2010–2019
Bli eksemplariske siste-dagers-hellige
Oktober 2018


Bli eksemplariske siste-dagers-hellige

Jeg etterlater dere min kjærlighet og velsignelse, at dere kan nyte Herrens ord og anvende hans læresetninger i deres personlige liv.

Dette har vært en inspirerende og historisk konferanse. Vi ser hen til fremtiden med entusiasme. Vi er blitt motivert til å gjøre bedre og til å bli bedre. De fantastiske budskapene som har blitt gitt fra denne talerstolen av våre generalautoriteter og ledere på generalplan og musikken har vært inspirerende! Jeg anmoder dere om å studere disse budskapene, fra og med denne uken.1 De uttrykker Herrens sinn og vilje for hans folk som lever i dag.

Det nye hjemme-sentrerte, Kirke-støttede integrerte pensumet har potensial til å utløse familienes kraft, når hver enkelt familie konsekvent og nøye bruker det til å omforme sitt hjem til et troens tilfluktssted. Jeg lover deg at hvis du flittig arbeider for å ombygge ditt hjem til et senter for læring i evangeliet, vil dine sabbatsdager over tid virkelig bli en lyst. Dine barn vil være ivrige etter å lære og etterleve Frelserens læresetninger, og den ondes innflytelse i ditt liv og ditt hjem vil avta. Endringene i din familie vil bli betydelige og vedvarende.

Under denne konferansen har vi styrket vår beslutning om å gjøre den nødvendige innsats for å hedre Herren Jesus Kristus hver gang vi refererer til hans kirke. Jeg lover dere at vår flittige oppmerksomhet mot å bruke det riktige navnet på Frelserens kirke og dens medlemmer vil føre til økt tro og tilgang til større åndelig kraft for medlemmer av hans kirke.

Jeg vil nå tale om emnet templer. Vi vet at vår tid i tempelet er avgjørende for vår egen og vår families frelse og opphøyelse.

Etter at vi har mottatt våre egne tempelordinanser og inngått hellige pakter med Gud, trenger hver enkelt av oss vedvarende åndelig styrke og opplæring som er mulig å få bare i Herrens hus. Og våre forfedre trenger oss til å være stedfortredere for dem.

Tenk på Guds store barmhjertighet og rettferdighet, han som før verden ble grunnlagt, sørget for en måte å gi tempelets velsignelser på til dem som døde uten kunnskap om evangeliet. Disse hellige ritualene i tempelet er fra oldtiden. For meg er det spennende og et annet vitne på deres ekthet.2

Mine kjære brødre og søstre, motstanderens angrep øker med akselererende fart, i intensitet og på forskjellige måter.3 Vårt behov for å være i tempelet regelmessig og ofte har aldri vært større. Jeg ber deg innstendig om å med bønnens hjelp se på hvordan du bruker din tid. Invester din tid i din og din families fremtid. Hvis du har et tempel i rimelig avstand fra der du bor, oppfordrer jeg deg til å finne en måte å regelmessig gjøre en avtale med Herren på – å være i hans hellige hus – deretter overholde denne avtalen med nøyaktighet og glede. Jeg lover deg at Herren vil frembringe de mirakler som han vet at du trenger når du ofrer for å tjene og tilbe i hans templer.

Vi har nå 159 innviede templer. Det er svært viktig for oss at disse templene blir godt vedlikeholdt og tatt vare på. Ettersom tiden går, trenger templer nødvendigvis oppfriskning og fornyelse. Av denne grunn legges det nå planer for å renovere og oppdatere Salt Lake tempel og andre templer fra pioner-tiden. Detaljer angående disse prosjektene vil bli delt etterhvert som planene utvikles.

Vi har i dag gleden av å bekjentgjøre planer om å bygge 12 templer til. Disse templene vil bli oppført på følgende steder: Mendoza, Argentina; Salvador, Brasil; Yuba City, California; Phnom Penh, Kambodsja; Praia, Kapp Verde; Yigo, Guam; Puebla, Mexico; Auckland, New Zealand; Lagos, Nigeria; Davao, Filippinene; San Juan, Puerto Rico; og Washington County, Utah.

Oppføring og vedlikehold av templer vil kanskje ikke forandre ditt liv, men din tid i tempelet vil så absolutt gjøre det. Til dem som lenge har vært borte fra tempelet, jeg oppfordrer dere til å forberede dere og komme tilbake så snart som mulig. Jeg innbyr dere deretter til å tilbe i tempelet og be for å dypt kunne føle Frelserens uendelige kjærlighet til dere, at hver og en av dere må få deres eget vitnesbyrd om at han leder dette hellige og evige verk.4

Brødre og søstre, jeg takker dere for deres tro og støtte. Jeg etterlater dere min kjærlighet og velsignelse, at dere kan nyte Herrens ord og anvende hans læresetninger i deres personlige liv. Jeg forsikrer dere om at åpenbaring fortsetter i Kirken og vil fortsette inntil “Guds hensikter er fullført og den store Jehova sier at arbeidet er gjort.”5

Jeg velsigner dere med økt tro på Ham og på hans hellige verk, med tro og tålmodighet til å utholde deres personlige utfordringer i livet. Jeg velsigner dere til å bli eksemplariske siste-dagers-hellige. Jeg velsigner dere med disse tingene og bærer mitt vitnesbyrd om at Gud lever! Jesus er Kristus! Dette er hans kirke. Vi er hans folk, i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se generalkonferansetaler på Internett på LDS.org og i Gospel Library-appen. De vil bli trykt i Ensign og Liahona. Kirkens tidsskrifter, herunder New Era og Friend, som leveres per post eller lastes ned fra Internett, er en viktig del av ditt hjemme-sentrerte pensum i evangeliet.

  2. Se for eksempel, 2 Mosebok 28; 29; 3 Mosebok 8.

  3. Se Mosiah 4:29.

  4. Se Wilford Woodruff, “The Law of Adoption”, tale holdt på Kirkens generalkonferanse, 8 apr. 1894. President Woodruff sa: “Vi er ikke ferdige med åpenbaring. Vi er ikke ferdige med Guds verk … Det blir ikke slutt på dette verket før det er fullkommengjort” (Deseret Evening News, 14. apr. 1894, 9).

  5. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 141.