2010-2019
Åndelige skatte
Oktoberkonferencen 2019


Åndelige skatte

Når I udøver tro på Herren og hans præstedømmekraft, vil jeres evne til at trække på denne åndelig skat, som Herren har gjort tilgængelig for jer, blive øget.

Tak for den smukke musik. Da vi alle rejste os for at synge mellemsalmen »Hav tak for profeten, du sendte«, fik jeg to overvældende tanker. En var om profeten Joseph Smith, denne uddelings profet. Min kærlighed og beundring for ham vokser hver eneste dag. Den anden tanke kom, da jeg så på min hustru, mine døtre og kvindelige børnebørn og oldebørn. Jeg følte, at jeg gerne ville gøre krav på hver eneste som en del af min familie.

For flere måneder siden ved slutningen af en begavelsessession i templet sagde jeg til min hustru, Wendy: »Jeg håber, at søstrene forstår de åndelige skatte, som de får i templet.« Søstre, jeg tænker ofte på jer, blandt andet for to måneder siden, da Wendy og jeg besøgte Harmony i Pennsylvania.

Billede
Gengivelsen af Det Aronske Præstedømme

Det var vores anden tur dertil. Begge gange har vi været dybt berørt, når vi har gået på den hellige grund. Det var i nærheden af Harmony, at Johannes Døber viste sig for Joseph Smith og gengav Det Aronske Præstedømme.

Billede
Gengivelsen af Det Melkisedekske Præstedømme

Det var der, apostlene Peter, Jakob og Johannes viste sig for at gengive Det Melkisedekske Præstedømme.

Det var i Harmony, at Emma Hale Smith virkede som sin mands første skriver, mens profeten oversatte Mormons Bog.

Det var også i Harmony, at Joseph fik en åbenbaring, der tilkendegav Herrens vilje for Emma. Herren instruerede Emma om at udlægge skrifterne, at formane Kirken, at modtage Helligånden og at bruge sin tid »på at lære meget.« Emma blev også rådet til at »lægge denne verdens ting til side og søge dem, der hører en bedre til«, og holde fast ved sine pagter med Gud. Herren afsluttede sine belæringer med disse overbevisende ord: »Dette er min røst til alle.«1

Alt, der skete i dette område, har stor betydning for jeres liv. Præstedømmets gengivelse sammen med Herrens råd til Emma kan vejlede og velsigne jer alle. Jeg længes sådan efter, at I forstår, at præstedømmets gengivelse er lige så relevant for jer som kvinder, som det er for nogen mand. Fordi Det Melkisedekske Præstedømme er blevet gengivet, har både kvinder og mænd, der holder pagter, adgang til »alle de åndelige velsignelser i kirken«,2 eller vi kan sige, alle de åndelige skatte Herren har til sine børn.

Alle kvinder og alle mænd, der indgår pagter med Gud og holder de pagter, og som værdigt deltager i præstedømmeordinancer, har direkte adgang til Guds kraft. De, der modtager begavelsen i Herrens hus, modtager en gave af Guds præstedømmes kraft i kraft af deres pagt sammen med en gave af kundskab til at vide, hvordan man trækker på den kraft.

Himlene er lige så åbne for kvinder, der er blevet begavet med præstedømmets kraft, som tilflyder fra deres præstedømmepagter, som de er for mænd, der bærer præstedømmet. Jeg beder om, at I hver især vil forstå den sandhed i hjertet, fordi jeg tror, at det vil ændre jeres liv. Søstre, I har retten til i stor grad at trække på Frelserens kraft til at hjælpe jeres familie og andre, I elsker.

Nuvel, I kan måske sige til jer selv: »Det lyder vidunderligt, men hvordan gør jeg det? Hvordan trækker jeg Frelserens kraft ind i mit liv?«

I kan ikke finde denne proces gennemgået i nogen manual. Helligånden vil være jeres personlige underviser, når I søger at forstå det, Herren ønsker, at I skal vide og gøre. Denne proces er hverken hurtig eller nem, men den er åndeligt styrkende. Hvad kan overhovedet være mere spændende end at arbejde med Ånden for at forstå Guds kraft – præstedømmets kraft?

Det, jeg kan sige til jer, er, at det kræver det samme, som Herren instruerede Emma og jer hver især om at gøre, at få adgang til Guds kraft.

Så jeg indbyder jer til bønsomt at studere afsnit 25 i Lære og Pagter og finde ud af, hvad Helligånden vil lære jer. Jeres personlige, åndelige bestræbelse vil bringe jer glæde, når I får, forstår og bruger den kraft, I er blevet begavet med.

En del af denne bestræbelse vil kræve, at I lægger mange af verdens ting til side. Sommetider taler vi nærmest henkastet om at vende sig bort fra verden med dens stridigheder, udbredte fristelser og falske filosofier. Men virkelig at gøre det kræver, at I omhyggeligt og regelmæssigt kigger på jeres liv. Når I gør det, vil Helligånden tilskynde jer til at vide, hvad der ikke længere er nødvendigt, hvad der ikke længere er jeres tid eller energi værd.

Når I skifter fokus væk fra verdslige forstyrrelser, vil nogle ting, der lige nu virker vigtige for jer, falde i prioritet. I må sige fra over for noget, selvom det kan virke harmløst. Når I påbegynder og fortsætter denne livslange proces med at indvie jeres liv til Herren, vil jeres ændrede perspektiv, følelser og åndelige styrke forbløffe jer!

Nu en lille advarsel. Der findes personer, der vil underminere jeres evne til at påkalde Guds kraft. Der er nogen, der vil få jer til at tvivle på jer selv og minimere jeres fremragende åndelige evne som en retskaffen kvinde.

Modstanderen ønsker bestemt ikke, at I forstår den pagt, I indgik ved dåben, eller den store begavelse med kundskab og kraft I har modtaget eller vil modtage i templet – Herrens hus. Og Satan ønsker bestemt ikke, at I forstår, at hver gang I værdigt tjener og tilbeder i templet, går I derfra bevæbnet med Guds kraft, og at hans engle vil »passe på« jer.3

Satan og hans håndlangere vil konstant udtænke forhindringer for at hindre jer i at forstå de åndelige gaver, som I er eller kan blive velsignet med. Desværre kan nogle forhindringer være resultatet af andres dårlige opførsel. Det bedrøver mig, at nogen af jer har følt jer marginaliseret eller har oplevet, at en præstedømmeleder ikke troede på jer, eller er blevet mishandlet eller forrådt af en ægtemand, far eller en, I formodede var en ven. Jeg føler stor sorg over, at nogen af jer har følt jer tilsidesat, er blevet behandlet respektløst eller fejlbedømt. Der er ingen plads til den form for forseelser i Guds rige.

Omvendt glæder det mig, når jeg hører om præstedømmeledere, der ivrigt søger kvinders deltagelse i menigheds- og stavsråd. Jeg bliver inspireret af ægtemænd, der viser, at deres vigtigste præstedømmeansvar er at tage sig af deres hustru.4 Jeg roser den mand, der dybt respekterer sin hustrus evne til at modtage åbenbaring og værdsætter hende som en ligeværdig partner i deres ægteskab.

Når en mand forstår storheden og kraften i en retskaffen og søgende sidste dages hellig kvinde, som har modtaget begavelsen, er det da noget under, at han føler, at han bør rejse sig, når hun træder ind i rummet?

Fra tidernes begyndelse er kvinder blevet velsignet med et særligt moralsk kompas – evnen til at skelne rigtigt fra forkert. Denne gave forstærkes hos dem, der indgår og holder pagter. Og den mindskes hos dem, der overlagt ignorerer Guds befalinger.

Jeg skynder mig at tilføje, at jeg ikke på nogen måde fritager mænd for Guds krav til dem om også at skelne mellem rigtigt og forkert. Men mine kære søstre, jeres evne til at skelne sandhed fra fejl, at være samfundets moralske vogtere, er afgørende i disse sidste dage. Og vi afhænger af jer til at undervise andre i at gøre det samme. Lad mig gøre det helt klart: Hvis verden mister sine kvinders moralske integritet, vil verden aldrig komme sig.

Vi sidste dages hellige er ikke af verden, vi er af Israels pagt. Vi er kaldet til at forberede menneskene til Herrens andet komme.

Lad mig nu tydeliggøre flere punkter med hensyn til kvinder og præstedømmet. Når I bliver indsat til at tjene i en hvilken som helst kaldelse under ledelse af en, der besidder præstedømmets nøgler – som for eksempel jeres biskop eller stavspræsident – får I præstedømmemyndighed til at fungere i den kaldelse.

På samme måde er I bemyndiget i det hellige tempel til at udføre og virke i præstedømmeordinancer, hver gang I deltager. Jeres tempelbegavelse forbereder jer på det.

Hvis I har fået jeres begavelse, men ikke på nuværende tidspunkt er gift med en mand, der bærer præstedømmet, og nogen siger til jer: »Jeg er ked af, at du ikke har præstedømmet i dit hjem,« så vid, at den udtalelse er forkert. I har muligvis ikke en præstedømmebærer i jeres hjem, men I har indgået hellige pagter med Gud i hans tempel. Fra disse pagter tilflyder en begavelse af hans præstedømmekraft over jer. Og husk, hvis jeres mand skulle dø, ville I præsidere i jeres hjem.

Som en retfærdig, sidste dages hellige kvinde, der har modtage begavelsen, taler og underviser I med Guds magt og myndighed. Om det sker ved tilskyndelse eller samtale, så har vi brug for jer til at undervise om Kristi lære. Vi har brug for jeres input i familie-, menigheds- og stavsråd. Jeres deltagelse er afgørende og aldrig kun til pynt!

Mine kære søstre, jeres kraft vil forøges, når I tjener andre. Jeres bønner, faste, tid med skriften, tempeltjeneste og arbejdet med slægtshistorie vil åbne himlene for jer.

Jeg bønfalder jer om bønsomt at studere alle de sandheder, I kan finde om præstedømmets kraft. I kan begynde med Lære og Pagter 84 og 107. Disse afsnit vil føre jer til andre skriftsteder. Skrifterne og de nutidige profeters, seeres og åbenbareres lærdomme er fyldt med disse sandheder. Når jeres forståelse vokser, og når I udøver tro på Herren og hans præstedømmekraft, vil jeres evne til at trække på denne åndelig skat, som Herren har gjort tilgængelig for jer, blive øget. Når I gør det, vil I opdage, at I er bedre i stand til at skabe evige familier, der er forenede, beseglet i Herrens tempel og fyldt med kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Hele vores indsats med at yde omsorg for hinanden, forkynde evangeliet, fuldkommengøre de hellige og forløse de døde bliver forbundet i det hellige tempel. Vi har nu 166 templer over hele verden, og flere er på vej.

Som I ved, vil templet i Salt Lake City, Tempelpladsen og den tilstødende plads nær Kirkens kontorbygning blive fornyet i et projekt, der begynder ved slutningen af året. Dette hellige tempel skal bevares og blive forberedt til at inspirere fremtidige generationer, ligesom det har påvirket os i denne generation.

I takt med at Kirken vokser, vil flere templer blive bygget, så flere familier kan få adgang til den største af alle velsignelser, nemlig evigt liv.5 Vi betragter et tempel som den helligste bygning i Kirken. Hver gang planer bliver bekendtgjort om at opføre et nyt tempel, bliver det en vigtig del af vores historie. Som vi har talt om her i aften, er I søstre afgørende for tempeltjeneste, og templet er det sted, hvor I vil finde jeres største åndelige skatte.

Lyt nu omhyggeligt og ærbødigt, nu hvor jeg bekendtgør planer om at bygge otte nye templer. Hvis der bliver bekendtgjort et på et sted, der betyder noget for jer, må jeg da foreslå, at I blot bøjer hovedet i bøn med taknemlighed i jeres hjerte. Det glæder os at bekendtgøre planer om at opføre templer følgende steder: Freetown i Sierra Leone, Orem i Utah, Port Moresby i Papua Ny Guinea, Bentonville i Arkansas, Bacolod i Filippinerne, McAllen i Texas, Cobán i Guatemala og Taylorsville i Utah. Mange tak, kære søstre. Vi sætter stor pris på jeres modtagelse af disse planer og jeres ærbødige reaktion.

Som afslutning vil jeg efterlade en velsignelse over jer om, at I vil forstå den præstedømmekraft, som I er blevet begavet med, og at I vil forstærke den kraft ved at udøve jeres tro på Herren og på hans kraft.

Kære søstre, med største respekt og taknemlighed udtrykker jeg min kærlighed til jer. Jeg erklærer ydmygt, at Gud lever! Jesus er Kristus. Dette er hans kirke. Det vidner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.