2010–2019
Søk fra de beste bøker
Oktober 2017


Søk fra de beste bøker

Når vi studerer fra de beste bøker, kan vi beskytte oss mot de truende kjevene til dem som forsøker å gnage på våre åndelige røtter.

Tidlig en morgen så jeg en sulten og godt kamuflert larve på en vakker rosebusk. Ved å se på noen av de bladløse skuddene kunne selv tilfeldige iakttagere tydelig se at den hadde gnaget seg gjennom de sarte bladene med sine truende kjever. Allegorisk kunne jeg ikke unngå å tenke at det finnes noen som er som denne larven. De finnes over hele verden, og noen er så dyktig forkledd at vi kan slippe dem inn i vårt liv, og før vi vet ordet av det har de spist av våre egne, våre familiemedlemmers og våre venners åndelige røtter.

Vi lever i en tid da feilinformasjon om vår tro finnes i overflod. I tider som disse er det å unnlate å beskytte og styrke våre åndelige røtter en invitasjon til å la dem bli gnaget på av dem som ønsker å ødelegge vår tro på Kristus og hans gjenopprettede kirke. På Mormons boks tid var det Zeezrom som forsøkte å ødelegge de troendes tro.

Handlingene og ordene hans var “en av motstanderens snarer som han [hadde] lagt for å fange [folket], så [de] kunne bli underkastet ham, så han kunne binde [dem] med sine lenker” (Alma 12:6). Disse samme snarene finnes i dag, og med mindre vi er åndelig årvåkne og bygger en sikker grunnvoll på vår Forløser (se Helaman 5:12), kan vi bli bundet med Satans lenker og bli ledet forsiktig inn på de forbudte stiene som omtales i Mormons bok (se 1 Nephi 8:28).

Apostelen Paulus ga en advarsel på sin tid som gjelder for vår tid: “Jeg vet at… blant dere selv skal det fremstå menn som fører falsk tale for å lokke disiplene etter seg” (Apostlenes gjerninger 20:29-30).

Hans advarsel og våre profeter og apostlers advarsler minner oss om at vi må gjøre alt vi kan for å befeste oss åndelig mot motstand og bedrag. Når jeg besøker menigheter og staver i Kirken, blir jeg oppløftet av det jeg ser, hører og føler når hellige reagerer positivt og trofast på Frelserens og hans tjeneres læresetninger.

Forbedringen i helligholdelse av sabbatsdagen er bare ett eksempel på at medlemmene befester seg åndelig ved å gi akt på profetiske oppfordringer. Ytterligere styrking tilkjennegis i økningen av tempelarbeid og slektshistorie, idet familier samler sine forfedre ved tempelordinanser. Våre åndelige røtter trenger dypere etter hvert som oppriktig personlig bønn og familiebønn blir bastioner av vår tro, når vi omvender oss hver dag, søker Den hellige ånds veiledning og lærer om Frelseren og hans egenskaper, og prøver å bli ham lik (se 3 Nephi 27:27).

Vår Frelser Jesus Kristus er verdens lys, og han ønsker at vi skal følge ham. Vi må til enhver tid se hen til ham, og spesielt hvis det er mørke og stormfulle netter da uværet av tvil og usikkerhet kommer sigende som en rullende tåke. Dersom pekende fingre fra “den andre siden av elven med vann, [der] en stor og rommelig bygning [står]” (1 Nephi 8:26), synes å være rettet mot dere for å håne, fornedre og lokke, håper jeg dere øyeblikkelig vil snu dere bort slik at dere ikke blir overbevist av listige og utspekulerte midler som vil skille dere fra sannheten og dens velsignelser.

Men dette alene vil ikke være nok i vår tid, når fordervede ting blir omtalt, skrevet og fremstilt. Eldste Robert D. Hales har sagt: “Med mindre du går fullt og helt inn for å etterleve evangeliet – etterleve det av hele ditt ‘hjerte, makt, sinn og styrke’ – kan du ikke generere nok åndelig lys til å skyve vekk mørket” (“Fra mørket til hans underfulle lys”, Liahona, juli 2002, 78). Vårt ønske om å følge Kristus, som er verdens lys (se Johannes 8:12), må da medføre at vi må følge hans læresetninger. Vi blir åndelig styrket, befestet og beskyttet når vi handler ifølge Guds ord.

Jo sterkere lyset er i vårt liv, desto færre blir skyggene. Men selv i en overflod av lys blir vi utsatt for mennesker og kommentarer som forvrenger våre trosoppfatninger og setter vår tro på prøve. Apostelen Jakob skrev at “når troen blir prøvet, virker det tålmodighet” (Jakobs brev 1:3). Med denne innsikten forklarte eldste Neal A. Maxwell at “en tålmodig disippel… ikke vil bli overrasket eller vippet av pinnen når Kirken blir feilaktig fremstilt” (“Patience” [andakt ved Brigham Young University, 27. nov. 1979], speeches.byu.edu).

Spørsmål om Kirkens historie og trosoppfatninger oppstår. Vi må være nøye med hvor vi vender oss for å finne de riktige svarene. Det er ingenting å vinne ved å utforske de mindre informerte eller desillusjonertes tanker og oppfatninger. Det beste rådet ble gitt av apostelen Jakob: “Om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud” (Jakobs brev 1:5).

Å be til Gud skulle innledes med omhyggelig studium, for Skriftene pålegger oss å søke “fra de beste bøker” og å søke “lærdom ved studium og også ved tro” (L&p 88:118). Disse bøkene finnes i overflod, skrevet av ledere i Kirken inspirert fra himmelen og anerkjente, sikre og pålitelige eksperter på Kirkens historie og lære. Når det er sagt, er det ingen som overgår storheten i Guds åpenbarte ord i kanoniserte skrifter. Av disse tynne sidene som er fulle av åndelig innsikt, lærer vi sannheten gjennom Den hellige ånd og vokser derved i lys.

President Thomas S. Monson har oppfordret “oss innstendig til med bønn å studere og grunne på Mormons bok hver dag” (“Kraften i Mormons bok”, Liahona, mai 2017, 87).

For mange år siden, mens jeg var president for Fiji Suva misjon, hadde noen misjonærer en opplevelse som innprentet Mormons boks omvendelseskraft i dem. På en varm og fuktig dag kom to eldster til et hjem i en liten bosetning i Labasa.

Døren ble åpnet av en værbitt mann som lyttet mens misjonærene bar vitnesbyrd om Mormons boks sannhet. De ga ham et eksemplar og oppfordret ham til å lese og be om å få vite, i likhet med dem, at det er Guds ord. Svaret hans var kort: “I morgen jeg går jeg tilbake til å fiske. Jeg skal lese den mens jeg er på sjøen, og når jeg kommer tilbake, kan dere besøke meg igjen.”

Mens han var borte, ble misjonærene overført, og noen uker senere kom to nye eldster tilbake for å besøke fiskeren. Han hadde da lest hele Mormons bok, fått bekreftet dens sannhet og var ivrig etter å lære mer.

Denne mannen hadde blitt omvendt av Den hellige ånd, som vitnet om sannheten av de dyrebare ordene på hver side med hendelser og læresetninger som ble undervist for lenge siden og bevart for vår tid i Mormons bok. Denne samme velsignelsen er tilgjengelig for oss alle.

Hjemmet er et ideelt sted for familier å studere og dele verdifull innsikt i Skriftene og profetenes ord, og for å finne kirkemateriell på LDS.org. Der vil dere finne et vell av informasjon om emner i evangeliet som for eksempel beretningene om det første syn. Når vi studerer fra de beste bøker, kan vi beskytte oss mot de truende kjevene til dem som forsøker å gnage på våre åndelige røtter.

Selv med all vår bønn, vårt studium og vår fordypning, kan det likevel finnes noen spørsmål som ennå ikke er besvart, men vi må ikke la dette slukke troens flamme som blafrer i oss. Slike spørsmål er en invitasjon til å utvikle vår tro, og skulle ikke gi næring til et øyeblikk av villedende tvil. Det er selve religionens kjerne at man ikke har et sikkert svart på hvert eneste spørsmål, for dette er en av hensiktene med tro. I denne forbindelse har eldste Jeffrey R. Holland lært oss at “når disse øyeblikkene kommer, og problemer dukker opp som ikke har en umiddelbar løsning, hold fast på det dere allerede vet, og stå sterkt til ytterligere kunnskap kommer” (“Herre, jeg tror”, eller Liahona, mai 2013, 94).

Vi ser så mange rundt oss som gleder seg og står sterkt ved stadig å gi næring til sine åndelige røtter. Deres tro og lydighet er tilstrekkelig til å gi dem stort håp på grunn av Frelseren, og dette fører til stor lykke. De hevder ikke å vite alle ting, men de har betalt prisen for å vite nok å til å ha fred og å leve med tålmodighet mens de søker å få vite mer. Linje på linje blir deres tro fast forankret i Kristus, og de står sterkt som de helliges medborgere.

La oss alle leve slik at de truende kjevene til kamuflerte larver hverken nå eller siden finner noen plass i vårt liv, slik at vi kan stå “fast i troen på Kristus inntil enden” (Alma 27:27). I Jesu Kristi navn. Amen.