2010–2019
Andliga skatter
Generalkonferensen i oktober 2019


Andliga skatter

Allteftersom ni utövar tro på Herren och hans prästadömes kraft, kommer er förmåga att dra nytta av denna andliga skatt som Herren har gjort tillgänglig att öka.

Tack för den vackra musiken. När vi alla stod upp för att sjunga mellanpsalmen ”Tack, Gud, att profeter du sänder” kom två överväldigande tankar till mitt sinne. Den ena handlar om profeten Joseph Smith, den här tidsutdelningens profet. Min kärlek till och beundran för honom växer för varje dag som går. Den andra tanken kom när jag såg på min hustru, mina döttrar, kvinnliga barnbarn och barnbarns barn. Jag kände att jag skulle vilja göra anspråk på var och en av er som en del av min familj.

För ett antal månader sedan, i slutet av en begåvningssession i templet, sa jag till min hustru Wendy: ”Jag hoppas att systrarna förstår de andliga skatter som finns för dem i templet.” Systrar, mina tankar går ofta till er. Det skedde också för två månader sedan när Wendy och jag besökte Harmony i Pennsylvania.

Bild
Aronska prästadömets återställelse

Det var vår andra resa dit. Båda gångerna har vi blivit djupt berörda när vi gått på den heliga marken där. Det var i närheten av Harmony som Johannes Döparen visade sig för Joseph Smith och återställde aronska prästadömet.

Bild
Melkisedekska prästadömets återställelse

Det var där som apostlarna Petrus, Jakob och Johannes visade sig för att återställa melkisedekska prästadömet.

Det var i Harmony som Emma Hale Smith verkade som sin makes första skrivare när profeten översatte Mormons bok.

Det var också i Harmony som Joseph fick en uppenbarelse som uttryckte Guds vilja för Emma. Herren befallde Emma att förklara skrifterna, att förmana kyrkan, att ta emot den Helige Anden och att ägna sin tid åt att ”lära mycket”. Emma blev också tillsagd att ”lägga åt sidan det som hör världen till och söka det som hör till en bättre värld” och att hålla fast vid sina förbund med Gud. Herren avslutade sina förmaningar med de här genomträngande orden: ”Detta är min röst till alla.”1

Allt som hände i detta område har en djup inverkan på era liv. Prästadömets återställelse, tillsammans med Herrens anvisningar till Emma, kan vägleda och välsigna var och en av er. Vad jag önskar att ni ska förstå att prästadömets återställelse är lika relevant för er som kvinnor som den är för män. Eftersom melkisedekska prästadömet har återställts har både förbundstrogna kvinnor och män tillgång till ”kyrkans alla andliga välsignelser”2 eller, skulle vi kunna säga, till alla de andliga skatter som Herren har för sina barn.

Varje kvinna och varje man som sluter förbund med Gud och håller de förbunden, och som värdigt deltar i prästadömets förrättningar, har direkt tillgång till Guds kraft. De som har tagit emot sin begåvning i Herrens hus får gåvan av Guds prästadömes kraft på grund av sina förbund, tillsammans med en gåva av kunskap om hur man drar nytta av den kraften.

Himlarna är precis lika öppna för kvinnor som har begåvats med prästadömets kraft som för män som bär prästadömet. Jag ber att sanningen ska inskrivas i hjärtat hos er var och en eftersom jag tror att det kommer att förändra era liv. Systrar, ni har rätten att rikligt dra nytta av Frälsarens kraft till att hjälpa era familjer och andra ni älskar.

Nu kanske ni säger till er själva: ”Det låter underbart, men hur gör jag det? Hur drar jag nytta av Frälsarens kraft i mitt liv?”

Ni hittar inte den här processen utförligt förklarad i någon manual. Den Helige Anden blir er personlige lärare i er strävan att förstå vad Herren vill att ni ska veta och göra. Den här processen är varken snabb eller lätt, men den är andligt upplivande. Vad kan vara mer spännande än att arbeta med Anden för att förstå Guds kraft – prästadömets kraft?

Vad jag kan säga är att för att få tillgång till Guds kraft i era liv krävs samma saker som Herren befallde Emma och var och en av er att göra.

Så, jag uppmanar er att under bön studera kapitel 25 i Läran och förbunden och upptäcka vad den Helige Anden undervisar just er om. Er personliga andliga strävan kommer att ge er glädje allteftersom ni förvärvar, förstår och använder den kraft som ni har blivit begåvade med.

En del av denna strävan kräver att ni lägger många av den här världens ting åt sidan. Ibland pratar vi nästan lättvindigt om att vända oss bort från världen och dess stridigheter, påträngande frestelser och falska filosofier. Men att verkligen göra det kräver att ni analyserar era liv noggrant och regelbundet. När ni gör det kommer den Helige Anden att ge er maningar om vad som inte längre är nödvändigt, vad som inte längre är värt er tid och energi.

När ni flyttar bort ert fokus från världsliga distraktioner kommer saker som verkar viktiga för er nu att sjunka i prioritet. Ni kommer att behöva säga nej till en del saker, även om de verkar harmlösa. När ni sätter igång med och fortsätter den här livslånga processen att helga era liv åt Herren, kommer förändringarna i ert perspektiv, era känslor och er andliga styrka att förbluffa er!

Och nu ett litet varningens ord. Det finns de som försöker underminera er förmåga att nedkalla Guds kraft. Det finns somliga som vill att ni ska tvivla på er själva och förminska er enastående andliga kapacitet som rättfärdiga kvinnor.

Helt visst vill motståndaren att ni inte ska förstå det förbund ni slöt i dopet eller den omfattande begåvning av kunskap och kraft som ni har tagit emot eller ska ta emot i templet – Herrens hus. Och Satan vill absolut inte att ni ska förstå att ni, varje gång ni värdigt tjänar och dyrkar Gud i templet, går därifrån beväpnade med Guds kraft och med hans änglar som fått ”befallning om” er.3

Satan och hans tjänare kommer ständigt att skapa motigheter för att hindra er från att förstå de andliga gåvor som ni har blivit och kan bli välsignade med. Tyvärr är en del hinder ett resultat av någon annans olämpliga uppträdande. Det gör mig ont att tänka på att någon av er skulle ha känt sig försummad eller inte blivit trodd av en prästadömsledare eller ha blivit misshandlad eller sviken av en make, far eller förmodad vän. Jag känner djup sorg över att någon av er skulle ha känt sig ignorerad, ringaktad eller missbedömd. Sådana kränkningar har ingen plats i Guds rike.

Men jag blir däremot mycket glad när jag hör om prästadömsledare som ivrigt söker kvinnors deltagande i församlings- och stavsråd. Jag inspireras av varje make som visar att hans viktigaste prästadömsansvar är att ta hand om sin hustru.4 Jag lovordar den man som djupt respekterar sin hustrus förmåga att ta emot uppenbarelse och värdesätter henne som en jämlik partner i deras äktenskap.

När en man förstår storheten och kraften hos en rättfärdig, sökande, tempelbegåvad sista dagars helig kvinna, är det då konstigt att han har lust att ställa sig upp när hon kommer in i rummet?

Från tidernas begynnelse har kvinnor varit välsignade med en unik moralkompass – förmågan att skilja på rätt och fel. Den här gåvan förstärks hos dem som ingår och håller förbund. Och den försvagas hos dem som avsiktligt ignorerar Guds bud.

Jag vill hastigt tillägga att jag inte på något sätt fritar männen från Guds krav även på dem att skilja mellan rätt och fel. Men mina kära systrar, er förmåga att urskilja sanning från villfarelse, att vara moralens väktare i samhället, är avgörande i vår tid. Och det kommer an på er att lära andra att göra likadant. För att tala klarspråk: Om världen förlorar kvinnornas moraliska styrka, kommer den aldrig att återhämta sig.

Vi sista dagars heliga tillhör inte världen. Vi tillhör Israels förbund. Vi är kallade att förbereda ett folk inför Herrens andra ankomst.

Låt mig nu klargöra några fler punkter vad gäller kvinnor och prästadömet. När ni avskiljs till att tjäna i ett ämbete av någon som bär prästadömsnycklar – som till exempel er biskop eller stavspresident – får ni prästadömets myndighet att verka i det ämbetet.

På liknande sätt får ni i det heliga templet myndighet att utföra och officiera vid prästadömsförrättningar varje gång ni är där. Er tempelbegåvning förbereder er för att göra det.

Om du har tagit emot din begåvning men för närvarande inte är gift med en man som bär prästadömet och någon säger till dig: ”Vad synd att du inte har prästadömet i ditt hem”, så behöver du förstå att det uttalandet inte är korrekt. Du kanske inte har en prästadömsbärare i ditt hem, men du har tagit emot och ingått heliga förbund med Gud i hans tempel. Från dessa förbund flödar en begåvning av hans prästadömes kraft över dig. Och kom ihåg att om din make skulle dö, så är det du som presiderar i hemmet.

Som en rättfärdig, tempelbegåvad sista dagars helig kvinna talar och undervisar du med makt och myndighet från Gud. Vare sig du uppmanar eller konverserar, behöver vi din röst till att undervisa om Kristi lära. Vi behöver ditt bidrag i familje-, församlings- och stavsråden. Ditt deltagande är oumbärligt, och aldrig bara för syns skull!

Mina kära systrar, er kraft ökar när ni tjänar andra. Era böner, er fasta, er tid med skrifterna, ert tjänande i templet och i släktforskningen kommer att öppna himlarna för er.

Jag vädjar till er att under bön studera alla sanningar ni kan hitta om prästadömets kraft. Ni kan börja med Läran och förbunden kapitel 84 och 107. De kapitlen leder er till andra skriftställen. Skrifterna och lärdomarna från nutida profeter, siare och uppenbarare är fyllda av dessa sanningar. Allteftersom er kunskap ökar och ni utövar tro på Herren och hans prästadömes kraft, kommer er förmåga att dra nytta av denna andliga skatt som Herren har gjort tillgänglig att växa. Och när ni gör det kommer ni att upptäcka att ni är mer kapabla att skapa eviga familjer som är sammansvetsade, beseglade i Herrens tempel och fyllda av kärlek till vår himmelske Fader och till Jesus Kristus.

Alla våra ansträngningar att betjäna varandra, förkunna evangeliet, fullkomliggöra de heliga och återlösa de döda strålar samman i det heliga templet. Vi har nu 166 tempel i världen, och fler är på gång.

Som ni vet ska Salt Lake-templet, Temple Square och det angränsande området vid kyrkans kontorsbyggnad renoveras i ett projekt som inleds i slutet av det här året. Det här heliga templet måste bevaras och förberedas för att inspirera framtida generationer, precis som det har påverkat oss i den här generationen.

I takt med att kyrkan växer kommer fler tempel att byggas så att fler familjer kan få tillgång till den största av alla välsignelser, nämligen evigt liv.5 Vi ser templet som kyrkans heligaste byggnad. Närhelst planer på att bygga ett nytt tempel tillkännages, blir det en viktig del av vår historia. Som vi har tagit upp här i kväll är ni systrar oumbärliga i arbetet i templet och det är i templet ni kan ta emot era största andliga skatter.

Jag ber er att lyssna uppmärksamt och vördnadsfullt när jag nu ska tillkännage planer på att bygga åtta nya tempel. Om ett tempel tillkännages på en plats som betyder något för er, föreslår jag att ni helt enkelt böjer huvudet i bön med tacksamhet i hjärtat. Vi är glada att tillkännage planer på att bygga tempel på följande platser: Freetown i Sierra Leone; Orem i Utah, USA; Port Moresby i Papua Nya Guinea; Bentonville i Arkansas, USA; Bacolod i Filippinerna; McAllen i Texas, USA; Cobán i Guatemala; och Taylorsville i Utah, USA. Tack, kära systrar. Vi uppskattar innerligt ert mottagande av dessa planer och ert vördnadsfulla gensvar.

Som avslutning vill jag nu lämna en välsignelse över er, att ni må förstå den prästadömets kraft som ni har blivit begåvade med och att ni ökar den kraften genom att utöva er tro på Herren och på hans kraft.

Kära systrar, med djup respekt och tacksamhet uttrycker jag min kärlek till er. Ödmjukt betygar jag att Gud lever! Jesus är Kristus. Det här är hans kyrka. Jag vittnar om detta i Jesu Kristi heliga namn, amen.