2010–2019
Het ware, zuivere, eenvoudige evangelie van Jezus Christus
Algemene aprilconferentie 2019


Het ware, zuivere, eenvoudige evangelie van Jezus Christus

God en onze naaste liefhebben is het leerstellige fundament van bediening; thuisgerichte, kerkgesteunde studie; sabbatheiliging; en het heilswerk.

Broeders en zusters, ik kan haast niet geloven dat het al 71 jaar geleden is dat ik in 1948 in Engeland op zending was, en dat het al 44 jaar geleden is dat mijn vrouw, Barbara, en ik met ons gezin naar Canada gingen om het zendingsgebied Toronto te presideren. Toen ik daar werkzaam was, werd ik in april 1976 als lid van het Eerste Quorum der Zeventig geroepen, en in 1985 onverwachts als lid van het Quorum der Twaalf Apostelen. In tegenstelling tot mijn vorige roepingen, waarvan ik telkens werd ontheven, is mijn ontheffing als lid van de Twaalf momenteel niet de beste optie. Ik bid echter dat die dag pas komt wanneer ik alles heb volbracht waartoe de Heer mij geroepen heeft.

Wanneer ik stilsta bij mijn afgelopen 43 jaar als algemeen autoriteit, waarin ik het voorrecht had om de kinderen van onze hemelse Vader te dienen, besef ik steeds beter dat Hij wil dat al zijn kinderen gemoedsrust, vreugde en geluk vinden.

De profeet Lehi heeft gezegd: ‘De mensen zijn, opdat zij vreugde zullen hebben.’1 Gemoedsrust, vreugde en geluk kunnen ons om veel redenen ontglippen. Denk maar aan armoede, oorlogen, natuurrampen en onverwachte professionele, lichamelijke en familiale tegenslagen.

We hebben die externe factoren, die een invloed op ons uitoefenen, niet in de hand. Maar als we ernaar streven om een trouwe discipel van de Heer Jezus Christus te zijn, kunnen we, ondanks de wereldse zorgen waaronder we gebukt gaan, toch gemoedsrust, vreugde en geluk vinden.

Een van mijn kinderen zei eens: ‘Papa, ik vraag me af of ik het ga halen.’ Ik antwoordde: ‘Onze hemelse Vader verwacht alleen maar van ons dat we elke dag ons uiterste best doen.’ Broeders en zusters, doe dag na dag uw uiterste best. Voordat u er erg in hebt, beseft u dan dat uw hemelse Vader u kent en dat Hij u liefheeft. En als u dat weet – als u dat écht weet – dan krijgt uw leven meer betekenis en wordt u van vreugde en gemoedsrust vervuld.

De Heiland, het Licht van de wereld, heeft gezegd: ‘Ieder die in Mij gelooft, [blijft] niet in de duisternis.’2

‘Jezus Christus is de naam die door de Vader is gegeven, en er is geen andere naam gegeven waardoor [wij kunnen] worden behouden;

‘daarom moeten alle mensen de naam op zich nemen die door de Vader is gegeven.’3

In de Schriften staat dat Satan ons de duisternis in wil leiden. Alles wat hij doet, is erop gericht ons van het licht en de waarheid van Jezus Christus en zijn evangelie af te schermen. Zoals Lehi tegen zijn kinderen zei: ‘De duivel […] streeft ernaar dat alle mensen ongelukkig zullen zijn, net als hijzelf.’4 Als het het werk en de heerlijkheid van onze hemelse Vader is om ‘de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen,’5 dan is het Satans werk om de ellende en het eindeloze wee van Gods kinderen tot stand te brengen. Zonde en overtreding verduisteren het licht van Christus in ons leven. We moeten ons dus in het licht van Christus koesteren, want dat leidt tot gemoedsrust, vreugde en geluk.

In het afgelopen anderhalf jaar heeft de Heer zijn profeet en de apostelen geïnspireerd om enkele geweldige wijzigingen in te voeren. Ik vrees echter dat de geestelijke doeleinden van die wijzigingen in het enthousiasme daaromtrent verloren kunnen gaan.

Joseph F. Smith heeft gezegd: ‘Het ware, zuivere, eenvoudige evangelie van Jezus Christus is hersteld. Het is onze taak om het op aarde in stand te houden.’6 Hij voegde daaraan toe dat het ware, zuivere, eenvoudige evangelie ‘de verlossende leer van Christus’ is.7

De profeet Joseph Smith heeft in de Geloofsartikelen uitgelegd ‘dat door de verzoening van Christus de gehele mensheid kan worden gered door gehoorzaamheid aan de wetten en verordeningen van het evangelie.’8

De fundamentele beginselen van het evangelie zijn geloof in de Heer Jezus Christus, bekering, de doop, de gave van de Heilige Geest en tot het einde toe volharden. Zijn broer Hyrum heeft gezegd: ‘Verkondig de fundamentele beginselen van het evangelie – predik ze steeds opnieuw. Dan zult u er iedere dag nieuwe ideeën en meer licht over ontvangen. Denk over die beginselen na, zodat ze u steeds duidelijker worden. Dan zult u ze duidelijker kunnen uitleggen aan de mensen die u onderwijst.’9

De beste manieren om de geestelijke doeleinden van de kerk te zien, is om de ware, zuivere, eenvoudige leringen van Christus na te leven en ook de twee grote geboden van de Heiland te onderhouden, namelijk: ‘U zult de Heer, uw God, liefhebben met geheel uw hart. […] U zult uw naaste liefhebben als uzelf.’10

Onderhouden we die twee geboden, dan ontvangen we meer gemoedsrust en vreugde. Als we de Heer en onze naaste liefhebben en dienen, worden we gelukkiger dan op andere manieren.

God en onze naaste liefhebben is het leerstellige fundament van bediening; thuisgerichte, kerkgesteunde studie; sabbatheiliging; en het heilswerk aan beide kanten van de sluier dat in de ZHV en in het ouderlingenquorum wordt gesteund. Al deze zaken zijn op de twee grote geboden gebaseerd: heb God lief en heb uw naaste lief. Bestaat er iets dat fundamenteler en eenvoudiger is dan dat?

Door het ware, zuivere, eenvoudige evangelie na te leven, krijgen we meer tijd om weduwen, weduwnaars, wezen, eenzamen, zieken en armen te bezoeken. We vinden gemoedsrust, vreugde en geluk als we de Heer en onze naaste dienen.

De wijzigingen betreffende de sabbatdag, die een thuisgerichte, kerkgesteunde evangeliestudie beklemtonen, bieden ons de kans om thuis onze geest en toewijding aan God te hernieuwen. Bestaat er iets dat eenvoudiger, fundamenteler en diepgaander is? Broeders en zusters, beseft u dat evangeliestudie en -onderwijs in uw gezin een belangrijke manier is om vreugde en geluk te vinden?

De Heiland heeft over de sabbat gezegd: ‘Voorwaar, dat is de dag die voor u is ingesteld om van uw arbeid uit te rusten en om de Allerhoogste uw toewijding te betonen.’11 Hij voegde daaraan toe: ‘Opdat uw vreugde overvloedig zal zijn [door] vreugde en gebed, [moet] u die dingen met dankzegging [doen], met een opgewekt hart en gelaat [en] met een blij hart en een opgewekt gelaat.’12

Let op de volgende belangrijke woorden in deze openbaring: vreugde, dankzegging, een opgewekt hart, een blij hart en een opgewekt gelaat. Ik leer daaruit dat onze sabbatheiliging een glimlach op ons gezicht moet brengen.

Afbeelding
mensen begroeten elkaar in de kerk

Wanneer we op een hogere en heiligere manier dienen, bedenk dan hoe belangrijk het is om iedereen in de kerk te begroeten, vooral nieuwe leden en bezoekers. We behoren te genieten wanneer we lofzangen zingen en met een open hart en geest aandachtig naar de avondmaalsgebeden luisteren.

In de vasten-en-getuigenisdienst getuigt een lid van de bisschap als eerste. Hij richt zijn beknopte getuigenis op het heilsplan en het ware, zuivere, eenvoudige evangelie van Christus. Alle anderen volgen zijn voorbeeld. We moeten beseffen dat het gepaster is om verhalen en reisavonturen bij andere gelegenheden te vertellen. Getuig eenvoudig en van het evangelie van Jezus Christus. Dan zal hij ons geestelijk hernieuwen wanneer we tot elkaar getuigen.

Onze bediening is het doeltreffendst als we liefde voor God en onze naasten in gedachten houden. Eenvoudig gezegd, we dienen anderen omdat we onze hemelse Vader en zijn kinderen liefhebben. We zullen meer met onze bediening bereiken als we die eenvoudig houden. Het zijn de kleine dingen die ons de meeste vreugde brengen. We moeten dus opletten dat we niets toevoegen aan de wijzigingen die we hebben ontvangen om het geloof en het getuigenis van Gods kinderen te versterken.

Laten we ze niet ingewikkelder maken door extra vergaderingen, verwachtingen of vereisten. Houd het eenvoudig. U zult in die eenvoud de gemoedsrust, de vreugde en het geluk vinden waarover ik het heb.

De doelen van leidinggevenden, die in Handboek 2 staan, zijn al jarenlang duidelijk en eenvoudig:

Afbeelding
gezin tijdens tiendevereffeningsgesprek

‘De leiders moedigen ieder lid aan om alle essentiële priesterschapsverordeningen te ontvangen, de daarbij behorende verbonden na te komen en zich te kwalificeren voor de verhoging en het eeuwige leven. […]

Afbeelding
echtpaar bij de tempel

Volwassenen: Moedig iedere volwassene aan om de verordeningen van de tempel waardig te zijn. Leer alle volwassenen hoe ze hun voorouders kunnen traceren en voor hen de plaatsvervangende tempelverordeningen kunnen verrichten.

Afbeelding
priesterschapsordening
Afbeelding
jongevrouwen met verordeningskaartjes

Jongeren: Bied iedere jongeman de hulp die hij nodig heeft bij zijn voorbereiding op het Melchizedeks priesterschap, de verordeningen van de tempel en een voltijdzending. Bied iedere jongevrouw de nodige hulp bij haar voorbereiding op heilige verbonden en de verordeningen van de tempel. Sterk de jeugd door deelname aan zinvolle activiteiten.

Afbeelding
wijkraad

Alle leden: Bied leidinggevenden in priesterschap en hulporganisaties, wijkraden, wijk- en voltijdzendelingen en leden de gelegenheid eendrachtig en op evenwichtige wijze samen te werken om personen te redden, gezinnen en kerkelijke units te versterken, priesterschapsparticipatie te bevorderen en Israël te vergaderen door bekering, behoud en heractivering. Leer de leden hoe zij op de wijze van de Heer in het onderhoud van zichzelf, hun gezin, en de armen en behoeftigen kunnen voorzien.’13

Dankzij mijn werkzaamheden in de kerk heb ik veel bijzondere geestelijke ervaringen gehad. Ik getuig dat de Heer zijn kerk leidt om zijn doelen te verwezenlijken. Ik heb goddelijke leiding ontvangen die mijn capaciteit ver te boven ging. Het evangelie heeft mij vreugde gegeven doordat ik de ware, zuivere, eenvoudige leringen van het evangelie van Jezus Christus heb nageleefd.

Ik heb onder de sleutels en het gezag van zes profeten en kerkpresidenten gediend, van Spencer W. Kimball tot Russell M. Nelson. Ik getuig dat ieder van hen Gods uitverkoren profeet was en is. Zij hebben ons essentiële beginselen over de kerk, het evangelie en de leer van Christus bijgebracht. President Nelson stuwt het werk van de Heer in een adembenemend tempo voorwaarts. Ik zeg ‘adembenemend’ omdat hij de enige apostel is die ouder is dan ik, en ik kan hem amper bijhouden! Ik getuig dat hij de priesterschapssleutels en de mantel van de profeet van God draagt. President Nelson verkondigt het ware, zuivere, eenvoudige evangelie van Jezus Christus. Ik getuig dat Jezus de Christus is. Dit is zijn kerk. Daarvan getuig ik nederig in de naam van Jezus Christus. Amen.