2010–2019
Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf
April 2018


Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf

In de komende tijd kunnen wij geestelijk niet overleven zonder de leidende, troostende invloed van de Heilige Geest.

Wat is het geweldig om op deze zondag van de algemene conferentie het paasfeest samen met u te vieren! Het is heel gepast dat we de belangrijkste gebeurtenis die ooit op aarde heeft plaatsgevonden gedenken door de belangrijkste persoon die ooit op aarde heeft geleefd te aanbidden. In deze kerk, De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, aanbidden wij Hem die in de hof van Gethsémané zijn oneindige verzoening aanving. Hij was bereid voor de zonden en zwakheden van ieder van ons te lijden. Dat lijden deed Hem ‘uit iedere porie bloeden’.1 Hij werd op Golgotha gekruisigd2 en stond op de derde dag als eerste van de kinderen van onze hemelse Vader uit de dood op. Ik houd van Hem en getuig dat Hij leeft! Hij leidt zijn kerk.

Zonder de oneindige verzoening van onze Verlosser, zou geen van ons hoop hebben om nog naar onze hemelse Vader terug te keren. Zonder zijn opstanding zou de dood het einde zijn. Door de verzoening van de Heiland werd het eeuwige leven een mogelijkheid en de onsterfelijkheid de werkelijkheid voor allen.

Dankzij zijn alles overtreffende zending en de gemoedsrust die Hij zijn volgelingen schenkt, voelden mijn vrouw en ik ons getroost, toen we laat in de avond van 2 januari 2018 door de telefoon gewekt werden en hoorden dat president Thomas S. Monson door de sluier was gegaan.

Afbeelding
President RussellM. Nelson en president Thomas S. Monson

We missen president Monson! We eren zijn leven en erfgoed. Hij was een geestelijke reus en hij heeft blijvende indruk gemaakt op allen die hem kenden en op de kerk die hij liefhad.

Op zondag 14 januari 2018 werd het Eerste Presidium in de bovenkamer van de Salt Laketempel gereorganiseerd volgens het eenvoudige maar heilige patroon dat de Heer gevestigd heeft. Vervolgens hebben de leden van de kerk in de hele wereld gisteren in de plechtige samenkomst hun hand opgestoken om die eerdere handeling door de apostelen te bevestigen. Ik voel me nederig en dankbaar voor uw steun.

Ik ben ook dankbaar voor hen die mij voor zijn gegaan. Ik heb 34 jaar in het Quorum der Twaalf Apostelen mogen dienen en heb tien van de zestien presidenten van de kerk voor mij persoonlijk gekend. Ik heb van ieder van hen veel geleerd.

Ik heb ook veel aan mijn voorouders te danken. Al mijn acht overgrootouders waren Europese bekeerlingen tot de kerk. Ze waren allemaal trouwe zielen die alles opofferden om naar Zion te komen. Maar in de volgende generaties bleven niet al mijn voorouders zo toegewijd. Daardoor groeide ik niet op in een gezin waar het evangelie centraal stond.

Afbeelding
De ouders van president Nelson
Afbeelding
Het gezin waarin de jonge Russell opgroeide

Ik was dol op mijn ouders. Zij betekenden oneindig veel voor me en hebben me essentiële lessen geleerd. Ik kan ze niet genoeg danken voor het gelukkige gezinsleven dat zij voor mij, mijn broer en zussen creëerden. En toch wist ik als kind al dat ik iets miste. Op een dag nam ik de tram en ging naar een boekwinkel van de kerk om een boek over de kerk te kopen. Ik leerde heel graag over het evangelie.

Toen ik inzicht kreeg in het woord van wijsheid, wilde ik dat mijn ouders naar die wet gingen leven. Dus op een dag, ik was nog heel jong, ging ik naar de kelder en smeet alle flessen met sterke drank op de betonnen vloer! Ik verwachtte dat mijn vader me straf zou geven, maar hij zei er geen woord over.

Naarmate ik ouder werd en het wonderbaarlijke plan van onze hemelse Vader beter begreep, zei ik vaak tegen mezelf: ‘Ik wil absoluut geen kerstcadeautjes meer! Ik wil gewoon aan mijn ouders verzegeld worden.’ Die diepe wens werd pas vervuld toen mijn ouders over de 80 waren, maar toen gebeurde het. Ik kan de vreugde van die dag3 niet geheel in woorden uitdrukken, en ik ben elke dag nog blij over hun verzegeling aan elkaar en mijn verzegeling aan hen.

Afbeelding
Russell M. Nelson en Dantzel Nelson

In 1945, toen ik medicijnen studeerde, trouwde ik met Dantzel White in de Salt Laketempel. Wij werden gezegend met negen fantastische dochters en één geweldige zoon. Nu is onze steeds groeiende familie een van mijn grootste bronnen van vreugde.

Afbeelding
President en zuster Nelson en hun dochters
Afbeelding
President Nelson met zijn zoon

In 2005, na bijna 60 jaar huwelijk, werd mijn lieve Dantzel onverwacht naar huis geroepen. Mijn verdriet was enige tijd bijna verlammend. Maar de boodschap van Pasen en de belofte van de opstanding waren me tot steun.

Afbeelding
Wendy en RussellNelson

Toen zette de Heer Wendy Watson aan mijn zijde. Wij zijn op 6 april 2006 in de Salt Laketempel aan elkaar verzegeld. Ik houd heel veel van haar! Ze is een bijzondere vrouw – een zegen voor mij, onze familie en de hele kerk.

Al die zegeningen ontving ik, doordat ik naar de ingevingen van de Heilige Geest streefde en er gehoor aan gaf. President Lorenzo Snow heeft gezegd: ‘Dat is het grote voorrecht van iedere heilige der laatste dagen. […] dat we elke dag van ons leven aanspraak op de manifestaties van de Geest kunnen maken.’4

Sinds ik als president van de kerk geroepen ben, heeft de Geest mij herhaaldelijk beklemtoond hoe bereidwillig de Heer is om zijn gedachten en wensen bekend te maken. Het voorrecht om openbaring te ontvangen is een van de grootste gaven van God aan zijn kinderen.

Door de manifestaties van de Heilige Geest helpt de Heer ons bij al het goede dat wij nastreven. Ik werkte ooit in een operatiekamer aan een patiënt. Ik was niet zeker hoe ik de geheel nieuwe procedure uit moest voeren, maar de Heilige Geest bracht de techniek in mijn hoofd in kaart.5

Om mijn aanzoek aan Wendy kracht bij te zetten zei ik tegen haar: ‘Ik weet wat openbaring is en hoe ik die moet ontvangen.’ Het pleit voor haar – en ik heb gemerkt dat dat typisch Wendy is – dat ze zelf al gebeden en openbaring over ons ontvangen had. Daardoor had ze de moed om ja te zeggen.

Als lid van het Quorum der Twaalf Apostelen bad ik elke dag om openbaring en dankte de Heer elke keer als Hij tot mijn hart en mijn verstand sprak.

Wat een wonder! Wat onze kerkroeping ook is, we kunnen tot onze hemelse Vader bidden en leiding ontvangen, gewaarschuwd worden voor gevaren en afleiding, en het vermogen krijgen om dingen te doen die we alleen gewoon niet zouden kunnen. Als we de Heilige Geest echt ontvangen, en zijn ingevingen leren herkennen en begrijpen, zullen we in grote en kleine kwesties geleid worden.

Toen ik onlangs de moeilijke taak kreeg om twee raadgevers te kiezen, vroeg ik me af hoe ik ooit twee mannen uit kon kiezen, terwijl ik er twaalf liefheb en respecteer.

Omdat ik weet dat goede inspiratie op goede informatie gebaseerd is, sprak ik onder gebed met iedere apostel afzonderlijk.6 Daarna trok ik me in een kamer in de tempel terug en zocht naar de wil van de Heer. Ik getuig dat de Heer mij instrueerde om president Dallin H. Oaks en president Henry B. Eyring als mijn raadgevers in het Eerste Presidium te kiezen.

Evenzo getuig ik dat de Heer de roeping van ouderling Gerrit W. Gong en ouderling Ulisses Soares tot apostel inspireerde. Wij verwelkomen hen in deze unieke broederschap van dienstverlening.

Wanneer wij als de raad van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen samenkomen wordt onze vergaderruimte een plaats van openbaring. De Geest is er tastbaar aanwezig. Als we met ingewikkelde zaken worstelen, ontstaat een boeiend proces waarbij elke apostel zijn gedachten en standpunt vrij te kennen geeft. Hoewel we aanvankelijk misschien van mening verschillen, is de liefde die we voor elkaar voelen constant. Door onze eensgezindheid kunnen wij de wil van de Heer voor zijn kerk herkennen.

In onze vergaderingen heeft de meerderheid het niet voor het zeggen! Wij luisteren onder gebed naar elkaar en spreken met elkaar totdat we het eens zijn. En als we dan eenstemmigheid bereikt hebben, geeft de samenbundelende invloed van de Heilige Geest ons kippenvel! We ervaren wat de profeet Joseph Smith wist, toen hij zei: ‘Door een gevoel van eensgezindheid krijgen wij macht bij God.’7 Geen enkel lid van het Eerste Presidium of het Quorum der Twaalf zal beslissingen voor de kerk van de Heer ooit aan zijn eigen goeddunken overlaten.

Broeders en zusters, hoe kunnen we de mannen en vrouwen worden, de christelijke dienstknechten en dienstmaagden, die de Heer nodig heeft? Hoe vinden we antwoorden op vragen die ons van ons stuk brengen? Als we ook maar iets van Joseph Smiths transcendente ervaring in het heilige bos leren, dan is het wel dat de hemelen geopend zijn en dat God tot zijn kinderen spreekt!

De profeet Joseph Smith heeft ons voor het beantwoorden van vragen een bruikbaar patroon gegeven. Joseph vond de belofte van Jakobus dat we het God mogen vragen als we in wijsheid tekortschieten heel aantrekkelijk en hij ging regelrecht naar onze hemelse Vader met zijn vraag.8 Hij zocht naar persoonlijke openbaring en opende door zijn zoektocht de laatste bedeling.

Wat zal uw zoektocht op gelijke wijze voor u openen? In welke wijsheid schiet u tekort? Wat wilt u dringend weten of begrijpen? Volg het voorbeeld van de profeet Joseph Smith. Ga naar een rustige plek die regelmatig toegankelijk is. Verootmoedig u voor God. Stort uw hart bij uw hemelse Vader uit. Wend u tot Hem voor een antwoord en voor troost.

Bid in de naam van Jezus Christus over uw zorgen, angsten, zwakheden, ja, de diepste verlangens van uw hart. Luister dan. Noteer de plannen die in uw gedachten komen. Noteer uw gevoelens en doe wat u ingegeven wordt. Als u dat proces dag in dag uit, maand in maand uit en jaar in jaar uit herhaalt, zult u ‘in het beginsel openbaring’ groeien.9

Wil God echt met u praten? Ja! ‘De mens zou evengoed zijn nietige arm kunnen uitstrekken om de Missouri in haar beschikte loop te stuiten, […] als om de Almachtige te verhinderen kennis uit te storten vanuit de hemel op het hoofd van de heiligen der laatste dagen.’10

U hoeft zich niet af te vragen wat waarheid is.11 U hoeft zich niet af te vragen wie u werkelijk kunt vertrouwen. U kunt door persoonlijke openbaring zelf een getuigenis ontvangen dat het Boek van Mormon het woord van God is, dat Joseph Smith een profeet is en dat dit de kerk van de Heer is. Wat anderen ook zeggen of doen, niemand kan u een getuigenis in uw hart en uw verstand over wat waar is, afnemen.

Ik spoor u aan om uw huidige geestelijke grenzen om persoonlijke openbaring te ontvangen te verleggen, want de Heer heeft beloofd: ‘Indien u vraagt, zult u openbaring op openbaring, kennis op kennis ontvangen, opdat u de verborgenheden en de vredige dingen zult kennen — datgene wat vreugde brengt, datgene wat het eeuwige leven brengt.’12

Uw Vader in de hemel wil u veel meer kennis geven. Ouderling Neal A. Maxwell heeft gezegd: ‘Het is duidelijk dat de Vader en de Zoon hun die ogen hebben om te zien en oren om te horen de geheimen van het heelal prijsgeven!’13

Er is geen betere manier om de hemelen te openen dan door een combinatie van toenemende reinheid, exacte gehoorzaamheid, oprecht zoeken, ons dagelijks aan de woorden van Christus in het Boek van Mormon vergasten14 en regelmatig tijd aan tempelwerk en familiegeschiedenis besteden.

Er zullen zeker tijden komen waarop u het gevoel hebt dat de hemelen gesloten zijn. Maar ik beloof u: als u gehoorzaam blijft, uw dank uit voor elke zegen die de Heer u schenkt en de timing van de Heer geduldig respecteert, zult u de kennis en het begrip waarnaar u verlangt ontvangen. Alle zegeningen die de Heer voor u in petto heeft, zelfs wonderen, zullen komen. Daarvoor dient persoonlijke openbaring.

Ik ben optimistisch over de toekomst. Zij zal ieder van ons kansen bieden om vooruitgang te maken, bij te dragen en het evangelie naar elke uithoek van de aarde te brengen. Maar ik ben niet naïef over wat ons te wachten staat. We leven in een wereld die ingewikkeld en controversieel is. De voortdurend beschikbare sociale media en het altijd aanwezige nieuws bestoken ons aanhoudend met hun boodschappen. Als we enige hoop hebben om de vele stemmen en filosofieën van mensen die de waarheid aanvallen uit te filteren, dan moeten we openbaring leren ontvangen.

Onze Heiland en Verlosser, Jezus Christus, zal enkele van zijn grootste werken verrichten tussen deze dag en de dag dat Hij terugkeert. Wij zullen wonderbaarlijke aanwijzingen zien dat God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, deze aarde in majesteit en heerlijkheid presideren. Maar in de komende tijd kunnen wij geestelijk niet overleven zonder de leidende, troostende en voortdurende invloed van de Heilige Geest.

Mijn geliefde broeders en zusters, ik smeek u om uw geestelijk vermogen om openbaring te ontvangen te vergroten. Laat deze paaszondag van doorslaggevende betekenis voor uw leven zijn. Besluit het geestelijk werk te verzetten dat nodig is om de gave van de Heilige Geest te genieten en de stem van de Geest vaker en duidelijker te horen.

Samen met Moroni spoor ik u aan op deze paassabbat ‘tot Christus te komen en iedere goede gave aan te grijpen’,15 beginnend met de gave van de Heilige Geest, die uw leven kan veranderen.

Wij zijn volgelingen van Jezus Christus. De voornaamste waarheid waarvan de Heilige Geest zal getuigen is, dat Jezus de Christus is, de Zoon van de levende God. Hij leeft! Hij is onze Voorspraak bij de Vader, ons Voorbeeld en onze Verlosser. Deze paaszondag gedenken wij zijn zoenoffer, zijn letterlijke opstanding en zijn goddelijkheid.

Dit is zijn kerk, hersteld door middel van de profeet Joseph Smith. Daarvan getuig ik, en ik spreek mijn liefde voor ieder van u uit. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.