2010–2019
Två stora bud
Generalkonferensen i oktober 2019


Två stora bud

Vi måste försöka hålla båda de stora buden. För att göra det går vi balansgång mellan lagen och kärleken.

Mina kära systrar i Jesu Kristi evangelium, jag hälsar er som den eviga familjens gudomligt utvalda beskyddare. President Russell M. Nelson har sagt: ”Denna kyrka återställdes så att familjer kunde bildas, beseglas och upphöjas för evigt.”1 Denna lärosats är av stor betydelse för personer som identifierar sig som homosexuella, bisexuella, trans- och queerpersoner, som vanligtvis går under samlingsnamnet HBTQ.2 President Nelson har också påmint oss om att vi inte ”alltid måste hålla med varandra för att älska varandra”.3 De här profetiska lärosatserna är viktiga att ta upp i familjesamtal för att besvara frågor från barn och ungdomar. Jag har bett och sökt inspiration för att tala till den här åhörarskaran eftersom ni på ett unikt sätt påverkas av de här frågorna, som direkt eller indirekt påverkar varje familj i kyrkan.

I.

Jag börjar med det som Jesus sa var de två stora buden.

”Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd.

Det är det största och första budet.

Sedan kommer ett som liknar det: Du ska älska din nästa som dig själv.”4

Det innebär att vi är befallda att älska alla eftersom Jesus liknelse om den barmhärtige samariern lär att alla är vår nästa.5 Men i vår iver att hålla det här andra budet får vi inte glömma det första, att älska Gud av hela vårt hjärta, vår själ och vårt förstånd. Vi visar den kärleken genom att hålla hans bud.6 Gud kräver att vi lyder hans bud, för det är bara genom den lydnaden, och omvändelse, som vi kan återvända för att bo i hans närhet och bli fullkomliga som han är.

I ett tal vid BYU nyligen talade president Russell M. Nelson om det han kallade ett ”starkt samband mellan Guds kärlek och hans lagar”7. De lagar som framför allt gäller de frågor som har att göra med dem som identifierar sig som HBTQ är Guds lag om äktenskap och den tillhörande kyskhetslagen. Båda är nödvändiga i vår himmelske Faders frälsningsplan för sina barn. Som president Nelson har sagt: ”Guds lagar är helt och hållet motiverade av hans oändliga kärlek till oss och av hans önskan att vi ska bli allt som vi kan bli.”8

President Nelson lärde: ”Många länder … har legaliserat samkönade äktenskap. Som medlemmar i kyrkan respekterar vi landets lagar … däribland borgerligt äktenskap. Sanningen är emellertid den att i begynnelsen … instiftades äktenskapet av Gud! Och än i dag definieras det av honom som en förening mellan man och kvinna. Gud har inte ändrat sin definition av äktenskapet.”

President Nelson fortsatte: ”Gud har inte heller ändrat sin kyskhetslag. Kraven för att besöka templet har inte ändrats.”9

President Nelson påminde oss alla om att ”vårt uppdrag som apostlar är att inte lära ut något annat än sanning. Det uppdraget ger inte [apostlarna] myndighet att ändra på gudomliga lagar.”10 Således, mina systrar, måste kyrkans ledare alltid undervisa om den unika betydelsen av äktenskap mellan man och kvinna och den relaterade kyskhetslagen.

II.

Arbetet som Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga utför handlar i slutändan om att förbereda Guds barn för det celestiala riket, och i synnerhet för dess högsta härlighet: upphöjelse eller evigt liv. Denna högsta bestämmelse är möjlig endast genom evigt äktenskap.11 Evigt liv inbegriper den inneboende skaparkraften hos mannen och kvinnan12 – det nutida uppenbarelse beskriver som ”en fortsättning på avkomman i evigheters evighet”13.

I sitt tal till unga vuxna lärde president Nelson: ”Genom att följa Guds lagar kan du tryggt fortsätta utvecklas mot den slutliga upphöjelsen”14 – det vill säga att bli som Gud, med det upphöjda livet och den gudomliga potentialen våra himmelska föräldrar har. Detta är den bestämmelse vi vill att alla som vi älskar ska nå. På grund av den kärleken kan vi inte låta vår kärlek få företräde framför buden och planen och Guds verk, som vi vet skulle ge dem vi älskar deras största glädje.

Men det finns många som vi älskar, däribland några som har det återställda evangeliet, som inte tror på eller väljer att inte följa Guds bud om äktenskap och kyskhetslagen. Vad gäller för dem?

Guds lära visar att vi alla är hans barn och att han har skapat oss för att vi ska uppleva glädje.15 Nutida uppenbarelse lär att Gud har framlagt en plan för jordelivets upplevelser där vi alla kan välja lydnad och söka hans största välsignelser, eller göra val som leder till ett av de mindre härliga rikena.16 På grund av Guds stora kärlek till alla sina barn är de lägre rikena ändå underbarare än vad dödliga människor kan förstå.17 Jesu Kristi försoning gör allt det här möjligt när han ”förhärligar Fadern och frälser alla hans händers verk”18.

III.

Jag har talat om det första budet, men hur är det med det andra? Hur håller vi budet att älska vår nästa? Vi strävar efter att övertyga våra medlemmar om att de som är homosexuella, bisexuella, trans- och queerpersoner i ord och handling ska behandlas med den kärlek som vår Frälsare befaller oss att visa alla våra medmänniskor. När samkönat äktenskap legaliserades i USA förkunnade därför Första presidentskapet: ”Jesu Kristi evangelium lär oss att älska och behandla alla människor med vänlighet och artighet – även om vi har olika åsikter. Vi vill framhålla att de som drar nytta av lagar eller domstolsbeslut som auktoriserar samkönade äktenskap inte ska behandlas respektlöst.”19

Vidare får vi aldrig trakassera dem som inte delar våra uppfattningar och förpliktelser.20 Beklagligt nog finns det en del personer i sådana omständigheter som fortsätter att känna sig marginaliserade och utstötta av vissa medlemmar och ledare i våra familjer, församlingar och stavar. Vi måste alla sträva efter att vara vänligare och artigare.

IV.

Av orsaker vi inte förstår får vi olika utmaningar under jordelivet. Men vi vet att Gud hjälper var och en av oss att övervinna dessa utmaningar om vi uppriktigt söker hans hjälp. Efter att ha lidit och omvänt oss från brott mot de lagar som vi har fått undervisning om är vi alla ämnade för ett härlighetsrike. Den yttersta och slutgiltiga domen förkunnas av Herren – den ende som har den nödvändiga kunskapen, visdomen och nåden för att kunna döma var och en av oss.

Till dess måste vi försöka hålla båda de stora buden. För att göra det går vi balansgång mellan lagen och kärleken – vi håller buden och vandrar längs förbundsstigen samtidigt som vi älskar vår nästa längs vägen. Den här vandringen kräver att vi söker gudomlig inspiration om vad vi ska stödja och vad vi ska motsätta oss, och om hur vi samtidigt ska älska, lyssna respektfullt och undervisa. Vår vandring kräver att vi inte kompromissar med buden utan visar förståelse och kärlek i fullt mått. Vår vandring måste vara hänsynsfull mot barn som är osäkra om sin sexuella läggning, men den undviker för tidig karaktärisering eftersom denna osäkerhet hos de flesta barn kraftigt minskar med tiden.21 Vår vandring motsätter sig rekrytering bort från förbundsstigen och vägrar att stödja dem som leder bort människor från Herren. I allt detta minns vi att Gud utlovar hopp och slutligen glädje och välsignelser till alla som håller hans bud.

V.

Mödrar och fäder och vi alla har ansvaret att undervisa om båda de stora buden. För kyrkans kvinnor beskrev president Spencer W. Kimball den plikten i denna stora profetia: ”En stor del av den kraftiga tillväxt som ska äga rum i kyrkan i de sista dagarna beror på att många av de goda kvinnorna i världen … ska dras till kyrkan i stora skaror. Detta kommer att ske i den mån kvinnorna i kyrkan återspeglar rättfärdighet och tydlighet i sina liv, och i den mån kvinnorna i kyrkan betraktas som annorlunda … än kvinnorna i världen. … Sålunda blir föredömliga kvinnor i kyrkan en betydande kraft både när det gäller den kvantitativa och den andliga tillväxten i kyrkan i den sista tiden.”22

President Russell M. Nelson talade om den profetian när han sa att ”den dag som president Kimball förutsåg är i dag. Det var er han förutsåg!”23 Föga insåg vi som hörde den profetian för 40 år sedan, att bland dem som kvinnorna i denna kyrka kanske räddar finns deras egna kära vänner och släktingar som för närvarande är påverkade av världens prioriteringar och djävulska förvrängningar. Min bön och välsignelse är att ni undervisar och handlar för att uppfylla den profetian, i Jesu Kristi namn, amen.