvat.”2

Isoäidilleni luvattiin, että jos hän pitäisi liittonsa ja pysyisi lähellä Jumalaa, Saatanalla ei olisi valtaa häneen. Hän löytäisi lohtua ja apua koettelemuksissaan. Nämä lupaukset täyttyivät hänen elämässään.

Tänään haluan puhua 1) liitoissa pysymisen tärkeydestä sekä 2) liittojemme pitämisen suomasta ilosta ja varjeluksesta.

Jotkin käyttämistäni esimerkeistä tulevat julkaisusta Tyttäriä minun valtakunnassani – Apuyhdistyksen historiaa ja työtä. Kirja on täynnä esimerkkejä naisista, jotka ovat löytäneet suurta iloa pitäessään liitot.

Liitoissa pysymisen tärkeys

[Englanninkielisen] Raamatun sanastossa sanotaan, että liitto on Jumalan ja ihmisen välinen sopimus: ”Hyvässä tarkoituksessaan Jumala antaa liiton ehdot, jotka ihminen hyväksyy. – – Evankeliumi on järjestetty niin, että periaatteet ja toimitukset otetaan vastaan liitossa, jossa liiton vastaanottaja saa suuren velvollisuuden ja vastuun kunnioittaa sitoumusta.”3 Ilmauksessa ”pysyä liitoissa” sana pysyä tarkoittaa lujasti ja tarkoin kiinni pitämistä.4

Pyhissä kirjoituksissa meille kerrotaan miehistä ja naisista, jotka ovat tehneet liittoja Jumalan kanssa. Jumala on antanut ohjeita siitä, mitä tulee tehdä niiden liittojen pitämiseksi, ja sitten kun liitot on pidetty, luvatut siunaukset ovat seuranneet.

Esimerkiksi kastetoimituksessa teemme liiton taivaallisen Isämme kanssa. Me valmistaudumme kasteeseen osoittamalla uskoa Herraan Jeesukseen Kristukseen, tekemällä parannuksen synneistämme ja olemalla halukkaita ottamaan Kristuksen nimen päällemme. Me sitoudumme pitämään Jumalan käskyt ja muistamaan aina Vapahtajamme. Teemme liiton kantaa toistemme ”kuormia, jotta ne olisivat keveitä”. Ilmaisemme olevamme halukkaita suremaan surevien kanssa ja lohduttamaan niitä, jotka ovat lohdutuksen tarpeessa.5

Pyhissä temppeleissä saadaan muita pyhiä toimituksia ja solmitaan muita pyhiä liittoja. Palautuksen varhaisina aikoina profeetta Joseph Smith halusi innokkaasti, että pyhät saisivat luvatut temppelin siunaukset. Herra sanoi: ”Tämä huone rakennettakoon minun nimelleni, jotta minä voin ilmoittaa toimitukseni siinä kansalleni.”6

”Yksi Herran tarkoituksista Apuyhdistyksen perustamisessa oli valmistaa tyttäriään pappeuden suurempiin siunauksiin, joita temppelin toimitukset ja liitot tuovat. – – Sisaret Nauvoossa odottivat temppelin valmistumista hyvin innoissaan, sillä he tiesivät, kuten profeetta Joseph Smith oli luvannut Mercy Fielding Thompsonille, että endaumentti toisi heidät ’pimeydestä ihmeelliseen valoon’.”7

”Nauvoon temppelin vihkimisen jälkeen sinne tulvi yli 5 000 pyhää, jotta he voisivat saada endaumentin ja sinetöimistoimituksen ennen lähtöään matkalle” kohti Suolajärven laaksoa.8 Presidentti Brigham Young ja monet kirkon johtohenkilöt ja temppelityöntekijät käyttivät aikansa palvellen päivin ja öin temppelissä, jotta tämä tärkeä työ voitiin suorittaa pyhille.

Meidän liittomme ovat meidän tukenamme niin hyvinä aikoina kuin vaikeinakin aikoina. Presidentti Boyd K. Packer muistuttaa meitä: ”Me olemme liittokansa. Me teemme liiton, että annamme aikamme ja varamme ja kykymme – kaiken, mitä olemme ja mitä omistamme – Jumalan valtakunnan rakentamiseksi maan päällä. Yksinkertaisesti sanoen me teemme liiton, että teemme hyvää. Me olemme liittokansa, ja temppeli on meidän liittojemme keskipiste. Se on liiton alkulähde.”9

Pyhissä kirjoituksissa meitä muistutetaan: ”Ja tämä on meidän liittomme – että me vaellamme kaikkien Herran säädösten mukaan.”10

Suurenmoisia ovat siunaukset, joita saamme, kun pysymme liitoissamme.

Liittojemme pitäminen suo iloa ja varjelusta

Mormonin kirjasta voimme lukea kuningas Benjaminin saarnan. Hän kertoi ihmisille Jeesuksesta Kristuksesta ja siitä, että Hän tulisi maan päälle ja kärsisi kaikenlaisia ahdinkoja. Kuningas Benjamin opetti ihmisille, että Kristus sovittaisi koko ihmiskunnan synnit ja että Hänen nimensä olisi ainoa nimi, jonka kautta ihminen voisi pelastua.11

Kuunneltuaan näitä ihania opetuksia ihmiset nöyrtyivät ja halusivat koko sydämestään vapautua synnistä ja puhdistua. He tekivät parannuksen ja julistivat uskoaan Jeesukseen Kristukseen. He tekivät Jumalan kanssa liiton, että he pitäisivät Hänen käskynsä.12

”Herran Henki tuli heidän päällensä, ja he täyttyivät ilosta saatuaan anteeksiannon synneistään ja saatuaan omantunnonrauhan suuren uskon tähden, joka heillä oli Jeesukseen Kristukseen.”13

Toisena esimerkkinä ilosta, jonka saa pitämällä uskollisesti Jumalan käskyt ja kertomalla Hänen evankeliumistaan muille, on Ammon. Ammon ja hänen veljensä auttoivat merkittävällä tavalla tuhansia ihmisiä tulemaan Kristuksen luo. Tässä on muutamia sanoja, joita Ammon käytti kuvatessaan tunteitaan, kun hyvin monet ihmiset menivät kasteelle ja tekivät liiton Jumalan kanssa:

”Kuinka suuri syy meillä onkaan riemuita.”14

”Minun iloni on täysi, niin, sydämeni on ääriään myöten täynnä iloa, ja minä riemuitsen Jumalastani.”15

”En voi sanoa pienintäkään osaa siitä, mitä tunnen.”16

”Maailman alusta asti [ei] koskaan ole ollut ihmisiä, joilla olisi ollut niin suuri syy riemuita kuin meillä.”17

Pyhien liittojen solmiminen ja pitäminen suo meille mahdollisuuden pitää Pyhä Henki kanssamme. Tämä on se Henki, ”joka täyttää sielusi ilolla”18.

Toinen maailmansota aiheutti paljon kärsimystä monille kautta maailman. Saksassa asuvat pyhät kestivät monia koettelemuksia. Eräs uskollinen Apuyhdistyksen johtaja Stuttgartissa Saksassa oli sisar Maria Speidel. Puhuessaan heidän koettelemuksistaan hän sanoi: ”Luottamuksemme Herraan ja todistuksemme Hänen kirkostaan ovat olleet voimamme tukipilari. – – Iloiten laulamme Siionin lauluja ja turvaamme Herraan. Hän kääntää kaiken parhain päin.”19

Edelleen, kun jäsenet pitivät liittonsa, he tunsivat iloa jopa suunnattomien haasteiden edessä.

Sarah Rich oli vanhurskas nainen, joka asui Nauvoossa ja joka kutsuttiin palvelemaan temppelissä ennen kuin pyhät karkotettiin kaupungista. Näin hän kertoo temppeliliittojen siunauksista: ”Monia olivat ne siunaukset, joita olimme saaneet Herran huoneessa, mikä soi meille iloa ja lohtua kaikkien murheidemme keskellä ja antoi meille uskoa Jumalaan, koska tiesimme, että Hän opastaisi meitä ja tukisi meitä edessämme olevalla tuntemattomalla matkalla.”20

Aikaisemmin pyhät olivat saaneet Kirtlandin temppelin rakennetuksi, ja monet olivat osallistuneet vihkimistilaisuuteen. Vihkimisen jälkeen Herra hyväksyi temppelin. Herra käski heitä riemuitsemaan suuresti niiden siunausten tähden, jotka vuodatetaan Hänen kansansa päälle.21

Kun eri puolille maailmaa on rakennettu yhä lisää pyhiä temppeleitä, olen nähnyt niitä siunauksia, joita tulee jäsenten elämään. Vuonna 2008 sain omin silmin nähdä ilon erään ukrainalaisen avioparin kasvoilla, kun he kertoivat menneensä Freibergiin Saksaan saamaan temppelitoimituksensa. Matka temppeliin tarkoitti näille omistautuneille jäsenille 27 tunnin linja-automatkaa kumpaankin suuntaan, eivätkä he pystyneet käymään temppelissä usein. He olivat haltioissaan siitä, että Kiovan temppeli Ukrainassa valmistuisi pian ja he pystyisivät käymään temppelissä paljon useammin. Nykyään Kiovan temppeli on avoinna, ja tuhannet nauttivat siunauksista siellä.

Kun luin isoäitini henkilöhistoriaa, sain tietää, kuinka suuresti hän iloitsi liitoistaan. Hän rakasti temppelissä käymistä ja toimitusten suorittamista niiden tuhansien puolesta, jotka olivat kuolleet. Se oli hänen elämäntehtävänsä. Hän palveli temppelityöntekijänä Mantin temppelissä Utahissa yli 20 vuotta. Hän kirjoitti kokeneensa monia ihmeenomaisia parantumisia, jotta pystyi kasvattamaan lapsensa ja palvelemaan muita tekemällä temppelissä heidän työnsä. Me Rymerin mummon lastenlapset olemme tienneet hänestä nimenomaan sen, että hän oli vanhurskas nainen, joka piti liittonsa ja halusi meidän tekevän samoin. Kun ihmiset meidän kuoltuamme käyvät läpi omaisuuttamme, löytävätkö he todisteita siitä, että me olemme pitäneet liittomme?

Rakas profeettamme, presidentti Thomas S. Monson, sanoi meille viime yleiskonferenssissamme: ”Kun te ja minä menemme Jumalan pyhiin huoneisiin, kun muistamme siellä solmimamme liitot, kykenemme kestämään paremmin jokaisen koettelemuksen ja voittamaan jokaisen kiusauksen. Tässä pyhitetyssä pyhäkössä me löydämme rauhaa, me uudistumme ja vahvistumme.”22

Jälleen kerran: ”Ylennä sydämesi ja riemuitse ja pysy liitoissa, jotka olet tehnyt.”23 Liittojen pitäminen on todellista iloa ja onnea. Se on lohtua ja rauhaa. Se on varjelusta maailman pahuudelta. Liittojemme pitäminen auttaa meitä koettelemusten hetkinä.

Todistan, että kun me uskomme Kristukseen ja pysymme liitoissamme, me saamme kokea sitä iloa, josta puhutaan pyhissä kirjoituksissa ja jonka meidän myöhempien aikojen profeettamme ovat luvanneet.

Rakkaat sisaret, rakastan teitä ja toivon, että saatte kokea tätä suurenmoista iloa omassa elämässänne. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

  1. OL 25:13.

  2. Patriarkallinen siunaus, jonka antoi Walter E. Hanks 25. lokakuuta 1912 Lymanissa Waynen piirikunnassa Utahissa Yhdysvalloissa.

  3. Bible Dictionary, hakusana ”Covenant”.

  4. Ks. myös Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 2003, hakusana ”cleave”.

  5. Ks. Moosia 18:8–9; ks. myös Thomas S. Monson, ”Mitä minä olen tehnyt jonkun hyväksi tänään?”, Liahona, marraskuu 2009, s. 85–87.

  6. Ks. OL 124:40.

  7. Tyttäriä minun valtakunnassani – Apuyhdistyksen historiaa ja työtä, 2011, s. 131–132.

  8. Tyttäriä minun valtakunnassani, s. 31.

  9. Valmistaudun astumaan pyhään temppeliin, 2003, s. 35.

  10. OL 136:4.

  11. Ks. Moosia 3:5–18.

  12. Ks. Moosia 4:2; 5:5.

  13. Moosia 4:3.

  14. Alma 26:1.

  15. Alma 26:11.

  16. Alma 26:16.

  17. Alma 26:35.

  18. OL 11:13.

  19. Lainattuna julkaisussa Tyttäriä minun valtakunnassani, s. 81, 82.

  20. Lainattuna julkaisussa Tyttäriä minun valtakunnassani, s. 32.

  21. Ks. OL 110:9–10.

  22. ”Pyhä temppeli – johtotähti maailmalle”, Liahona, toukokuu 2011, s. 93.

  23. OL 25:13.