2010–2019
Rikliga välsignelser
Generalkonferensen i april 2019


Rikliga välsignelser

De flesta välsignelser som Gud vill ge oss kräver handling från vår sida – handling grundad på vår tro på Jesus Kristus.

Mina kära bröder och systrar, vår himmelske Fader och Jesus Kristus vill välsigna var och en av oss.1 Frågan om hur man får tillgång till och får del av de här välsignelserna har varit ämne för teologisk debatt och diskussion i århundraden.2 Vissa hävdar att välsignelser helt och hållet ska förtjänas. Vi får dem endast genom våra gärningar. Andra hävdar att Gud redan har utvalt dem han ska välsigna och hur – och att de här besluten är oföränderliga. Båda åsikterna är i grunden felaktiga. Välsignelser från himlen kan inte förtjänas genom att frenetiskt samla ”goda gärningspoäng”, inte heller genom att hjälplöst vänta på att vinna välsignelselotteriet. Nej, sanningen är mycket mer nyanserad men mer tillbörlig för förhållandet mellan en kärleksfull himmelsk Fader och hans blivande arvingar – oss. Återställd sanning visar att välsignelser aldrig förtjänas, men trosinspirerade handlingar från vår sida, både initiala och pågående – är nödvändiga.3

Bild
vedhög

Medan vi betänker hur vi får del av välsignelser från Gud, kan vi likna himmelska välsignelser vid en stor vedhög. Tänk dig i mitten en liten mängd tändved med spån ovanpå. Därpå har vi späntved, sedan små vedträn och till sist stora vedklabbar. Den här vedhögen innehåller en enorm mängd bränsle som kan ge ljus och värme i flera dagar. Föreställ dig intill vedhögen en enda tändsticka, med fosfor i toppen.4

Bild
vedhög med tändsticka

För att energin i vedhögen ska frigöras behöver tändstickan slås an och tändveden antändas. Tändveden tar snabbt eld och får sedan eld på de större trästyckena. När en gång förbränningen startats, fortsätter den tills all ved brunnit upp eller elden berövas syret.

Bild
brinnande vedhög

Att slå an tändstickan och tända tändveden är små handlingar som gör det möjligt för vedens energipotential att frigöras.5 Innan tändstickan slås an händer inget, hur stor vedhögen än är. Om tändstickan slås an men inte förs intill tändveden, blir mängden ljus och värme som frigörs av tändstickan obetydlig och förbränningsenergin i vedhögen frigörs inte. Om syre inte tillförs vid någon tidpunkt stannar förbränningen av.

De flesta välsignelser som Gud vill ge oss kräver på samma sätt handling från vår sida – handling grundad i vår tro på Jesus Kristus. Tro på Frälsaren är en handlingens och kraftens princip.6 Först handlar vi i tro. Sedan kommer kraften – enligt Guds vilja och i hans tid. Ordningsföljden är avgörande.7 Den handling som krävs är dock alltid liten jämförd med de välsignelser vi till sist får ta emot.8

Tänk på vad som hände när brinnande, flygande ormar kom in bland de forntida israeliterna på väg mot det förlovade landet. Den giftiga ormens bett var dödligt. Men den som blivit biten kunde bli botad genom att se på en kopparorm som Mose tillverkat och satt upp på en påle.9 Hur mycket energi krävs det för att titta på någonting? Alla som tittade fick del av himlens krafter och blev botade. Andra israeliter som blivit bitna vägrade att se på kopparormen och dog. De kanske saknade den tro som behövdes för att titta.10 De kanske inte trodde att en sådan enkel handling skulle åstadkomma den önskade välsignelsen. Eller kanske förhärdade de medvetet sina hjärtan och förkastade Guds profets råd.11

Principen för att aktivera välsignelser som kommer från Gud är evig. Liksom de forntida israeliterna måste också vi handla efter vår tro på Jesus Kristus för att få välsignelser. Gud har uppenbarat att ”det finns en lag, oåterkalleligen fastställd i himlen före denna världs grundläggning, på vilken alla välsignelser är baserade, och när vi får någon välsignelse från Gud, så sker detta genom lydnad mot den lag på vilken den är baserad”.12 Med detta sagt förtjänar man ingen välsignelse – den uppfattningen är falsk – men man måste kvalificera sig för den. Vår frälsning kommer endast genom Jesu Kristi förtjänster och nåd.13 Den enorma omfattningen av hans försoningsoffer innebär att vedhögen är obegränsad. Våra små handlingar närmar sig noll vid en jämförelse. Men de är inte lika med noll, och de är inte obetydliga. I mörkret kan en tändstickas ljus ses på flera kilometers avstånd. Det kan faktiskt ses i himlen, eftersom små handlingar av tro krävs för att tända Guds löften.14

För att få en önskad välsignelse från Gud ska du handla i tro och tända den symboliska tändsticka som den himmelska välsignelsen beror på. En av avsikterna med bön, till exempel, är att få välsignelser som Gud är villig att ge, men som är beroende av att vi ber om dem.15 Alma vädjade om nåd och hans smärta försvann. Han plågades inte längre av minnet av sina synder. Hans glädje överskuggade hans smärta – allt tack vare att han ropade med tro på Jesus Kristus.16 Den aktiveringsenergi vi behöver är att ha tillräcklig tro på Kristus för att uppriktigt fråga Gud i bön och acceptera hans vilja och tidsplan när det gäller svaret.

Den aktiveringsenergi som behövs för välsignelser kräver ofta mer än att bara söka eller be. Ihållande, upprepade, trosfyllda handlingar krävs. I mitten på 1800-talet gav Brigham Young en grupp sista dagars heliga i uppdrag att utforska och bebygga Arizona, en ökenregion i Nordamerika. Efter att ha nått Arizona fick gruppen slut på vatten och fruktade att de skulle dö. De vädjade till Gud om hjälp. Strax började det regna och snöa så att de kunde fylla sina tunnor med vatten och låta sin boskap dricka. Tacksamma och upplivade återvände de till Salt Lake City och gladdes över Guds godhet. När de återvänt berättade de detaljerat för Brigham Young om sin expedition och framförde slutsatsen att Arizona var obeboeligt.

Bild
Brigham Young

Efter att ha lyssnat till rapporten frågade Brigham Young en man i rummet vad han tänkte om expeditionen och underverket. Mannen, Daniel W. Jones, svarade kärnfullt: ”Jag skulle ha fyllt tunnorna, fortsatt och bett igen.” Broder Brigham lade handen på broder Jones och sa: ”Det här är mannen som ska få befälet över nästa färd till Arizona.”17

Bild
Daniel W. Jones

Vi minns alla tillfällen när vi har kämpat vidare och bett igen – med välsignelser som resultat. Michael och Marian Holmes upplevelser illustrerar de här principerna. Michael och jag verkade tillsammans som områdessjuttio. Jag blev alltid glad när han kallades att be vid mötena, för hans djupa andlighet var mycket uppenbar. Han visste hur man talar med Gud. Jag älskade att höra honom be. Men i början av sitt äktenskap varken bad Michael och Marian eller gick i kyrkan. De var upptagna med tre små barn och ett framgångsrikt byggföretag. Michael såg sig inte som en religiös man. En kväll kom deras biskop hem till dem och uppmanade dem att börja be.

När biskopen gått bestämde sig Michael och Marian att de skulle försöka be. Innan de gick och lade sig knäböjde de vid sängen och Michael började, lite besvärat, att be. Efter några tafatta ord i bön tystnade Michael plötsligt och sa: ”Marian, jag klarar inte det här.” När han ställde sig upp och började gå iväg, fattade Marian hans hand, drog ner honom på knä igen och sa: ”Mike, du klarar det här. Försök igen!” Med den uppmuntran bad Michael en kort bön.

Paret Holmes började be regelbundet. De tog emot en grannes inbjudan att komma till kyrkan. När de kom in i kyrkan och hörde inledningspsalmen viskade Anden till dem: ”Det här är sant.” Senare, obemärkt och utan att bli ombedd, hjälpte Michael till att bära sopor från möteshuset. När han gjorde det, fick han en tydlig känsla: ”Detta är mitt hus.”

Bild
Michael och Marian Holmes när de var unga

Michael och Marian tog emot ämbeten i kyrkan och tjänade i sin församling och stav. De beseglades till varandra och deras tre barn beseglades till dem. Fler barn följde, tolv allt som allt. Paret Holmes verkade som missionspresidentpar – två gånger.

Bild
Michael och Marian Holmes i dag

Den första klumpiga bönen var en liten men trosfylld handling som frigjorde himlens välsignelser. Paret Holmes eldade på trons flamma genom att gå i kyrkan och tjäna. Deras hängivna lärjungeskap genom åren har blivit till en flammande eld som än i dag inspirerar.

Bild
Storfamiljen Holmes

Men en eld måste ges konstant tillgång till syre för att träet ska frigöra hela sitt energiinnehåll. Som Michael och Marian Holmes visar: Tro på Kristus kräver pågående handling för att elden ska fortleva. Små handlingar eldar på vår förmåga att gå längs förbundsstigen och leder till de största välsignelser som Gud kan ge. Men syret flödar bara om vi bildligt talat rör på fötterna. Ibland behöver vi göra en båge och en pil innan uppenbarelsen kommer om var vi ska skaffa föda.18 Ibland behöver vi göra redskap innan uppenbarelsen kommer om hur vi ska bygga ett fartyg.19 Ibland behöver vi, efter att Herrens profet sagt det, baka en liten kaka av den lilla olja och det mjöl vi har för att få en kanna med olja och ett krus med mjöl som inte sinar.20 Och ibland behöver vi ”vara stilla och veta att [Gud] är Gud” och lita på hans tidsplan.21

När du får någon välsignelse från Gud kan du veta att du uppfyllt en evig lag som styr mottagandet av den välsignelsen.22 Men kom ihåg att den ”oåterkalleligen fastställda” lagen är tidsoberoende, att välsignelserna kommer enligt Guds tidtabell. Även forntida profeter som sökte sitt himmelska hem23 dog i tro ”utan att ha fått det som var utlovat. Men de hade sett det i fjärran, hälsat det och bekänt [det].”24 Om en önskad välsignelse från Gud inte erhållits – än – behöver du inte bli upprörd och undra över vad mer du behöver göra. I stället kan du följa Joseph Smiths råd att ”med glädje göra allt det som står i [din] makt. Och sedan … med största förvissning stå stilla och se Guds … arm uppenbaras.”25 En del välsignelser är avsedda för en senare tid, också för Guds ståndaktigaste barn.26

För sex månader sedan introducerade kyrkan en hemcentrerad plan för att med stöd av kyrkan studera läran, stärka tron och befästa enskilda och familjer. President Russell M. Nelson lovade att förändringarna kan hjälpa oss att överleva andligen, öka vår glädje i evangeliet och fördjupa vår omvändelse till vår himmelske Fader och Jesus Kristus.27 Men det är vårt ansvar att göra anspråk på dessa välsignelser. Vi har alla ansvaret att öppna och studera Kom och följ mig – För enskilda och familjer, tillsammans med skrifterna och annat material för Kom och följ mig.28 Vi behöver diskutera dem med familj och vänner och organisera vår sabbatsdag för att bildligt talat tända en eld. Eller så kan vi låta våra resurser ligga i en hög i våra hem med sin potentiella energi fångad inuti.

Jag uppmanar dig att troget aktivera himmelska krafter för att få specifika välsignelser från Gud. Utöva tro till att slå an tändstickan och tända elden. Tillför det syre som behövs medan du troget väntar på Herren. Med de här uppmaningarna ber jag att den Helige Anden ska vägleda och hjälpa dig så att du, liksom den ”pålitlige mannen” som beskrivs i Ordspråksboken, ska ”få mycket välsignelse”.29 Jag vittnar om att din himmelske Fader och hans älskade Son Jesus Kristus lever, bryr sig om din välfärd och gläds åt att välsigna dig. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se L&F 41:1; 78:17; 104:33.

  2. Se till exempel Craig Harline, A World Ablaze: The Rise of Martin Luther and the Birth of the Reformation (2017), s. 20. En sådan debatt ägde rum mellan Augustinus (354–430 e.Kr.) och hans rival Pelagius (354–420 e.Kr.). Pelagius hävdade att ”människor förvisso [hade] inneboende förmåga att göra gott och att de förtjänade Guds nåd genom att handla enligt den godheten och hålla alla Guds bud”. Augustinus hade motsatt åsikt. Se även Eric Metaxas, Martin Luther: The Man Who Rediscovered God and Changed the World (2017), s. 296. Luther lärde att gärningar aldrig kunde leda till Guds nåd. Tron leder till nåden och goda gärningar följer därav: ”Det är omöjligt att skilja gärningar från tro, lika omöjligt som att skilja värme och ljus från elden.”

  3. Se L&F 82:10

  4. Det här en camping-tändsticka som man kan stryka mot vad som helst. Moderna säkerhetständstickor, som kökständstickor, har fosfor på plånet i stället för på tändsticksspetsen.

  5. Dessa handlingar utgör ”aktiveringsenergin” för flamman. Termen ”aktiveringsenergi” introducerades 1899 av den svenske vetenskapsmannen Svante Arrhenius.

  6. Se Lectures on Faith (1985), s. 3.

  7. Se David A. Bednar, ”Be i tro”, Liahona, maj 2008, s. 94.

  8. Se Mosiah 2:24–25.

  9. Se 4 Mos. 21:6–9.

  10. Se 1 Ne. 17:41.

  11. Se 1 Ne. 17:42.

  12. L&F 130:20–21.

  13. Se 2 Ne. 10:24; 25:23.

  14. Se Alma 60:11, 21; Dallin H. Oaks, ”Små och enkla medel”, Liahona, maj 2018, s. 89–92; M. Russell Ballard ”Verka med iver”, Liahona, nov. 2012, s. 29–31.

  15. Se HFS ”Bön”; se även Moro. 7:48.

  16. Se Alma 36:18–21; se även Enos 1:5–8.

  17. Daniel W. Jones, 40 Years Among the Indians (1960), s. 222.

  18. Se 1 Ne. 16:23.

  19. Se 1 Ne. 17:9.

  20. Se 1 Kung. 17:10–16.

  21. Se L&F 101:16.

  22. Se L&F 130:20–21.

  23. Se Hebr. 11:16.

  24. Hebr. 11:13.

  25. L&F 123:17.

  26. Se Jeffrey R. Holland, ”Överstepräst för det goda som skall komma”, Liahona, jan. 2000, s. 42–45. Äldste Holland sa: ”Vissa välsignelser kommer snart, andra kommer sent, och vissa kommer inte förrän i himlen – men de kommer förvisso till dem som omfattar Jesu Kristi evangelium.”

  27. Se Russell M. Nelson, ”Inledande ord”, Liahona, nov. 2018, s. 6–8.

  28. Se Quentin L. Cook, ”Djup och varaktig omvändelse till vår himmelske Fader och Herren Jesus Kristus”, Liahona, nov. 2018, s. 8–12.

  29. Ords. 28:20.