2010–2019
Var ett föredöme för de troende
Oktober 2010


Var ett föredöme för de troende

Jag inbjuder er att ”vara ett föredöme för de troende i … trohet och renhet”.

För inte så länge sedan föddes lilla Ruby in i vår familj. När jag såg hennes söta ansikte förundrades jag över vetskapen att hon innan hon kom till jorden levde i vår himmelske Faders närhet. Hon hade tackat ja till hans stora lycksalighetsplan och valt att följa honom och Jesus Kristus, vår Frälsare.1 Tack vare sitt beslut fick hon komma till jorden för att uppleva dödligheten och gå vidare mot evigt liv. Med sin ande förenad med kroppen har Ruby inträtt i en tid av lärande där hon kan visa var hon står, välja att följa Kristus och förbereda sig för att bli värdig det eviga livet.

Ruby kom till den här jorden ren, men som en del av planen kommer hon att möta prövningar och frestelser och hon kommer att begå misstag. Men tack vare vår Frälsares försoning kan Ruby bli förlåten, få fullkomlig glädje och bli ren igen — redo att leva för evigt i vår himmelske Faders närhet.

Några timmar efter hennes födelse fick jag förmånen att hålla detta dyrbara barn i mina armar. Jag sade till hennes mor: ”Å, vi måste lära Ruby att vara en dygdig kvinna, ren och ovärderlig som hennes namn antyder.”2

Hennes mor svarade: ”Jag ska börja idag.”

Vad kan Rubys mor göra för att ”börja idag”? Hur kan vi som föräldrar, far- och morföräldrar och ledare leda och behålla våra barn — våra ungdomar — på vägen till evigt liv? Vi måste ”vara ett föredöme för de troende.”3

Profeten Brigham Young sade: ”Vi bör aldrig tillåta oss att göra något som vi inte vill se våra barn göra. Vi bör vara ett sådant exempel som vi vill att de ska följa.”4Vi kan var och en börja idag genom att vara detta goda föredöme.

Idag vill jag inbjuda er att ”vara ett föredöme för de troende i … trohet och renhet”,5 — två principer som frälsningen kräver.

Var ett föredöme för de troende i trohet. Styrk aktivt er egen tro och ert vittnesbörd om Jesus Kristus och förbered er på så sätt att vittna genom ord och handling för era barn.

Låt mig berätta för er om en underbar mor vars liv var ett exempel på tro. När profeten Joseph Smith var mycket ung iakttog han och lärde sig om tro på Gud av sin mamma, Lucy Mack Smith. Lucy sökte svar genom att utforska skrifterna6 och även Joseph tog till vana att vända sig till Bibeln för vägledning liksom hans mor hade gjort.7

Lucy löste också problem i familjen genom att i enskildhet söka Herrens hjälp i bön. En dag när hon upplevde oenighet i sin familj i fråga om religion, berättade Lucy att hon ”drog sig undan till en lund med vackra vilda körsbärsträd i närheten och bad till Herren.”8

Lucy bad också med stor tro när hon stod inför allvarliga problem med hälsan, som när Joseph nästan förlorade sitt ben i osteomyelit och när Josephs syster Sophronia var nära att dö i tyfus. Lucy skrev följande om Sophronias sjukdom: ”Jag såg på mitt barn … Min make och jag höll varandras händer och föll på knä vid sidan av sängen och utgöt vår sorg och vädjan i Guds öron.”9 Sophronia överlevde. Jag är säker på att Lucys barn ofta bevittnade hennes böner i tro och hur hon fick svar på dessa böner.

Lucy bad i tro om vägledning och även Joseph drog sig undan till en lund där han bad i tro och sökte svar från Herren liksom hans mor hade gjort.

Liksom Lucy måste vi visa våra barn och ungdomar hur de kan stärka sin tro och sitt vittnesbörd om Jesus Kristus genom att vi stärker vårt eget genom att studera skrifterna och genom bön, både enskilt och med dem.

Till skillnad från Lucy är vi idag välsignade med att ha mer än Bibeln. Vi har nutida skrifter och våra nutida profeters ord som ”tryggt leder oss”10på vägen mot evigt liv. I Mormons bok lär vi oss om dem på stigen som ”ständigt [höll] fast vid ledstången av järn”,11 vilken liknas vid ”Guds ord.”12 Dagens värld är fylld av frestelser och det kan vara en utmaning att hålla fast då Satan på sitt förslagna sätt försöker dra oss bort från Guds vägar. Om vi håller en hand på ledstången och en hand i världen riskerar vi att våra barn och ungdomar går vilse på stigen. Om vårt exempel är förvirrande så förlorar vi, med Jakobs ord ”[våra] barns förtroende på grund av [vårt] dåliga föredöme.”13

Föräldrar, far- och morföräldrar och ledare, ert budskap måste vara tydligt. Tydlighet kan endast komma av att ni har båda händerna på ledstången och lever efter de sanningar som återfinns i skrifterna samt nutida profeters ord. Ni kanske inte fostrar en profet som Lucy gjorde, men säkert är att ni fostrar morgondagens ledare och era handlingar är precis lika påtagligt kopplade till deras tro.

Vidare: var ett föredöme för de troende i renhet. Det enda sättet för oss att bli rena är genom vår Frälsares försoning. För var och en av oss börjar processen att bli ren med tro, omvändelse och vårt första förbund — dopet.

För att hjälpa våra barn leva upp till sina dopförbund gav äldste Robert D. Hales oss rådet: ”Vi lär dem att så fort de stiger upp ur vattnet så stiger de ut ur världen och in i Guds rike. Genom förbund samtycker de till att lyda hans befallningar.”14

”Förbund förpliktigar oss att hedra våra löften till Gud. För att hålla våra förbund måste vi upphöra med aktiviteter eller intressen som förhindrar oss från att hedra dessa förbund.”15

Vägledning för de unga är ett fantastiskt verktyg för att hjälpa ungdomar förstå detta heliga åtagande att sluta förbund och renhetens välsignelser som kommer av att hålla förbund. Den innehåller nutida profeters ord — den ledstång av järn som tryggt leder dem på den raka och smala stigen och vänder dem bort från de Satans fällor som kan hindra deras framsteg. I häftet finner du också många av de välsignelser som kommer av att lyda och söka efter det som är ”dygdigt [och] älskligt.”16

Föräldrar, skaffa ett eget exemplar av häftet och läs det ofta. Lev själva efter normerna. Ha eftertänksamma evangeliesamtal med ungdomar som hjälper dem att utveckla en egen önskan att leva efter och upptäcka normernas betydelse och avsikt.

Normerna som återfinns i avsnitten ”Underhållning och media” och ”Klädsel och utseende” kan innebära en stor utmaning eftersom de skiljer sig mer och mer från världens normer.

Vi måste vara föredömen i det som är dygdigt och älskligt genom våra egna mediaval. Vi måste se till att de media som vi inbjuder till våra hem inte fördunklar vår mottaglighet för Anden, skadar relationer till familj eller vänner, eller uppenbarar personliga prioriteringar som inte harmonierar med evangeliets principer. Genom vårt föredöme kan vi hjälpa våra barn förstå att långa perioder av internet, sociala media, mobiltelefoner, video-spel eller tevetittande hindrar oss från produktiv aktivitet och värdefullt umgänge med andra.

Vi är också ett föredöme i det som är dygdigt och älskligt genom vår klädsel och vårt utseende. Som förbundsfolk har vi ansvar att ta hand om, skydda och klä vår kropp på lämpligt sätt. Vi måste hjälpa våra barn och ungdomar att förstå att vi respekterar kroppen som ett tempel och en gåva från Gud.17 Vi är ett föredöme genom att vägra att köpa eller ha på oss oanständiga kläder som är för åtsittande, för tunna eller på annat sätt avslöjande.

De som håller sina förbund strävar efter att vara lydiga ”alltid … och överallt”18 på grund av sin kärlek till Gud och hans utlovade välsignelser. En kväll när jag var ute och gick med min man passerade vi en pågående bröllopsmottagning som hölls utomhus. Vi kände inte de här människorna, men ändå fanns där en omedelbar känsla av dygd. Deras musikval och klädsel var förtjusande. Den strålande brudens klänning var odiskutabelt anständig, liksom brudföljets klänningar. Familjen hade valt att inte blanda ihop världens sätt med heligheten denna dag.

Nu vill jag säga ett ord till de underbara ungdomarna i vår kyrka. Tack för det rättfärdiga föredöme ni är för era vänner, lärare, ledare och familjer. Jag förstår att många av er är den enda medlemmen i kyrkan i er familj. Ni kanske till och med går till kyrkan ensamma. Jag berömmer er för er hängivenhet och ert rättfärdiga föredöme. Var tålmodiga och fortsätt att leva rättfärdigt. Det finns många som kan hjälpa er. President Thomas S. Monson sade att ”även en exemplarisk familj … behöver allt stöd de kan få av goda män [och kvinnor] som verkligen bryr sig om dem.”19

Se er om i er församling eller stav efter ledare och vänner som är föredömen för de troende och lär av dem.

När jag var ung fann jag föredömen för de troende. Förutom mina föräldrar var en av dem min faster Carma. Jag kommer tydligt ihåg när hon talade på stavens standardkväll när jag var 16. Hon undervisade om vikten av att vara kysk och värdig ett tempeläktenskap. Jag blev djupt rörd av hennes vittnesbörd. Jag hade iakttagit hennes dygdiga liv sedan jag var en mycket liten flicka och jag visste att det stämde överens med hennes undervisning. Jag ville följa hennes exempel.

Unga män och unga kvinnor, ni kan börja idag att vara ett föredöme för de troende i trohet och renhet. Styrk er tro och era vittnesbörd dagligen genom skriftstudier och bön. Håll era dopförbund. De håller er rena och värdiga den Helige Andens vägledning. Ni kan börja idag att vara det föredöme som andra kan följa.

Man vet aldrig — ni kanske blir det föredöme som min lilla Ruby kommer att behöva en dag. Än så länge har Ruby fått en underbar start på sin väg mot evigt liv. Hennes föräldrar skapar rättfärdiga mönster i hennes hem, varje dag förnyar de sin föresats att vara föredömen för de troende. Förhoppningsvis kommer Ruby med sin handlingsfrihet att välja att följa efter.

Jag är tacksam för lycksalighetsplanen och jag vittnar om att det bara är genom den som Ruby — och vi alla — kan bli rena igen och leva för evigt i vår himmelske Faders närhet. Må vi alla börja idag. I Jesu Kristi namn, amen.

  1. Se Abraham 3:22–26.

  2. Se Ords 31:10; se också King James Version, Proverbs 31:10.

  3. 1 Tim 4:12.

  4. Kyrkans presidenters lärdomar: Brigham Young (1997), s. 173.

  5. 1 Tim 4:12.

  6. Se Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith by His Mother, red. av Scot Facer Proctor och Maurine Jensen Proctor (1996), s. 50.

  7. Se Joseph Smith — Historien 1:11–12.

  8. Smith, History of Joseph Smith, s. 58.

  9. Smith, History of Joseph Smith, s. 69.

  10. ”The Iron Rod”, Hymns, nr. 274.

  11. 1 Nephi 8:30.

  12. 1 Nephi 11:25.

  13. Jakobs bok 2:35.

  14. Robert D. Hales, Return: Four Phases of Our Mortal Journey Home (2010), s. 60.

  15. Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2004), s. 63.

  16. 13:e trosartikeln.

  17. Se 1 Kor 3:16.

  18. Mosiah 18:9.

  19. Thomas S. Monson, ”Exempel på rättfärdighet”, Liahona, maj 2008, s. 66.