Kerstdevotionals
Vier geschenken die Jezus Christus u aanbiedt


Vier geschenken die Jezus Christus u aanbiedt

Geliefde broeders en zusters, wat een dierbare tijd van het jaar is dit toch! We houden van het lied ‘Komt allen tezamen’1 en komen Hem met groot verlangen aanbidden: ja, de baby van Bethlehem – ‘de grote Jehova van het Oude Testament [en] de Messias van het Nieuwe Testament.’2

Laten we vanavond stilstaan bij de zegeningen die tot ons komen als we ons richten op het leven en de zending, leer en verzoening van de Heer Jezus Christus. Net als koning Benjamin bij de heiligen in zijn tijd, nodig ik u uit om na te denken over de gezegende en gelukkige toestand van hen die de geboden van God onderhouden. Die zegen is voor ons, hier en nu. Daarnaast hebben we de belofte van ‘nimmer eindigend geluk’.3 Eenvoudig gezegd: ware volgelingen van Jezus Christus hebben het voorrecht om voor eeuwig onuitsprekelijke vreugde te ervaren.

Ik moest hier laatst aan denken toen ik een engel ontmoette die Lydia heette. Deze engel was niet in wit gekleed en ze maakte het ons makkelijk door naar mijn kantoor te komen. Lydia is 12. Ik kreeg te horen dat ze aan een zeldzame, agressieve vorm van hersenkanker lijdt.4 Ze heeft een engelachtig gezicht en komt erg volwassen over. Toen we spraken over haar leven en wat haar te wachten staat, was ze kalm en sereen. Toen ik vroeg of ze vragen gehad, antwoordde ze snel: ‘Hoe is het om in de hemel te zijn?’ Dit leidde tot een gesprek van hart tot hart over het doel van het leven en de zegeningen die onze hemelse Vader en zijn geliefde Zoon aanbieden aan allen die Hen eren en volgen.

Afbeelding
Lydia en president Nelson

Ik ben diep geraakt door het geloof van Lydia en haar familie! Hoewel ze in haar aardse leven voor een gigantische opgave staat, is Lydia één en al geloof. Ze heeft een eeuwig perspectief. Ze weet dat de Heer van haar houdt en voor haar zal zorgen. Haar familie heeft dezelfde rust en kalmte die je alleen door geloof in de Heer krijgt.

Lydia’s wens was om de president van de kerk van de Heer te ontmoeten, maar haar verlangens gaan veel verder dan een eenmalige ervaring in deze sterfelijkheid. Haar diepste verlangen is om eeuwig met haar familie in celestiale sferen te zijn. En ze wil ook altijd bij haar hemelse Vader en Jezus zijn.

Onze verlangens hebben een diepgaande invloed op ieder van ons die verder gaat dan het hier en nu. Sta even stil bij deze uitspraak van Alma: de Heer geeft de mensen ‘naar hun verlangen’.5

In deze tijd dat we meer dan anders op de verlangens van onze dierbaren gericht zijn, is verlangen een belangrijk gegeven. In deze kersttijd nodig ik u uit om bij uw eigen verlangens stil te staan. Wat zijn uw diepste verlangens? Wat wilt u echt in dit leven ervaren en bereiken? Wilt u echt steeds meer op Jezus Christus lijken? Wilt u echt voor eeuwig bij uw hemelse Vader en uw gezin zijn en leven zoals Hij leeft?

Zo ja, dan heeft u de vele geschenken nodig die de Heer u en mij aanbiedt om ons in onze aardse proeftijd te helpen. Laten we eens kijken naar vier geschenken die Jezus Christus aan allen heeft geschonken die bereid zijn om ze te ontvangen.6

In de eerste plaats heeft Hij u en mij een onbeperkt vermogen om lief te hebben gegeven – zelfs degenen die moeilijk lief te hebben zijn en zij die u niet alleen niet liefhebben maar u zelfs beledigen en vervolgen.7

Met de hulp van de Heiland kunnen wij leren liefhebben zoals Hij liefhad. Dat kan een verandering van ons hart vereisen (en zeker een verzachting van ons hart) naarmate we ons door de Heiland laten leren hoe we echt voor elkaar zorgen. Lieve broeders en zusters, als we het geschenk van de liefde van de Heer aanvaarden, kunnen wij werkelijk op zijn wijze bedienen.

Vraag de Heer u te helpen om diegenen lief te hebben die Hij u wil laten liefhebben, ook hen voor wie je niet altijd makkelijk genegenheid voelt. U kunt zelfs God vragen om zijn engelen met u mee te sturen naar waar u op dit moment niet heen wilt.8

Een tweede geschenk dat de Heiland u aanbiedt, is de kracht om te vergeven. Door zijn oneindige verzoening kunt u vergeven wie u hebben gekwetst en mogelijk nooit zullen erkennen dat ze u wreed hebben behandeld.

Als iemand ons oprecht en nederig om vergeving vraagt, is het vaak makkelijk om te vergeven. Maar de Heiland zal u de kracht geven om iedereen te vergeven die u op wat voor manier dan ook verkeerd heeft behandeld. Dan kunnen hun grievende daden niet meer in uw ziel voortwoekeren.

Een derde geschenk van de Heiland is bekering. Dat geschenk wordt niet altijd begrepen. Zoals u weet is het Nieuwe Testament oorspronkelijk in het Grieks geschreven. In passages waarin de Heiland mensen tot bekering roept, is het Griekse woord dat met ‘bekering’ is vertaald metanoeo.9 Dat is een zeer veelzeggend Grieks werkwoord. Het voorvoegsel meta betekent ‘veranderen’. We gebruiken dat voorvoegsel ook in het Engels. Zo betekent het woord metamorfose ‘verandering van vorm of gedaante’. Het achtervoegsel noeo heeft associaties met een Grieks woord dat ‘gedachten’ betekent.10 Het heeft ook associaties met andere Griekse woorden die ‘kennis’,11 ‘geest’12 en ‘adem’ betekenen.13

Gaan we iets van de breedte en diepte voelen van Gods gave als Hij ons het geschenk bekering vergunt? Hij nodigt ons uit om onze gedachten, onze kennis, onze geest, zelfs onze adem te veranderen. Bijvoorbeeld, als we ons bekeren, ademen wij in dankbaarheid aan God, die ons van dag tot dag adem geeft.14 En we willen die adem dan gebruiken om Hem en zijn kinderen te dienen. Bekering is een prachtig geschenk. Het is een proces waar we nooit bang voor hoeven te zijn. We mogen dat geschenk dagelijks met vreugde ontvangen, gebruiken en omarmen, in ons streven meer zoals onze Heiland te worden.

De vader van koning Lamoni ving een glimp op van wat in het verschiet lag voor hen die in Christus geloofden en Hem volgden. Hij zei dat hij al zijn zonden zou weggeven voor het voorrecht de Heer te kennen.15 Ware bekering is geen eenmalige gebeurtenis. Ze is een onophoudelijk voorrecht. Zij is essentieel voor vooruitgang en gemoedsrust, troost en vreugde.

Een vierde geschenk van de Heiland is in feite een belofte: een belofte van eeuwig leven. Dat betekent niet alleen dat je heel, heel, heel lang leeft. Na de dood zal iedereen verder leven, ongeacht het koninkrijk van heerlijkheid dat hij of zij beërft. Iedereen zal opstaan en onsterfelijk zijn. Maar het eeuwige leven is zoveel meer dan een tijdsaanduiding. Het eeuwige leven is de soort en kwaliteit van leven van onze hemelse Vader en zijn geliefde Zoon. Als de Vader ons eeuwig leven aanbiedt, zegt Hij in feite: ‘Als je ervoor kiest mijn Zoon te volgen – als het je verlangen is om echt meer zoals Hij te worden – dan kun je eens leven zoals Wij leven en werelden en koninkrijken presideren zoals Wij.’

Naarmate we deze vier unieke geschenken aanvaarden, gaan ze ons steeds meer vreugde geven. Ze zijn mogelijk omdat Jehova Zich verwaardigde om op aarde als het kindje Jezus geboren te worden. Hij is uit een onsterfelijke Vader en een sterfelijke moeder geboren. Hij is in Bethlehem onder zeer armoedige omstandigheden geboren. Dat was de heilige geboorte, sinds de dagen van Adam door profeten voorzien. Jezus Christus is Gods allesovertreffende geschenk – het geschenk van de Vader aan al zijn kinderen.16 De geboorte die wij elke Kerstmis met vreugde vieren.

Nu we onze gedachten en ons gevoel zo op de Heiland van de wereld richten, wat moeten wij dan doen om deze geschenken te aanvaarden die Jezus Christus ons zo gewillig aanbiedt? Wat is de sleutel tot liefhebben zoals Hij liefheeft, te vergeven zoals Hij vergeeft, ons te bekeren om zoals Hij te worden, en uiteindelijk met Hem en onze hemelse Vader te leven?

De sleutel is om heilige verbonden te sluiten en na te leven. Wij kiezen ervoor om op het verbondspad van de Heer te leven, voorwaarts te gaan en daar te blijven. Dat pad is niet ingewikkeld. Het is de weg naar ware vreugde in dit leven en het eeuwige leven hierna.

Lieve broeders en zusters, mijn diepste verlangens voor alle kinderen van onze hemelse Vader zijn dat ze de kans krijgen om het evangelie van Jezus Christus te horen, acht te slaan op zijn leringen en dat Israël in deze laatste dagen wordt vergaderd zoals beloofd is. Ik verlang dat wij zullen geloven in en openstaan voor de liefde die de Heiland voor ieder van ons heeft. Zijn oneindige en volmaakte liefde bewoog Hem ertoe voor u en mij verzoening te doen. Door dat geschenk – zijn verzoening – kunnen wij al zijn andere geschenken ontvangen.

Eens – in dat millennium waarop wij ons nu voorbereiden – ‘zal alle knie […] zich buigen en alle tong […] belijden’17 dat Jezus de Christus is. En dan zingt niet alleen dit magnifieke Tabernacle Choir at Temple Square ‘Halleluja’.18 Iedereen die ervoor heeft gekozen Jezus Christus te volgen, zingt en roept dan: ‘Halleluja, want de Heere, de almachtige God, is Koning geworden’.19 ‘De koninkrijken van de wereld zijn van onze Heere en van Zijn Christus geworden, en Hij zal Koning zijn in alle eeuwigheid’,20 ‘Koning der koningen en Heere der heren’.21

Ik getuig dat God leeft! Jezus is de Christus – de Messias. Dit is zijn kerk, die Hij leidt door zijn profeten. Nederig smeken wij zijn zegen op ieder van u af, met daarbij het verlangen en de kracht om alle geschenken te aanvaarden die de Heiland u aanbiedt. In de naam van Jezus Christus. Amen.