2010–2019
”Döttrar i mitt rike”: Hjälpföreningens historia och verksamhet
Oktober 2010


”Döttrar i mitt rike”: Hjälpföreningens historia och verksamhet

När vi studerar Hjälpföreningens historia får vi ökad insikt i och uttryck för vilka vi är som vår Frälsares Jesu Kristi lärjungar och efterföljare.

Det här mötet är en gåva till alla vår himmelske Faders döttrar som vill lära känna hans sinne och vilja och förstå sina ansvar i hans plan. Jag har träffat många av er under det gångna året, och mitt hjärta har berörts när jag sett in i era ögon, kramat er, skrattat med er, gråtit med er och lyssnat till er sorg, er glädje och era segrar. Var och en av er är obeskrivligt dyrbar och väl känd av vår himmelske Fader. Som Guds döttrar förbereder ni er för evig utkorelse och var och en av er har en kvinnas identitet, natur och ansvar. Hur väl familjer, samhällen, denna kyrka och den underbara frälsningsplanen ska lyckas beror på er trofasthet. Kära systrar, om ni visste hur mycket vi älskar och ber för er!

Vi är alla mitt uppe i vår egen jordiska upplevelse. Två systrar som jag träffade nyligen visar hur vi kan leva trofast. En syster bor i centrala Brasilien. Hennes fina röda tegelhus, som ligger i en trädgård med röd jordmån och omges av en röd stenmur, är en fristad och tillflyktsort undan världen utanför. Hennes klarögda barn kan primärsångerna och på väggarna i hemmet hänger bilder av Frälsaren, tempel och Guds profeter som klippts ut ur Liahona. Hon och hennes make gjorde personliga uppoffringar för att kunna beseglas i templet så att deras barn skulle födas inom förbundet. Hon berättade för mig att hon ständigt ber att Herren ska ge henne den kraft och inspiration hon behöver för att uppfostra sina barn i evangeliets ljus, sanning och kraft.

En annan syster bor ensam i en liten lägenhet på 80:e våningen i ett hus i Hongkong. Hon har en del fysiska svårigheter men är glad över att kunna klara sig själv. Hon är den enda i sin släkt som är medlem i kyrkan. På en liten hylla ligger hennes skrifter, Hjälpföreningens studiematerial och andra kyrkböcker. Hon har skapat en andlig fristad i sitt hem och hon är ett ljus för alla i sin gren.

Varningar

Vi vet att många systrar lever under betungande eller farliga omständigheter. En del är ständigt hungriga, en del måste dagligen repa mod för att kunna fortsätta i tro trots missräkningar och andras svek. Eftersom vi lever i de sista dagarna här på jorden ser vi tecken överallt på stora svårigheter. Myter och missuppfattningar finns i överflöd rörande kvinnans betydelse, uppgift och ställning i vår kyrka. Utbredda myter gör gällande att vi är mindre betydelsefulla än männen, att vi vanligtvis är älskvärda men okunniga, och att vad vi än gör blir vi aldrig tillräckligt bra för att accepteras av vår himmelske Fader. Som aposteln Petrus sade finns det ”falska lärare som smyger in förödande läror. De skall till och med förneka den Herre som har friköpt dem.”1

Mormons bok beskriver det som pågår:

”Ty se, på den dagen skall [Satan] rasa i människobarnens hjärtan och hetsa dem till vrede mot det som är gott.

Och andra kommer han att lugna och invagga i köttslig ro så att de säger: Allt är väl i Sion, ja, Sion blomstrar, allt är väl. Och på så sätt bedrar djävulen deras själar och leder dem varsamt ned till helvetet.

Och se, andra för han bort med smicker och säger dem att det inte finns något helvete. Och han säger till dem: Jag är ingen djävul, för det finns ingen — och så viskar han i deras öron till dess han har bundit dem med sina hemska bojor.”2

I en omgivning där acceptansen av krav på oförtjänta rättigheter, ursäkter, likgiltighet och lockelser ökar löper de av Guds döttrar som inte vakar, ber och hämtar inspiration en allt större risk att bli vad skrifterna beskriver som ”svaga kvinnor”3 som dyrkar ”främmande gudar.”4 Som en följd av svårigheter i livet och världens populära, falska läror tror tyvärr många systrar mer på myterna än på sanningen. En kursförändring bort från Guds plan har skett eftersom man funnit att många systrar inte gör grundläggande ting som att be och läsa skrifterna. Herren själv har sagt att ”detta är en varningens dag och inte en dag för många ord.”5

Hjälpföreningen organiserades för att utgöra ett skydd och en fristad

För att kunna vaka över, undervisa och inspirera sina döttrar i dessa farliga tider gav Gud profeten Joseph Smith myndighet att organisera kyrkans kvinnor. Denna gudomligt fastställda och prästadömsledda organisation kallas Hjälpföreningen.

Syftet med Hjälpföreningen är att förbereda Guds döttrar för det eviga livets välsignelser, samtidigt som de växer i tro och personlig rättfärdighet, stärker familjerna och hemmen samt söker upp och hjälper andra som är i nöd.

Hjälpföreningen klarlägger vårt uppdrag och samlar oss som Guds döttrar till att försvara hans plan. I vår tid med identitetskriser, förvirring och oreda är det meningen att Hjälpföreningen ska utgöra en kompass och vägledare och undervisa trofasta kvinnor om sanningen. Dagens rättfärdiga kvinnor vänder sig till uppenbarelsens rika källa för att få kraft att stå emot förvirring, kämpa mot ondska och andligt fördärv samt höja sig över egna missöden genom att öka sin tro, stärka sin familj och hjälpa andra.

Hjälpföreningens historia och verksamhet

Vårt presidentskap har bett, fastat, begrundat och rådgjort med profeter, siare och uppenbarare för att få veta vad Gud vill att vi ska göra för att hjälpa hans döttrar att stå starka när de ställs inför ”det elände som skulle drabba jordens invånare.”6 Som svar har vi fått veta att systrarna i kyrkan bör känna till och lära av Hjälpföreningens historia. Insikt i Hjälpföreningens historia stärker trofasta kvinnors grundläggande identitet och värde.

Därför håller kyrkan på att ta fram en historik om Hjälpföreningen som ges ut nästa år. I väntan på den får Hjälpföreningens historia större uppmärksamhet på till exempel besökslärarnas sida i Liahona. Förberedelserna för historiken har varit en inspirerande och uppenbarande upplevelse.

Genom att granska Hjälpföreningens historia har vi lärt oss att Herrens syn på och avsikt med Hjälpföreningen inte handlade om att den skulle vara ett sömnigt söndagsmöte. Han hade något mycket, mycket större i tankarna än en kvinnoklubb eller speciella intressegrupper för nöjes skull.

Hans avsikt var att Hjälpföreningen skulle hjälpa till att bygga upp hans folk och bereda dem för templets välsignelser. Han upprättade denna organisation för att rikta in sina döttrar på sitt verk och be dem hjälpa till att bygga upp hans rike och stärka hemmen i Sion.

Historien lär oss vilka vi är

Vi studerar vår historia för att lära oss vilka vi är. Det finns en världsomfattande hunger bland goda kvinnor efter att förstå sin identitet, sitt värde och sin betydelse. När vi studerar och tillämpar Hjälpföreningens historia får vi ökad insikt i och uttryck för vilka vi är som vår Frälsares Jesu Kristi lärjungar och efterföljare. Vår trofasthet och vårt tjänande är tecken på vår omvändelse och beslutsamhet att minnas och följa honom. I juli 1830, i början av återställelsen av Herrens kyrka, utvalde han sin första kvinnliga ledare i den här tidsutdelningen och sade i en uppenbarelse till henne: ”Jag talar till dig, Emma Smith, min dotter, ty sannerligen säger jag dig: Alla de som tar emot mitt evangelium är söner och döttrar i mitt rike.”7

Hjälpföreningens historia lär oss att vår himmelske Fader känner sina döttrar. Han älskar dem, han har gett dem konkreta ansvar och han har talat till och väglett dem i deras jordiska livsuppgifter. Dessutom lyfter och stadfäster Hjälpföreningens historia kvinnans ställning och visar hur de samarbetar med trofasta prästadömsledare.

Historien lär oss vad vi bör göra

Vi studerar vår historia för att lära oss vad vi bör göra. Genom vår historia lär vi oss hur vi kan bereda oss för det eviga livets välsignelser. Hjälpföreningen har som organisation alltid haft ansvaret att organisera systrarnas krafter i Sions församlingar och grenar. Genom Hjälpföreningens möten, besökslärares tjänande och deras gemensamma hjälpverksamhet blir Guds döttrar undervisade, vakade över och inspirerade i sina ansvar i Herrens verk och rike. Hjälpföreningspresidenter i församlingar och grenar avskiljs för att leda det arbetet.

Under det här mötet för ett år sedan tillkännagavs riktlinjer för Hjälpföreningens möten. Vi kan med glädje rapportera att i de flesta församlingar och grenar världen över har Hjälpföreningens presidentskap och systrar tagit till sig riktlinjerna och förstår varför de gavs. Det har varit härligt att se hur Hjälpföreningens historiska syfte och arbete har fått ny livskraft. Vi har också sett en ökning av Hjälpföreningens värdighet, identitet och betydelse när alla systrarnas möten nu helt enkelt kallas för vad de är — hjälpföreningsmöten. Vi ser en ökning av tro och personlig rättfärdighet, hur familjer och hem stärks och att än mer hjälp erbjuds av Hjälpföreningens systrar genom att Hjälpföreningens möten nyttjas på rätt sätt. Alla riktlinjer för Hjälpföreningens möten, besöksverksamheten och annat arbete Hjälpföreningen utför har sin grund i Hjälpföreningens historia och har godkänts av första presidentskapet.

Frälsningens verk har alltid varit ett av Hjälpföreningens ansvar. Ända sedan kyrkan återupprättades har systrarna varit där först, sist och alltid för att bemöta händelser som uppstår i vardagslivet. Systrar i Hjälpföreningen går för att tjäna i Primär, Unga kvinnor, Söndagsskolan och i annat arbete, och de är exempel på ljus och dygd för det uppväxande släktet. Det egna tjänandet bygger upp varje enskild syster och miljoner trofasta kvinnors förenade tjänande har stort inflytande på Herrens verk på grund av deras tro. Historien visar att sedan återställelsens början har systrar stått i främsta ledet i fråga om att sprida evangeliet, och de fortsätter med detta genom att gå på mission, förbereda unga män och kvinnor att gå på mission och inbjuda sina vänner, grannar och släktingar att få del av evangeliets välsignelser. Av historien lär vi också att profeten Joseph Smith använde sig av Hjälpföreningens möten för att undervisa systrarna om att förbereda sig för templet. I dag fortsätter släktforskning och tempeltjänst att vara två av Hjälpföreningens huvudsakliga plikter.

Vår insikt i vårt historiska syfte hjälper kvinnor att prioritera rätt så att vi inte ”ger ut pengar på det som inte har något värde, inte heller lägger ned arbete på sådant som inte kan tillfredsställa.”8 Hjälpföreningen har alltid haft ansvaret att följa aposteln Paulus uppmaning — att lära de unga kvinnorna att uppträda nyktert, leva anständigt och rent och förmana dem som är gifta att älska man och barn och stärka sina hem.9 Hjälpföreningens historia lär oss att ta hand om de viktiga ting som kommer att frälsa och helga oss och det som är nödvändigt för att göra oss personligt oberoende och användbara i Herrens rike.

Ett ständigt tema genom hela vår historia är att systrar som använder den Helige Andens kraft verkar med Herrens inspiration i sina liv och får uppenbarelse om sina ansvar.

Historien förenar trofasta kvinnor

Vi studerar vår historia för att det förenar trofasta kvinnor. Hjälpföreningen historia är en andlig berättelse om starka, trofasta och betydelsefulla kvinnor. Som en del av Herrens återställda kyrka finns nu Hjälpföreningen i nästan 170 nationer. Över hela världen kan idag vuxna kvinnor i Herrens kyrka tilldelas viktiga och betydelsefulla ansvar.

Unga flickor och unga kvinnor i kyrkan lär sig att sätta upp mål genom programmen Tro på Gud och Personlig tillväxt och det riktar in dem på templet och framtida ansvar. I Hjälpföreningen fortsätter de att utvecklas mot templets välsignelser och evigt liv genom att öka sin tro och personliga rättfärdighet, stärka sina familjer och hem, samt söka upp och hjälpa dem som är i nöd. Trofasta systrar lär sig göra detta med mycket få applåder eller erkännande för det arbete de utför. Det sker för att Hjälpföreningen blomstrar genom att följa det Herren Jesus Kristus lärde oss när han sade att när vi ger en gåva i det fördolda kommer vår himmelske Fader, som ser i det fördolda, att belöna oss.10

Genom Hjälpföreningens historia och verksamhet förenas vi med ett storslaget världsomfattande systraskap med både unga och gamla, rika och fattiga, utbildade och obildade, ensamstående och gifta, starka och orubbliga Guds döttrar.

Kunskap om historien kan hjälpa oss att förändras

Vi studerar vår historia för att det hjälper oss att förändras. Historiens värde ligger i slutändan inte så mycket i datum, tider eller platser. Dess värde ligger i att den lär oss principerna, syftena och mönstren vi behöver följa. Den hjälper oss förstå vilka vi är och vad vi bör göra, och den förenar oss i arbetet att stärka Sions hem och bygga upp Guds rike på jorden. När Hjälpföreningen fungerar på ett inspirerat sätt kan den ersätta rädsla, tvivel och själviskhet med tro, hopp och kärlek. I vårt arbete att föra Herrens verk framåt kommer Hjälpföreningens historia att även i fortsättningen skrivas av trofasta systrar runt om i världen. Herren stärker Hjälpföreningen i det levande nuet och bereder en strålande framtid för sina döttrar.

Jag vittnar om att vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus verkligen lever. Genom profeten Joseph Smith återställdes till jorden evangeliet, det goda budskapet om vår identitet och vårt syfte. I Jesu Kristi namn, amen.