2010–2019
De rol van de vrouw in het evangelieonderricht thuis
Oktober 2018


De rol van de vrouw in het evangelieonderricht thuis

De Heiland laat u door zijn volmaakte voorbeeld zien hoe u een belangrijke rol zult spelen in zijn focus op de evangeliestudie thuis.

Lieve zusters, het is fijn om bij u te zijn. Het is een opwindende tijd in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. De Heer stort zoals beloofd kennis over zijn kerk uit.

U herinnert zich vast dat Hij het volgende gezegd heeft: ‘Hoelang kunnen stromende wateren onrein blijven? Welke kracht zal de hemelen weerhouden? De mens zou evengoed zijn nietige arm kunnen uitstrekken om de Missouri in haar beschikte loop te stuiten, of haar stroomopwaarts te keren, als om de Almachtige te verhinderen kennis uit te storten vanuit de hemel op het hoofd van de heiligen der laatste dagen.’1

De Heer stort momenteel steeds sneller eeuwige waarheid op het hoofd en in het hart van zijn volk uit. Hij heeft duidelijk verklaard dat de dochters van onze hemelse Vader een belangrijke rol in die wonderbare versnelling zullen spelen. Zo heeft Hij zijn levende profeet geïnspireerd om het evangelieonderricht thuis en in gezinsverband te beklemtonen.

Nu vraagt u zich misschien af wat dat te maken heeft met trouwe zusters die de Heer helpen om kennis op de heiligen uit te storten. De Heer beantwoordt die vraag in ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’. U kent de woorden, maar misschien zullen ze een nieuwe betekenis voor u krijgen en zult u beseffen dat de Heer de opwindende veranderingen die nu plaatsvinden, voorzien heeft. Hij heeft in de proclamatie de moeder de belangrijkste evangelieonderwijzer in het gezin gemaakt. Daarin staat namelijk: ‘De taak van de moeder is op de eerste plaats de zorg voor de kinderen.’2 Die zorg houdt ook in dat ze haar kinderen met evangeliebeginselen en -kennis voedt.

We lezen verder: ‘Vader en moeder hebben de plicht om elkaar als gelijkwaardige partners met deze heilige taken te helpen.’3 Ze zijn gelijkwaardige partners, gelijkwaardig in hun potentieel tot geestelijke groei en het verkrijgen van kennis. En ze worden één door elkaar te helpen. Ze zijn gelijkwaardig in hun goddelijke bestemming om samen verhoogd te worden. Man en vrouw kunnen zelfs niet zonder elkaar verhoogd worden.

Waarom is een dochter van God in een eensgezinde, gelijkwaardige relatie dan de hoofdverantwoordelijke voor het voeden van haar kinderen met de allerbelangrijkste voedingsstof die we allemaal nodig hebben, namelijk hemelse kennis? Voor zover ik weet, is dat de wijze van de Heer sinds de schepping van het gezin.

Eva ontving bijvoorbeeld de kennis dat Adam van de vrucht van de boom van kennis moest nemen, zodat ze al Gods geboden konden onderhouden en een gezin konden stichten. Ik weet niet waarom Eva die kennis eerst kreeg, maar Adam en Eva waren volkomen eensgezind toen die ook over Adam werd uitgestort.

Een ander voorbeeld waarbij de Heer de onderwijsgaven van vrouwen gebruikte, is de manier waarop Hij de zonen van Helaman sterkte. Mijn gemoed schiet vol als ik dat verhaal lees en denk aan de geruststellende woorden die mijn moeder uitte toen ik in het leger ging.

Helaman schrijft het volgende:

‘Hun moeders hadden hun geleerd dat als zij niet twijfelden God hen zou bevrijden.

‘En zij gaven de woorden van hun moeders voor mij weer en zeiden: Wij twijfelen er niet aan dat onze moeders het wisten.’4

Hoewel ik niet alle redenen ken waarom de Heer u, trouwe zusters, in de eerste plaats voor de zorg voor uw kinderen verantwoordelijk stelt, vermoed ik dat het iets met uw vermogen om lief te hebben te maken heeft. Het vergt grote liefde om andermans behoeften voor te laten gaan. Dat is de reine liefde van Christus voor de persoon voor wie u zorgt. Iemand die met de zorg voor anderen belast is en in aanmerking komt voor de invloed van de verzoening van Jezus Christus, heeft die naastenliefde. Het thema van de zustershulpvereniging, waarin mijn moeder uitblonk, lijkt me geïnspireerd: ‘De liefde vergaat nimmermeer.’

Als dochter van God hebt u een aangeboren groot vermogen om de behoeften van anderen te zien en om lief te hebben. Daardoor bent u ontvankelijk voor de influisteringen van de Geest. De Geest kan u dan bij de zorg voor anderen in uw gedachten, woorden en daden leiden, zodat de Heer kennis, waarheid en moed over hen kan uitstorten.

Zusters, u bevindt zich allemaal in een uniek stadium van uw levensreis. Sommigen van u zijn meisjes die hun eerste algemene vrouwenbijeenkomst bijwonen. Sommigen zijn jongevrouwen die zich voorbereiden om volgens Gods wil zorg te verlenen. Sommigen zijn pasgetrouwd en hebben nog geen kinderen; anderen zijn jonge moeders met één of meerdere kleintjes. Sommigen zijn moeders van tieners, en anderen hebben kinderen die op zending zijn. Sommigen hebben kinderen van wie het geloof verzwakt is en die ver van huis zijn. Sommigen staan er alleen voor. Sommigen zijn grootmoeders.

Maar ongeacht uw omstandigheden maakt u deel uit – een belangrijk deel – van Gods gezin en van uw eigen gezin, of dat nu in de toekomst, in dit leven of in de geestenwereld is. God geeft u de opdracht om zoveel leden van zijn en uw gezin op te bouwen als u met uw liefde en geloof in de Heer Jezus Christus kunt.

De uitdaging is te weten wie, hoe en wanneer u die voeding moet geven. Daar hebt u de hulp van de Heer voor nodig. Hij kent het hart van andere mensen en weet wanneer ze voor uw zorg openstaan. Uw gelovig gebed is de sleutel tot succes. U kunt erop vertrouwen dat u zijn leiding zult ontvangen.

Hij spoort u als volgt aan: ‘Bid de Vader in mijn naam in vertrouwen, gelovende dat u zult ontvangen, en u zult de Heilige Geest hebben, die alle dingen openbaart die voor de mensenkinderen nuttig zijn.’5

Naast gebed zal echte Schriftstudie uw vermogen om geestelijk te voeden vergroten. U hebt deze belofte: ‘Evenmin moet u zich van tevoren bezorgd maken over wat u zult zeggen; maar verzamel de woorden van het leven steeds als een schat in uw gedachten, en op dat moment zal u het deel worden gegeven dat eenieder moet worden toegemeten.’6

U zult dus meer tijd in gebed, overpeinzing en meditatie over geestelijke kwesties steken. Dan zal er kennis over u uitgestort worden en zult u groeien in uw vermogen om uw gezinsleden op te bouwen.

Soms zult u het gevoel hebben dat u weinig vooruitgang maakt in die vaardigheid. Het vergt geloof om het vol te houden. De Heiland geeft u deze bemoediging:

‘Welnu, word niet moe goed te doen, want u legt het fundament van een groot werk. En uit het kleine komt het grote voort.

‘Zie, de Heer verlangt het hart en een gewillige geest; en de gewilligen en de gehoorzamen zullen in deze laatste dagen het goede van het land Zion eten.’7

Door uw aanwezigheid vandaag geeft u aan dat u bereid bent om gehoor te geven aan de uitnodiging van de Heer om anderen op te bouwen. Dat geldt zelfs voor de jongsten onder u. Jullie kunnen weten wie in je familie je moet versterken. Als je oprecht bidt, zul je een naam of gezicht in gedachten krijgen. Als je bidt om te weten wat je moet doen of zeggen, zul je het antwoord voelen. Telkens als je er gehoor aan geeft, neemt je vermogen om op te bouwen toe. Zo bereid je je voor op de tijd dat je voor je eigen kinderen moet zorgen.

Moeders van tieners kunnen bidden om te mogen weten hoe ze een zoon of dochter kunnen versterken die niet voor die zorg openstaat. U kunt bijvoorbeeld bidden om te weten wie de geestelijke invloed kan hebben die uw kind nodig heeft en zou aanvaarden. God hoort en verhoort zulke innige gebeden van bezorgde moeders. En Hij stuurt hulp.

Grootmoeders hebben het misschien moeilijk vanwege de stress en beproevingen van hun kinderen en kleinkinderen. U kunt moed en leiding uit de ervaringen van gezinnen in de Schriften putten.

Vanaf de tijd van Eva en Adam via vader Israël, en zo verder tot elk gezin in het Boek van Mormon vinden we één onbetwistbare les over wat we moeten doen als onze kinderen die niet willen luisteren ons verdriet bezorgen: blijf altijd liefhebben.

We hebben het bemoedigende voorbeeld van de Heiland die voor de opstandige geestkinderen van zijn hemelse Vader zorgde. Zelfs als zij en wij de Heiland verdriet doen, blijft zijn hand uitgestrekt.8 Hij spreekt in 3 Nephi over zijn geestelijke zusters en broeders die Hij tevergeefs had geprobeerd te verzorgen: ‘O, volk […] van het huis van Israël […], hoe dikwijls heb Ik u vergaderd zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en heb Ik u verzorgd.’9

Zusters in alle fasen van het leven, alle gezinsomstandigheden en alle culturen, de Heiland laat u door zijn volmaakte voorbeeld zien hoe u een belangrijke rol zult spelen in zijn focus op de evangeliestudie thuis en in gezinsverband.

U zult met uw aangeboren naastenliefde wijzigingen in gezinsactiviteiten en -tradities doorvoeren. Dat zal tot meer geestelijke groei leiden. Als u met en voor uw gezinsleden bidt, zult u uw liefde en de liefde van de Heiland voor hen voelen. Naarmate u naar die geestelijke gave streeft, zal die toenemen. Uw gezinsleden zullen voelen dat u met meer geloof bidt.

Wanneer u als gezin bijeenkomt om in de Schriften te lezen, zult u ze al gelezen hebben en erover gebeden hebben om u voor te bereiden. U zult gebeden hebben dat de Geest uw verstand mag verlichten. En als het uw beurt is om voor te lezen, zullen uw gezinsleden uw liefde voor God en voor zijn woord voelen. Dan worden ze door Hem en door zijn Geest gevoed.

U kunt diezelfde uitstorting in elke gezinsbijeenkomst voelen als u erom bidt en ze plant. Dat vergt misschien tijd en moeite, maar het zal wonderen teweegbrengen. Ik moet denken aan een les die mijn moeder me leerde toen ik jong was. Ik zie in gedachten nog de gekleurde kaart die ze van de reizen van Paulus gemaakt had. Ik vraag me af waar ze de tijd en energie vandaan haalde. Maar haar liefde voor die trouwe apostel is me nog steeds tot zegen.

Ieder van u zal manieren vinden om aan de uitstorting van waarheid over uw gezin in de herstelde kerk van de Heer bij te dragen. Ieder van u zal bidden, studeren en nadenken om te weten wat uw unieke bijdrage kan zijn. Maar één ding is zeker: ieder van u zal, in een gelijk span met zonen van God, een belangrijke rol spelen in het wonder van evangeliestudie en -beleving, dat de vergadering van Israël zal bespoedigen en Gods gezin op de heerlijke wederkomst van de Heer Jezus Christus zal voorbereiden. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.