2010–2019
Vill du bli frisk?
Oktober 2018


Vill du bli frisk?

Tack vare Jesu Kristi försoning, om vi väljer att omvända oss och vända våra hjärtan helt och hållet till Frälsaren, helar han oss andligen.

Några månader in på sin mission höll vår yngste son och hans missionskamrat på att avsluta sina studier när han började känna en molande smärta i huvudet. Han kände sig väldigt konstig. Först förlorade han kontrollen över sin vänstra arm, sedan domnade hans tunga. Vänster sida av ansiktet började hänga. Han fick svårt att tala. Han förstod att något var fel. Vad han inte visste var att han hade fått en massiv stroke på tre ställen i hjärnan. Rädslan grep honom när han blev delvis förlamad. Hur snabbt en strokedrabbad person får vård har avgörande effekt på återhämtningen. Hans trofasta missionskamrat var handlingskraftig. Efter att ha ringt larmnumret gav han honom en välsignelse. Mirakulöst nog var ambulansen bara fem minuter bort.

Efter att vår son hade förts i ilfart till sjukhus bedömde vårdpersonalen snabbt situationen och beslöt att sätta in ett läkemedel som skulle kunna häva strokens förlamande effekter med tiden.1 Men om vår son inte hade en stroke kunde läkemedlet få allvarliga följder, som till exempel hjärnblödning. Vår son var tvungen att välja. Han valde att ta läkemedlet. Det skulle krävas flera operationer och många månader för vår son att återhämta sig helt, men han kunde till slut återvända och slutföra sin mission när följderna av hans stroke i stort sett hade gått tillbaka.

Vår himmelske Fader är allrådande och allvetande. Han känner till våra fysiska svårigheter. Han är medveten om vår fysiska smärta till följd av ohälsa, sjukdomar, åldrande, olyckor eller medfödda skador. Han är medveten om den känslomässiga kamp som åtföljer ångest, ensamhet, depression och psykisk ohälsa. Han vet precis vem som har blivit orättvist behandlad eller på annat sätt utsatts för övergrepp. Han känner till våra svagheter och de böjelser och frestelser vi kämpar med.

Under jordelivet blir vi prövade för att se om vi väljer gott i stället för ont. De som håller hans bud ska få bo hos honom ”i ett tillstånd av oändlig lycka”.2 För att hjälpa oss i vår utveckling mot att bli som han, har vår himmelske Fader gett all makt och kunskap till sin Son Jesus Kristus. Det finns ingen fysisk, känslomässig eller andlig plåga som Kristus inte kan bota.3

Från Frälsarens jordiska verksamhet återberättar skrifterna många underverk då Jesus Kristus använde sin gudomliga makt till att bota dem som led fysiskt.

Johannesevangeliet återger berättelsen om en man som hade lidit av en tärande sjukdom i 38 år.

”Jesus såg honom ligga där och visste att han hade varit sjuk så länge, och han frågade honom: ’Vill du bli frisk?’”

Den sjuke svarade att ingen fanns där för att hjälpa honom när han behövde det som mest.

”Jesus sade till honom: ’Res dig, ta din bädd och gå!’

Genast blev mannen frisk, och han tog sin bädd och gick.”4

Lägg märke till kontrasten mellan hur länge den här mannen hade lidit på egen hand – 38 år – och hur snabbt han blev botad när Frälsaren väl var involverad. Han blev botad ”genast”.

Vid ett annat tillfälle var det en kvinna, som hade haft blödningar i tolv år och spenderat allt hon hade på läkare, som kom till honom ”bakifrån och rörde vid hörntofsen på hans mantel, och genast stannade hennes blödning. …

Jesus sade: ’Någon rörde vid mig. Jag kände att kraft gick ut från mig.’

När kvinnan insåg att hon var upptäckt … förklarade [hon] inför allt folket … hur hon genast hade blivit botad.”5

Genom sitt tjänande lärde Kristus oss att han hade makt över den fysiska kroppen. Vi kan inte bestämma tidpunkten för när Kristus ska bota våra fysiska plågor. Botandet sker enligt hans vilja och visdom. I skrifterna fick en del människor lida i årtionden och andra hela sina jordeliv. Jordiska skröpligheter kan förädla oss och fördjupa vår förtröstan på Gud. Men när vi låter Kristus vara involverad stärker han oss alltid andligen så att vi får större förmåga att bära våra bördor.

Vi vet att varje fysisk plåga, sjukdom eller brist till sist ska botas i uppståndelsen. Det är en gåva till hela mänskligheten genom Jesu Kristi försoning.6

Jesus Kristus kan bota mer än våra fysiska kroppar. Han kan hela vår ande också. Överallt i skrifterna får vi veta att Kristus hjälpte dem vilkas andar var svaga och gjorde dem friska.7 När vi begrundar dessa händelser växer vårt hopp och vår tro på Frälsarens makt att välsigna våra liv. Jesus Kristus kan förändra våra hjärtan, läka oss från följderna av den orättvisa eller de övergrepp vi upplever, stärka vår förmåga att bära förlust och sorger, ge oss frid som hjälper oss att uthärda livets prövningar och hela oss känslomässigt.

Kristus kan också hela oss när vi syndar. Vi syndar när vi medvetet bryter Guds lag.8 När vi syndar blir själen oren. Inget orent kan vistas i Guds närhet.9 ”Att bli renad från synd är att bli andligen helad.”10

Gud Fadern vet att vi kommer att synda, men han har förberett en väg för oss att bli återlösta. Äldste Lynn G. Robbins har sagt: ”Omvändelse är inte [Guds] reservplan om vi skulle råka göra fel. Omvändelse är hans plan, eftersom han vet att vi kommer att göra det.”11 När vi syndar har vi möjlighet att välja gott framför ont. Vi väljer det goda när vi omvänder oss efter att ha syndat. Genom Jesus Kristus och hans försoningsoffer kan vi bli återlösta från våra synder och komma tillbaka till Gud Fadern om vi omvänder oss. Andligt helande har inte bara en sida – det kräver Frälsarens återlösande kraft, och uppriktig omvändelse från syndaren. De som väljer att inte omvända sig förkastar den läkedom Kristus erbjuder. För dem är det som om ingen återlösning hade skett.12

När jag har samtalat med personer som är villiga att omvända sig, har jag förundrats över att människor som levde i synd hade svårt att fatta rätt beslut. Den Helige Anden lämnade dem och de hade ofta svårt att fatta beslut som kunde föra dem närmare Gud. De kunde brottas med det i månader eller till och med år, generade eller rädda för följderna av deras synder. Ofta kände de att de aldrig skulle kunna förändras eller få förlåtelse. Jag har ofta hört dem berätta om rädslan för att deras närstående, om de fick veta vad de hade gjort, skulle sluta älska dem eller överge dem. När de tänkte på det här sättet, bestämde de sig för att bara hålla tyst och skjuta upp sin omvändelse. De kände, felaktigt, att det var bättre att inte omvända sig nu, så att de inte ytterligare skulle såra dem de älskade. I deras tankar var det bättre att lida efter det här livet än att gå igenom omvändelseprocessen nu. Bröder och systrar, det är aldrig en god idé att skjuta upp sin omvändelse. Motståndaren använder ofta rädsla för att hindra oss från att genast handla enligt vår tro på Jesus Kristus.

När närstående ställs inför sanningen om de syndiga handlingarna vill de, även om de känner sig djupt sårade, ofta hjälpa den uppriktigt ångerfulle syndaren att förändras och förlikas med Gud. Utan tvivel går andlig läkning snabbare när syndare bekänner och sedan omges av dem som älskar och hjälper dem att överge sina synder. Kom ihåg att Jesus Kristus har makten att också hela de oskyldiga offer för synd som vänder sig till honom.13

President Boyd K. Packer sa: ”Våra andar skadas när vi gör misstag och begår synder. Men till skillnad från våra dödliga kroppar blir inga ärr kvar när omvändelseprocessen är fullbordad, tack vare Jesu Kristi försoning. Löftet är: ’Se, den som har omvänt sig från sina synder, han är förlåten och jag, Herren, kommer inte längre ihåg dem’ [L&F 58:42].”14

När vi omvänder oss ”med helhjärtat uppsåt”,15 ”träder den stora återlösningsplanen omedelbart i kraft” för oss.16 Frälsaren helar oss.

Missionskamraten och de medicinska experter som hjälpte vår strokedrabbade son på missionsfältet agerade snabbt. Vår son valde att ta emot det stroke-motverkande läkemedlet. Strokens förlamande effekt som kunde har förföljt honom genom resten av jordelivet, motverkades. På samma sätt, ju snabbare vi omvänder oss och för in Jesu Kristi försoning i våra liv, desto tidigare kan vi helas från syndens följder.

President Russell M. Nelson gav följande uppmaning: ”Om du har gått ifrån stigen ber jag dig … att komma tillbaka. Oavsett dina frågor, oavsett dina utmaningar, så finns det en plats för dig i denna Herrens kyrka. Du och ännu ofödda generationer välsignas av det du gör nu för att återvända till förbundsstigen.”17

Vår andliga läkning kräver att vi underkastar oss de villkor Frälsaren har angett. Vänta inte ett tag! Vi måste handla i dag! Handla nu så att andlig förlamning inte hindrar din eviga utveckling. Om du under mitt tal har känt behov av att be någon som du har felat mot om förlåtelse, uppmanar jag dig att handla. Berätta för dem vad du har gjort. Be om deras förlåtelse. Om du har begått en synd som påverkar din tempelvärdighet ber jag dig att rådgöra med din biskop – i dag. Vänta inte ett tag.

Mina bröder och systrar, Gud är vår kärleksfulle himmelske Fader. Han har gett all makt och kunskap till sin älskade Son Jesus Kristus. Tack vare honom ska hela mänskligheten en dag få sina fysiska sjukdomar botade för alltid. Tack vare Jesu Kristi försoning, om vi väljer att omvända oss och vända våra hjärtan helt och hållet till Frälsaren, helar han oss andligen. Det helandet kan börja genast. Valet är vårt. Vill vi bli friska?

Jag vittnar om att Jesus Kristus betalade priset så att vi kan bli friska. Men vi måste välja att ta emot det helande läkemedel han erbjuder. Ta det i dag. Vänta inte ett tag. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Läkemedlet heter tPA (tissue plasminogen activator [vävnadsplasminogenaktivator]).

  2. Mosiah 2:41.

  3. Se Matt. 4:24. Kristus gick omkring och botade alla som var sjuka, även dem som led av ”olika sjukdomar och plågor”, var ”besatta” och ”månadssjuka”.

  4. Se Joh. 5:5–9; kursivering tillagd.

  5. Se Luk. 8:43–47; kursivering tillagd.

  6. Se Alma 40:23; Hel. 14:17.

  7. Se Luk. 5:20, 23–25; se även Joseph Smith Translation, Luke 5:23 (i Luke 5:23, fotnot a):”Krävs det mer makt för att förlåta synder än för att få de sjuka att resa sig upp och gå?”

  8. Se 1 Joh. 3:4.

  9. Se 3 Ne. 27:19.

  10. Jesu Kristi evangelium”, Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2005), s. 60.

  11. Lynn G. Robbins, ”Sjuttio gånger sju”, Liahona, maj 2018, s. 22.

  12. Se Mosiah 16:5.

  13. I många situationer har jag sett hur mycket fortare helande har skett när familjemedlemmar har stöttat någon som brutit trohets- och tillitslöften och hjälpt honom eller henne att vända sig till Frälsaren mer fullkomligt för att få del av hans helande kraft. Om den verkligt ångerfulla själen försöker förändras, kan familjemedlemmar som hjälper dem med evangeliestudier, uppriktig bön och kristuslikt tjänande inte bara hjälpa syndaren att förändras utan också själva få uppleva Frälsarens helande. När så är lämpligt kan oskyldiga offer hjälpa den felande syndaren genom att söka gudomlig vägledning om vad de ska studera tillsammans, hur de kan tjäna, och hur de kan engagera familjemedlemmar i att stödja och stärka den ångerfulla själen till att förändras och dra nytta av Jesu Kristi återlösande kraft.

  14. Se Boyd K. Packer, ”Lycksalighetsplanen”, Liahona, maj 2015, s. 28.

  15. 3 Ne. 18:32.

  16. Alma 34:31; kursivering tillagd.

  17. Russell M. Nelson, ”När vi går framåt tillsammans”, Liahona, apr. 2018, s. 7.