Vuoden 2022 hartaustilaisuudet
Iankaikkisuuden valintoja


Iankaikkisuuden valintoja

Maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille presidentti Nelsonin seurassa

Sunnuntaina 15. toukokuuta 2022

Rakkaat veljeni ja sisareni, sisar Nelson ja minä olemme jo kuukausia odottaneet tätä iltaa. Vaimoni Wendy on nainen, jolla on suuri usko ja viisaus. Suosittelen teille hänen opetuksiaan.

Kuva
Presidentti Russell<nb/>M. Nelson ja sisar Wendy<nb/>W. Nelson

Kuinka suurenmoista onkaan tavata teidät Aaronin pappeuden palautuksen vuosipäivänä. Kuten tiedätte, 15. toukokuuta 1829 profeetta Joseph Smith ja Oliver Cowdery polvistuivat syrjäiseen paikkaan metsässä lähellä Josephin ja Emman kotia Harmonyssa Pennsylvaniassa. Sisar Nelson ja minä olemme käyneet siinä sokerivaahteralehdossa.

Kuva
Johannes Kastaja antaa Aaronin pappeuden Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle

Tästä lehdosta tuli pyhä, kun Johannes Kastaja antoi Aaronin pappeuden Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle.

Kuva
Pietari, Jaakob ja Johannes antavat Melkisedekin pappeuden Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle

Myöhemmin Pietari, Jaakob ja Johannes palauttivat Melkisedekin pappeuden samalla alueella.

Syyskuussa 2015 vihin tuon pappeuden palautuspaikan. Kaikista aiemmin saamistani tehtävistä se oli minulle merkittävin. Tuo paikka juhlistaa pappeuden valtuuden ja avainten palauttamista ihmisille maan päällä. Niitä ja muita avaimia tarvittiin Jeesuksen Kristuksen palautetun kirkon johtamiseen ja siihen, että voisimme suorittaa ja vastaanottaa välttämättömiä toimituksia, mukaan lukien perheiden sinetöiminen yhteen iankaikkisuudeksi. Tuo vihkimispäivä oli ainutlaatuinen hetki elämässäni!

Tämä on ainutlaatuista aikaa teidän elämässänne. Ei tule olemaan toista aivan sen kaltaista. Te päätätte elämänne tärkeysjärjestyksestä ja luotte malleja, jotka vaikuttavat merkittävästi paitsi elämäänne kuolevaisuudessa myös iankaikkiseen elämäänne.

Puhutaanpa elämästä. Siitä minulla on hieman kokemusta. Elin lapsuuteni suuren lamakauden aikana. Olin teini-ikäinen toisen maailmansodan aikana. Minulla on ollut useita kohtaamisia kuoleman kanssa. Olen käynyt useita kertoja kuudella mantereella, enkä ole vielä tavannut sellaista kansaa tai kulttuuria, jota en ole pitänyt innoittavana.

Olen myös kantanut murhetta. Olen nähnyt, kuinka syöpä on hitaasti, kivuliaasti ja kuolettavasti kuluttanut kaksi kallisarvoista tytärtä. Ja olen haudannut suurenmoisen vaimon, Dantzelin – kymmenen lapsemme äidin. Koska tiedän, ettei ihmisen ole hyvä olla yksinään1, päätin solmia uuden avioliiton. Menin naimisiin toisen merkittävän naisen, rakkaan Wendyn, kanssa.

Olen nähnyt ystävien ja perheenjäsenten tekevän sankarillisia valintoja ja elävän esimerkillistä elämää. Ja olen nähnyt muiden tekevän tuhoisia päätöksiä, jotka ovat suistaneet heidän mahdollisuutensa raiteiltaan.

Lyhyesti sanottuna olen elänyt pitkään, ja tässä vaiheessa olen lakannut ostamasta vihreitä banaaneja! Olen myös lakannut käyttämästä aikaa asioihin, joilla ei ole merkitystä. Mutta teillä on merkitystä minulle! Ja teidän tulevaisuudellanne on suurta merkitystä minulle! Minulle on suuri kunnia, että niin monet teistä ovat tulleet tänne tänä iltana. Ja kiitän musiikin esittäjiä, jotka ovat saaneet tämän tilaisuuden käyntiin mahtavalla tavalla.

Tänä iltana haluan puhua teille tulevaisuudestanne. Sisar Nelson ja minä osallistuimme äskettäin erään yliopiston rehtorin virkaanastujaisiin. Tuon erinomaisen tapahtuman aikana ajattelin niitä lukemattomia opettajia kautta maailman, jotka ovat omistautuneita opettamaan teidän ikäisiänne miehiä ja naisia. Koulutus on hyvin tärkeää. Pidän sitä uskonnollisena vastuuna. Jumalan kirkkaus on äly.2

Maallisten opettajien vastuut eroavat kuitenkin suuresti minun vastuistani virkaiältään vanhimpana apostolina maan päällä. Heidän tehtävänään on kouluttaa ja valmistaa teitä kuolevaisuuden kokemukseenne – eli siihen, kuinka menestyä elämäntyössänne. Minun vastuunani on kouluttaa ja valmistaa teitä myös kuolemattomaan kokemukseenne – eli siihen, kuinka saada iankaikkinen elämä.

Korkeakouluasteen parhaiden oppilaitosten antama opetus on rajallista, koska maallinen koulutus jättää yleensä huomiotta kolme tärkeää totuutta, joita harvoin käsitellään:

  1. Ensiksi, jokainen meistä kuolee.3

  2. Toiseksi, Jeesuksen Kristuksen ansiosta jokainen meistä nousee ylös kuolleista ja tulee kuolemattomaksi.4

  3. Ja kolmanneksi, tuomiopäivä on meillä jokaisella edessäpäin.5

Näiden kolmen ehdottoman totuuden tulisi muodostaa hengellisen koulutuksenne perusta.

Koska Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on palautettu täyteydessään, me tiedämme paljon kuolevaisuuden jälkeisistä mahdollisuuksistamme. Me tiedämme, että Isämme kodissa on monta huonetta.6 Tiedämme, että Jumala rakastaa lapsiaan niin paljon, että – kuten presidentti Dallin H. Oaks on opettanut – ”kaikki Jumalan lapset” – vähäisimpiä poikkeuksia lukuun ottamatta – ”päätyvät – – kirkkauden valtakuntaan”.7 Ajatelkaapa sitä! Isämme on luonut kirkkauden valtakuntia – telestisen, terrestrisen ja selestisen – tarjoamaan lapsilleen loistavan paikan.

Tarkoitukseni tänä iltana on varmistaa, että silmänne ovat täysin avoinna sille totuudelle, että tämä elämä on todellakin aikaa, jolloin saatte päättää, millaista elämää te haluatte elää ikuisesti. Nyt on teidän aikanne ”valmistautua kohtaamaan Jumala”8.

Elämänaika kuolevaisuudessa on tuskin nanosekunti verrattuna iankaikkisuuteen. Mutta rakkaat veljeni ja sisareni, kuinka ratkaisevan tärkeä nanosekunti se onkaan! Tämän elämän aikana me saamme valita, mitä lakeja olemme halukkaita noudattamaan – selestisen valtakunnan lakeja vai terrestrisen vai telestisen9 – ja sen myötä missä kirkkauden valtakunnassa tulemme elämään ikuisesti.

Jokainen vanhurskas valinta, jonka teette täällä, tuottaa valtavia osinkoja nykyään. Mutta vanhurskaat valinnat kuolevaisuudessa tuottavat käsittämättömiä osinkoja iankaikkisesti. Jos päätätte solmia liittoja Jumalan kanssa ja olette uskollisia niille liitoille, teille luvataan, että teille ”annetaan lisää kirkkautta [teidän päänne] päälle aina ja ikuisesti”10.

Näiden totuuksien pitäisi herättää teidät tuntemaan FOMOa – eli paitsi jäämisen pelkoa. Teillä on mahdollisuus päästä selestiseen valtakuntaan. Suurimman paitsi jäämisen pelon tulisi kohdistua siihen, ettei pääse selestiseen valtakuntaan vaan tyytyy vähäisempään valtakuntaan, koska täällä maan päällä olette päättäneet elää vain vähäisemmän valtakunnan lakien mukaan.

Vastustaja ei tietenkään halua teidän edes ajattelevan huomista, saati sitten iankaikkista elämää. Mutta älkää olko tietämättömiä tai naiiveja kuolevaisuuden mahdollisuuksien ja haasteiden suhteen. Siinä hengessä teidän pitää ymmärtää kolme perustotuutta, jotka auttavat teitä valmistelemaan tulevan suuntanne:

  1. Ensiksi, tuntekaa totuus siitä, keitä te olette.

  2. Toiseksi, tuntekaa totuus siitä, mitä taivaallinen Isä ja Hänen Poikansa ovat tarjonneet teille.

  3. Ja kolmanneksi, tuntekaa totuus, joka liittyy kääntymykseenne.

Käsittelen kutakin näistä kolmesta kohdasta.

Ensiksi: Tuntekaa totuus siitä, keitä te olette. Uskon, että jos Herra puhuisi teille suoraan tänä iltana, niin ensimmäinen asia, jonka Hän varmistaisi teidän ymmärtävän, on teidän todellinen identiteettinne.11 Rakkaat ystäväni, te olette kirjaimellisesti Jumalan henkilapsia. Olette laulaneet tätä totuutta siitä lähtien kun olette oppineet sanat lauluun ”Oon lapsi Jumalan”12. Mutta onko tuo iankaikkinen totuus painunut sydämeenne? Onko tämä totuus pelastanut teidät kohdatessanne kiusauksen?13

Pelkään, että olette ehkä kuulleet tämän totuuden niin usein, että se kuulostaa enemmänkin iskulauseelta kuin jumalalliselta totuudelta. Kuitenkin se, mitä ajattelette siitä, keitä todella olette, vaikuttaa lähes kaikkiin päätöksiin, joita tulette koskaan tekemään.

Vuonna 2006, kun solmin avioliiton Wendyn kanssa, minua odotti useita yllätyksiä – useimmat niistä varsin suurenmoisia. Yksi niistä yllätyksistä oli se, kuinka monissa hänen vaatteistaan oli logo – niiden yliopistojen, joista hän oli valmistunut, niiden paikkojen, joissa hän oli matkustanut, ja niin edelleen. Aina kun hän käytti jotakin niistä vaatteista, kiusasin häntä sanomalla: ”Ketähän sinä mainostat tänään?” Hän kutsui minut mukaan tähän hauskanpitoon!

Kuva
presidentti Russell<nb/>M. Nelson ja sisar Wendy<nb/>W. Nelson

Nimikkeet voivat olla hauskoja ja osoittaa teidän tukevan mitä tahansa myönteistä asiaa. Monet nimikkeet muuttuvat kohdallanne ajan kuluessa. Eivätkä kaikki nimikkeet ole samanarvoisia. Mutta jos jokin nimike korvaa tärkeimmät tunnisteenne, tulokset voivat olla hengellisesti tukahduttavia.

Jos esimerkiksi minun pitäisi asettaa tärkeysjärjestykseen nimitykset, joita minuun voisi soveltaa, sanoisin: Ensiksi, minä olen Jumalan lapsi – Jumalan poika – sitten liittopoika, sitten Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi ja Hänen palautetun kirkkonsa omistautunut jäsen.

Seuraavaksi tulisivat kunniamainintani aviomiehenä ja isänä, sitten Herran Jeesuksen Kristuksen apostolina.

Kaikki muut nimikkeet, jotka ovat soveltuneet minuun – kuten lääkäri, kirurgi, tutkija, professori, luutnantti, kapteeni, filosofian tohtori, amerikkalainen ja niin edelleen – kuuluvat kauemmaksi luettelossa.

Käännetäänpä kysymys nyt teille. Kuka sinä olet?

Ennen kaikkea muuta sinä olet Jumalan lapsi.

Toiseksi, kirkon jäsenenä sinä olet liiton lapsi. Kolmanneksi, sinä olet Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi.

Tänä iltana pyydän hartaasti, ettette korvaa näitä kolmea tärkeintä ja muuttumatonta tunnistetta millään muulla, koska niin tekeminen voisi vaikeuttaa edistymisestänne tai lokeroida teidät johonkin stereotyyppiin, joka voi mahdollisesti tehdä tyhjäksi iankaikkisen edistymisenne.

Esimerkiksi jos identifioitte itsenne pääasiassa amerikkalaisena, ne, jotka eivät ole amerikkalaisia, saattavat ajatella: ”Tiedän teistä kaiken mahdollisen”, ja liittävät teihin virheellisiä käsityksiä.

Jos identifioitte itsenne poliittisen suuntautumisenne perusteella, teidät luokitellaan välittömästi tiettyihin käsityksiin – vaikkakaan en tunne ketään, joka uskoo kaikkeen siihen, mitä hänen suosimansa poliittinen puolue tällä hetkellä edustaa.

Voisimme jatkaa ja käydä läpi kaikkien niiden eri nimikkeiden rajoituksia, joita laitamme itsellemme tai joita muut ihmiset laittavat meille.

Jotkut saattavat pitää minua ”vanhana miehenä”. Mutta olen paljon nuorempi kuin Aadam – ja myös Nooa.14 Ikärasismi, rasismi, nationalismi, seksismi ja monet muut ”ismit” ovat yleismaailmallisesti rajoittavia.

Kuinka murheellista onkaan, kun joku uskoo toisen henkilön hänelle antamaan nimikkeeseen. Kuvitelkaa lapsen murhetta, kun hänelle sanotaan: ”Sinä olet tyhmä.” Nimikkeet ja leimat ovat voimakkaita!

Vastustaja riemuitsee nimikkeistä, koska ne jakavat meitä ja rajoittavat sitä, mitä ajattelemme itsestämme ja toisistamme. Kuinka surullista onkaan, kun kunnioitamme nimikkeitä enemmän kuin kunnioitamme toisiamme.

Nimikkeet voivat johtaa tuomitsemiseen ja vihamielisyyteen. Kaikenlainen väkivalta tai ennakkoluulot toista ihmistä kohtaan kansallisuuden, etnisen taustan, seksuaalisen suuntautumisen, sukupuolen, koulutustason, kulttuurin tai muiden merkittävien tunnisteiden vuoksi loukkaavat Luojaamme! Sellainen kaltoin kohteleminen saa meidät elämään Hänen liittopojan tai -tyttären asemamme alapuolella!

On tietenkin erilaisia nimikkeitä, jotka saattavat olla teille hyvin tärkeitä. Älkää ymmärtäkö minua väärin. En sano, etteivät muut nimitykset ja tunnisteet olisi merkittäviä. Sanon yksinkertaisesti, ettei mikään tunniste saa syrjäyttää tai korvata tai asettua etusijalle, kun kyse on näistä kolmesta pysyvästä nimityksestä: ”Jumalan lapsi”, ”liiton lapsi” ja ”Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi”.

Mikä tahansa tunniste, joka ei sovi yhteen näiden kolmen perusnimityksen kanssa, tuottaa teille lopulta pettymyksen. Muut nimikkeet tuottavat teille aikanaan pettymyksen, koska niillä ei ole voimaa johtaa teitä kohti iankaikkista elämää Jumalan selestisessä valtakunnassa.

Maailmalliset tunnisteet eivät koskaan anna teille näkemystä siitä, mitä teistä voi lopulta tulla. Ne eivät koskaan vahvista jumalallista DNA:tanne tai rajattomia, jumalallisia mahdollisuuksianne.

Koska taivaallinen Isä on laatinut suuren pelastussuunnitelman, eikö ole perusteltua ajatella, että teilläkin on jumalallinen päämäärä?15

Voitte olla varmoja tästä: teidän mahdollisuutenne ovat jumalalliset. Kun etsitte uutterasti, Jumala antaa teille pilkahduksia siitä, mitä teitä voi tulla.

Keitä te siis olette? Ennen kaikkea muuta te olette Jumalan lapsia, liiton lapsia ja Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia. Kun hyväksytte nämä totuudet, taivaallinen Isämme auttaa teitä saavuttamaan perimmäisen tavoitteenne elää iankaikkisesti Hänen luonaan pyhyydessä.

Toiseksi: Tuntekaa totuus siitä, mitä Isä Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus ovat tarjonneet teille.

Lyhyesti sanottuna He ovat tarjonneet teille kaiken!

Taivaallisen Isän suunnitelma lapsiaan varten suo meille mahdollisuuden asua siellä, missä Hän elää, siten kuin Hän elää, ja lopulta tulla yhä enemmän Hänen kaltaisikseen. Hänen suunnitelmansa tuo kirjaimellisesti koko iankaikkisuuden runsaimmat siunaukset ulottuvillemme, mukaan lukien mahdollisuuden, että meistä voi tulla ”perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa”16.

Jumala tietää kaiken ja näkee kaiken. Koko iankaikkisuudessa kukaan ei koskaan tunne teitä paremmin tai välitä teistä enemmän kuin Hän. Kukaan ei tule koskaan olemaan lähempänä teitä kuin Hän. Voitte vuodattaa sydämenne Hänelle ja luottaa siihen, että Hän lähettää Pyhän Hengen ja enkeleitä huolehtimaan teistä. Hän osoitti äärimmäisen rakkautensa, kun Hän lähetti ainoan Poikansa kuolemaan teidän puolestanne – olemaan teidän Vapahtajanne ja teidän Lunastajanne!

Sovituksellaan Herra Jeesus Kristus voitti maailman.17 Sen tähden Hän on ”voimallinen – – puhdistamaan [teidät] kaikesta vääryydestä”18. Hän vapauttaa teidät tuskallisimmista olosuhteistanne omalla tavallaan ja omana aikanaan.19 Kun tulette Hänen luokseen uskossa, Hän opastaa, varjelee ja suojelee teitä. Hän parantaa särkyneen sydämenne ja lohduttaa teitä ahdingossanne.20 Hän antaa teidän päästä osallisiksi Hänen voimastaan. Ja Hän tekee mahdottomasta elämässänne mahdollista.

Jeesus Kristus on teille ainoa kestävä toivon, rauhan ja ilon lähde. Saatana ei voi koskaan jäljitellä mitään näistä. Eikä Saatana koskaan auta teitä.

Toisaalta Jumalan työnä ja kirkkautena on ”ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen”21. Jumala tekee kaiken voitavansa – paitsi rikkoo tahdonvapauttanne – auttaakseen teitä olemaan menettämättä koko iankaikkisuuden suurimpia siunauksia.

Jumala tuntee erityistä rakkautta jokaista ihmistä kohtaan, joka solmii Hänen kanssaan liiton kasteen vesissä.22 Ja tuo jumalallinen rakkaus syvenee, kun solmitaan lisää liittoja ja ne pidetään uskollisesti. Sitten kuolevaisen elämän lopussa jokaisen liiton lapsen jälleennäkeminen taivaallisen Isämme kanssa on kallisarvoinen.23

Hän huolehtii myös syvästi siitä, että kaikilla Hänen lapsillaan on tilaisuus kuulla palautetun evankeliumin ilosanoma. Taivaallinen Isä on lähettänyt lapsiaan maan päälle yli kuuden vuosituhannen ajan. Useimmat näistä ihmisistä eivät ole vielä saaneet toimituksia, jotka tekisivät heistä kelvollisia iankaikkiseen elämään. Siksi temppelit ovat niin merkittäviä. Siksi Israelin kokoaminen verhon kummallakin puolella on tärkeintä työtä maan päällä tänä päivänä. Teillä, rakkailla työtovereillani tässä pyhässä työssä, on keskeinen rooli tässä kokoamisessa, ja kiitän teitä siitä.

Tämä johtaa minut kolmanteen kohtaan.

Tuntekaa totuus, joka liittyy kääntymykseenne. Totuus on, että teidän täytyy ottaa vastuu omasta kääntymyksestänne. Kukaan muu ei voi tehdä sitä teidän puolestanne.

Saanko pyytää teitä pohtimaan muutamia kysymyksiä? Haluatteko tuntea rauhaa huolenaiheista, jotka tällä hetkellä vaivaavat teitä? Haluatteko tuntea Jeesuksen Kristuksen paremmin? Haluatteko oppia, kuinka Hänen jumalallinen voimansa voi parantaa haavanne ja heikkoutenne? Haluatteko kokea Jeesuksen Kristuksen sovituksen suloisen, tyynnyttävän voiman toimivan elämässänne?

Pyrkimys vastata näihin kysymyksiin vaatii työtä – paljon työtä. Pyydän teitä ottamaan vastuun todistuksestanne. Tehkää työtä sen eteen. Ottakaa se omaksenne. Huolehtikaa siitä. Hoivatkaa sitä niin, että se kasvaa. Ravitkaa sitä totuudella. Älkää saastuttako sitä epäuskoisten miesten ja naisten virheellisillä filosofioilla ja sitten ihmetelkö, miksi todistuksenne hiipuu.

Rukoilkaa päivittäin, vilpittömästi ja nöyrästi. Ravitkaa itseänne muinaisten ja nykyajan profeettojen sanoilla. Pyytäkää Herraa opettamaan teille, kuinka voitte kuulla Häntä paremmin. Viettäkää enemmän aikaa temppelissä ja sukututkimustyössä.

Kun asetatte todistuksenne tärkeimmälle sijalle elämässänne, katsokaa, kuinka elämässänne tapahtuu ihmeitä.

Jos teillä on kysymyksiä – ja toivon, että teillä on – etsikää vastauksia haluten hartaasti uskoa. Oppikaa evankeliumista kaikki, mitä voitte, ja huolehtikaa siitä, että käännytte totuudenmukaisten tiedon lähteiden puoleen saadaksenne johdatusta. Me elämme taloudenhoitokautta, jolloin ”mitään ei salata”24. Näin ollen Herra vastaa aikanaan kaikkiin kysymyksiimme.

Uppoutukaa sillä välin runsaaseen ilmoitusten varastoon, joka meillä on käytettävissämme. Lupaan, että niin tekeminen vahvistaa todistustanne, vaikka joihinkin kysymyksiinne ei vielä löytyisikään vastausta. Vilpittömät kysymyksenne, jotka esitetään uskossa, johtavat aina suurempaan uskoon ja suurempaan tietoon.

Jos käy niin, että ystäviä ja perheenjäseniä jää pois kirkosta, rakastakaa heitä edelleen. Teidän tehtävänne ei ole tuomita jonkun toisen valintaa yhtään enempää kuin tekään ansaitsette sitä, että teitä arvostellaan uskollisena pysymisestä.

Kuunnelkaa minua, kun sanon: Älkää joutuko niiden harhaan johtamiksi, joiden epäilykset saattavat kummuta sellaista heidän elämässään, mitä te ette voi nähdä. Ennen kaikkea antakaa epäilevien ystävienne nähdä, kuinka paljon te rakastatte Herraa ja Hänen evankeliumiaan. Yllättäkää heidän epäilevä sydämensä teidän uskovalla sydämellänne!

Kun otatte vastuun todistuksestanne ja kasvatatte sitä, teistä tulee voimallisempi väline Herran käsissä. Teitä innoittaa ”parempi asia”25 – Jeesuksen Kristuksen työ!

Tämän maan päällä ei tapahdu mitään Hänelle tärkeämpää kuin Israelin kokoaminen. Kertokaa taivaalliselle Isällenne, että haluatte auttaa. Pyytäkää Häntä panemaan teidät työhön tämän loistavan asian hyväksi. Ja sitten odottakaa ja ihmetelkää, mitä tapahtuu, kun annatte Jumalan vallita elämässänne.

Rakkaat nuoret ystäväni, rakastan teitä. Kiitän teitä. Uskon teihin. Herran profeettana siunaan teitä niin, että tunnette totuuden siitä, keitä te olette, ja vaalitte totuutta siitä, miten loistavia mahdollisuutenne todella ovat. Siunaan teitä niin, että otatte vastuun omasta todistuksestanne. Ja siunaan teitä niin, että teillä on halu ja voima pitää liittonne.

Kun teette niin, lupaan, että tulette kokemaan hengellistä kasvua, vapautta pelosta sekä luottamusta, jota voitte tuskin kuvitella nyt. Saatte voimaa vaikuttaa myönteisesti paljon yli luontaisten kykyjenne. Ja lupaan, että tulevaisuutenne on riemastuttavampi kuin mikään, mihin voitte tällä hetkellä uskoa.

Näin siunaan teitä ja ilmaisen jälleen kiitollisuuteni ja rakkauteni teitä kohtaan. Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Ks. 1. Moos. 2:18; Moos. 3:18; Abr. 5:14.

  2. Ks. OL 93:36.

  3. Ks. 1. Kor. 15:22.

  4. Ks. Joh. 11:25.

  5. Ks. Morm. 3:20.

  6. Ks. Joh. 14:2; JSR 1. Kor. 15:40 (pyhien kirjoitusten liitteissä); OL 76:89–98; 131:1.

  7. Dallin H. Oaks, ”Jumalallinen rakkaus Isän suunnitelmassa”, Liahona, toukokuu 2022, s. 101.

  8. Alma 12:24; 34:32.

  9. Ks. OL 88:22–24.

  10. Abr. 3:26.

  11. Juuri tätä Herra opetti muinaisen Amerikan ihmisille, kun Hän puhui heille. Kerrottuaan, kuka Hän oli, Hän kertoi kuulijoilleen, keitä he olivat: ”Ja katso, te olette profeettojen lapsia, ja te olette Israelin huonetta, ja te kuulutte – – liittoon” (3. Nefi 20:25, kursivointi lisätty). Näitä täsmällisiä totuuksia julistettiin ihmisille myös Raamatun aikoina (ks. Ap. t. 3:25).

  12. Oon lapsi Jumalan”, MAP-lauluja, 187.

  13. Te nuoret naiset ja nuoret miehet toistatte johtoaiheita, jotka alkavat sanoilla ”Minä olen taivaallisten vanhempien rakas tytär, jolla on jumalallinen luonne ja iankaikkinen päämäärä” ja ”Minä olen Jumalan rakas poika, ja Hänellä on minulle työ tehtäväksi” (Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, 11.1.2, 10.1.2, jeesuksenkristuksenkirkko.org).

  14. Aadam kuoli 930-vuotiaana (ks. 1. Moos. 5:5). Nooa kuoli 950-vuotiaana (ks. 1. Moos. 9:29).

  15. Presidentti Orson Hyde (1805–1878), kahdentoista apostolin koorumin presidentti, sanoi, että ”me ymmärsimme asioita paremmin [kuolevaisuutta edeltävässä maailmassa] kuin ymmärrämme tässä alemmassa maailmassa”. Hän jatkoi esittäen olettamuksia siellä todennäköisesti antamistamme lupauksista: ”Ei ole mahdotonta, että allekirjoitimme sen pykälät omin käsin, ja nämä pykälät voidaan säilyttää ylhäällä arkistoissa, jotta ne esitetään meille, kun nousemme kuolleista ja meidät tuomitaan omien sanojemme mukaisesti, sen mukaan, mitä kirjoihin on kirjoitettu.” (”Remarks”, Deseret News, 21. joulukuuta 1859, s. 322.)

  16. Room. 8:17.

  17. Ks. Joh. 16:33; OL 50:41.

  18. Alma 7:14.

  19. Herra on voimallinen pelastamaan meidät aivan kuten Hän pelasti Nefin Labanin kynsistä (ks. 1. Nefi 4:3)

  20. Ks. Luuk. 4:18; Alma 7:10–12.

  21. Moos. 1:39.

  22. Vanhan testamentin heprean kielessä Jumalan liiton alaista rakkautta tarkoittava sana on hesed.

  23. Ks. Ps. 116:15.

  24. OL 121:28.

  25. Alma 43:45: ”Sillä he eivät taistelleet kuninkuuden eivätkä vallan puolesta, vaan he taistelivat kotiensa ja vapauksiensa, vaimojensa ja lastensa ja kaikkensa puolesta, niin, jumalanpalvelusmenojensa ja kirkkonsa puolesta.”