2010–2019
Guds profet
April 2018


Guds profet

En profet står inte mellan dig och Frälsaren. Han står snarare bredvid dig och visar vägen till Frälsaren.

Jag välkomnar också äldste Gerrit Gong och äldste Ulisses Soares till de tolv apostlarnas kvorums unika brödraskap.

När vi röstade in president Russell M. Nelson som Herrens profet och som president för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga deltog vi i en gudomligt förordnad högtidlig församling – högtidlig eftersom det som har skett under den gångna timmen har setts fram emot i himlarna sedan innan världen var till. Herren Jesus Kristus som leder sitt verk har i dag, genom president Eyring, presenterat sin profet, sin smorde ledare för oss, hans förbundsfolk, och vi kan därför offentligt visa vår villighet att stödja honom och följa hans råd.

För de miljoner medlemmar som inte är här med oss i konferenscentret: Jag vill att ni ska veta att när president Nelson inröstades var Herrens Ande i den här byggnaden precis så som ni kan ha förväntat er: full av andlig kraft. Men vår himlaledda församling äger rum inte bara i det här konferenscentret utan över hela världen – i möteshus i Asien, Afrika och Nordamerika, i hem i Central- och Sydamerika och Europa, på övertäckta altaner i Stilla havet och på havets öar. Den här församlingen äger rum var än i världen du befinner dig, även om din förbindelse bara är ljudet från din smartphone. Våra uppräckta händer räknades inte av våra biskopar men blev säkerligen noterade i himlen eftersom vårt förbund är med Gud, och vår handling skrivs in i livets bok.

Herren väljer sin profet

Valet av en profet görs av Herren själv. Vi har inga kampanjer, debatter, spel för gallerierna, osämja, misstro, förvirring eller tumult. Även jag bekräftar att himlens kraft var med oss i det övre rummet i templet när vi i bön stod kring president Nelson och kände Herrens oförnekliga godkännande av honom.

President Nelson utvaldes till att tjäna som Guds profet för länge sedan. Herrens ord till Jeremia gäller även president Nelson: ”Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, och innan du kom fram ur modersskötet helgade jag dig. Jag satte dig till en profet för folken.”1 För bara tre år sedan var äldste Nelson vid 90 års ålder på fjärde plats i senioritetsordningen, och två av de tre seniorapostlarna var yngre än han. Herren, som styr över liv och död, väljer sin profet. President Nelson är vid 93 års ålder vid förunderligt god hälsa. Vi hoppas att han ska vara med oss ett årtionde eller två till, men i nuläget försöker vi bara övertala honom att hålla sig borta från skidbackarna.

Även om vi stödjer profeten som Herrens smorde ska det stå klart att vi bara tillber Gud, vår himmelske Fader, och hans gudomlige Son. Det är genom vår Frälsare Jesu Kristi förtjänster, barmhärtighet och nåd som vi en dag åter kan inträda i deras närhet.2

Varför vi följer profeten

Men Jesus lärde oss också en viktig sanning om de tjänare han sänder till oss. ”Den som tar emot er tar emot mig, och den som tar emot mig tar emot honom som har sänt mig.”3

Herrens profets viktigaste roll är att undervisa oss om Frälsaren och leda oss till honom.

Det finns många logiska anledningar att följa president Russell M. Nelson. Även de som inte tillhör vår tro skulle kalla honom lysande. Han blev legitimerad läkare vid 22 års ålder och var en ansedd hjärtkirurg och en föregångare inom utvecklingen av öppen hjärtkirurgi.

De flesta skulle erkänna hans visdom och goda omdöme: Under nio decennier har han lärt sig om liv och död, levt osjälviskt, älskat och undervisat Guds barn i jordens alla hörn, och mognat av erfarenheten att få 10 barn, 57 barnbarn och 118 barnbarns barn (det sistnämnda antalet ändras ofta – ett barnbarns barn föddes så sent som i onsdags).

Bild
President Russell M. Nelson med sitt nya barnbarns barn

De som känner president Nelson väl skulle säga att han möter livets svårigheter med tro och mod. När cancern tog hans trettiosjuåriga dotter Emilys liv och hon måste lämna en kärleksfull make och fem små barn, hörde jag honom säga: ”Jag var hennes far, läkare och en Herren Jesu Kristi apostel, men jag måste böja huvudet och säga: ’Ske inte min vilja, utan din.’”4

En väktare på tornet

Vi beundrar alla de här ädla egenskaperna, men varför följer vi president Nelson? Varför följer vi profeten? Därför att Herren Jesus Kristus har kallat honom och utnämnt honom som sin väktare på tornet.

Bild
Carcassonne, Frankrike

Carcassonne är en anmärkningsvärd stad i Frankrike med ringmur som har stått sedan medeltiden. Höga torn reser sig från dess skyddande murar, byggda för väktare som stod på de här tornen dag och natt och spanade med intensiv uppmärksamhet i fjärran efter fienden. När väktaren såg en fiende komma skyddade hans varnande röst folket i Carcassonne från den annalkande fara de inte kunde se.

En profet är en väktare på tornet som skyddar oss från andliga faror vi kanske inte kan se.

Herren sa till Hesekiel: ”Jag har satt dig till väktare för Israels hus för att du på mitt uppdrag ska varna dem när du hör ett ord från min mun.”5

Vi talar ofta om att vi behöver följa profeten, men betänk den tunga börda Herren lägger på sin profet: ”[Om] du då inte varnar [den ogudaktige] för den väg han går, … [och] den ogudaktige [dör] genom sin missgärning, … ska jag utkräva [hans blod] av din hand.”6

Ett större personligt vittnesbörd

Vi tar till oss president Nelson på samma sätt som vi skulle ha tagit till oss Petrus eller Mose om vi hade levt på deras tid. Gud sa till Mose: ”Jag ska vara med din mun och lära dig vad du ska säga.”7 Vi lyssnar till Herrens profet i tron att hans ord är ”från [Herrens] egen mun”.8

Är det här blind tro? Nej, det är det inte. Vi har var och en ett andligt vittnesbörd om sanningen i återställelsen av Jesu Kristi evangelium. Av egen vilja och fritt val räckte vi upp handen i dag och förkunnade vår önskan att stödja Herrens profet genom vårt ”förtroende, [vår] tro och [våra] böner”9 och att följa hans råd. Som sista dagars heliga har vi förmånen att kunna få en personlig bekräftelse på att president Nelsons kallelse kommer från Gud. Även om min fru Kathy har känt president Nelson personligen i nästan tre decennier och inte ifrågasätter hans gudomliga mantel eller hans avskiljning, har hon börjat läsa alla hans generalkonferenstal från de senaste 34 åren och be om en ännu mer djupgående förvissning om hans profetiska roll. Jag lovar er att det här större vittnesbördet kommer till er om ni ödmjukt och värdigt söker det.

Varför är vi så villiga att följa profetens röst? För dem som flitigt söker evigt liv medför profetens röst andlig trygghet i en mycket orolig tid.

Vi bor på en planet med larmet av miljoner röster. Internet, våra smartphones, våra uppsvällda underhållningslådor vädjar alla om vår uppmärksamhet och tränger på oss sitt inflytande i förhoppningen att vi ska köpa deras produkter och anta deras normer.

Den till synes ändlösa mängden information och åsikter påminner oss om skriftens varningar för att ”kastas hit och dit och dras med”,10 drivas av vinden,11 och övervinnas av det ”falska spel” som spelas av dem som ”förleder till villfarelse”.12

För att förankra våra själar vid Herren Jesus Kristus måste vi lyssna på dem som han sänder. När vi följer profeten i en kaotisk värld är det som att på en iskall dag svepas in i en varm och skön filt.

Vi lever i en värld av förnuft, debatter, argument, logik och förklaringar. Att fråga ”Varför?” är positivt i så många aspekter av livet, och låter kraften i vårt intellekt vägleda ett stort antal val och beslut vi ställs inför varje dag.

Men Herrens röst kommer ofta utan förklaring.13 Långt innan akademiker studerade hur otrohet påverkar tillitsfulla äkta hälfter och barn, förkunnade Herren: ”Du ska inte begå äktenskapsbrott.”14 Vi litar inte bara till intellektet, vi sätter också stort värde på den Helige Andens gåva.

Bli inte förvånade

Bild
Noa predikar

Profetens röst, även om den är vänlig, är ofta en röst som kallar oss till förändring, till omvändelse, och till att återvända till Herren. När korrigering behövs, låt oss då inte avvakta. Och bli inte oroade när profetens varnande röst går emot dagens populära åsikter. De otroendes eldkulor av hån utslungas alltid i samma ögonblick som profeten börjar tala. Om ni ödmjukt följer maningarna från Herrens profet lovar jag er en ytterligare välsignelse av skydd och frid.

Bild
Lamaniten Samuel profeterar

Bli inte förvånade om era personliga åsikter ibland inte genast överensstämmer med Herrens profets lärdomar. De här stunderna låter oss lära och ödmjuka oss när vi går ner på knä i bön. Vi går framåt i tro och litar på Gud eftersom vi vet att vi så småningom får större andlig klarhet från vår himmelske Fader. En profet beskrev Frälsarens ojämförliga gåva som att ”Sonens vilja införlivas i Faderns vilja”.15 När vi ger upp vår vilja för Guds vilja är det egentligen inte alls att ge upp – det är början på en härlig seger!

Somliga försöker överanalysera profetens ord och anstränger sig för att kunna avgöra vad som är hans profetiska röst och vad som är hans personliga åsikt.

År 1982, två år innan han kallades som generalauktoritet, sa broder Russell M. Nelson: ”Jag frågar aldrig mig själv: ’När talar profeten som profet och när gör han det inte?’ Mitt intresse har alltid varit: ’Hur kan jag bli mer lik honom?’” Och han tillade: ”Min [filosofi] är att … [sluta] sätta frågetecken efter det som profeter säger och [sätta] dit utropstecken i stället.”16 Det är så en ödmjuk och andlig man väljer att leva sitt liv. Nu, 36 år senare, är han Herrens profet.

Öka din tro på Frälsaren

I mitt personliga liv har jag upptäckt att när jag under bön studerar Guds profets ord och noggrant, med tålamod, andligen inrättar min vilja efter hans inspirerade lärdomar, ökar alltid min tro på Herren Jesus Kristus.17 Om vi väljer att åsidosätta hans maningar och tycker oss veta bättre, blir vår tro lidande och vårt eviga perspektiv fördunklas. Jag lovar er att om ni förblir fast beslutna att följa profeten kommer er tro på Frälsaren att växa.

Frälsaren sa: ”Alla profeterna … har vittnat om mig.”18

En profet står inte mellan dig och Frälsaren. Han står snarare bredvid dig och visar vägen till Frälsaren. En profets största ansvar och dyrbaraste gåva till oss är hans stabila vittnesbörd, hans säkra vetskap om att Jesus är Kristus. Liksom Petrus i forna dagar förkunnar vår profet: ”[Han] är Messias, den levande Gudens Son.”19

När vi en dag ser tillbaka på vår tid i dödligheten kommer vi att glädjas över att vi vandrade på jorden i en tid av levande profeter. Det är min bön att vi den dagen kan säga:

Vi lyssnade på honom.

Vi trodde honom.

Vi studerade hans ord med tålamod och tro.

Vi bad för honom.

Vi stod vid hans sida.

Vi var ödmjuka nog att följa honom.

Vi älskade honom.

Jag vittnar högtidligt för er om att Jesus är Kristus, vår Frälsare och Återlösare och att president Russell M. Nelson är hans smorde profet på jorden. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Jer. 1:5.

  2. Se 2 Ne. 2:8.

  3. Matt. 10:40.

  4. Personligt minne, se även Spencer J. Condie, Russell M. Nelson: Father, Surgeon, Apostle (2003), s. 153–156.

  5. Hes. 33:7.

  6. Hes. 33:8.

  7. 2 Mos. 4:12.

  8. L&F 21:5.

  9. L&F 107:22.

  10. Ef. 4:14.

  11. Se Jak. 1:6.

  12. Ef. 4:14.

  13. President Dallin H. Oaks sa en gång:

    ”I en intervju 1988 … förklarade jag min inställning till försök att komma med jordiska skäl till gudomlig uppenbarelse:

    ’Om man läser skrifterna med den här frågan i tankarna: ”Varför befallde Herren det här?”, upptäcker man att det i färre än en av hundra befallningar gavs något skäl. Det ingår inte i Herrens mönster att ge skäl. Vi [jordiska varelser] kan förse uppenbarelser med skäl. Vi kan förse befallningar med skäl. När vi gör det, gör vi det på eget bevåg. En del försåg [en] uppenbarelse … med skäl. Det visade sig att de hade helt fel. Det kan man ta lärdom av. … Jag bestämde mig för länge sedan att jag hade tro på befallningen och att jag inte hade tro på skälen till den som framkastats. …

    Alla de olika skälen föreföll mig som om man tog onödiga risker. … Låt oss inte göra det misstag som har gjorts tidigare … att försöka ge skäl till uppenbarelser. Skälen visar sig vara människogivna i stor utsträckning. Det är uppenbarelserna vi stöder som Herrens vilja och däri ligger trygghet’” (Life’s Lessons Learned [2011], s. 68–69).

  14. 2 Mos. 20:14.

  15. Mosiah 15:7.

  16. Russell M. Nelson, i Lane Johnson, ”Russell M. Nelson: En studie i lydnad”, Nordstjärnan, jan. 1983, s. 29.

  17. President Henry B. Eyring har sagt: ”En annan villfarelse är att tro att valet att följa eller inte följa profeternas råd inte är något mer än att besluta om vi ska följa ett gott råd och få fördelarna av det, eller om vi ska stanna där vi är. Men valet att inte följa profetens råd ändrar själva den grundval vi står på. Den blir mer riskfylld. Att inte följa profetens råd minskar vår förmåga att följa inspirerade råd i framtiden. Bästa tidpunkten att besluta att hjälpa Noa bygga arken var första gången han frågade. Varje gång han därefter frågade, skulle varje försummat gensvar ha minskat förmågan att hörsamma Anden. Och därför skulle hans förfrågan varje gång ha verkat mer dåraktig, ända tills regnet kom. Och då var det för sent” (”Finna trygghet i råd”, Nordstjärnan, juli 1997, s. 24).

  18. 3 Ne. 20:24.

  19. Matt. 16:16; se även Joh. 6:69.