Julebudskaber
Fire gaver, som Jesus Kristus tilbyder jer


Fire gaver, som Jesus Kristus tilbyder jer

Mine elskede brødre og søstre, hvor er julen en dyrebar tid! Vi elsker linjerne fra »O, kom hver en trofast«1 og kommer ivrigt for at prise ham: Jesus Kristus – Det Gamle Testamentes store Jahve og Det Nye Testamentes Messias«.2

Lad os i aften sammen overveje velsignelserne, der kommer til os, når vi fokuserer på Herren Jesu Kristi liv, mission, lære og forsoning. Jeg opfordrer jer, ligesom kong Benjamin gjorde til de hellige på hans tid, til at »at tænke på den velsignede og lykkelige tilstand for dem, der holder Guds befalinger.« Den velsignelse gælder for os her og nu, men føjet til den er det afsluttende løfte om »aldrig ophørende lykke.«3 Sagt ganske enkelt har Jesu Kristi sande disciple privilegiet at opleve usigelig lykke for evigt.

Jeg blev mindet om dette forleden, da jeg mødte en engel ved navn Lydia. Denne engel var ikke klædt i hvidt, og hun gjorde det let for os at mødes ved at komme til mit kontor. Lydia er 12 år gammel. Jeg fik at vide, at hun lider af en sjælden, men meget aggressiv form for kræft i hjernen.4 Hun har et ansigt som en engel og en sikkerhed, der langt overgår hendes alder. Da vi talte om hendes liv og det, der ligger forude, var hun rolig og fredfuld. Da jeg spurgte, om hun havde nogen spørgsmål, svarede hun hurtigt: »Hvordan er der i himlen?« Dette førte til en åbenhjertig samtale om formålet med livet og de velsignelser, som vor himmelske Fader og hans elskede Søn har tilbudt dem, der ærer og følger dem.

Billede
Lydia og præsident Nelson

Jeg er dybt rørt over Lydias og hendes families tro! På trods af at stå over for en ufattelig udfordring omkring livet på denne jord er Lydia fuld af tro. Hun har et evigt perspektiv. Hun ved, at Herren elsker hende og vil tage sig af hende. Hendes hengivne familie er fuld af den samme fred og fatning, som kun tro på Herren kan bringe.

Lydias ønske var at møde præsidenten for Herrens kirke, men hendes inderste ønsker går langt dybere end nogen engangsoplevelse her i livet på jorden. Hendes største ønske er at være sammen med sin familie i det celestiale rige. Det omfatter hendes ønske om også altid at være hos vor himmelske Fader og Jesus.

Faktisk påvirker vores ønsker os hver især på særlige måder, ikke blot her og nu, men også på den anden side. Overvej betydningen af denne udtalelse fra Alma: »[Herren] giver menneskene efter deres ønske«.5

Ønsker er vigtige i denne tid med at give gaver, hvor vi især er opmærksomme på ønskerne hos dem, vi elsker. På denne årstid opfordrer jeg jer til at overveje jeres egne ønsker. Hvad er jeres største ønsker? Hvad ønsker I virkelig at opleve og opnå i dette liv? Ønsker I virkelig at blive mere og mere som Jesus Kristus? Ønsker I virkelig at bo hos vor himmelske Fader og sammen med jeres familie for evigt og leve, som han lever?

Hvis I gør, vil I ønske at acceptere mange af de gaver, som Herren tilbyder jer til at hjælpe jer og mig i vores jordiske prøvestand. Lad os fokusere på fire af de gaver, som Jesus Kristus gav til alle, som er villige til at modtage dem.6

For det første gav han jer og mig en ubegrænset evne til at elske. Det omfatter evnen til at elske dem, der ikke er lette at elske, og dem, som ikke blot ikke elsker jer, men for tiden forfølger jer.7

Med Frelserens hjælp kan vi lære at elske, som han elskede. Det kræver måske en forandring i hjertet – helt sikkert en blødgøring af vores hjerte – når vi undervises af Frelseren i, hvordan man virkelig tager sig af hinanden. Mine kære brødre og søstre, vi kan virkelig betjene på Herrens måde, når vi accepterer hans kærlighedsgave.

Bed om Herrens hjælp til at elske dem, som han har brug for, at I elsker, herunder dem, som ikke altid har let ved at føle kærlighed. I må måske endda have lyst til at bede Gud om, at hans engle må følges med jer derhen, hvor I for tiden ikke ønsker at gå.8

Den anden gave, som Frelseren tilbyder jer, er evnen til at tilgive. I kan gennem hans uendelige forsoning tilgive dem, der har såret jer, og som måske aldrig accepterer ansvaret for deres grusomhed over for jer.

Det er normalt let at tilgive en, som oprigtigt og ydmygt søger jeres tilgivelse. Men Frelseren vil skænke jer evnen til at tilgive enhver, som på nogen måde har behandlet jer dårligt. Derefter kan deres smertefulde handlinger ikke længere skade jeres sjæl.

En tredje gave fra Frelseren er omvendelse. Denne gave bliver ikke altid forstået særlig godt. Som I ved, blev Det Nye Testamente oprindeligt skrevet på græsk. I passager, hvor Frelseren kalder på folk til at omvende sig, bliver det græske ord metanoeo oversat til at »omvende sig«.9 Det er et meget stærkt græsk udsagnsord. Forstavelsen meta betyder »ændre«. Vi anvender også denne forstavelse på dansk. For eksempel betyder ordet metamorfose en »ændring i form«. Endelsen noeo er beslægtet med et græsk ord, der betyder »sind«.10 Det er også beslægtet med andre græske ord, der betyder »kundskab«,11 »ånd«12 og »åndedræt«.13

Kan vi begynde at se bredden og dybden i det, Herren giver os, når han tilbyder os gaven omvendelse? Han opfordrer os til at ændre vores sind, vores kundskab, vores ånd, ja, selv vores åndedræt. Nær vi fx omvender os, ånder vi af taknemlighed til Gud, som giver os åndedræt fra dag til dag.14 Og vi ønsker at bruge det åndedræt til at tjene ham og hans børn. Omvendelse er en strålende gave. Det er en proces, vi aldrig bør frygte. Det er en gave, vi bør modtage med glæde og bruge – ja, tilmed omfavne – dag efter dag, mens vi søger at blive mere som vor Frelser.

Kong Lamonis far så et glimt af, hvad der ligger forude for dem, som tror på Kristus og følger ham. Han erklærede, at han ville aflægge alle sine synder for privilegiet af at kende Herren.15 Sand omvendelse er ikke en begivenhed. Det er et endeløst privilegium. Det er afgørende for udvikling og at have fred i sindet, tryghed og glæde.

En fjerde gave fra vor Frelser er faktisk et løfte – et løfte om evigtvarende liv. Det betyder ikke blot, at vi skal leve rigtig, rigtig, rigtig længe. Alle vil leve for evigt efter døden, uanset hvilket rige eller herlighed, som de måtte opnå. Alle vil opstå og opleve udødelighed. Men evigt liv er så meget mere end en tidsangivelse. Evigt liv er den form for og livskvalitet, som vor himmelske Fader og hans elskede Søn lever. Når Faderen tilbyder os evigtvarende liv, siger han i virkeligheden: »Hvis I vælger at følge min Søn – hvis jeres ønske virkelig er at blive mere som ham – så kan I med tiden leve, som vi lever, og præsidere over verdener og riger, som vi gør.«

Disse fire enestående gaver vil give os mere og mere glæde, når vi accepterer dem. De blev muliggjort, fordi Jahve nedsteg til jorden som Jesusbarnet. Han blev født af en udødelig Fader og en dødelig mor. Han blev født i Betlehem i de mest beskedne forhold. Hans fødsel var den hellige fødsel forudset af profeter siden Adams dage. Jesus Kristus er Guds altoverskyggende gave – Faderens gave til alle sine børn.16 Den fødsel, som vi med stor glæde fejrer hver eneste jul.

Når vores tanker og følelser er så fokuseret på verdens Frelser, hvad behøver vi da at gøre for at modtage disse gaver, der så villigt bliver tilbudt os af Jesus Kristus? Hvad er nøglen til at elske, som han elsker, tilgive, som han tilgiver, omvende os for at blive mere som ham, og i sidste ende leve sammen med ham og vor himmelske Fader.

Nøglen er at indgå og holde hellige pagter. Vi vælger at leve og udvikle os på Herrens pagtssti og at blive på den. Det er ikke kompliceret. Det er vejen til sand glæde i livet og evigt liv i det næste.

Mine kære brødre og søstre, mine inderligste ønsker er, at alle vor himmelske Faders børn må få mulighed for at høre Jesu Kristi evangelium og følge hans lære, og at Israel må blive samlet som lovet i disse sidste dage. Jeg ønsker, at vi må tro på og modtage den kærlighed, som Frelseren har til os hver især. Hans uendelige og fuldkomne kærlighed bevægede ham til at sone for jer og mig. Den gave – hans forsoning – muliggør, at alle hans andre gaver kan blive vores.

På en kommende dag – i det tusindårsrige, som vi nu forbereder – skal »hvert knæ bøje sig og hver tunge bekende«,17 at Jesus er Kristus. Og det bliver ikke blot dette storslåede Tabernakelkor ved Tempelpladsen, som synger »Halleluja«.18 Hver eneste person, som har valgt at følge Jesus Kristus, vil synge og råbe: »Halleluja! Herren er vor Gud, den Almægtige, har taget magten.«19 »Verdensherredømmet er nu vor Herres og hans salvedes, og han skal være konge i evighedernes evigheder«,20 »Kongernes Konge og Herrernes Herre.«21

Jeg vidner om, at Gud lever! Jesus er Kristus – Messias. Dette er hans kirke, som han leder gennem sine profeter. I ydmyghed nedkalder vi hans velsignelser over jer hver især, herunder ønsket og evnen til at acceptere alle de gaver, som Frelseren tilbyder jer. I Jesu Kristi navn. Amen.