Jongeren en jongvolwassenen onderwijzen
Kerkleerbeheersing en diepgaand leren


Kerkleerbeheersing en diepgaand leren

Een avond met ouderling Gerrit W. Gong

Toespraak tot medewerkers van de kerkelijke onderwijsinstellingen • 17 februari 2017 • Salt Laketabernakel

Geliefde broeders en zusters, ik vind het geweldig om vanavond bij u te zijn. Voor ik ouderling Gong introduceer, wil ik u graag iets vertellen waar u en uw cursisten hopelijk iets aan zullen hebben.

Ik wil eerst al mijn liefde en dankbaarheid uiten voor al wat u doet. U verricht een groot werk van het koninkrijk Gods en in het leven van uw cursisten. Ik heb u lief en ik bid dat de Heer u en uw gezin rijkelijk zegent.

Ik wil vanavond graag spreken over kerkleerbeheersing. Wat ik zal behandelen is van bijzonder belang voor wie seminarielessen geeft, maar het is eigenlijk op ons allemaal van toepassing.

Kerkleerbeheersing is een seminarieprogramma dat drie doelen heeft: ten eerste onze cursisten leren hoe zij geestelijke kennis kunnen verwerven; ten tweede onze cursisten de leer van de Heiland bijbrengen — dat betekent zowel de ware leer verstandelijk kennen als de ware leer in hun hart begrijpen; en we willen dat die diepgeworteld raakt in hun hart; en ten derde de cursisten leren hoe zij de leer kunnen toepassen, zowel om die zelf te leven als om vragen van hun vrienden te beantwoorden en anderen de waarheid te tonen.

Kerkleerbeheersing is de afgelopen herfst over de hele wereld geïntroduceerd. Ik wil dat u weet en voelt dat het door openbaring van de Heer komt; het is een wonder. Ik heb vaak overpeinsd hoe en wanneer en waarom het tot stand is gekomen. Daardoor zie ik kerkleerbeheersing in de grotere context van kerkelijk onderwijs en het grote werk van de Heer op aarde.

Ik geloof dat onze cursisten door kerkleerbeheersing in kennis en begrip van de leer toenemen. Ook leren ze hoe zij die kennis en dat begrip kunnen toepassen. Maar het is meer dan dat. Het brengt onze cursisten ook de wijze van de Heer bij om eender welke kennis en op eender welk moment diepgaand te leren.

Leren is diepgaand als het onze macht voor drie zaken doet toenemen: (1) om te kennen en begrijpen; (2) om doeltreffende, rechtvaardige actie te ondernemen; (3) en om meer zoals onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, te worden.1

Diepgaand leren moet gebeuren op de wijze van de Heer, door de kracht van de Heilige Geest en door actieve, ijverige studie en onderling onderwijs, begeleid door de genade van Jezus Christus. Dit geldt voor eender welke kennis en eender welk moment.

Dat leren we onze cursisten in kerkleerbeheersing (en, mag ik hopen, in al ons onderwijs). Kerkleerbeheersing is dus een toegangspoort naar levenslang, diepgaand leren.

Ik besluit mijn toespraak met twee aanmoedigingen. De eerste is aan de seminarieleerkrachten. Mijn geliefde broeders en zusters in de hele wereld, ik hoop dat het uw cursisten duidelijk is dat u hen onderwijst hoe ze op de wijze van de Heer kunnen leren. Onderwijs hen dat ze zowel geestelijke als wereldlijke kennis levenslang en diepgaand moeten vergaren. Maak ze duidelijk dat het seminariediploma behalen niet het einde is. We willen dat ze aan het instituut afstuderen en we willen dat ze hun onderwijs na de middelbare school voortzetten. U helpt hen beide dingen te verwezenlijken en een fundering te leggen voor levenslang, diepgaand leren doordat u hun laat zien hoe ze op de wijze van de Heer kunnen leren.

De tweede aanmoediging is voor de instituutsleerkrachten. Mijn geliefde broeders en zusters, leer uw cursisten op de wijze van de Heer te leren. Maak hen alstublieft de waarde en kracht van een instituutsdiploma duidelijk. Een instituutsdiploma halen weerspiegelt de voltooiing van een stelselmatige, uitgebreide studie van het evangelie. Afstuderen aan het instituut zal hun evangeliebegrip verstevigen, hun getuigenis en hun toewijding aan de Heer vergroten, en daardoor zullen zij Jezus Christus beter kennen en meer liefhebben.

Ik weet dat als u op deze aanmoedigingen ingaat, onze Heer en Heiland u en uw cursisten zal zegenen. Ik geef u mijn getuigenis dat onze hemelse Vader leeft en van ons houdt. Zijn Zoon, Jezus Christus, is onze Heiland en Verlosser. Ik weet dat Hij leeft. Ik weet dat in Hem en door Hem we allen levenslang diepgaand kunnen leren, want Hij is de Weg, de Waarheid, en het Leven. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.

Noot

  1. Het patroon van ‘kennen, doen, worden’ wordt wijd en zijd gebruikt als een raamwerk voor de ontwikkeling van leiderschap en bij de bespreking van Gods plan voor de geestelijke ontwikkeling van zijn kinderen. Zie Thomas S. Monson, ‘Leren, doen, zijn’, Liahona, november 2008, 60–62, 67–68; en Dallin H. Oaks, ‘Opdracht tot wording’, Liahona, januari 2001, 32–34. Kijk voor een grondige behandeling van de elementen in dit patroon naar de driedelige serie door David A. Bednar: Increase in Learning (2011), Act in Doctrine (2012), en Power to Become (2014).