2010-2019
Jesu Kristi sande, rene og enkle evangelium
Aprilkonferencen 2019


Jesu Kristi sande, rene og enkle evangelium

At elske Gud og elske vores næste er det doktrinære grundlag for omsorg, hjemmecentreret og kirkestøttet læring, åndelig tilbedelse på sabbatsdagen og arbejdet med frelse.

Mine brødre og søstre, det er vanskeligt for mig at tro, at det er 71 år siden, i 1948, jeg var missionær i England, og 44 år siden at min hustru, Barbara, og jeg rejste med vores familie til Canada, da jeg var præsident for missionen i Toronto i Canada. Mens jeg tjente der i april 1976, blev jeg kaldet til De Halvfjerds’ Første Kvorum, og i 1985 blev jeg uventet kaldet til De Tolv Apostles Kvorum. Ulig mine tidligere kaldelser, der med tiden indebar afløsning, er afløsningen fra min kaldelse til De Tolv ikke det bedste valg lige nu; dog beder jeg om, at den dag først vil komme, når jeg har afsluttet alt det, Herren har kaldet mig til at udrette.

Når jeg tænker over min seneste 43 års virke som generalautoritet og det privilegium, jeg har haft med at tjene vor himmelske Faders børn, har jeg i højere grad erfaret, at han ønsker, at alle hans børn finder fred, glæde og lykke i deres tilværelse.

Profeten Lehi sagde: »Menneskene er til for at kunne nyde glæde.«1 Der er mange grunde til, at fred, glæde og lykke kan undvige os i dette liv, deriblandt fattigdom, krig, naturkatastrofer og uventede tilbageslag i beskæftigelse, helbred og forhold i familien.

Men selv om vi ikke kan kontrollere disse udefrakommende kræfter, der påvirker vores liv her på jorden, mens vi stræber efter at blive Herren Jesu Kristi trofaste disciple, kan vi finde fred, glæde og lykke trods de problemer i verden, der svirrer omkring os.

Et af mine børn sagde engang: »Far, jeg spekulerer på, om jeg mon nogen sinde vil klare det.« Jeg svarede: »Alt, hvad vor himmelske Fader beder os om, er at gøre vores bedste hver dag.« Søskende, gør jeres bedste dag efter dag, og før I ved af det, vil I erfare, at jeres himmelske Fader kender jer, og at han elsker jer. Og når I ved – virkelig ved det – vil jeres liv få virkelig formål og betydning, og I vil blive fyldt med glæde og fred.

Frelseren, verdens lys, sagde: »Enhver, som tror på mig, [skal] ikke … blive i mørket.«2

»Jesus Kristus er det navn, der er givet af Faderen, og der er ikke givet noget andet navn, hvorved [vi] kan blive frelst;

derfor må alle mennesker påtage sig det navn, der er givet af Faderen.«3

Skrifterne lærer os, at Satan ønsker at lede mennesker ud i mørket. Hele hans indsats går på at lukke Jesus Kristus og hans evangeliums lys og sandhed ude. Som Lehi lærte sine børn: Djævelen »stræber efter at gøre alle mennesker elendige, ligesom han selv er.«4 Hvis vor himmelske Faders »gerning og herlighed« er »at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket«,5 er Lucifers »værk« at tilvejebringe elendighed og uendelig jammer for Guds børn. Synd og overtrædelse slører Kristi lys i vores tilværelse. Det er derfor, vi stræber efter at sole os i Kristi lys, som bringer fred, glæde og lykke.

I det seneste halvandet år har Herren inspireret sin profet og apostlene til at implementere en række vidunderlige tilpasninger. Men jeg er bekymret for, om disse tilpasningers åndelige formål kan gå tabt i begejstringen over selve ændringerne.

Joseph F. Smith sagde: »Jesu Kristi sande, rene, enkle evangelium er blevet gengivet. Vi er ansvarlige for at bevare det på jorden.«6 Han tilføjede, at det sande, rene og enkle evangelium er »Kristi frelsende lærdomme«.7

I trosartiklerne lærte profeten Joseph Smith os, at »hele menneskeheden i kraft af Kristi forsoning kan blive frelst ved lydighed mod evangeliets love og ordinancer.«8

Evangeliets første principper er tro på Herren Jesus Kristus, omvendelse, dåb, Helligåndsgaven og at holde ud til enden. Hans bror Hyrum sagde: »Forkynd dem igen [og igen], så vil I opdage, at nye ideer og yderligere lys omkring dem bliver åbenbaret jer dag efter dag. Du kan uddybe dem, så du mere tydeligt kan forstå dem. Du bliver så i stand til at viderebringe dem tydeligere til dem, [du] underviser.«9

Den bedste måde, vi kan se Kirkens åndelige formål på, er ved at efterleve Kristi sande, rene og enkle lærdomme og også at anvende Frelserens to store bud: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte … Du skal elske din næste som dig selv.«10

Lydighed mod disse to bud tilvejebringer en måde at opleve mere fred og glæde på. Når vi elsker og tjener Herren og elsker og tjener vores næste, vil vi naturligt føle større lykke, der ikke kan komme til os på nogen bedre måde.

At elske Gud og elske vores næste er det doktrinære grundlag for omsorg, hjemmecentreret og kirkestøttet læring, åndelig tilbedelse på sabbatsdagen og arbejdet med frelse på begge sider af sløret støttet af Hjælpeforeningen og ældsternes kvorum. Alle disse ting er baseret på guddommelige bud om at elske Gud og elske vores næste. Kan der være noget mere grundlæggende, mere fundamentalt og mere enkelt end det?

At efterleve evangeliets sande, rene og enkle plan vil give os mere tid til at besøge enkerne, enkemændene, forældreløse, ensomme, syge og fattige. Vi finder fred, glæde og lykke i vores liv, når vi tjener Herren og vores næste.

Sabbatsdagens tilpasninger, der understreger hjemmecentreret, kirkestøttet evangelisk læring og studium er en mulighed for at forny vores ånd og vores hengivenhed for Gud inden for hjemmets fire vægge. Hvad kan overhovedet være mere enkelt, grundlæggende og dybsindigt? Søskende, kan I se, at det er en vigtig måde at finde glæde og lykke på i vores tilværelse, at vi lærer og underviser om evangeliet i vores familie?

I forbindelse med sabbatten sagde Frelseren: »For sandelig, dette er en dag, der er bestemt for dig til at hvile fra dit arbejde og til at vise den Højeste din hengivenhed.«11 Han tilføjede: »Så din glæde må være fuldstændig … [gennem] glæde og bøn … I [bør] gør[e] dette med taksigelse, med muntert hjerte og ansigtsudtryk … [og] med et glad hjerte og et muntert ansigtsudtryk.«12

Bemærk nogle af nøgleordene i denne åbenbaring: Glæde, taksigelse, muntert hjerte, glad hjerte og et muntert ansigtsudtryk. For mig lyder det som om, at sabbatsdagen bør bringe smilet frem i vores ansigt.

Billede
hilsen i kirken

Når vi drager omsorg på en højere og mere hellig måde, så overvej, hvor væsentligt det er, at vi hilser på alle, der kommer til vores kirkemøder, især de nye medlemmer og besøgende. Vi bør alle nyde at synge salmerne og lytte omhyggeligt til nadverbønnernes ord med et åbent hjerte og sind.

Vidnesbyrd om tro ved vores faste- og vidnesbyrdmøder indledes af en fra biskoprådet, som bærer et kort vidnesbyrd med fokus på planen for lykke og Kristi sande, rene og enkle evangelium. Alle andre bør følge det eksempel. Vi må huske på, at der er andre passende steder at fortælle historier eller dele rejseoplevelser. Når vi holder os til et enkelt vidnesbyrd og fokuserer på Kristi evangelium, vil han sørge for åndelig fornyelse, når vi bærer vores vidnesbyrd for hinanden.

En god omsorgsindsats ses bedst gennem øjne, der fokuserer på at elske Gud og elske vores næste. Enkelt sagt drager vi omsorg, fordi vi elsker vor himmelske Fader og hans børn. Vores omsorgsindsats vil lykkes bedre, hvis vi holder vores omsorgsindsats på et enkelt plan. Den største glæde stammer fra livets enkle ting, så vi er nødt til at være forsigtige og ikke tro, at der behøver at blive tilføjet mere til nogen af de tilpasninger, vi har fået for at opbygge tro og stærke vidnesbyrd i Guds børns hjerter.

Lad os ikke komplicere tingene med flere møder, forventninger eller krav. Hold det enkelt. Det er i den enkelhed, at I finder den fred, glæde og lykke, jeg har talt om.

I årevis har Kirkens formål med lederskab, som der står i Håndbog 2, været resultater, der er klare og enkle, og jeg citerer derfra:.

Billede
familie ved tiendeopgørelse

»Ledere opfordrer ethvert medlem til at modtage alle de nødvendige præstedømmeordinancer, holde de dertil knyttede pagter og leve værdigt til at opnå ophøjelse og evigt liv …

Billede
par ved templet

Voksne: Motivér hver enkelt voksen til at være værdig til at modtage tempelordinancerne. Undervis alle voksne i at finde deres forfædre og udføre stedfortrædende tempelordinancer for dem.

Billede
præstedømmeordination.
Billede
unge kvinder med tempelordinancekort

Unge: Hjælp hver enkelt unge mand til at forberede sig til at modtage Det Melkisedekske Præstedømme, til at modtage tempelordinancerne og til at være værdig til at tage på en fuldtidsmission. Hjælp hver enkelt unge kvinde til at være værdig til at indgå og holde hellige pagter og modtage tempelordinancerne. Styrk de unge gennem deltagelse i meningsfyldte aktiviteter.

Billede
menighedsråd

Alle medlemmer: Præstedømme- og organisationsledere, menighedsråd, lokal- og fuldtidsmissionærer og medlemmer samarbejder og gør en velafvejet indsats for at redde den enkelte, styrke familier og kirkeenheder, øge aktiviteten i præstedømmet og indsamle Israel gennem omvendelse, fastholdelse og genaktivering. Undervis medlemmerne i at sørge for sig selv og deres familie og til at hjælpe de fattige og trængende på Herrens måde.«13

Min tjeneste i Kirken har velsignet mig med mange bemærkelsesværdige og særlige, åndelige oplevelser. Jeg er et vidne om, at Herren vejleder sin kirke for at opfylde sine hensigter. Jeg har fået guddommelig vejledning, der langt overgår mine egne evner. Glæden ved at efterleve evangeliet har for mig drejet sig om Jesu Kristi sande, rene og enkle lære og evangelium.

Jeg har virket under nøglerne og vejledningen fra seks profeter og præsidenter for Kirken, fra Spencer W. Kimball til Russell M. Nelson. Jeg bærer vidnesbyrd om, at hver eneste en var og er Guds udvalgte profet. De har undervist os om væsentlige principper om Kirken og Kristi evangelium og lære. Præsident Nelson fører Herrens værk fremad i et hæsblæsende tempo. Jeg siger »hæsblæsende«, fordi han er den eneste af apostlene, der er ældre end mig, og jeg har svært ved at følge med ham! Jeg er et vidne på, at præstedømmets nøgler og Guds kappe som profet hviler på ham. Præsident Nelson underviser i Jesu Kristi sande, rene og enkle evangelium. Jeg bærer mit vidnesbyrd om, at Jesus er Kristus, og dette er hans kirke – det vidner jeg ydmygt om i Jesu Kristi navn. Amen.