2010-2019
Sandhed og planen
Oktober 2018


Sandhed og planen

Når vi søger sandheden om religion, bør vi bruge åndelige metoder, der er passende til den søgning.

I nutidig åbenbaring defineres sandhed som »kundskab om alt, som det er, og som det var, og som det skal blive« (L&P 93:24). Det er en perfekt definition af frelsesplanen og »Familien: En proklamation til verden.«

Vi lever i en tid med meget tilgængeligt og formidlet information. Men ikke al den information er sand. Vi må være forsigtige, når vi søger sandheden og vælger kilder til den søgning. Vi bør ikke anse sekulær berømmelse eller autoritet som kvalificerede kilder til sandhed. Vi bør være forsigtige med at stole på information eller råd fra underholdningsstjerner, store sportsstjerner eller anonyme internetkilder. Ekspertise indenfor et område bør ikke opfattes som ekspertise i sandheden om andre emner.

Vi bør også være opmærksomme på motivationen hos den, der giver informationen. Derfor advarer skrifterne os mod præstelist (se 2 Ne 26:29). Hvis kilden er anonym eller ukendt, kan informationen også være suspekt.

Vores personlige beslutninger bør være baseret på information fra kilder, der er kvalificeret i emnet og fri for selviske motivationer.

I.

Når vi søger sandheden om religion, bør vi bruge åndelige metoder, der er passende til den søgning: Bøn, Helligåndens vidnesbyrd og studium af skrifterne og nutidige profeters ord. Jeg bliver altid ked af det, når jeg hører om en, der fortæller, at vedkommende har mistet sin tro på grund af verdslig lærdom. De, der engang havde et åndeligt syn, kan lide af selvforårsaget åndelig blindhed. Præsident Henry B. Eyring har sagt: »Deres problem ligger ikke i det, de tror, de ser; det ligger i det, de endnu ikke kan se.«1

Videnskabelige metoder kan føre os til det, vi kalder videnskabelig sandhed. Men »videnskabelig sandhed« er ikke hele formålet med livet. De, der ikke lærer »ved studium og også ved tro« (L&P 88:118), begrænser deres forståelse af sandhed til det, de kan bekræfte gennem videnskabelige metoder. Det giver nogle kunstige begrænsninger på deres søgen efter sandheden.

Præsident James E. Faust sagde: »De, der er [blevet døbt], sætter deres evige sjæl i fare ved at være ligeglade og kun søge verdslig lærdom. Vi tror på, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har Kristi evangelium i sin helhed, og at det er sandhedens og den evige oplysnings kernepunkt.«2

Vi finder sand og vedvarende glæde ved at få kundskab om og handle på sandheden om, hvem vi er, formålet med livet på jorden, og hvor vi skal hen, når vi dør. Disse sandheder kan ikke læres ved videnskabelige eller verdslige metoder.

II.

Jeg vil nu tale om gengivne evangeliske sandheder, der er grundlæggende for læren i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Overvej disse sandheder nøje. De forklarer meget om vores lære og skikke, måske også noget, man endnu ikke har forstået.

Der er en Gud, der er den kærlige Fader til alle de ånder, der nogensinde har levet eller skal leve.

Køn er evigt. Inden vi blev født på denne jord, levede vi alle som mandlige eller kvindelige ånder i Guds nærhed.

Vi har lige hørt Tabernakelkoret på Tempelpladsen synge »Jeg vil følge Guds plan.«3 Det er den plan, Gud skabte, så alle hans åndelige børn kunne udvikle sig for evigt. Planen er afgørende for os alle.

I den plan skabte Gud jorden som et sted, hvor hans elskede åndelige børn kunne blive født til livet på jorden for at modtage et fysisk legeme og få mulighed for at udvikle sig evigt ved at træffe de rette valg.

For at det blev meningsfuldt, skulle de jordiske valg foretages mellem konkurrerende kræfter af godt og ondt. Der skulle være modsætninger og derfor en modstander, der blev kastet ud på grund af oprør og fik lov til at friste Guds børn til at handle i modstrid med Guds plan.

Formålet med Guds plan var at give hans børn mulighed for at vælge evigt liv. Det kan kun opnås gennem erfaring i livet her på jorden og efter døden gennem udvikling i livet efter døden i åndeverdenen.

I løbet af livet på jorden vil vi alle blive urene af synd, når vi giver efter for modstanderens fristelser, og vi vil i sidste ende dø. Vi accepterede de udfordringer med tillid til planens forsikring om, at Gud vor Fader ville sørge for en Frelser, hans enbårne Søn, der ville redde os gennem en universel opstandelse til et liv efter døden med et legeme. Frelseren ville også give os en forsoning som betaling for, at alle kan blive renset fra synd på de betingelser, som han fremsatte. Disse betingelser omfatter tro på Kristus, omvendelse, dåb, Helligåndsgaven og andre ordinancer udført med præstedømmets myndighed.

Guds store plan for lykke giver en perfekt balance mellem evig retfærdighed og den nåde, vi kan opnå gennem Jesu Kristi forsoning. Den gør os også i stand til at blive forvandlet til nye væsener i Kristus.

En kærlig Gud rækker ud til os alle. Vi ved, at gennem hans kærlighed og på grund af hans enbårne Søns forsoning kan »hele menneskeheden i kraft af Kristi forsoning … blive frelst ved lydighed mod evangeliets love og ordinancer« (TA 1:3, fremhævelse tilføjet.).

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er med rette kendt som en familieorienteret kirke. Men der er mange, der ikke forstår, at vores fokus på familien handler om mere end vores forhold her på jorden. Evige forhold er også grundlæggende for vores teologi. »Familien er indstiftet af Gud.«4 I vor kærlige Skabers store plan er formålet med hans genoprettede kirke at hjælpe Guds børn til at få den største velsignelse af ophøjelse i det celestiale rige, som kun kan opnås gennem et evigt ægteskab mellem en mand og en kvinde (se L&P 131:1-3). Vi bekræfter Herrens lære om, at »køn er et fundamentalt særkende ved den enkeltes førjordiske, jordiske og evige identitet og hensigt«, og at »ægteskabet mellem mand og kvinde er grundlæggende i hans evige plan.«5

Til sidst er Guds kærlighed så stor, at med undtagelse af de få, der bevidst bliver fortabelsens sønner, har han skænket alle sine børn en herlig skæbne. »Alle hans børn« omfatter alle, som er døde. Vi udfører ordinancer for dem gennem en stedfortræder i vores templer. Formålet med Jesu Kristi Kirke er at kvalificere hans børn til den højeste grad af herlighed, hvilket er ophøjelse eller evigt liv. Til dem, der ikke ønsker det eller ikke er værdig til det, har Gud skabt andre riger, men af lavere herlighed.

Enhver, der forstår disse evige sandheder, kan forstå, hvorfor vi medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige tænker, som vi gør, og gør det, vi gør.

III.

Jeg vil nu nævne nogle anvendelser af disse evige sandheder, der kun kan forstås i lyset af Guds plan.

For det første, vi ærer personlig handlefrihed. De fleste er klar over den genoprettede kirkes store indsats for at promovere religionsfrihed i USA og i hele verden. Denne indsats promoverer ikke blot vores egne interesser, men i henhold til Guds plan forsøger vi at hjælpe alle hans børn til at kunne nyde den frihed at kunne vælge.

For det andet, vi er et missionerende folk. Vi bliver nogle gange spurgt om, hvorfor vi sender missionærer til så mange lande, selv blandt kristne befolkninger. Vi modtager samme spørgsmål om, hvorfor vi giver mange millioner dollars til humanitær hjælp til personer, der ikke er medlemmer af Kirken, og hvorfor vi ikke forbinder denne hjælp med missionering. Vi gør dette, fordi vi betragter alle dødelige som Guds børn – vores brødre og søstre – og ønsker at dele vores åndelige og timelige overflod med alle.

For det tredje, livet på jorden er helligt for os. Vores forpligtelse over for Gud kræver, at vi er imod abort og aktiv dødshjælp.

For det fjerde, nogle er foruroliget over vores kirkes holdning til ægteskab og børn. Vores kundskab om Guds åbenbarede frelsesplan kræver, at vi er imod det nuværende sociale og juridiske pres for at gå bort fra det traditionelle ægteskab og at lave ændringer, der forvirrer eller ændrer køn eller udjævner forskelle mellem mænd og kvinder. Vi ved, at mænds og kvinders forhold, identiteter og funktioner er afgørende for at udføre Guds store plan.

For det femte, vi har også en bestemt opfattelse, når det kommer til børn. Vi betragter det at få og opdrage børn som en del af Guds plan og en glædelig og hellig pligt for dem, der har fået mulighed for at tage del i det. Vores syn er, at den største skat på jorden og i himlen er vores børn og efterkommere. Derfor må vi undervise om og forsvare principper og skikke, der giver de bedste muligheder for børns udvikling og lykke – alle børns.

Til sidst, vi er elskede børn af en himmelsk Fader, der har lært os, at mandighed og kvindelighed, ægteskab imellem en mand og en kvinde og at få og opdrage børn alt sammen er afgørende for hans store plan for lykke. Vores holdninger til disse grundlæggende ting skaber ofte modstand mod Kirken. Vi anser det for at være uundgåeligt. Modstand er en del af planen og Satans mest energiske modstand er rettet mod det, der er vigtigst for Guds plan. Han forsøger at ødelægge Guds værk. Hans primære metoder er at så tvivl om Frelseren og hans guddommelige myndighed, at fjerne virkningen af Jesu Kristi forsoning, at fraråde omvendelse, at forfalske åbenbaring og at tale imod personlig ansvarlighed. Han forsøger også at forvirre opfattelsen af køn, at fordreje ægteskab og fraråde at få børn – især hos forældre, der vil opdrage deres børn i sandheden.

IV.

Herrens værk går fremad på trods af den organiserede og konstante modstand, der møder os, når vi stræber efter at efterleve lærdommene i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Til dem, der vakler under den modstand, har jeg disse forslag.

Husk princippet om omvendelse, der er muliggjort ved Jesu Kristi forsonings uforlignelige kraft. Som ældste Neal A. Maxwell opfordrede: Vær ikke blandt dem, »der hellere vil forsøge at ændre Kirken end at ændre sig selv.«6

Ældste Jeffrey R. Holland har sagt:

»Hold fast ved det, I allerede ved, og vær stærke, indtil mere viden kommer …

I denne kirke trumfer det, vi ved, altid det, vi ikke ved.«7

Udøv tro på Herren Jesus Kristus, hvilket er evangeliets første grundsætning.

Sidst, søg hjælp. Vores kirkeledere elsker jer og søger åndelig vejledning for at hjælpe jer. Vi sørger for mange ressourcer, som I kan finde på LDS.org, og anden hjælp og støtte til jeres studium af evangeliet i hjemmet. Og vi har også omsorgsgivende brødre og søstre, der er kaldet til at yde kærlig hjælp.

Vor kærlige himmelske Fader ønsker, at vi, hans børn, får den glæde, som er målet for vores skabelse. Den glædelige skæbne er evigt liv, som vi kan få ved at trænge os frem på det, vores profet, præsident Russell M. Nelson, ofte kalder »pagtens sti«. Dette sagde han i sin første tale som Kirkens præsident: »Bliv på pagtens sti. Jeres forpligtelse til at følge Frelseren ved at indgå pagter med ham og derefter holde disse pagter vil åbne døren til enhver åndelig velsignelse og privilegium, der er tilgængelig for mænd, kvinder og børn overalt.«8

Jeg bærer højtideligt vidnesbyrd om, at det, jeg har sagt, er sandt, og det er blevet muligt gennem Jesu Kristi lære og forsoning, han der gør alt muligt i Gud vor evige Faders plan. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Henry B. Eyring, To Draw Closer to God: A Collection of Discourses, 1997, s. 143.

  2. James E. Faust, »Et liv i overflod«, Stjernen, jan. 1986, s. 7.

  3. »Jeg vil følge Guds plan«, Børnenes sangbog, s. 86-87.

  4. »Familien: En proklamation til verden«, Liahona, maj 2017, s. 145.

  5. »Familien: En proklamation til verden«, s. 145.

  6. Neal A. Maxwell, If Thou Endure It Well, 1996, s. 101.

  7. Jeffrey R. Holland, »Jeg tror«, Liahona, maj 2013, s. 94; fremhævelse i original.

  8. Russell M. Nelson, »Når vi går fremad sammen«, Liahona, apr. 2018, s. 7.