2022
Kraften vi kaller nåde
Juli 2022


“Kraften vi kaller nåde”, Til styrke for ungdom, juli 2022.

Hjelp i livets utfordringer

Kraften vi kaller nåde

Guds nåde kan hjelpe oss, uansett hvilke utfordringer vi står overfor.

Bilde
ung kvinne

Foto: Getty Images

Jeg deltok i begravelsen til et tidligere medlem av menigheten som døde ved selvmord etter en lang kamp med depresjon. Jeg var sønderknust i sorgen over tapet av henne sammen med hennes venner og familie.

Depresjon og andre psykiske helseproblemer kan være kompliserte og vanskelige for dem som har dem og for alle som er glad i dem. Evangeliets gode nyhet er at Kristus gir håp og hjelp gjennom sin nådens gave.

En studie som omfattet 600 unge voksne ved Brigham Young University, viste at de som forsto Jesu Kristi nåde, hadde lavere nivåer av depresjon, angst, perfeksjonisme og skam.1 Hva forsto disse unge menneskene om nåde som gjorde så stor forskjell i deres liv?

Gud har uendelig kjærlighet til oss

I studiet var det noen som trodde at Gud og Jesus Kristus bare ville elske og hjelpe dem hvis de allerede var fullkomne. Disse menneskene strevde mye mer enn andre som forsto at Gud og Jesus Kristus har uendelig kjærlighet til dem og alltid er der for dem.

På engelsk har ordet grace [nåde] mange betydninger. Det kan bety eleganse, vennlighet eller høflighet. På hebraisk betyr ordet velvilje eller velvilje gitt med medfølelse. Kanskje dette forklarer hvorfor kristne gjennom århundrene har brukt ordet nåde til å beskrive Guds velvilje og kjærlighet.

Gud ønsker å hjelpe oss

Siste dagers hellige forstår at nåde er mer enn bare et trekk ved Gud. Nåde beskriver også hvordan han engasjerer seg i oss når vi arbeider med flid for å bli ham lik (se Moroni 10:32). President Dieter F. Uchtdorf, som da var annenrådgiver i Det første presidentskap, forklarte at nåde er den “guddommelige hjelp og tildeling av styrke som hjelper oss å vokse fra de mangelfulle og begrensede personene vi er nå, til opphøyede personer.”2

I studien som ble nevnt tidligere, hadde unge personer som så på Gud og Kristus som rede, villige og i stand til å hjelpe dem, færre psykiske helseproblemer enn dem som følte at de var alene.

Gud møter oss der vi er.

Altfor mange føler at Guds hjelp er utenfor deres rekkevidde fordi de på en eller annen måte ikke har fortjent den ennå. Sannheten er at nåde er en gave. Du trenger ikke å gjøre deg fortjent til en gave. Du trenger ganske enkelt å velge å motta den.

I studiet var det færre psykiske helseproblemer blant dem som forsto at Gud hjelper oss uansett hvor vi er og uansett hva vi har gjort. Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum har undervist: “Vi trenger ikke å oppnå noe minimumsnivå av kapasitet eller godhet før Gud vil hjelpe – guddommelig bistand kan bli oss til del hver time av hver dag, uansett hvor vi er på lydighetens vei.”3

I min venns begravelse var jeg takknemlig for de sterke vitnesbyrdene som ble båret om det håp og den helbredelse som er tilgjengelig for alle gjennom Jesu Kristi forsoning. Kristus er virkelig løsningen på ethvert problem og kilden til sann glede.

Noter

  1. Se Daniel K. Judd, W. Justin Dyer og Justin B. Top, “Grace, Legalism, and Mental Health: Examining Direct and Mediating Relationships”, Psychology of Religion and Spirituality, årg. 12, nr. 1, feb. 2020, 26–35; se også Daniel K. Judd og W. Justin Dyer, “Grace, Legalism, and Mental Health among the Latter-day Saints”, BYU Studies, årg. 59, nr. 1 (2020), 5–23.

  2. Dieter F. Uchtdorf, “Nådens gave”, generalkonferansen i april 2015 (Ensign eller Liahona, mai 2015, 107).

  3. D. Todd Christofferson, “Fri for evig til å handle på egenhånd,” generalkonferansen i oktober 2014 (Ensign eller Liahona, nov 2014, 19).