2010–2019
Talrijke zegeningen
Algemene aprilconferentie 2019


Talrijke zegeningen

Voor de meeste zegeningen die God ons wil geven, is er van onze kant actie vereist – actie gebaseerd op ons geloof in Jezus Christus.

Lieve broeders en zusters, onze hemelse Vader en Jezus Christus willen ieder van ons graag zegenen.1 De vraag hoe we die zegeningen over ons afroepen, is al eeuwenlang het onderwerp van theologische discussie.2 Sommigen beweren dat we zegeningen helemaal zelf verdienen; we krijgen ze alleen door onze werken. Anderen stellen dat God al gekozen heeft wie Hij zal zegenen en hoe – en dat die besluiten onveranderlijk zijn. Beide opvattingen schieten fundamenteel tekort. Hemelse zegeningen worden niet verdiend door steeds maar ‘bonnetjes van goede daden’ te verzamelen. Ze komen evenmin door hulpeloos af te wachten of we de zegeningenloterij winnen. Nee, de waarheid is veel genuanceerder, maar ook passender voor de band tussen een liefdevolle hemelse Vader en zijn potentiële erfgenamen: wij. Uit herstelde beginselen blijkt dat zegeningen nooit verdiend worden, maar dat onze eerste en daaropvolgende geloofsdaden essentieel zijn.3

Afbeelding
Houtstapel

Laten we eens nagaan hoe we hemelse zegeningen van God ontvangen door ze met een grote stapel hout te vergelijken. Stel u in het midden een hoopje aanmaakhout voor, met daar bovenop een laag houtsnippers. Daarna volgen sprokkelhout, kleine blokken en tot slot grote blokken hout. Deze houtstapel bevat een enorme hoeveelheid brandstof, genoeg voor dagenlang licht en warmte. Zie nu in gedachte naast de houtstapel één kampeerlucifer liggen.4

Afbeelding
Houtstapel met lucifer

De energie in de houtstapel komt pas vrij als het aanmaakhout met de lucifer wordt aangestoken. Het aanmaakhout gaat al snel branden en zet de grotere stukken hout in vuur en vlam. Zodra deze verbrandingsreactie begint, gaat die door tot al het hout is verbrand of er geen zuurstof meer bij het vuur komt.

Afbeelding
Brandende houtstapel

Het aansteken van de lucifer en het aanmaakhout zijn kleine handelingen waardoor de potentiële energie van het hout vrij kan komen.5 Totdat de lucifer wordt aangestoken, gebeurt er niets – hoe groot de houtstapel ook is. Als de lucifer wel brandt maar niet bij het aanmaakhout wordt gehouden, is de hoeveelheid licht en warmte van alleen de lucifer minuscuul – de verbrandingsenergie in het hout komt dan niet vrij. Als er op enig moment geen zuurstof meer is, stopt de verbrandingsreactie.

Voor de meeste zegeningen die God ons wil geven, is er van onze kant ook actie vereist – actie gebaseerd op ons geloof in Jezus Christus. Geloof in de Heiland is een beginsel van actie en van macht.6 Eerst handelen we in geloof, dan komt de macht – volgens Gods wil en timing. De volgorde is cruciaal.7 De vereiste actie is evenwel altijd gering in vergelijking tot de zegeningen die we uiteindelijk ontvangen.8

Bedenk wat er gebeurde toen er onder de Israëlieten van weleer onderweg naar het beloofde land vurige, vliegende gifslangen kwamen. Een beet van de giftige slang was dodelijk. Maar iemand die gebeten was, kon genezen worden door naar een koperen slang op een staak te kijken die Mozes had gemaakt.9 Hoeveel energie kost het om ergens naar te kijken? Allen die keken, werden met macht uit de hemel gezegend en genezen. Andere Israëlieten die gebeten waren, keken niet naar de koperen slang en stierven. Het ontbrak hun mogelijk aan het geloof om te kijken.10 Misschien geloofden ze niet dat zoiets eenvoudigs de beloofde genezing kon bewerkstelligen. Of misschien verstokten ze moedwillig hun hart en verwierpen ze de raad van Gods profeet.11

Het beginsel van zegeningen activeren die ons van God toevloeien, is eeuwig. Wij moeten net zoals die Israëlieten van weleer ook handelen naar ons geloof in Jezus Christus om gezegend te worden. God heeft geopenbaard: ‘Er is een wet vóór de grondlegging van deze wereld onherroepelijk in de hemel afgekondigd, waarop alle zegeningen zijn gegrond – en wanneer wij enige zegening van God ontvangen, is het door gehoorzaamheid aan die wet waarop zij is gegrond.’12 Toch verdienen we een zegening niet – dat denkbeeld is verkeerd – maar we moeten er wel voor in aanmerking komen. Ons heil komt alleen door de verdiensten en genade van Jezus Christus.13 De immensiteit van zijn zoenoffer betekent dat de houtstapel oneindig is; onze nietige daden zijn in vergelijking vrijwel nihil. Maar ze zijn niet nihil en ze zijn niet onbeduidend. Een brandende lucifer is in het donker van mijlenver te zien. Die is zelfs in de hemel te zien, want kleine geloofsdaden zijn vereist om Gods beloften te laten oplaaien.14

Wilt u een bepaalde zegening van God ontvangen, handel dan in geloof. Steek de metaforische lucifer aan waarvan de hemelse zegening afhangt. Een van de doelen van gebed is bijvoorbeeld om zegeningen te verkrijgen die God bereid is te schenken, maar waarom we moeten vragen.15 Alma riep om barmhartigheid en zijn pijnen verdwenen; hij werd niet langer door de herinnering aan zijn zonden verscheurd. Zijn vreugde verzwolg zijn pijn – allemaal omdat hij met geloof in Jezus Christus uitriep.16 De activerende energie die we nodig hebben, komt voort uit voldoende geloof in Christus om God oprecht in gebed te vragen, en zijn wil en timing als antwoord te aanvaarden.

De activerende energie die voor zegeningen nodig is, vereist vaak meer dan alleen kijken of vragen. Er zijn voortdurende, herhaalde geloofsdaden voor nodig. Brigham Young gaf halverwege de negentiende eeuw een groep heiligen der laatste dagen de opdracht om het dorre Arizona in Noord-Amerika op vestigingsmogelijkheden te verkennen. De groep bereikte Arizona en kwam zonder water te zitten. Ze waren bang dat ze om zouden komen. Ze smeekten God om hulp. Er viel al snel regen en sneeuw, zodat ze hun vaten met water konden vullen en hun dieren te drinken geven. Ze keerden dankbaar en verkwikt naar Salt Lake City terug, en verheugden zich in de goedheid van God. Ze brachten Brigham Young verslag uit over hun expeditie en verklaarden dat Arizona naar hun bevindingen onbewoonbaar was.

Afbeelding
Brigham Young

Brigham Young hoorde het verslag aan, waarna hij een man in de kamer vroeg wat hij van de expeditie en het wonder vond. Die man, Daniel W. Jones, antwoordde bondig: ‘Ik had bijgevuld, doorgegaan en opnieuw gebeden.’ Broeder Brigham legde zijn hand op broeder Jones en zei: ‘Deze man zal de volgende trip naar Arizona leiden.’17

Afbeelding
Daniel W. Jones

We hebben allemaal wel meegemaakt dat we doorgingen en opnieuw baden – en daarna zegeningen ontvingen. De ervaringen van Michael en Marian Holmes illustreren deze beginselen. Michael en ik zijn samen als gebiedszeventiger werkzaam geweest. Ik was altijd heel blij als hem in onze vergaderingen gevraagd werd om te bidden. Zijn diepe geestelijke instelling was zonneklaar; hij wist hoe hij met God moest spreken. Ik hoorde hem graag bidden. Maar in hun eerste huwelijksjaren baden Michael en Marian niet en gingen ze ook niet naar de kerk. Ze hadden het druk met drie kleine kinderen en een goedlopend bouwbedrijf. Michael beschouwde zichzelf niet als een godsdienstig man. Op een avond kwam hun bisschop op bezoek en moedigde ze aan om te gaan bidden.

Na zijn bezoek besloten Michael en Marian een poging tot gebed te wagen. Ze knielden die avond naast hun bed neer en Michael begon met een opgelaten gevoel. Na een paar ongemakkelijke woorden van gebed stopte Michael abrupt en zei: ‘Marian, ik kan dit niet.’ Terwijl hij opstond en weg wilde lopen, pakte Marian hem bij de hand, trok hem terug op zijn knieën en zei: ‘Mike, je kunt dit wel. Probeer het opnieuw!’ Met die aanmoediging sprak Michael een kort gebed uit.

De familie Holmes begon regelmatig te bidden. Ze gingen op de uitnodiging van buren in om naar de kerk te gaan. Toen ze de kerk binnenstapten en de openingslofzang hoorden, fluisterde de Geest hun in: ‘Dit is waar.’ Later hielp Michael, ongezien en ongevraagd, wat afval uit het kerkgebouw te slepen. Op dat moment kreeg hij een duidelijke ingeving alsof de Heer zei: ‘Dit is mijn huis.’

Afbeelding
Michael en Marian Holmes vroeger

Michael en Marian accepteerden kerkroepingen en dienden in hun wijk en ring. Zij lieten zich aan elkaar en hun drie kinderen aan hen verzegelen. Ze kregen nog meer kinderen, twaalf in totaal. Broeder en zuster Holmes zijn twee keer als zendingspresident en partner werkzaam geweest.

Afbeelding
Michael en Marian Holmes nu

Het eerste hakkelende gebed was een kleine maar met geloof vervulde daad die de zegeningen van de hemel in werking stelde. De familie Holmes voedde de vlammen van geloof door naar de kerk te gaan en dienstbaar te zijn. Hun toegewijde discipelschap is door de jaren heen tot een inspirerende vlammenzee uitgegroeid.

Afbeelding
De familie Holmes met aanhang

Vuur heeft echter een constante toevoer van zuurstof nodig, zodat het volledige potentieel van het hout uiteindelijk vrijkomt. Michael en Marian Holmes hebben laten zien dat geloof in Christus voortdurende actie vereist, zodat het vuur blijft branden. Kleine daden voeden ons vermogen om het verbondspad te bewandelen en voeren tot de grootste zegeningen die God te bieden heeft. Maar zuurstof stroomt alleen als we figuurlijk in beweging blijven. Soms moeten we een pijl en boog maken voordat we openbaring krijgen waar we voedsel kunnen vinden.18 Soms moeten we gereedschap maken voordat we openbaringen krijgen hoe we een schip moeten bouwen.19 Soms moeten we op aanwijzing van de profeet van de Heer een kleine koek bakken van het beetje olie en meel dat we hebben om een onuitputtelijke hoeveelheid olie en meel te ontvangen.20 En soms moeten we ‘stil’ zijn en weten dat God God is, en op zijn timing vertrouwen.21

Wanneer u enige zegening van God ontvangt, kunt u ervan uitgaan dat u hebt voldaan aan een eeuwige wet die het ontvangen van die zegening beheerst.22 Maar bedenk dat de ‘onherroepelijk afgekondigde’ wet niet tijdgebonden is. Zegeningen komen dan ook volgens Gods tijdschema. Zelfs vroegere profeten die hun hemelse ‘vaderland’ of woning zochten,23 ‘zijn in het geloof gestorven. Zij hebben de vervulling van de beloften niet verkregen, maar hebben die vanuit de verte gezien en geloofd en begroet.’24 Als een verlangde zegening van God niet wordt verkregen – nog niet – dan hoeft u zich niet wanhopig af te vragen wat u nog meer moet doen. Neem veeleer Joseph Smiths raad in acht om ‘blijmoedig alle dingen [te] doen die binnen [uw] vermogen liggen, en […] dan met het volste vertrouwen stil [te] houden om […] de openbaring van [Gods] arm [te zien].’25 Sommige zegeningen zijn weggelegd voor later, zelfs voor de kloekmoedigsten onder Gods kinderen.26

Zes maanden geleden werd een thuisgericht, kerkgesteund plan geïntroduceerd om de kerkleer te bestuderen, geloof te vergroten, en personen en gezinnen te versterken. President Russell M. Nelson beloofde dat de veranderingen ons kunnen helpen om geestelijk te overleven, onze vreugde in het evangelie te vergroten, en onze bekering tot onze hemelse Vader en Jezus Christus te verdiepen.27 Het is aan ons om aanspraak op die zegeningen te maken. We zijn er zelf verantwoordelijk voor om Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen open te slaan en te bestuderen, naast de Schriften en ander materiaal voor Kom dan en volg Mij.28 We moeten er met onze familieleden en vrienden over praten, en onze sabbat zó inrichten dat we een metaforisch vuur aansteken. Of we kunnen de materialen op een stapel thuis laten liggen zonder de potentiële energie erin te ontsluiten.

Ik moedig u aan om met geloof hemelse macht te activeren, zodat u bepaalde zegeningen van God kunt ontvangen. Oefen het geloof om de lucifer en het vuur aan te steken. Zorg voor de benodigde zuurstof terwijl u geduldig op de Heer wacht. Ik bid dat de Heilige Geest u daarbij zal leiden, zodat u, net als de trouwe persoon in Spreuken, ‘talrijke zegeningen’ zult ontvangen.29 Ik getuig dat uw hemelse Vader en zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, leven. Zij bekommeren Zich om uw welzijn en willen u heel graag zegenen. In de naam van Jezus Christus. Amen.