2010–2019
Att ta på oss Jesu Kristi namn
Oktober 2018


Att ta på oss Jesu Kristi namn

Må vi trofast ta på oss Jesu Kristi namn – genom att se som han ser, tjäna som han tjänade och lita på att hans nåd är tillräcklig.

Mina medbröder och -systrar, när jag nyligen begrundade president Nelsons uppmaning att kalla kyrkan vid dess uppenbarade namn, slog jag upp vad Frälsaren sa till nephiterna om kyrkans namn.1 När jag läste Frälsarens ord slogs jag av att han också sa till folket: ”Ni måste ta på er Kristi namn.”2 Det fick mig att rannsaka mig själv och fråga: Tar jag på mig Frälsarens namn på det sätt som han skulle vilja att jag gör?3 I dag vill jag dela med mig av några av de intryck jag fått som svar på min fråga.

För det första: Att ta på oss Kristi namn innebär att vi trofast strävar efter att se som Gud ser.4 Hur ser Gud på människor? Joseph Smith sa: ”Medan en del av mänskligheten dömer och fördömer den andra utan barmhärtighet, betraktar universums store Förälder hela människosläktet med faderlig omtanke och uppmärksamhet. … Hans kärlek [är] ofattbar.”5

För några år sedan gick min äldre syster bort. Hon hade ett svårt liv. Hon kämpande med evangeliet och var aldrig riktigt aktiv. Hennes man övergav deras äktenskap och lämnade henne med fyra barn att ta hand om. Kvällen när hon gick bort gav jag henne en välsignelse, med hennes barn närvarande, så att hon fridfullt skulle kunna återvända hem. I den stunden insåg jag att jag alltför ofta definierat min systers liv utifrån hennes prövningar och hennes inaktivitet. När jag lade mina händer på hennes huvud den kvällen fick jag en allvarlig tillrättavisning av Anden. Jag blev plötsligt medveten om hennes godhet och såg henne så som Gud såg henne – inte som någon som hade svårt för evangeliet och livet utan som någon som hade tvingats hantera svåra problem som jag inte hade. Jag såg henne som en enastående mamma som trots stora motgångar hade fostrat fyra fina, härliga barn. Jag såg henne som en vän till vår mor, som hon tog sig tid att ta hand om och stötta när vår far hade gått bort.

Under denna sista kväll med min syster kändes det som om Gud frågade mig: ”Kan du inte se att alla runt omkring dig är heliga varelser?”

President Brigham Young sa:

”Jag vill uppmana de heliga … att se män och kvinnor som de är och inte som de själva är.”6

Hur ofta säger vi inte – ’Den personen har gjort fel och kan inte vara en helig.’ … Vi hör någon svära eller ljuga … [eller] bryta mot sabbatsbudet. … Döm inte en sådan person, för ni känner inte till Herrens planer för dem … [utan] ha överseende med dem.”7

Kan någon av er föreställa sig att vår Frälsare inte skulle lägga märke till dig eller dina bördor? Frälsaren såg på samariern, äktenskapsbryterskan, tullindrivaren, den spetälske, den mentalsjuke och syndaren med samma ögon. Alla var hans Faders barn. Alla kunde återlösas.

Kan ni föreställa er att han skulle vända sig bort från någon som tvivlar på sin plats i Guds rike eller från någon som lider på något sätt?8 Det kan inte jag. I Kristi ögon är varje själ ovärderlig. Ingen är förutbestämd att misslyckas. Evigt liv är möjligt för alla.9

Jag lärde mig en viktigt läxa av Andens tillrättavisning vid min systers sida: att när vi ser människor som han ser dem, fördubblas vår seger – återlösning för dem vi berör och återlösning för oss själva.

För det andra, för att ta på oss Kristi namn måste vi inte bara se människor som Gud ser dem, vi måste också utföra hans verk och tjäna så som han tjänade. Vi följer de två största buden, underkastar oss Guds vilja, samlar Israel och låter vårt ljus ”lysa för människorna”.10 Vi tar emot och lever efter förbunden och förrättningarna i hans återställda kyrka.11 När vi gör det, begåvar Gud oss med kraft att välsigna oss själva, våra familjer och andra människor.12 Fråga dig själv: ”Känner jag någon som inte behöver himlens krafter i sitt liv?”

Gud utför under bland oss när vi helgar oss.13 Vi helgar oss genom att rena vårt hjärta.14 Vi renar våra hjärtan när vi hörsammar honom,15 omvänder oss från våra synder,16 blir förändrade17 och älskar som han.18 Frälsaren frågade oss: ”För om ni älskar dem som älskar er, vilken lön får ni för det?”19

Jag hörde nyligen talas om en händelse i äldste James E. Talmages liv som fick mig att stanna upp och begrunda hur mycket jag älskar och tjänar andra runt omkring mig. Som ung lärare, innan han blev apostel, mitt under den dödliga difteriepidemin år 1892, upptäckte äldste Talmage en främmande familj som inte var medlemmar i kyrkan, som bodde nära honom och hade drabbats av sjukdomen. Ingen ville ta risken att besöka det sjukdomsdrabbade hemmet. Men äldste Talmage begav sig genast dit. Han fann fyra barn: en två-och-ett-halvt-åring som låg död på sängen, en femåring och en tioåring i svåra plågor och en medtagen trettonåring. Föräldrarna led av sorg och utmattning.

Äldste Talmage tog hand om de döda och de levande, sopade golven, bar ut de smutsiga kläderna och brände trasor täckta med smittan. Han arbetade hela dagen och återvände nästa morgon. Tioåringen dog under natten. Han lyfte upp och höll femåringen. Hon hostade blodigt slem över hela hans ansikte och hans kläder. Han skrev ”Jag kunde inte lägga ner henne”, och han höll henne tills hon dog i hans armar. Han hjälpte till att begrava alla tre barnen och ordnade med mat och kläder till den sörjande familjen. När broder Talmage kom hem kastade han alla sina kläder, badade i zinklösning, isolerade sig från sin familj för att inte smitta dem, och genomled ett milt utbrott av sjukdomen.20

Så många liv omkring oss står på spel. Heliga tar på sig Frälsarens namn genom att bli heliga och genom att tjäna alla oavsett vilka de är – liv räddas när vi gör det.21

Slutligen tror jag att vi, för att ta på oss Frälsarens namn, måste lita på honom. Under ett möte som jag var på en söndag, frågade en ung kvinna ungefär så här: ”Jag och min pojkvän gjorde nyligen slut och han valde att lämna kyrkan. Han säger att han aldrig varit lyckligare. Hur kan det komma sig?”

Frälsaren besvarade den frågan när han sa till nephiterna: ”Men om [ert liv] inte är byggt på mitt evangelium utan är byggt på människors verk, eller på djävulens verk, sannerligen säger jag er: [Ni] gläds åt [ert] verk en tid, och så småningom kommer slutet.”22 Det finns helt enkelt ingen bestående glädje utanför Jesu Kristi evangelium.

Men under det mötet tänkte jag på de många goda människor jag känner som kämpar med tunga bördor och bud som är svåra för dem att hålla. Jag frågade mig: ”Vad mer skulle Frälsaren kunna säga till dem?”23 Jag tror att han skulle fråga: ”Litar du på mig?”24 Till kvinnan som hade blödningar sa han: ”Din tro har frälst dig. Gå i frid.”25

Ett av mina favoritskriftställen är Johannes 4:4, där det står: ”Han måste då ta vägen genom Samarien.”

Varför älskar jag det skriftstället? Därför att Jesus inte behövde gå genom Samarien. På hans tid föraktade judarna samarierna och reste vanligtvis längs en väg som gick runt Samarien. Men Jesus valde att gå dit för att för första gången förkunna inför hela världen att han var den utlovade Messias. För detta budskap valde han inte bara en utstött grupp, utan en kvinna – och inte vilken kvinna som helst, utan en kvinna som levde i synd – någon som på den tiden betraktades som den lägsta av de lägsta. Jag tror att Jesus gjorde det för att var och en av oss alltid ska förstå att hans kärlek är större än vår rädsla, våra sår, våra beroenden, våra tvivel, våra frestelser, våra synder, våra trasiga familjer, vår depression och ångest, våra kroniska sjukdomar, vår fattigdom, våra övergrepp, vårt förtvivlan och vår ensamhet.26 Han vill att alla ska veta att det inte finns något eller någon som han inte kan hela, och skänka en glädje som består.27

Hans nåd är tillräcklig.28 Han ensam steg ner under allt. Det är genom kraften i hans försoning som vi kan övervinna alla bördor i våra liv.29 Budskapet i berättelsen om kvinnan vid brunnen är att han känner till vår livssituation30 och att vi alltid kan vandra med honom, oavsett var vi står. Till henne och till var och en av oss säger han: ”Den som dricker av det vatten jag ger honom ska aldrig någonsin törsta [utan ska ha] en källa … med vatten som flödar fram till evigt liv.”31

Varför skulle man under någon enda av livets resor någonsin vända sig bort från den ende Frälsaren som har all kraft att hela och befria oss? Vilket pris ni än måste betala för att lita på honom är värt att betala. Mina bröder och systrar, låt oss välja att öka vår tro på vår himmelske Fader och vår Frälsare, Jesus Kristus.

Ur djupet av min själ bär jag vittnesbörd om att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Frälsarens kyrka och leds av den levande Kristus genom en sann profet. Min bön är att vi trofast ska ta på oss Jesu Kristi namn – genom att se som han ser, tjäna som han tjänade och lita på att hans nåd är tillräcklig för att ta oss hem och skänka bestående lycka. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se 3 Ne. 27:3–8.

  2. Se 3 Ne. 27:5–6; se även L&F 20:77 och sakramentets förbund.

  3. Se Dallin H. Oaks, His Holy Name (1998) för ett grundligt studium av att ta på sig och vittna om Jesu Kristi namn.

  4. Se Mosiah 5:2–3. En del av den mäktiga förändring som skedde i kung Benjamins folks hjärtan när de tog på sig Kristi namn var att de kom till ”stor insikt”. De som kommer att ärva det celestiala riket är personer som ”ser som de är sedda” (L&F 76:94).

  5. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 39.

  6. Brigham Young, i Journal of Discourses, 8:37.

  7. Discourses of Brigham Young, utv. av John A. Widtsoe (1954), s. 278.

  8. Se 3 Ne. 17:7.

  9. Se Joh. 3:14–17; Apg. 10:34; 1 Ne. 17:35; 2 Ne. 26:33; L&F 50:41–42; Mose 1:39. Äldste D. Todd Christofferson har också sagt: ”Vi vittnar med tillförsikt om att Jesu Kristi försoning har förutsetts och till slut ska uppväga alla försakelser och förluster för dem som vänder sig till honom. Ingen är förutbestämd att få mindre än allt vad Fadern har för sina barn” (”Varför gifta sig? Varför bilda familj?”, Liahona, maj 2015).

  10. Se Matt. 5:14–16; 22:35–40; Mosiah 3:19; L&F 50:13–14; 133:5; se även Russell M. Nelson, ”Insamlingen av det skingrade Israel”, Liahona, nov. 2006, s. 79–82.

  11. Se 3 Mos. 18:4; 2 Ne. 31:5–12; L&F 1:12–16; 136:4; TA 1:3–4.

  12. Se L&F 84:20–21; 110:9.

  13. Se Jos. 3:5; L&F 43:16; se även Joh. 17:19. Frälsaren helgade sig själv för att få kraft att välsigna oss.

  14. Se Hel. 3:35; L&F 12:6–9; 88:74.

  15. Se JS–H 1:17, den första befallningen som Gud i en syn gav profeten Joseph Smith; se även 2 Ne. 9:29; 3 Ne. 28:34.

  16. Se Mark. 1:15; Apg. 3:19; Alma 5:33; 42:22–23; L&F 19:4–20. Begrunda även dessa två tankar om synd. För det första skriver Hugh Nibley: ”Synd är slöseri. Det är att göra en sak när man borde göra andra och bättre saker som man har förmåga till” (Approaching Zion, red. Don E. Norton [1989], s. 66). John Wesleys mor, Susanna Wesley, skrev till sin son: ”Följ den här regeln: Allt som försämrar ditt omdöme, dövar ditt samvete, för dig längre bort från Gud eller tar bort din hunger och törst efter andliga ting, kort sagt allt som ger kroppen större styrka och makt över själen, det är synd för dig, hur oskyldigt det än kan tyckas vara” (Susanna Wesley: The Complete Writings, red. Charles Wallace Jr [1997], s. 109).

  17. Se Luk. 22:32; 3 Ne. 9:11, 20.

  18. Se Joh. 13:2–15, 34. Samma kväll som Frälsaren skulle utföra försoningen, tvättade han fötterna på den som förrådde honom, på en annan som förnekade honom och åter andra som somnade när han behövde dem som mest. Sedan sa han: ”Ett nytt bud ger jag er: att ni ska älska varandra. Så som jag har älskat er.”

  19. Matt. 5:46.

  20. Se John R. Talmage, The Talmage Story: Life of James E. Talmage – Educator, Scientist, Apostle (1972), s. 112–114.

  21. Se Alma 10:22–23; 62:40.

  22. Se 3 Ne. 27:11.

  23. I Matteus 11:28, 30 säger Herren: ”Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila. … för mitt ok är milt och min börda är lätt.” Begrunda också 2 Korintierbrevet 12:7–9: Paulus beskriver sitt lidande som en mycket skarp “tagg i köttet” som han bad om att den skulle tas bort. Kristus sa till honom: ”Min nåd är nog för dig, för min kraft fullkomnas i svaghet.” Se även Eth. 12:27.

  24. Se Mosiah 7:33; 29:20; Hel. 12:1; L&F 124:87.

  25. Se Luk. 8:43–48; Mark. 5:25–34. Kvinnan med blödningar var i desperat behov av hjälp och hade inga alternativ kvar. Hon hade lidit i tolv år, hade spenderat allt hon ägde på läkare och blev bara sämre. Hon som hade förvisats av sitt folk och sin familj, rörde sig beslutsamt genom folkmassan och kastade sig mot Frälsaren. Hon hade fullständig tillit till och tro på Frälsaren och han kände hur hon rörde vid hörntofsen på hans mantel. På grund av hennes tro botade han henne genast och fullständigt. Sedan kallade han henne ”min dotter”. Hon var inte längre en utstött person utan en del av Guds familj. Hon läktes fysiskt, socialt, känslomässigt och andligt. Våra utmaningar kan sträcka sig över flera år eller ett helt liv, men hans löfte att hela oss står fast och är oinskränkt.

  26. Se Luk. 4:21; Joh. 4:6–26. Lukas, men inte Johannes, beskriver hur Jesus under sin tidiga verksamhet gick till sin synagoga i Nasaret, läste ett skriftställe från Jesaja som profeterade om Messias och sedan förkunnade: ”I dag har det här stället i Skriften gått i uppfyllelse inför er som lyssnar.” Det här är första gången som vi kan läsa om hur Frälsaren talar om sig själv som Messias. Men Johannes beskriver hur Jesus vid Jakobs brunn för första gången i ett öppet forum förkunnade att har var Messias. I det här sammanhanget – eftersom samarierna ansågs vara icke-judar, visade Jesus också att hans evangelium var till för alla, både judar och icke-judar. Han tillkännagav detta ”omkring sjätte timmen”, eller mitt på dagen, när jorden får som mest ljus från solen. Jakobs brunn ligger också i en dal nära den exakta plats där det forntida Israel ceremoniellt slöt förbund med Herren efter intåget i det förlovade landet, Intressant nog ligger det ett torrt berg på ena sidan dalen och på andra sidan finns ett berg fullt av källor med livgivande vatten.

  27. Äldste Neal A. Maxwell sa: ”När vi befinner oss i stressade situationer och undrar om vi verkligen har mer att ge, kan vi finna tröst i vetskapen om att Gud, som vet precis vad vi förmår, har satt oss här för att lyckas. Ingen är förutbestämd till att misslyckas eller till att vara ogudaktig. … När vi känner oss överväldigade, låt oss då minnas löftet att Gud inte ger oss mer än vi klarar av (”Meeting the Challenges of Today” [andligt möte vid Brigham Young University, 10 okt. 1978], s. 9, speeches.byu.edu).

  28. President Russell M. Nelson har sagt:

    ”En dag i framtiden kommer du att stå inför Frälsaren. Du kommer att överväldigas till tårar av att vara i hans heliga närvaro. Du kommer att ha svårt att finna ord nog att tacka honom för att han betalat för dina synder, för att han förlåtit dig varje ovänligt ord mot andra, för att han helat dig från detta livs skador och orättvisor.

    Du kommer att tacka honom för att han stärkte dig så att du kunde göra det omöjliga, för att han vände dina svagheter till styrkor och gjorde det möjligt för dig att leva med honom och din familj för evigt. Hans identitet, hans försoning och hans egenskaper blir personliga och verkliga för dig” (”Profeter, ledarskap och gudomlig lag” [världsomfattande andakt för unga vuxna, 8 jan. 2017], broadcasts.lds.org).

  29. Se Jes. 53:3–5; Alma 7:11–13; L&F 122:5–9.

  30. Se JS–H 1:17; Elaine S. Dalton, ”Han vet vad du heter”, Liahona, maj 2005, s. 109–111.

  31. Joh. 4:14.