Andakter 2022
Val för evigheten


Val för evigheten

Världsomfattande andakt för unga vuxna med president Nelson

Söndagen den 15 maj 2022

Mina kära bröder och systrar, syster Nelson och jag har sett fram emot den här kvällen i flera månader. Min fru Wendy är en kvinna med stor tro och visdom. Jag vill berömma hennes undervisning till er.

Bild
President Russell M. Nelson och syster Wendy W. Nelson

Det är underbart att få träffa er på årsdagen av aronska prästadömets återställelse. Som ni vet knäböjde profeten Joseph Smith och Oliver Cowdery den 15 maj 1829 på en avskild plats i skogarna nära Joseph och Emmas hem i Harmony i Pennsylvania. Syster Nelson och jag har varit vid den lunden med sockerlönnar.

Bild
Johannes Döparen förlänar aronska prästadömet till Joseph Smith och Oliver Cowdery

Den här lunden blev helig när Johannes Döparen förlänade aronska prästadömet till Joseph Smith och Oliver Cowdery.

Bild
Petrus, Jakob och Johannes förlänar melkisedekska prästadömet till Joseph Smith och Oliver Cowdery

Senare återställde Petrus, Jakob och Johannes melkisedekska prästadömet i samma område.

I september 2015 invigde jag platsen för prästadömets återställelse. Av alla tidigare uppgifter jag hade fått fram tills dess, var det den mest betydelsefulla för mig. Den platsen är till åminnelse av återställelsen av prästadömets myndighet och nycklar till människan på jorden. Dessa och andra nycklar behövdes för att leda Jesu Kristi återställda kyrka och göra det möjligt för oss att utföra och ta emot nödvändiga förrättningar, inklusive att besegla familjer tillsammans för evigt. Den invigningsdagen var ett enastående tillfälle i mitt liv!

Det här är en enastående tid i ditt liv. Någon liknande kommer inte igen. Du fastställer prioriteringar och mönster som kommer att påverka inte bara ditt jordiska liv på ett dramatiskt sätt utan även ditt eviga liv.

Låt oss tala om livet. Jag har haft en del erfarenhet av det. Jag växte upp under en stor depression. Jag var tonåring under andra världskriget. Jag har varit nära döden flera gånger. Jag har rest till sex kontinenter många gånger och har ännu inte mött ett folk eller en kultur som jag inte tyckt varit inspirerande.

Jag har också upplevt sorg. Jag har sett två dyrbara döttrar långsamt och smärtsamt dö i cancer. Och jag har begravt en fantastisk fru, Dantzel, mor till våra tio barn. Eftersom jag förstår att det inte är gott för mannen att vara ensam1, valde jag att gifta mig igen. Jag gifte mig med ännu en otrolig kvinna, kära Wendy.

Jag har sett vänner och familjemedlemmar fatta hjältemodiga beslut och leva exemplariska liv. Och jag har sett andra fatta katastrofala beslut som har hindrat dem från att nå sin potential.

Kort sagt har jag levt länge och vid det här laget har jag slutat köpa gröna bananer! Och jag har även slutat lägga tid på saker som inte är betydelsefulla. Men du är betydelsefull för mig! Och din framtid betyder mycket för mig! Jag är så hedrad att så många av er har kommit hit i kväll. Och jag tackar musikerna som har gett oss en så fin start.

I kväll vill jag tala med dig om din framtid. Syster Nelson och jag närvarade nyligen vid installationen av en universitetsrektor. Under den utomordentliga tilldragelsen tänkte jag på de oräkneliga lärare runtom i världen som hänger sig åt att undervisa män och kvinnor i din ålder. Utbildning är mycket viktig. Jag anser det vara ett religiöst ansvar. Guds härlighet är intelligens.2

Det är dock en stor skillnad mellan världens lärares ansvar och mitt ansvar som seniorapostel på jorden. Deras jobb är att utbilda och förbereda dig för din jordiska upplevelse – med andra ord hur du får framgång i ditt jordiska arbete. Mitt ansvar är att utbilda och förbereda dig även för din odödliga upplevelse – hur du, med andra ord, uppnår evigt liv.

Undervisningen på de bästa skolorna har begränsningar, eftersom världslig utbildning vanligtvis ignorerar tre stora sanningar som det sällan talas om.

  1. För det första: Vi kommer alla att dö.3

  2. För det andra: Tack vare Jesus Kristus kommer var och en av oss att uppstå och bli odödlig.4

  3. Och för det tredje: Vi står alla inför domens dag.5

Dessa tre absoluta sanningar bör utgöra grunden för er andliga utbildning.

Tack vare återställelsen av Jesu Kristi evangelium i dess fullhet vet vi mycket om våra möjligheter efter jordelivet. Vi vet att vår Faders hus har många rum.6 Vi vet att Gud älskar sina barn så mycket att, som president Dallin H. Oaks har sagt, ”alla Guds barn” – med mycket få undantag – ”hamnar i ett härlighetsrike”.7 Föreställ dig det! Vår Fader skapade härlighetsriken – telestiala, terrestriala och celestiala – för att kunna ge sina barn en fantastisk plats.

Mitt syfte i kväll är att se till att dina ögon är vidöppna för sanningen att det här livet verkligen är tiden då du beslutar dig för vilket slags liv du vill leva för evigt. Nu är det din tid att ”bereda [dig] att möta Gud”8.

Jordelivet är knappt en nanosekund jämfört med evigheten. Men mina kära bröder och systrar, vilken avgörande nanosekund det är! Under det här livet får vi välja vilka lagar vi är villiga att lyda – det celestiala rikets, eller det terrestriala eller det telestiala5 – och därför, vilket härlighetsrike vi kommer att leva i för evigt.

Varje rättfärdigt beslut som du fattar här kommer att ge otrolig utdelning nu. Men rättfärdiga beslut i jordelivet kommer att ge ofattbar utdelning i evigheten. Om du väljer att sluta förbund med Gud och är trofast mot dessa förbund har du löftet om ”härlighet på [ditt huvud] i evigheters evighet”10.

Dessa sanningar bör framkalla din ultimata känsla av FOMO – eller rädsla för att missa något. Du har förmågan att nå det celestiala riket. Det ultimata FOMO:t skulle vara att gå miste om det celestiala riket, att nöja sig med ett lägre härlighetsrike eftersom du valde att endast leva efter ett lägre härlighetsrikes lagar här på jorden.

Motståndaren vill naturligtvis inte att du ska tänka ens på morgondagen, än mindre på evigt liv. Men var inte oinsatt eller naiv när det gäller jordelivets möjligheter och utmaningar. I den andan behöver du förstå tre grundläggande sanningar som hjälper dig förbereda din framtida kurs:

  1. För det första: Känn till sanningen om vem du är.

  2. För det andra: Känn till sanningen om vad din himmelske Fader och hans son har erbjudit dig.

  3. För det tredje: Känn till sanningen som rör din omvändelse.

Jag ska tala om var och en av dessa tre punkter.

För det första: Känn till sanningen om vem du är. Jag tror att om Herren talade direkt till dig i kväll så skulle han först se till att du förstår din sanna identitet.11 Mina kära vänner, ni är bokstavligen Guds andebarn. Ni har sjungit denna sanning sedan ni lärde er orden till ”Jag är Guds lilla barn”.12 Men är denna eviga sanning inpräntad i era hjärtan? Har denna sanning räddat er när ni ställts inför frestelser?13

Jag är rädd att ni har hört denna sanning så ofta att den låter mer som en slogan än gudomlig sanning. Och ändå påverkar sättet ni tänker om vilka ni verkligen är nästan varje beslut ni någonsin fattar.

När jag gifte mig med Wendy 2006 stod jag inför många överraskningar – de flesta helt underbara. En av dessa överraskningar var hur många av hennes klädesplagg som hade en logotyp – universitet hon hade tagit examen på, platser hon hade besökt och så vidare. Varje gång hon bar ett av dessa plagg retade jag henne och sa: ”Vem gör du reklam för i dag?” Hon inbjöd mig att delta i det roliga!

Bild
President Russell M. Nelson och syster Wendy W. Nelson

Etiketter kan vara roliga och markera ditt stöd för mängder av positiva saker. Många etiketter ändras för dig med tidens gång. Och inte alla etiketter har samma värde. Men om någon etikett ersätter dina allra viktigaste kännetecken kan det skada din ande.

Om jag till exempel skulle rangordna vikten av de kännetecken som kan tillämpas på mig skulle jag säga: Först av allt är jag ett Guds barn – en Guds son – sedan en förbundets son, därefter en Jesu Kristi lärjunge och en hängiven medlem i hans återställda kyrka.

Därefter kommer mina hederstitlar som make och far, sedan en Herren Jesu Kristi apostel.

Alla andra etiketter som har tillämpats på mig – såsom läkare, kirurg, forskare, professor, löjtnant, kapten, fil.dr, amerikan och så vidare – skulle hamna längre ner på listan.

Låt oss nu vända frågan till dig. Vem är du?

Du är först och främst ett Guds barn.

För det andra är du som medlem i kyrkan ett förbundets barn. Och för det tredje är du en Jesu Kristi lärjunge.

I kväll ber jag att du inte ska ersätta dessa tre ytterst viktiga och oföränderliga kännetecken med några andra, för det kan förhindra din utveckling eller placera dig inom en stereotyp som potentiellt kan motverka ditt eviga framåtskridande.

Om du exempelvis främst ser dig själv som amerikan kan de som inte är amerikaner tänka: ”Jag vet allt om dig” och tillskriva dig felaktiga uppfattningar.

Om du identifierar dig själv utifrån din politiska tillhörighet blir du omedelbart kategoriserad med att ha vissa uppfattningar – men jag känner inte någon som tror allt som ingår i deras nuvarande politiska partiprogram.

Vi kan fortsätta att lista de begränsningar som olika stämplar vi ger oss själva eller andra medför.

Vissa kanske stämplar mig som en ”gammal man”. Men jag är mycket yngre än Adam var – och Noa.14 Åldersdiskriminering, rasism, nationalism, könsdiskriminering och många andra ”ismer” är begränsande världen över.

Det är så tragiskt när någon tror på stämpeln som någon annan har gett dem. Föreställ dig smärtan hos ett barn som får höra: ”Du är dum.” Kännetecken och stämplar är kraftfulla!

Motståndaren gläder sig åt stämplar, för de delar upp oss och begränsar vårt sätt att tänka om oss själva och varandra. Det är så sorgligt när vi ger större heder åt stämplar än vi ger åt varandra.

Stämplar kan leda till fördömande och fientlighet. Alla övergrepp eller fördomar mot varandra på grund av nationalitet, ras, sexuell läggning, kön, utbildningsgrad, kultur eller andra betydande kännetecken är stötande för vår Skapare! Sådana felaktiga handlingar får oss att leva under vår ställning som hans söner och döttrar i förbundet!

Det finns såklart många stämplar som kan vara väldigt viktiga för dig. Missförstå mig inte. Jag säger inte att andra beteckningar och kännetecken inte har betydelse. Jag säger endast att inga kännetecken bör rubba, ersätta, eller få högre prioritet än dessa tre bestående beteckningar: ”barn till Gud”, ”förbundets barn”, och ”Jesu Kristi lärjunge”.

Alla kännetecken som inte är förenliga med dessa tre grundläggande beteckningar kommer i slutändan att svika dig. Andra stämplar kommer att svika dig med tiden, för de har inte makten att leda dig till evigt liv i Guds celestiala rike.

Världsliga kännetecken kommer aldrig att ge dig förståelse för vem du till slut kan bli. De kommer aldrig att bekräfta ditt gudomliga DNA eller din obegränsade, gudomliga potential.

Eftersom det finns en mästerlig frälsningsplan som författats av vår himmelske Fader, är det inte rimligt att du även har en gudomlig bestämmelse?15

Var så säker: Din potential är gudomlig. När du söker flitigt kommer Gud att ge dig glimtar av vem du kan bli.

Så vem är du? Du är först och främst ett Guds barn, ett förbundets barn och en Jesu Kristi lärjunge. När du tar till dig dessa sanningar kommer vår himmelske Fader att hjälpa dig uppnå ditt slutgiltiga mål att leva för evigt i hans heliga närhet.

För det andra: Känn till sanningen om vad Gud Fadern och hans Son, Jesus Kristus, har erbjudit dig.

De har kort sagt erbjudit dig allt!

Vår himmelske Faders plan för sina barn låter oss leva där och som han lever och i slutändan bli mer och mer som han. Hans plan gör bokstavligen hela evighetens rikaste välsignelser tillgängliga för oss, inklusive vår potential att bli ”Kristi medarvingar”16.

Gud vet allt och ser allt. I hela evigheten finns det ingen annan som någonsin kommer att känna dig eller bry sig mer om dig än han gör. Ingen kommer någonsin att vara närmare dig än han är. Du kan ge uttryck för allt du känner till honom och lita på att han sänder den Helige Anden och änglar som tar hand om dig. Han visade sin fullkomliga kärlek när han sände sin enfödde Son att dö för dig – att vara din Frälsare och din Återlösare!

Genom sin försoning övervann Herren Jesus Kristus världen.17 Därför är han ”mäktig att … rena [dig] från all orättfärdighet”18. Han befriar dig från de mest plågsamma omständigheter på sitt eget sätt och i sin egen tid.19 När du kommer till honom i tro vägleder, bevarar och beskyddar han dig. Han helar ditt brustna hjärta och tröstar dig i din sorg.20 Han kommer att ge dig tillgång till sin kraft. Och han kommer att göra det omöjliga i ditt liv möjligt.

Jesus Kristus är den enda bestående källan av hopp, frid och glädje för dig. Satan kan aldrig kopiera något av detta. Och Satan kommer aldrig att hjälpa dig.

Å andra sidan är Guds verk och härlighet att åstadkomma ”odödlighet och evigt liv för människan”21. Gud kommer att göra allt han kan, utom att kränka din handlingsfrihet, för att hjälpa dig så att du inte går miste om hela evighetens största välsignelser.

Gud har en särskild kärlek för varje person som sluter förbund med honom i dopets vatten.22 Och den gudomliga kärleken fördjupas när ytterligare förbund ingås och hålls i trofasthet. Och i slutet av jordelivet är återföreningen av varje förbundets barn med vår himmelske Fader dyrbar.23

Han bryr sig också djupt om att alla hans barn får möjligheten att höra det återställda evangeliet glada budskap. Vår himmelske Fader har sänt sina barn till jorden under mer än sex tusen år. De flesta av dessa människor har ännu inte tagit emot de förrättningar som kan kvalificera dem för evigt liv. Det är därför tempel är så betydelsefulla. Det är därför Israels insamling på båda sidorna av slöjan är den viktigaste uppgiften på jorden i dag. Ni, mina kära kollegor i detta heliga verk, har en viktig roll i denna insamling, och jag tackar er för det.

Detta för oss nu till min tredje punkt.

Känn till sanningen som rör din omvändelse. Sanningen är att du måste ta ansvar för din egen omvändelse. Ingen annan kan göra det åt dig.

Får jag nu be dig begrunda några frågor? Vill du känna frid gällande de frågor som i nuläget plågar dig? Vill du lära känna Jesus Kristus bättre? Vill du lära dig hur hans gudomliga kraft kan läka dina sår och svagheter? Vill du uppleva hur den ljuva, lindrande kraften i Jesu Kristi försoning verkar i ditt liv?

Att försöka besvara dessa frågor kräver ansträngning – stor ansträngning. Jag vädjar till dig att ta ansvar för ditt vittnesbörd. Kämpa för det. Ta hand om det. Vårda det. Ge det näring så att det växer. Ge det sanning. Förorena det inte med icke troende mäns och kvinnors falska filosofier för att sedan undra varför ditt vittnesbörd försvagas.

Hänge dig åt daglig, uppriktig och ödmjuk bön. Ge dig själv näring med forntida och nutida profeters ord. Be Herren lära dig hur du kan höra honom bättre. Spendera mer tid i templet och ägna mer tid åt släktforskning.

När du ger ditt vittnesbörd högsta prioritet bör du vara uppmärksam på att underverk kommer att ske i ditt liv.

Om du har frågor – och det hoppas jag att du har – sök svar med en innerlig önskan att tro. Lär dig allt du kan om evangeliet och se till att använda källor fyllda av sanning som din vägledning. Vi lever i den tidsutdelning där ”inget ska undanhållas”24. Herren kommer därför att besvara alla dina frågor med tiden.

Fördjupa dig under tiden i de rika källorna av uppenbarelser som finns så nära till hands. Jag lovar att när du gör det stärks ditt vittnesbörd, även om några av dina frågor ännu inte har besvarats. Dina uppriktiga frågor, ställda i tro, kommer alltid att leda till större tro och mer kunskap.

Om vänner och familj skulle lämna kyrkan, fortsätt att älska dem. Det är inte upp till dig att fördöma någon annans val och du förtjänar heller inte att kritiseras för att du förblir trofast.

Lyssna nu på mig när jag säger: Bli inte förledd av dem vars tvivel får näring av saker du inte kan se i deras liv. Mest av allt, låt dina skeptiska vänner se hur mycket du älskar Herren och hans evangelium. Överraska deras tvivlande hjärtan med ditt troende hjärta!

När du tar ansvar för ditt vittnesbörd och får det att växa kommer du att bli ett mäktigare redskap i Herrens händer. Du kommer att vara ”inspirerad av en bättre sak”21 – Jesu Kristi sak!

Det händer ingenting på jorden som är viktigare än att samla in Israel åt honom. Låt din himmelske Fader veta att du vill hjälpa till. Be honom sätta dig i arbete för denna härliga sak. Och vänta sedan och förundra dig över vad som händer när du låter Gud råda i ditt liv.

Mina kära unga vänner, jag älskar er. Jag tackar er! Jag tror på er. Som Herrens profet välsignar jag er att veta sanningen om vilka ni är och att värdesätta sanningen om vad er underbara potential verkligen är. Jag välsignar er med att ta ansvar för era egna vittnesbörd. Och jag välsignar er med att ha önskan och kraften att hålla era förbund.

När ni gör det lovar jag att ni kommer att uppleva andlig tillväxt, frihet från rädsla och ett självförtroende ni knappt kan föreställa er nu. Ni kommer att ha kraften att ha ett positivt inflytande som är långt bortom er naturliga förmåga. Och jag lovar att er framtid kommer att vara mer stimulerande än något ni kan tro just nu.

Jag välsignar er så och uttrycker återigen min tacksamhet och kärlek till er i Jesu Kristi heliga namn, amen.